معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۹- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۵۸

پیش بینی موسسه ملی تحقیقات اقتصادی سوئد در مورد شرایط آتی اقتصادی این کشور

موسسه ملی تحقیقات اقتصادی سوئد در گزارش اخیر خود پیش بینی نمود که روند وضعیت اقتصادی این کشور از اواخر سالجاری بهبود خواهد یافت.

این گزارش می افزاید بر اساس شاخص GDP آمار موسسه، میزان تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال جاری کاهش یافته و در نتیجه رکود عمیق‌تر شده است. در عین حال، اخیراً نرخ تورم به سرعت کاهش یافته و دستمزدهای واقعی دوباره در حال افزایش است. این موضوع همراه با کاهش نرخ بهره مورد انتظار بانک مرکزی، به خوش بینی آینده در بین خانوارها و شرکت ها کمک کرده است. بنابراین انتظار می رود اقتصاد اواخر امسال شروع به بهبود کند و بیکاری کاهش یابد. با این حال، رکود در بازار کار در سال آینده ادامه خواهد داشت و بیکاری به طور متوسط 8.2 درصد خواهد بود.

پیش بینی موسسه تحقیقات اقتصادی حاکی از این است که نرخ تورم در نیمه دوم سال جاری به پایین ترین سطح خود می رسد و سپس در سال آینده که به طور متوسط به 1.8 درصد می رسد، اندکی افزایش می یابد. انتظارات تورمی‌پایدار در حدود 2 درصد و برداشت های بانک مرکزی، به این واقعیت کمک می‌کند که انتظار می رود بانک مذکور به تدریج نرخ بهره را در دسامبر سال جاری به حدود 3.0 درصد کاهش داده و میزان آن را تا قبل از تابستان آینده به 2.25 درصد کاهش دهد.

موسسه اقتصادی بر این باور است که مناسب خواهد بود چنانچه کاهش نرخ بهره با سرعت بیشتری انجام شود و پس از این اقدام است که بهبود اقتصادی روی پایه محکم‌تری بوده و خطر اینکه این امر منجر به افزایش قابل توجه تورم از 2 درصد در سال آینده شود، اندک است. پیش بینی می‌شود بودجه دولتی برای سال 2025 به میزان 50 میلیارد کرون باشد.

شایان ذکر است:

- بنابر اعلام مرکز آمار سوئد، نرخ تورم بر اساس CPIF برابر با 1.3 درصد و بر مبنای CPI به میزان 2.6 درصد می‌باشد و نرخ بیکاری نیز در حال حاضر 8.3 درصد اعلام شده است. همچنین طبق آمار بانک مرکزی هر یورو معادل 11.61 کرون و هر دلار آمریکا برابر با 10.67 کرون می‌باشد که نشان از تقویت ارزش کرون طی هفته‌های اخیر است.

- به گزارش Europaportalen ، داده‌های اولیه یورواستات نشان می دهد که کل تولید ناخالص داخلی کشورهای منطقه یورو در سه ماهه دوم سال 2024 به میزان 0.3 درصد رشد کرده است. در میان کشورهای اتحادیه اروپا با داده‌های موجود، اقتصاد کل سوئد با کاهش 0.8 درصد در سه ماهه دوم دومین رشد کند را داشته است. تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا 0.3 درصد نسبت به سه ماهه اول رشد داشته است.

- در گزارش اخیر کنفدراسیون شرکت های سوئدی پیرامون شرایط اقتصادی این کشور نیز آمده پس از یک دوره نرخ تورم و نرخ بهره بالا، اکنون ثبات تدریجی در اقتصاد مشاهده می‌شود. برای سال 2024، رشد 1.3 درصدی و برای سال 2025 رشد 2.2 درصدی پیش بینی شده است.  تورم در حال حاضر به نرخ هدف دو درصد نزدیک شده و بانک مرکزی شروع به کاهش نرخ بهره اصلی کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها