معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۴- ۰۷:۵۹

انتشار گزارش جدید سیاست پولی (ماه آگوست2024)

بانک مرکزی سوئد گزارش سیاست پولی این کشور را منتشر نمود.

کاهش مجدد نرخ بهره

بانک مرکزی سوئد روز سه شنبه 20 آگوست 2024 گزارش جدید سیاست پولی این کشور را منتشر نمود. در این گزارش آمده تورم در حال تثبیت در نرخ هدف است و فعالیت اقتصادی ضعیف است. هیئت اجرایی تصمیم گرفته است که نرخ بهره را 0.25 درصد کاهش داده و به 3.5 درصد برساند. اگر دورنمای میزان تورم ثابت بماند، نرخ بهره را می‌توان دو یا سه بار دیگر در سال جاری کاهش داد که تا حدودی سریعتر از ارزیابی هیئت اجرایی در ژوئن است.

این گزارش می افزاید نرخ تورم روندی کاهشی داشته و دورنمای آن در راستای نرخ هدف در آینده خوب است. انتظارات تورمی‌بلندمدت حاکی از اعتماد قوی به نرخ هدف است و افزایش دستمزدها متوسط است. تورم مطابق انتظار توسعه یافته و فعالیت اقتصادی ضعیف است. بنابراین، هیئت اجرایی مطابق با پیش‌بینی ماه ژوئن تصمیم گرفته نرخ بهره را 0.25 واحد درصد کاهش دهد و به 3.5 درصد برساند.

طبق این گزارش، در طول سال، نرخ تورم بصورت تدریجی به نرخ هدف 2 درصد نزدیک شده است. در عین حال، شاخص‌های مختلف مانند قیمت‌های تولیدکننده و برنامه‌های قیمت‌گذاری شرکت‌ها همچنان حاکی از سازگاری فشارهای تورمی‌با نرخ هدف است. همه اینها تصویر تثبیت تورم نزدیک به هدف را تقویت می‌کند و نشان می دهد که خطر افزایش دوباره تورم به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. علاوه بر این، اطلاعات جدید از گزارش سیاست پولی در ماه ژوئن نشان می دهد که چشم انداز رشد در سوئد و خارج از کشور تا حدودی ضعیف تر از آخرین پیش بینی منتشر شده است. با توجه به این موضوع، هیئت اجرایی ارزیابی می‌کند که نرخ بهره می‌تواند تا حدودی سریعتر از آنچه در ژوئن ارزیابی شده بود کاهش یابد. اگر دورنمای نرخ تورم ثابت بماند، نرخ سیاستی را می‌توان دو یا سه بار دیگر در سال جاری کاهش داد. با این حال، چشم انداز تورم و فعالیت های اقتصادی نامشخص است. به عنوان مثال، خطراتی مرتبط با وضعیت ژئوپلیتیک، فعالیت اقتصادی در سوئد و خارج از کشور و ارزش کرون وجود دارد که می‌تواند منجر به نتایج متفاوتی برای میزان تورم و در نتیجه سیاست‌های پولی متفاوت شود.

این گزارش می افزاید بانک مرکزی در ماه می 2024، تصمیم گرفت نرخ بهره را از 4 به 3.75 درصد کاهش دهد. در ماه ژوئن، بانک تصمیم گرفت نرخ سیاستی را بدون تغییر نگه دارد، اما اعلام کرد که اگر چشم انداز تورم حفظ شود، نرخ بهره می‌تواند دو یا سه بار در طول نیمه دوم سال کاهش یابد. از آن زمان، تورم مطابق با پیش‌بینی ‌بانک به کاهش خود ادامه داد و تصویر تثبیت تورم نزدیک به هدف، بیشتر تقویت شد. شرایط برای همسو بودن تورم با هدف آینده نیز مناسب است. در عین حال، فعالیت های اقتصادی ضعیف است و در بازار کار نیز توسعه ضعیفی وجود دارد. به عنوان بخشی از دستیابی به هدف ثبات قیمت، بانک مرکزی ارزیابی می‌کند که تحت شرایط حاکم و با در نظر گرفتن عواقب آن برای اقتصاد واقعی و عملکرد بازارهای مالی، یک تصمیم متعادل کاهش نرخ بهره به 3.5 درصد در هر واحد است. اثرات تصمیم سیاست پولی نیز متناسب با هزینه‌ها و خطراتی است که برای امور مالی بانک مرکزی و دولت به همراه دارد. بنابراین بانک معتقد است که این تصمیم با اصل تناسب در فصل 1، بخش 8 قانون بانک مرکزی سوئد سازگار است.

- بنابر اعلام مرکز آمار سوئد، در حال حاضر نرخ تورم بر اساس CPIF برابر با 1.7 درصد و بر مبنای CPI به میزان 2.6 درصد می‌باشد. در زمان انتشار گزارش پیشین سیاست پولی بانک مرکزی، نرخ تورم بر اساس CPIF برابر با 2.3 درصد و بر مبنای CPI به میزان 3.7 درصد بود که حاکی از کاهش نرخ تورم می‌باشد. همچنین نرخ بیکاری 3/8 درصد اعلام شده است. در حال حاضر هر یورو معادل 11.39 کرون و هر دلار آمریکا برابر با 10.28 کرون می‌باشد.

- به باور کارشناسان، کاهش نرخ بهره خبری خوب برای دارندگان وام و بخصوص وام مسکن است، البته برای دسته ای که نرخ بهره شناور را برای وام های خود انتخاب نمودند. محاسبات شرکته بیمه «لنس فورشکرینگار» نشان می دهد که کاهش ۰،۲۵ درصدی نرخ بهره پایه در استان استکهلم به طور متوسط به معنی ۸۰۰ کرون هزینه ماهانه کمتر برای دارندگان وام مسکن آپارتمان و ۵۰۰ کرون هزینه ماهانه کمتر برای دارندگان وام مسکن خانه است. برای خانوارهایی که دارای وام های بزرگ هستند این مبلغ بمراتب بیشتر است.  کاهش نرخ بهره پایه همچنین منجر به جان گرفتن دوباره بازار مسکن خواهد شد که در سال های گذشته دچار رکود بوده است.

- پیشتر موسسه ملی تحقیقات اقتصادی  (KI) به شدت از بانک مرکزی به دلیل استراتژی نرخ بهره نامشخصش در بحبوحه رکود و تورم پایین کشور انتقاد کرده بود. استدلال این موسسه این بود که بانک مرکزی باید نرخ بهره را با شدت بیشتری نسبت به پیش بینی فعلی کاهش دهد. ایلوا هدن وستردال، رئیس پیش‌بینی KI، در این زمینه گفت: ما در یک رکود با تورم پایین هستیم. هیچ دلیلی برای بانک مرکزی برای کندی در کاهش نرخ بهره وجود ندارد. موسسه، کاهش 0.25 واحد پایه را در هر یک از جلسات باقیمانده نرخ بهره در سال جاری توصیه کرده است.

فایل های ضمیمه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما