معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۰- ۰۸:۰۰

گزارش وضعیت سال 2023 صنعت فناوری در سوئد

سازمان TechSverige گزارش خود پیرامون صنعت فناوری (TECH ) در سال 2023 را منتشر نمود. طبق گزارش منتشره سهم این حوزه در اقتصاد سوئد در حال رسیدن به رکوردهای جدیدی است.

گزارش وضعیت سال 2023 صنعت TECH در سوئد

گردش مالی صنعت فناوری در سال 2022 به بیش از 1000 میلیارد کرون رسیده و سهم آن در تولید ناخالص داخلی به 350 میلیارد کرون می رسد که از مجموع سهم تولید ناخالص داخلی صنعت پایه سنتی بیشتر است و این به معنای درآمد مالیاتی بیش از 150 میلیارد کرون است که بیش از مجموع هزینه‌های دولت برای دفاع و ... می‌باشد.

این گزارش می افزاید صنعت فناوری 11 درصد از صادرات سوئد را تشکیل می دهد، سهمی‌که در سال 2022 به 350 میلیارد کرون رسیده و معنی آن این است که فناوری یکی از مهمترین ترین بخش های صادراتی سوئد است. همچنین صنعت فناوری نیز یک بخش اشتغال زا است و بر اساس آمار،  از سال 2020، 33000 شغل جدید فناوری ایجاد شده و تنها در سه ماهه دوم سال 2023، بیش از 265000 نفر  در این حوزه استخدام شده اند.

کریستینا رام اریکسون، اقتصاددان ارشد TechSverige می‌گوید: با وجود وضعیت اقتصادی و شرایط نامطمئن جهانی، صنعت فناوری به رشد خود ادامه می دهد و به شکوفایی سوئد کمک می‌کند. فناوری نه تنها برای اقتصاد سوئد اهمیت زیادی دارد، بلکه یک پیش نیاز اساسی برای نوآوری و رقابت سایر صنایع و توسعه بخش عمومی است. علاوه بر این، راه حل های صنعت فناوری ارزش زیادی در زندگی روزمره افراد، برای رفاه و تغییرات آب و هوایی ایجاد می‌کند.

با وجود پیشرفت های خوب صورت گرفته در سوئد، اما با افزایش رقابت جهانی فناوری، چالش هایی وجود دارد. گزارش TechSverige نشان می‌دهد که رشد فناوری در کشورهایی مانند دانمارک، فنلاند، هلند و اتریش در سال‌های 2015-2020 دو برابر سریع‌تر رشد کرده است. اصلاحات قدرتمند دیجیتالی سایر کشورها و فقدان این اصلاحات در سوئد به این معنی است که سوئد پیشتازی قبلی خود را از دست داده است.

وی می افزاید سوئد به یک سیاست فناوری قوی جدید نیاز دارد تا موقعیت بلندمدت خود را به عنوان یک کشور پیشرو در این حوزه با شرکت های موفقی که شغل، رشد اقتصادی، سازگاری با آب و هوا و رفاه ایجاد می‌کنند، تضمین کند. Åsa Zetterberg، مدیر اتحادیه در TechSverige می‌گوید: ما باید توسعه و استفاده از فناوری پیشرفته جدید، راه‌حل‌های هوشمند و رقابتی دیجیتالی را پیش ببریم.

نهاد TechSverige یک سازمان صنفی و کارفرما برای شرکتهای صنعت TECH در سوئد است که وظیفه خود را ایجاد بهترین شرایط ممکن برای شرکتهای فعال در این حوزه در سوئد و در سطح جهانی اعلام نموده است.

گزارش پیوست می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها