معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۲:۴۴

اخبار اقتصادی سوئد

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفتۀ چهارم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نرخ تورم در ماه جولای

مرکز آمار سوئد، آخرین ارقام تورم خود را منتشر کرده و خاطرنشان می‌کند که در جولای 2024، نرخ تورم سوئد بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در 2.6 درصد ثابت مانده است. تغییر ماه به ماه از ژوئن تا جولای 0.1 درصد بود. نرخ تورم بر اساس CPIF (شاخص قیمت مصرف کننده با نرخ بهره ثابت) نیز در ژوئیه به 1.7 درصد افزایش داشته که از 1.3 درصد در ژوئن به این سطح رسیده است. به گفته میکائیل نوردین، آمارگر قیمت در Statistics سوئد، هزینه‌های مسکن همچنان بیشترین سهم را در نرخ تورم CPI دارد. به گزارش روزنامه SvD، یک نظرسنجی توسط Infront پیش‌بینی کرده بود که قیمت‌های مصرف‌کننده (با معیار CPIF) در ماه جولای به 1.6 درصد افزایش یابد. روزنامه DI گزارش می‌دهد که تابستان امسال، خانواده‌های سوئدی صرفه‌جویی بیشتری داشته‌اند و بر خرده‌فروشی‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها تأثیر گذاشته‌اند. این صنعت امیدوار است برای افزایش هزینه‌ها، نرخ بهره کاهش قابل توجهی داشته باشد. در حالی که برخی از بخش‌ها مانند فروش دست دوم رشد داشته‌اند، برخی دیگر مانند محصولات لوکس و غذاخوری با مشکل مواجه شده‌اند. هتل‌ها با وجود نرخ اشغال ثابت، شاهد کاهش درآمد هستند و نگرانی فزاینده‌ای در مورد چشم‌انداز اقتصادی پاییز وجود دارد. به گزارش DN، انتظار می‌رود که بانک مرکزی پس از مشاهده تورم کمتر از حد انتظار در ماه جولای، نرخ بهره اصلی خود را کاهش دهد.

تشدید بحران بدهی سوئد

به گزارش DI، بحران بدهی سوئد تشدید شده است و بدهی‌های خصوصی در سازمان اجراییات سوئد (Kronofogden)، اکنون به رکورد 129 میلیارد کرون رسیده است. این روند، هشدارهایی را از سوی داوور وولتا، سخنگوی مالی سازمان مذکور، به همراه داشته است که بر عواقب جدی برای کسب‌وکارها تاکید کرده و گفت: «این بدان معناست که شرکت‌ها برای کالاها و خدمات خود پولی دریافت نمی‌کنند» و بدهی با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است و حتی بر خانوارهای با ثبات نیز تأثیر می‌گذارد. وی بر وخامت اوضاع تأکید و خاطرنشان می‌کند که علیرغم تلاش‌ها، تنها کسری از این بدهی‌ها قابل وصول است، که منجر به ایجاد یک "دور باطل" می‌شود که توسعه کلی جامعه و رفاه را تهدید می‌کند.

پیش‌بینی نرخ بهره

به گزارش DI، در حالی که سوئد در حال آماده شدن برای داده‌های جدید تورم است، ینس مگنوسون، اقتصاددان ارشد بانک  SEB، می‌گوید که "احتمال کاهش دو برابری در حال حاضر بیشتر از احتمال عدم کاهش" در تصمیم آتی بانک مرکزی در مورد نرخ‌های بهره است. دی می‌نویسد، اگرچه تورم در ژوئن به 1.3 درصد کاهش یافت، که بسیار کمتر از هدف 2 درصدی بانک مرکزی بود، پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش جزئی به حدود 1.5 الی 1.6 درصد در ماه جولای است. با وجود این، تورم مورد انتظار کمتر از هدف باقی می‌ماند و کاهش نرخ را بسیار محتمل می‌کند. مگنوسون خاطرنشان می‌کند که بی‌ثباتی اقتصادی و تضعیف کرون می‌تواند بانک مرکزی را وادار کند تا کاهش‌های تهاجمی‌تری را در نظر بگیرد و SEB پیش‌بینی می‌کند تا قبل از پایان سال، کاهش‌های متعددی صورت پذیرد.

پیشرو بودن شرکت‌های فناوری اطلاعات سوئدی در اروپا

روزنامه Göteborgs Posten گزارش می‌دهد که صنعت فناوری سوئد، با شرکت‌هایی مانند Spotify و Klarna، به عنوان یک الگو برای اروپا توسط نیویورک تایمز و فایننشال تایمز مورد استقبال قرار می‌گیرد. نیویورک تایمز بر تسلط سوئد در تولید شرکت‌های منحصربه‌فرد فناوری اطلاعات تأکید می‌کند و اشاره می‌کند که سوئد علیرغم جمعیت کمترش، تنها پایین‌تر از بریتانیا، آلمان و فرانسه در ایجاد «تک شاخ‌ها» قرار دارد. عواملی مانند سرمایه‌گذاری در دهه 1990 در پهنای باند و رایانه، همراه با سیستم‌های رفاه اجتماعی که ریسک پذیری را تشویق می‌کنند، عوامل این موفقیت شناخته می‌شوند. فایننشال تایمز نیز بر رهبری سوئد در فناوری سبز تأکید می‌کند و شرکت‌هایی مانند نورث ولت، H2 گرین استیل و SSAB را مورد توجه قرار می‌دهد. با این حال، چالش‌ها، از جمله تقاضای برق ناکافی در درازمدت برای سرمایه‌گذاری‌های صنعت سبز و افزایش ظرفیت شبکه باقی مانده است. فایننشال تایمز همچنین اشاره می‌کند که نورث ولت در افزایش تولید باتری خود با مشکلاتی مواجه شده است.

امضای بیانیه وزرای حمل‌ونقل شمال اروپا در مورد ترویج هواپیمای برقی

در بیانیه مطبوعاتی وزارت امور روستایی و زیرساخت‌ها آمده است که وزرای حمل‌ونقل سوئد، دانمارک، فنلاند، ایسلند و نروژ بیانیه‌ای را با هدف تقویت همکاری‌های شمال اروپا برای ترویج توسعه هوانوردی تجاری الکتریکی امضا کردند. این بیانیه در اجلاس وزیران حمل‌ونقل شمال اروپا در 14 اوت در گوتنبرگ امضا شد. وزیر زیرساخت و مسکن سوئد، آندریاس کارلسون، اظهار داشت: هواپیمایی الکتریکی بخش مهمی از تحول در سفرهای هوایی است. همراه با سایر سوخت‌های هوایی پایدار، می‌توان انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داد و به سمت پیشرفت حرکت کرد. این بخش هوانوردی بدون سوخت فسیلی می‌تواند تسریع شود. وی افزود: کشورهای نوردیک می‌توانند در این صنعت و در مقیاس بزرگ پشرو باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما