معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۱۵:۵۶

اخبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ اول شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

رتبه چهارم سوئد در اروپا از نظر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی

به گزارش می دهد Affärsvärlden، بر اساس مطالعه اخیر Business Sweden، سوئد در بین کشورهای اروپایی از نظر جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) رتبه چهارم را دارد. لنا سلگرن، اقتصاددان ارشد در این نهاد می‌گوید در سطح جهانی، سرمایه‌گذاری‌ها در سال 2023 حدود 2 درصد کاهش یافت و در سوئد، 34 درصد، اگرچه مقایسه سخت است، زیرا سال 2022 یک سال رکورد بود. کل سرمایه گذاری‌ها بالغ بر 322 میلیارد کرون بود. سوئد همچنین کاهش قابل توجهی در FDI نشان داد، اما نتیجه همچنان بیش از دو برابر میانگین سالانه 140 میلیارد کرون برای دوره 2004 تا 2023 است. بنابراین سوئد در سال گذشته چهارمین بازار بزرگ اروپا برای سرمایه گذاری خارجی شد و در رتبه سیزدهم قرار گرفت.

کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی

به گزارش DI، بانک مرکزی در هفته گذشته نرخ بهره خود را 0.25 درصد کاهش و به 3.50 درصد رساند، با انتظار دو تا سه کاهش دیگر در سال جاری در صورت تثبیت تورم در اطراف سطوح هدف بانک مرکزی نسبت به کاهش تورم به 2 درصد خوشبین است، اما ریسک‌های پایدار مانند تنش‌های ژئوپلیتیکی، طرح‌های قیمت‌گذاری تجاری و نرخ ارز کرون منجر به رویکردی محتاطانه و تدریجی شده است. علیرغم اقتصاد ضعیف سوئد، اریک تدین رئیس بانک مرکزی تأکید کرد که کاهش بیشتر نرخ ها احتمالاً کمتر و مکرر خواهد بود، اگرچه چشم انداز اقتصادی به طور قابل توجهی بدتر شود، می‌توان کاهش های بزرگتر از 50 واحد پایه را در نظر گرفت. در طول کنفرانس مطبوعاتی، وی از جزئیات در مورد احتمال کاهش بیشتر اجتناب و آنرا به روزهای آینده موکول کرد. بانک مرکزی همچنین بودجه پاییز آینده را به دقت زیر نظر دارد و در حالی که یک برنامه مالی گسترده می‌تواند تورم را تحریک کند، تدین معتقد است تا زمانی که دولت به چارچوب های مالی پایبند باشد بعید است سیاست پولی بانک را تغییر دهد. در نهایت، استراتژی بانک مرکزی وابسته به چشم‌انداز اقتصادی در حال تحول است و هدف آن متعادل کردن ریسک‌ها و در عین حال کاهش تدریجی سیاست‌های پولی است. در مجموع، بانک در صورت نیاز برای کاهش قابل توجه نرخ با احتمال کاهش 75 واحدی در کوتاه مدت آماده است. در همین زمینه، چندین اقتصاددان که پیش از تصمیم این هفته بانک مرکزی با DI مصاحبه کرده بودند، معتقدند که این نرخ باید در ماه‌های سپتامبر، نوامبر و دسامبر کاهش یابد و تا پایان سال به 2.75 درصد کاهش یابد. رابرت برگکویست از SEB از هیئت مدیره می خواهد که در نیمه اول سال 2025 به کاهش نرخ بهره ادامه دهد و هدف آن رسیدن به 2٪ تا اوایل تابستان آینده است.

کاهش تدریجی تعداد پمپ بنزین‌ها در سوئد

به گفته Teknikens Värld، تعداد پمپ بنزین‌ها در سوئد از سال 1968 به شدت کاهش یافته است. در آن زمان، حدود 9000 جایگاه وجود داشت. امروز، با وجود افزایش تعداد وسایل نقلیه در جاده، تنها 2641 دستگاه باقی مانده است. بسیاری از ایستگاه‌ها به تأسیسات خودکار تغییر کرده‌اند که فقط خدمات سوخت ارائه می‌کنند. بیست و پنج سال پیش، بیش از 2000 ایستگاه خدمات مختلفی را ارائه می‌کردند، اما این رقم اکنون به حدود 500-600 کاهش یافته است. سازمان ایستگاه‌های خدمات سوئدی (Servicestationer/OSS) پیش بینی می‌کند که حدود 1000 جایگاه سوخت فسیلی ممکن است به زودی تعطیل شوند یا خدمات خود را کاهش دهند. آنها نیاز صنعت را برای انطباق و ارائه خدماتی مانند شارژ وسایل نقلیه الکتریکی برجسته می‌کنند.

کاهش قیمت سوخت

به گزارش DN ، قیمت سوخت در سوئد کاهش بیشتری یافته، به طوری که هم اکنون گازوئیل به پایین ترین قیمت خود در سه سال گذشته، 17.39 کرون در هر لیتر، و بنزین با 17.69 کرون در هر لیتر از ماه ژانویه رسیده است. به گفته کریستین کوپفر، تحلیلگر کالایی هندلزبانکن، کاهش قابل توجه قیمت گازوئیل عمدتاً به دلیل کاهش تعهدات ترکیبی برای سوخت های زیستی در آغاز سال است، در حالی که کاهش مداوم قیمت عمدتاً ناشی از رکود اقتصادی است. قیمت جهانی نفت نیز اخیرا کاهش یافته است و کرون سوئد در برابر دلار تقویت شده است که به پایین نگه داشتن هزینه سوخت کمک کرده است. افزایش تولید نفت در ایالات متحده یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت است. با وجود تنش‌ها در خاورمیانه، بازار نگرانی چندانی در مورد درگیری بزرگی که بر قیمت نفت تأثیر می‌گذارد نشان نمی‌دهد.

اثرات دوگانه یارانه‌های جدید هسته ای

به گزارش DN، انتظار می رود در صورت تحقق یارانه‌های برنامه ریزی شده سوئد برای انرژی هسته ای جدید، قیمت برق به میزان قابل توجهی کاهش یابد. در حالی که این امر در کوتاه مدت تا میان مدت به نفع مصرف کنندگان برق خواهد بود، اما منجر به افزایش مالیات بر برق برای پوشش یارانه‌های شرکت های انرژی هسته ای می‌شود. موفقیت این سرمایه گذاری به افزایش تقاضای برق به ویژه در صنعت فولاد و حمل و نقل الکتریکی بستگی دارد. به گفته ماریا وسترین، مدیر واحد بازارهای انرژی در آژانس انرژی سوئد اگر پروژه‌های جدید انرژی هسته ای با تاخیر یا موانع مواجه شوند، قیمت برق ممکن است به شدت کاهش یابد.

 

روی آوردن سرمایه گذاران کوچک سوئدی به سمت سرمایه گذاری‌های پایدار و بلند مدت

به گفته DI، سرمایه گذاران کوچک سوئدی استراتژی‌های سرمایه گذاری خود را در نیمه اول سال 2024 تغییر داده اند. با کاهش تحمل ریسک، سرمایه گذاران کوچک از سهام پرریسک و سرمایه گذاری‌های سفته بازی دور می‌شوند. در عوض، بسیاری شرکت‌های صنعتی را انتخاب می‌کنند که با روندهای پایدار جهانی هماهنگ هستند. این تغییر زمانی رخ می دهد که جذابیت سهام هایی که اخیراً رشد انفجاری را تجربه کرده اند، کاهش یافته است. سرمایه گذاران کوچک به طور فزاینده ای به دنبال ثبات و رشد بلندمدت در پورت فولیوی خود هستند.

گسترش فروشگاه‌های زنجیره ای خرده فروشی دانمارکی در سوئد

به گزارش Di ، تعداد فروشگاههای زنجیره‌های خرده فروشی دانمارکی در سوئد رو به افزایش است. خرده فروشانی مانند Normal و Ilva علیرغم چالش هایی مانند کاهش هزینه‌های مصرف کننده و نوسانات ارز به گسترش خود ادامه می دهند. نرمال برای ارائه اقلام روزمره با قیمت های پایین شناخته می‌شود، در حالی که ایلوا بر مبلمان تمرکز دارد. این زنجیره‌های دانمارکی با ارائه قیمت‌های رقابتی و محصولات متمایز، خریداران سوئدی را جذب می‌کنند. علاوه بر این، زنجیره‌ها خطوط تولید خود را متناسب با ترجیحات محلی تطبیق داده‌اند. علاوه بر این، یک اتاق بازرگانی دانمارکی-سوئدی جدید در اوایل سال جاری تشکیل شد که توسط اتاق صنعت و بازرگانی جنوب سوئد و اتاق بازرگانی دانمارک  آغاز شد. 

دریافت سفارش 300 کامیون سنگین برقی از DSV توسط ولوو

شرکت AB Volvo سفارش قابل توجهی از شرکت لجستیک دانمارکی DSV برای 300 کامیون سنگین برقی دریافت کرده است. این سفارش همچنین شامل 500 کامیون با سوخت دیزل و بنزین است. تحویل تمامی‌کامیون‌ها قرار است بین سال های 2024 تا 2026 انجام شود. به دنبال این خبر، سهام ولوو 0.6 درصد در بورس استکهلم افزایش یافت. راجر آلم، مدیرعامل Volvo Trucks در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید: «این سفارش دلیلی بر اعتماد آن‌ها به شرکت ما است و نشان می‌دهد که حمل‌ونقل بدون آلایندگی یک راه‌حل قابل اجرا در اینجا و اکنون است». پس از انجام این سفارش، DSV  یکی از بزرگترین ناوگان کامیون‌های برقی در اروپا را خواهد داشت و برای AB Volvo، یکی از بزرگترین سفارشات تجاری کامیون‌های برقی تا به امروز است.

فروش قایق های مسافربری پرنده به عربستان

به گزارش موندوس، Candela یک شرکت سوئدی قایق‌های برقی، سفارش بزرگی را با عربستان سعودی به دست آورده است. این سفارش شامل هشت کشتی مسافربری پروازی P-12 است و مبلغی معادل 250 میلیون کرون دارد. کشتی‌ها به شهر نئوم عربستان سعودی تحویل داده می‌شوند. مدیر عامل Candela، گوستاو هاسلسکوگ، این معامله را به عنوان یک تغییر بازی می‌بیند که به جایگاه Candela به عنوان بزرگترین تولید کننده کشتی‌های مسافربری در جهان کمک می‌کند. با برنامه‌های برای گردش مالی 10 میلیارد کرون طی پنج سال، این شرکت قصد دارد تولید خود را افزایش داده و در سطح جهانی گسترش دهد.

بازگشت نورث ولت از کالیفرنیا

به گزارش Di ، شرکت Northvolt  در حال انتقال نسل بعدی فناوری باتری لیتیومی خود از کالیفرنیا به Västerås، سوئد است. تغییر از شرکت تابعه Northvolt Cuberg در سانفرانسیسکو به تاسیسات تحقیق و توسعه موجود در Northvolt Labs در Västerås با هدف تجمیع تخصص و بهره برداری از فرصت های منحصر به فرد در سوئد است. هدف این حرکت استراتژیک افزایش توسعه محصول و مقرون به صرفه بودن است. این روزنامه در خبر دیگری می نویسد با توجه به مشکلات اخیر تولید در Northvolt، Cinis Fertilizer زنجیره تامین خود را تنظیم کرده است و به جای تکیه بر مواد زائد از Northvolt، سولفات سدیم را از اسپانیا تامین می‌کند. یک محموله اخیر 4300 تنی سولفات سدیم از بیلبائو، اسپانیا برای استفاده در تولید سولفات پتاسیم وارد شد. اگرچه کیفیت اولیه این محصول رضایت بخش بوده است، اما هنوز به طور کامل مشخصات همه بازارها را برآورده نمی‌کند. شرکت Cinis گزارش داده است که تأخیر در تحویل سولفات سدیم از Northvolt  هزینه‌ها را افزایش داده و می‌تواند بر اهداف مالی آن برای سال 2024 تأثیر بگذارد. این شرکت گزارش سه ماهه دوم خود را در روز پنجشنبه منتشر خواهد کرد.

 

 

افزایش میزان سفارشات در بخش صنعت در ژوئن

به گزارش مرکز آمار، کل سفارشات در صنعت در ژوئن 2024 در مقایسه با ماه مه، در ارقام تعدیل فصلی، 2.6 درصد افزایش یافت. در مقایسه با ژوئن 2023، کل سفارشات در صنعت 0.8 درصد در ارقام تنظیم شده بر اساس تقویم افزایش یافته است. اکثر زیربخش های صنعتی به صورت ماهانه پیشرفت مثبتی را ثبت کردند. مجموع سفارشات صنعت در مقایسه با ماه می در بازار داخلی کاهش و در بازار صادراتی افزایش یافت. بازار داخلی در ارقام تعدیل فصلی 2.8 درصد کاهش و بازار صادرات 3.7 درصد افزایش یافت. بر اساس ارقام تعدیل شده بر اساس تقویم، کل سفارشات در صنعت به صورت سالانه نسبت به ژوئن 2023 به میزان 0.8 درصد افزایش یافته است. سفارشات دریافتی از مشتریان در سوئد 2.2 درصد کاهش و سفارشات دریافتی از مشتریان خارج از کشور 1.8 درصد افزایش داشته است.

افزایش بیکاری طولانی مدت

به گزارش مرکز آمار سوئد، در جولای 2024، تعداد افراد شاغل به 5444000 نفر رسید که به صورت فصلی تعدیل نشده است. این کاهش 80000 در مقایسه با جولای 2023 است. میانگین تعداد ساعات کار در هفته 98.1 میلیون ساعت بود. تعداد افراد بیکار با 87000 نفر به 454000 نفر افزایش یافته که معادل نرخ بیکاری 7.7 درصدی است که افزایش 1.5 درصدی را نشان می دهد. تعداد بیکاران بلندمدت با 45000 نفر افزایش به 164000 نفر رسید. داده‌های فصلی تعدیل و هموارسازی نشان دهنده افزایش تعداد افراد شاغل و نرخ اشتغال است. بر اساس داده‌های فصلی تعدیل و هموارسازی شده، نرخ بیکاری 8.3 درصد بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما