معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۸/۳۰- ۱۱:۵۴

اخبار اقتصادی فرانسه

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فرانسه در نیمۀ دوم آبان 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اهمیت حیاتی تسلط بر هوش مصنوعی برای فرانسه

روزنامه لاتریبون مصاحبه ای اختصاصی با "کلارا شاپاز" (Clara Chappaz)، وزیر مشاور در حوزه هوش مصنوعی و دیجیتال فرانسه انجام داده که طی آن می‌گوید: تسلط بر هوش مصنوعی برای حاکمیت فرانسه حیاتی است. وی در این مصاحبه به تشریح حوزه اقدامات خود در دولت به‌ویژه در زمینه امنیت سایبری می‌پردازد و برنامه‌های فرانسه برای اجلاس جهانی اقدام در زمینه هوش مصنوعی که قرار است در اوایل سال 2025 در ابعاد گسترده ای برگزار شود را شرح می‌دهد.

شاپاز که پیشتر مسئولیت French Tech را بر عهده داشت، بر لزوم جلوگیری از تمرکز هوش مصنوعی در امریکا و چین تأکید کرده و بر نقش بخش خصوصی در حمایت از شرکت‌های نوپا فرانسه مانند Mistral در این دوران دشوار اقتصادی تأکید می‌کند. وی در مورد تفسیر اقدام دولت از انتصاب خود به عنوان نخستین عضو کابینه دولت در امور هوش مصنوعی در فرانسه، می‌گوید: این اقدام یک سیگنال بسیار قوی بود زیرا هوش مصنوعی یک انقلاب تکنولوژیکی است که پیامدهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بزرگی به همراه دارد.

شاپاز می افزاید: تسلط بر هوش مصنوعی برای حاکمیت، رقابت‌پذیری و جذابیت فرانسه حیاتی است و این یک عامل پیشرفت برای همه است. در این زمینه، قرار دادن هوش مصنوعی در عنوان یک وزارتخانه، پیام را به این صورت می‌فرستد که این چالش‌ها به‌درستی درک شده‌اند تا فرانسه به یک قدرت بزرگ در این حوزه تبدیل شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا رقابت با امریکا و چین واقع‌بینانه است، می‌گوید: ما هم اکنون نیز در حال رقابت (با آن‌ها) هستیم. در "گزارش دراگی" که در پاییز منتشر شد، وضعیت روشنی از نقاط قوت و پیشرفت ما در بسیاری از زمینه‌ها از جمله در زمینه توانایی‌ها ارائه گردیده است. اما در این گزارش همچنین آمده است که ما باید پتانسیل نوآوری را آزاد کنیم، در غیر این صورت عقب خواهیم ماند. این نگرانی از زمان راه‌اندازی استراتژی ملی هوش مصنوعی در سال 2018 به عنوان محرک اصلی ما بوده است و بر اساس همین استراتژی قرار است تا سال 2025 مبلغ 2.5 میلیارد یورو در این حوزه سرمایه‌گذاری شود.  

وی در ادامه افزود: ما در حال کار بر روی این موضوع در راستای برگزاری "اجلاس اقدام در زمینه هوش مصنوعی" هستیم که فرانسه قرار است در فوریه 2025 میزبان آن باشد. در ادامه اجلاس‌های برگزار شده در بریتانیا در 2023 و سئول در تابستان گذشته، ما روسای دولت‌ها، شرکت‌ها و نمایندگان جامعه مدنی از سراسر جهان را برای ترویج ایده یک "راه سوم" در مقابل ایالات متحده و چین خواهیم پذیرفت. وزیر مشاور در امور هوش مصنوعی و دیجیتال فرانسه در خصوص این که از این اجلاس چه انتظاری می‌توان داشت، گفت: هدف این اجلاس این است که اقدامات واقعی و مؤثری برای این که هوش مصنوعی نماد پیشرفت برای تمام بشریت و تمامی‌کشورها، به ویژه کشورهای جنوب، باشد، ارائه شود. به گفته وی این اجلاس بر پنج رکن اصلی هوش مصنوعی به نفع منافع عمومی، آینده کار، هوش مصنوعی در فرهنگ، هوش مصنوعی قابل اعتماد و حکمرانی جهانی آن تمرکز خواهد داشت.

 لینک خبر

اوج‌گیری بازار تبلیغات در فرانسه

روزنامه لزاکو در گزارشی به بازار تبلیغات در فرانسه پرداخته و می نویسد که این بازار از ژانویه تا پایان سپتامبر 2024 به رکورد جدیدی دست یافته است. این روزنامه با استناد به بررسی صورت گرفته توسط سه موسسه Irep، Kantar و France Pub می‌افزاید: درآمد خالص تبلیغاتی در فرانسه به 12.36 میلیارد یورو رسیده است. این رقم پس از کسر تخفیف‌های حرفه‌ای محاسبه شده حاکی از رشد 7.1 درصدی نسبت به سال گذشته و 22.8 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2019 است. این روزنامه در خصوص عوامل اصلی رشد تبلیغات در فرانسه، به توسعه فناوری دیجیتال در این حوزه اشاره دارد و می‌افزاید: تبلیغات آنلاین، به‌ویژه در حوزه‌های موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی، همچنان محرک اصلی این بازار است.

بر اساس نتایج این بررسی در حوزه تبلیغات تلویزیونی نیز با وجود رقابت شدید، رشد قابل توجهی در این بخش دیده می‌شود. یکی دیگر از بخش های پر رونق تبلیغاتی در این بررسی تبلیغات بیرونی (Outdoor) می‌باشد که درآمد حاصل از این نوع تبلیغات نیز با رشد 13.3 درصدی روبرو بوده و به 967 میلیون یورو رسیده است. لزاکو در ادامه می افزاید: در حالی که عملکرد این بازار تا پایان سپتامبر چشمگیر بوده، پیش‌بینی می‌شود که در سه‌ماهه چهارم سال، سرعت رشد کاهش یابد. این کاهش به‌دلیل فشارهای اقتصادی و افزایش هزینه‌ها در بسیاری از بخش‌ها محتمل است. این آمار نشان‌دهنده اهمیت روزافزون تبلیغات دیجیتال و تلویزیونی در بازار فرانسه است، اما در عین حال نتایج این بررسی حاکی است که تبلیغات سنتی، از جمله تبلیغات بیرونی، هنوز هم جایگاه قابل توجهی دارد.

 لینک خبر

رکورد جدیدی از ورشکستگی شرکت ها در فرانسه

به گزارش روزنامه لاتریبون تعداد شرکت‌های ورشکسته در فرانسه به رکورد جدیدی رسیده است. طبق آمار بانک مرکزی فرانسه، تعداد ورشکستگی‌های ثبت شده در دوره دوازده‌ماهه منتهی به اکتبر به 64 هزار و 650 مورد رسیده است. این رقم در مقایسه با ماه سپتامبر که 64 هزار و 191 مورد بود، از افزایش محسوسی برخوردار است. این روزنامه می افزاید: بر اساس گزارش‌ها، تعداد ورشکستگی‌های شرکت‌ها در فرانسه نسبت به سال گذشته نیز با رشد 21 درصدی مواجه بوده است. این روزنامه در ادامه به نقل از بانک مرکزی فرانسه می‌نویسد: شرکت‌های متوسط بیشترین تأثیر را از این وضعیت دیده‌اند، به‌گونه‌ای که تعداد ورشکستگی‌های در بین این گروه از شرکت‌ها تقریباً دو برابر شده است.

به نوشته لاتریبون بر اساس پیش بینی گروه بانکی  BPCE، انتظار می‌رود در سال 2024 میزان ورشکستگی شرکت ها به حدود 65 هزار مورد برسد. اگر چه این آمار هرچند "یک سونامی اقتصادی" محسوب نمی‌شود، اما از نظر آماری بالاترین میزان طی 15 سال گذشته محسوب می‌گردد. لاتریبون در ادامه اضافه می‌کند: بررسی‌ها حاکی است که بیش از نیمی از شرکت‌های کوچک و متوسط که دچار ورشکستگی شده‌اند، بیش از ده سال سابقه فعالیت دارند و این موضوع نشان می‌دهد که اندازه قابل‌توجه و سابقه طولانی‌مدت، که معمولاً باید عامل پایداری و مقاومت اقتصادی باشند، در شرایط کنونی نقش حمایتی نداشته‌اند. بر اساس این گزارش حدود 250 هزار  شغل در حال حاضر به دلیل ورشکستگی شرکت‌ها در معرض خطر قرار دارند. این وضعیت، در کنار چالش‌های بودجه‌ای که فرانسه با آن روبروست، باعث نگرانی کنفدراسیون شرکت‌های کوچک و متوسط (PME) شده است.

 لینک خبر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما