معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۳

بهبود روند تولید برق در فرانسه

شرکت برق فرانسه (EDF) در ارائه نتایج شش ماهه اول سال اعلام کرد تولید برق نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش یافته و 19.1 تراوات ساعت (TWh) به آن اضافه شده و به 177 تراوات ساعت رسیده است.

مدیر شبکه انتقال برق فرانسه (RTE) تأیید می‌کند که این روند رو به بهبود در نیمه اول سال جاری نیز ادامه داشته است. طی این دوره، تولید برق در فرانسه به بالاترین سطح خود از سال 2019 رسیده و به 272 تراوات ساعت (TWh) رسیده است.

شرکت برق فرانسه (EDF) در ارائه نتایج شش ماهه اول سال اعلام کرد تولید برق نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش یافته و 19.1 تراوات ساعت (TWh) به آن اضافه شده و به 177 تراوات ساعت رسیده است. با این حال، این تولید هنوز 14 درصد کمتر از میانگین سال‌های 2000 تا 2020 است. شایان ذکر است که افزایش تولید برق تجدیدپذیر است. هوای نامساعد ابتدای سال، به نفع تولید برق آبی بوده است و شاهد افزایش 37 درصدی تولید این نوع برق نسبت به سال گذشته بوده‌ایم. این بدان معناست که تولید برق آبی 11.1 تراوات ساعت در یک سال افزایش یافته و به 41 تراوات ساعت رسیده است. سدها به‌طور مستقیم از بارندگی‌های بهاری که 45 درصد بیشتر از میانگین سی سال گذشته بوده‌اند، بهره‌مند شده‌اند.

تولید سایر انرژی‌های تجدیدپذیر به تدریج در حال افزایش است؛ افزایش 0.8 تراوات ساعت برای انرژی بادی و 0.5 تراوات ساعت برای انرژی خورشیدی، که به ترتیب به 25.5 و 11.4 تراوات ساعت رسیده است. حداکثر توان تولید شده در 22 فوریه 2024 برای انرژی بادی زمینی به 18 گیگاوات و در 10 مه 2024 برای انرژی خورشیدی به نزدیک 15 گیگاوات رسید. تولید حرارتی فسیلی نیز به کمترین میزان خود از دهه 1950 رسیده و به 11.5 تراوات ساعت کاهش یافته است.

در عین حال، مصرف برق همچنان 5 تا 10 درصد کمتر از قبل از بحران انرژی است. پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه بهره‌وری انرژی و تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش مصرف، نتایج مثبتی را به همراه داشته است. RTE تأکید می‌کند که «علیرغم تمایل به برقی‌سازی به جای سوخت‌های فسیلی، هنوز تأثیرات قابل توجهی برای جبران این روند پایدار مشاهده نمی‌شود».

این وضعیت به فرانسه این امکان را داده است که در نیمه اول سال، رکورد جدیدی در صادرات خالص برق به ثبت برساند. با صادرات خالص 42 تراوات ساعت (در مقایسه با 13 تراوات ساعت در مدت مشابه سال گذشته)، به کشورهای همسایه، حجم صادرات به اندازه‌ی مصرف سالانه کشوری مانند پرتغال بوده است. این نکته توسط RTE (شبکه انتقال برق فرانسه) ذکر شده است.

این تولید فراوان در مقابل تقاضایی که هنوز به طور کامل احیا نشده، منجر به کاهش قیمت‌ها در فرانسه شده است؛ به طوری که در حال حاضر قیمت‌ها نسبت به کشورهای همسایه در سطح پایینی قرار دارند. به طور دقیق‌تر، قیمت‌های لحظه‌ای به سطح قبل از بحران (به طور متوسط 46 یورو به ازای هر مگاوات ساعت در طی نیمه اول سال) بازگشته‌اند و قیمت‌های آتی که برای صنایع، تامین‌کنندگان جایگزین برق و ... در نظر گرفته می‌شود و برای سه ماهه اول سال 2025 پیش‌بینی شده‌اند، نسبت به زمستان گذشته به یک سوم کاهش یافته‌اند. برای اولین بار از آغاز بحران انرژی، این قیمت‌ها از قیمت‌های آلمان کمتر شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما