معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۸/۱۹- ۰۸:۰۱

نمایشگاه بین المللی بسته بندی پاریس

نمایشگاه بین المللی بسته بندی پاریس از دوشنبه 14 الی پنج شنبه 17 آبان 1403 در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی ویلپنت (Villepinte) واقع در شمال پاریس برگزار شد.

این نمایشگاه از مهم ترین نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه صنعت بسته‌بندی می‌باشد و امسال بیش از یک هزار شرکت از 40 کشور دنیا که 30 درصد آن‌ها جدید و دو سوم آن‌ها از اروپا بودند، در بخش های مختلف صنعت بسته بندی در این نمایشگاه حضور یافتند.

بسیاری از برندهای معروف و شناخته شده این صنعت در بخش های مختلف بسته بندی نظیر تامین‌کنندگان کاغذ، شرکت های چاپ، شرکت های بسته بندی، شرکت های تولید ماشین آلات بسته بندی، شرکت های بخش پردازش، فرآوری، شرکت های بسته بندی در حوزه محصولات غذایی، شرکت های لجستیک داخلی، تولید لیفتراک، تجهیزات و ماشین آلات بسته پیچ، طراحی سیستم ها، سازندگان انواع پالت ها، ... در این نمایشگاه شرکت کردند. همچنین تشکل های صنفی و غیر دولتی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های تخصصی،  اتحادیه‌ها و ... نیز در این رویداد حاضر بودند.

علاوه بر این دو سازمان بین‌المللی یعنی "سازمان جهانی بسته‌بندی" (World Packaging Organisation - WPO)و "شبکه اروپایی متخصصین طراحی برند و بسته‌بندی" (European Brand and Packaging Design Association) امسال به عنوان حامیان این نمایشگاه حضور یافتند.

با توجه به ماهیت کاملا تخصصی این نمایشگاه قریب به اتفاق بازدید کنندگان آن متخصصین بخش های مختلف این صنعت می‌باشند و بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته طی 4 روز فعالیت این نمایشگاه بیش از ۴۰ هزار متخصص یا دست اندرکار این حوزه از 80 کشور (غالبا از اروپا، خاورمیانه و آفریقا) از آن دیدن کردند.

 

اهمیت این نمایشگاه  

این نمایشگاه که برای نخستین بار در سال 1947 راه اندازی شد با توجه به گستردگی و تنوع نیاز به صنعت بسته بندی به یکی از مهم ترین رویدادهای اصلی و مرجع برای کل اکوسیستم بسته‌بندی و لجستیک داخلی شناخته می‌شود.

شرکت های حاضر در این نمایشگاه در ۱۱ بخش صنعتی (غذا و نوشیدنی، زیبایی و بهداشت، کالاهای مصرفی، کالاهای صنعتی، نوشیدنی‌ها و مایعات، توزیع و تجارت الکترونیک، لوکس، داروسازی و سلامت، خدمات، حمل و نقل و لجستیک) حضور داشتند.

با توجه به تنوع زمینه‌های این صنعت، در نمایشگاه امسال تقسیم بندی شرکت کنندگان در بخش های مختلف به صورت و نسبت زیر بود: 

  • ۴۰ درصد شرکت کنندگان در بخش ماشین‌آلات بسته‌بندی
  • ۳۹ درصد شرکت کنندگان از بخش بسته‌بندی و ظروف
  • ۱۳ درصد شرکت کنندگان از بخش حمل‌ و نقل و لجستیک داخلی
  • ۸ درصد شرکت کنندگان در بخش چاپ (اتیکت ها و برچسب ها و ... )

 

نکته حائز توجه در این دوره از نمایشگاه این است که ۵۵ درصد شرکت کنندگان از کشورهای دیگر بودند. در این میان در بین 40 کشوری که شرکت هایشان در نمایشگاه امسال حضور داشتند می‌توان گفت که به جز فرانسه که کشور میزبان بود، 10 کشور پرتعدادتر از بقیه بودند که عبارتند از:

  • ایتالیا
  • آلمان
  • چین،
  • ترکیه
  • اسپانیا
  • بلژیک
  • هلند
  • لهستان
  • بریتانیا
  • پرتغال

 

یکی از جنبه‌های مورد توجه این دوره از نمایشگاه تکیه برگزار کنندگان آن به جنبه‌های نوآورانه در صنعت بسته بندی بود. از همین رو شرکت هایی که به نوعی دارای محصولات یا تجهیزات و شیوه‌های نوین و فناورانه بودند، مورد توجه قرار داشتند. در این نمایشگاه از مواد اولیه مورد نیاز صنعت بسته بندی تا انتهای خط تولید و لجستیک داخلی، تمامی حوزه‌های بسته‌بندی و لجستیک ارائه شده بود. 

در نمایشگاه بسته بندی امسال هم علاوه بر ارائه محصولات و خدمات این صنعت برنامه‌های متنوع و کنفرانس‌هایی برای بررسی مشکلات، راه حل ها و ایده‌های نو برگزار شد. در این کنفرانس ها سخنران‌های متعددی از فرانسه و دیگر کشورها همچنین کارآفرینان حضور داشتند و به طرح مسائل و موضوعات مختلف می‌پرداختند.

امسال ۲۷ کنفرانس در موضوعات کلیدی برای متخصصین بسته‌بندی در زمینه‌هایی مانند داده‌ها و هوش مصنوعی، مواد نوآورانه، طراحی اکولوژیک، استراتژی R3  (کاهش، استفاده مجدد، بازیافت) و قالب های قانونی و ... برگزار شد. در کنار این کنفرانس ها و نشست ها علاقه مندان می‌توانستند در کارگاه‌های آموزشی پیش بینی شده نیز شرکت کنند.

یکی از بخش های این نمایشگاه برگزاری مسابقه بسته‌بندی و پکیجینگ، با شعار "بسته‌بندی کربن صفر" بود که 150 شرکت در 18 بخش پیش بینی شده شرکت کردند. با توجه به این که این مسابقه حول محور چرخه حیات محصول بسته بندی شده برگزار می‌گردد از همین رو یک پروژه می‌تواند در چندین بخش رقابت کرده و برنده شود. به کفته یکی از اعضای هیئت داوران در این دوره از نمایشگاه تکیه اصلی روی نوآوری در تمام بخش‌های بسته‌بندی مانند روش ها و راه‌حل‌های جدید برای کاهش، بازیافت و استفاده مجدد، همچنین عرضه مواد جدید، ویژگی‌های بهینه‌شده و کارآیی بهتر صنعتی و ... بوده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما