معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۲:۲۰

اخبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ دوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سوئد دارای یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در اروپا

به گزارش SVT سوئد با چالش بیکاری قابل توجهی روبرو است. داده‌های فعلی یورواستات نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در سوئد 8.3 درصد است. تنها اسپانیا و یونان نرخ‌های بالاتری در اروپا دارند. در همین ارتباط مرکز آمار سوئد از تداوم وضعیت ضعیف بازار کار در ژوئن 2024 خبر می‌دهد. به گزارش این مرکز، افراد شاغل 15 تا 74 سال در ژوئن 2024 به 5257000 نفر رسیدند که معادل کاهشی 10 هزار نفری در مقایسه با ژوئن 2023 است. در محدوده سنی 20 تا 65 سال، 266 هزار نفر بیکار بودند. این سهم معادل 5.2 درصد از نیروی کار است و نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.5 واحد درصد افزایش داشته است.

وضعیت بدهی شهروندان سوئدی

به گزارش DI، سوئدی‌ها برای پرداخت به موقع صورتحساب‌های خود با مشکل مواجه هستند که منجر به تعداد بی‌سابقه‌ای از مطالبات وصول بدهی شده است. از ژانویه تا جولای 2024، تعداد 5.6 میلیون مورد ثبت شده است که نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش داشته است. سال گذشته، سوئد حدود 9 میلیون پرونده جدید وصول بدهی را ثبت کرد. این نهاد پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال 2024، تعداد کل رکورد بیش از 10 میلیون نفر باشد. البته مبالغ کل بدهی ثابت است و 86 درصد موارد جدید شامل مبالغ زیر 5 هزار کرون است. همچنین 76 درصد از این بدهی‌ها ظرف سه ماه تسویه می‌شود. بیشتر موارد نیز به مصرف منظم مانند قبض تلفن و خرید آنلاین مرتبط است.

تجارت خارجی سوئد در شش ماهه اول سال 2024

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار سوئد در خصوص مبادلات تجاری این کشور با سایر کشورها طی ماه‌های ژانویه- ژوئن سال 2024، ارزش کالاهای صادراتی به میزان 1056 میلیارد کرون بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1 درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین میزان صادرات از نظر حجمی 1 درصد کاهش داشته است. طی این بازه زمانی، ارزش واردات کالا با کاهش 3 درصدی همراه بوده و به عدد 1003 میلیارد کرون رسیده است. میزان واردات نیز از نظر حجمی 2 درصد کاهش یافته است. همچنین میزان صادرات کالا در مقایسه با سه ماهه قبل از نظر ارزش 4 درصد و از نظر حجم 2 درصد افزایش یافته و واردات کالا از نظر ارزشی 5 درصد و از نظر حجمی 3 درصد افزایش داشته است. این امر تجارت خالص مازاد تجاری 53 میلیارد کرونی را در دوره ژانویه تا ژوئن 2024 نشان می‌دهد. در مدت مشابه در سال 2023، مازاد تجاری خالص 30 میلیارد کرونی وجود داشت.

کاهش تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم 2024

به گزارش مرکز آمار سوئد، تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال 2024 به میزان 0.3 درصد کاهش یافته است که به صورت فصلی تعدیل شده و در مقایسه با سه ماهه قبل است. با تعدیل تقویمی و در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2023، تولید ناخالص داخلی 0.5 درصد افزایش یافت. بر اساس این گزارش، مصرف نهایی خانوارها 0.2 درصد کاهش یافت. کاهش مخارج غذا و نوشیدنی‌های غیر الکلی بیشترین سهم را در کاهش هزینه‌ها داشته است. مصرف عمومی دولت 0.1 درصد و دولت‌های محلی و منطقه‌ای 0.1 درصد افزایش یافت در حالی که مصرف دولت مرکزی اساساً بدون تغییر باقی ماند. تغییرات موجودی‌ها به میزان 0.6 درصد به تولید ناخالص داخلی کمک کرد. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص 1.7 درصد کاهش یافت. این کاهش عمدتا به دلیل سرمایه‌گذاری در ماشین آلات و تجهیزات و سیستم‌های تسلیحاتی بود در حالی که سرمایه‌گذاری در محصولات دارایی معنوی برای دومین سه ماهه متوالی افزایش یافت. صادرات 1.0 درصد افزایش یافت در حالی که واردات 0.6 درصد کاهش یافت. صادرات خالص به میزان 0.9 درصد به رشد تولید ناخالص داخلی کمک کرد.

گزارش چشم‌انداز گروه مالی SEB 

گروه مالی SEB گزارش جدید چشم‌انداز خود در خصوص وضعیت اقتصادی جهانی و همچنین سوئد را منتشر نموده است. بر اساس این گزارش، نرخ بهره و سیاست مالی باعث بهبود روحیه خانوارها می‌شود. سهم خانوارهایی که وام با نرخ بهره متغیر دارند به بیش از 70 درصد افزایش یافته است که در صورت کاهش نرخ بهره به سرعت، وضعیت مالی خانوار را بهبود می‌بخشد. دستمزدهای واقعی اکنون به تدریج در حال افزایش هستند. در سال‌های 2025 و 2026، خانوارها نیز از سیاست مالی انبساطی سود زیادی خواهند برد. انتظار بر این است 20 میلیارد کرون در سال، یا 0.7 درصد از درآمد، کاهش مالیات و کمک‌های بلاعوض به خانوارها باشد. مصرف در نیمه دوم سال 2024 شتاب خواهد گرفت؛ روندی صعودی که پس از آن در سال‌های 2025 و 2026 تقویت خواهد شد.

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر قیمت مواد غذایی در سوئد

به گزارش DN، تغییرات آب و هوایی بر قیمت مواد غذایی سوئد تأثیر می‌گذارد. کاکائو، روغن پخت و پز، شکر، برنج و قهوه کالاهایی هستند که از سال 2021 حداقل 40 درصد افزایش یافته‌اند. این افزایش‌ها با شرایط آب و هوایی شدید مانند خشکسالی و درجه حرارت بالا مرتبط است. به عنوان مثال، خشکسالی شدید در اسپانیا تولید روغن زیتون را به نصف کاهش داده و قیمت جهانی را دو برابر کرده است. به طور مشابه، گرمای شدید در جنوب اروپا به طور قابل توجهی بر عملکرد غلات تأثیر گذاشته و به تورم قیمت مواد غذایی کمک می‌کند.

چالش هوش مصنوعی برای بانک‌های بزرگ سوئدی

به گزارش SvD، بانک‌های سوئدی به دلیل پیشرفت در هوش مصنوعی و ظهور شرکت‌های فین تک با چالش‌های جدیدی روبرو هستند. رونیت گوس، رئیس بخش تحلیل اندیشکده CITI، Future of Finance، هشدار می‌دهد که پایگاه بانک‌های سوئدی در بازار مالی ممکن است ضعیف شود. او بر تغییر چشم‌انداز و اختلالی که این فناوری‌ها ممکن است برای سیستم‌های بانکداری سنتی ایجاد کند، تأکید می‌کند. در 10 تا 20 سال گذشته، بخش بانکداری در سوئد دستخوش تغییرات قابل توجهی شده و برای بانک‌های مستقر کمتر مطلوب شده است. این تغییرات ناشی از سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در هوش مصنوعی و فناوری بلاک چین است که چشم‌انداز مالی را تغییر می‌دهد. در نتیجه، تسلط چهار بانک بزرگ سوئد در پرداخت‌ها، وام‌ها و پس‌اندازها اکنون با تهدیدات جدیدی از سوی این نوآوری‌ها مواجه است و بانک‌های سوئدی باید با این تغییرات تکنولوژیک سازگار شوند تا سهم بازار خود را حفظ کنند. از آنجایی که شرکت‌های فین‌تک و راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی جایگزین‌های کارآمدی را ارائه می‌کنند، بانک‌های سنتی تشویق می‌شوند تا برای رقابتی ماندن تکامل یابند.

افزایش حجم خرده‌فروشی در جولای 2024

به گزارش مرکز آمار سوئد، حجم خرده‌فروشی در جولای 2024 در مقایسه با ژوئن 2024 به میزان 0.5 درصد افزایش یافت. خرده‌فروشی در کالاهای بادوام 1.2 درصد افزایش یافت در حالی که خرده‌فروشی در مواد مصرفی 0.5 درصد کاهش یافت. این ارقام به صورت روز کاری و فصلی تعدیل شده و با قیمت‌های ثابت محاسبه شده است. در دوره سه ماهه گذشته (می تا جولای)، حجم فروش در ارقام روز کاری و فصلی نسبت به دوره سه ماهه قبل (فوریه تا آوریل) 0.1 درصد کاهش داشته است. خرده‌فروشی در کالاهای بادوام بدون تغییر باقی ماند و خرده‌فروشی در مواد مصرفی 0.3 درصد افزایش یافت. در ماه جولای، نرخ رشد سالانه حجم خرده‌فروشی در ارقام تعدیل شده در روز کاری منفی 0.5 درصد بود. خرده‌فروشی در کالاهای بادوام 1.3 درصد کاهش یافت در حالی که خرده‌فروشی در مواد مصرفی 0.8 درصد افزایش یافت. در قیمت‌های ثابت و ارقام تعدیل‌شده غیرکاری، کل خرده‌فروشی نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.8 درصد افزایش داشته است. خرده‌فروشی کالاهای بادوام 1.8 درصد و خرده‌فروشی در مواد مصرفی 1.6 درصد افزایش یافته است. گردش مالی در خرده‌فروشی اندازه‌گیری شده به قیمت‌های جاری در جولای 2024 نسبت به ژوئیه 2023 به میزان 2.9 درصد افزایش یافت. خرده‌فروشی در کالاهای بادوام 2.6 درصد و خرده‌فروشی در مواد مصرفی نیز 2.8 درصد افزایش یافت.

شاخص گرایش اقتصادی در ماه آگوست 2024

موسسه تحقیقات اقتصادی سوئد در گزارش جدید خود می‌نویسد، شاخص گرایش اقتصادی در ماه آگوست تقریباً بدون تغییر بود و از 94.9 به 94.7 کاهش یافت و همچنان تا حدودی ضعیف‌تر از حالت عادی است. هم برای خانوارها و هم در بسیاری از بخش‌های کسب و کار، دیدگاه توسعه آینده به طور قابل توجهی خوش بینانه‌تر از حالت عادی است. شاخص اطمینان صنعت تولید به 97.1 سقوط کرد. برنامه‌های اشتغال تولیدکنندگان از لحاظ تاریخی به طور متوسط منفی بوده است، اما اکنون کمی خوش‌بینانه و قوی‌تر از حد معمول است. شاخص اطمینان صنعت ساختمان و عمران با 0.9 امتیاز به 98.2 رسید. هنوز فاصله زیادی بین این دو زیربخش وجود دارد، به طوری که شاخص مهندسی عمران با 3.2 امتیاز به 111.7 صعود کرده است، اما شاخص ساختمان با 1.6 امتیاز به تنها 94.8 افزایش یافته است. شاخص اطمینان برای تجارت خرده‌فروشی به 101.7 کاهش یافت. این تنها بخشی است که پس از روند صعودی از سطح 80 در ابتدای سال 2023، احساسات قوی‌تر از حد طبیعی است. شاخص اطمینان بخش خدمات با 0.8 واحد افزایش به 93.1 رسید. شاخص اعتماد مصرف کننده تقریباً بدون تغییر بود و همچنان به احساسات ضعیف‌تر از حد معمول اشاره دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما