معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰

رویه انجام مناقصات در فرانسه

موارد کلی رویه‌ برگزاری مناقصات در فرانسه به شکل زیر می‌باشد.

 ثبت نام در پلتفرم ها و سایت های تخصصی (رک بند 9)

در این زمینه سایت ها و پلتفرم های متعددی وجود دارد که در پایان (بند 9) بدان اشاره خواهد شد. مراجعه به این پلتفرم ها یا سایت ها در سطح مطالعه نیازی به ایجاد حساب کاربری ندارد اما برخی از پلتفرم‌ها مانند PLACE یا BOAMP  نیاز به ثبت‌نام اولیه دارند. از همین رو ایجاد یک حساب کاربری با اطلاعات شرکت مورد نظر ضروری خواهد بود. این موضوع برای شرکت در برخی مناقصات لازم است.

مطالعه مدارک مناقصه

پس از مراجعه به سایت مناقصه و شناسایی یک مناقصه مرتبط با فعالیت مورد نظر، باید پرونده مشاوره شرکت‌ها (DCE)  را دانلود کرد. این پرونده شامل تمام اسناد لازم برای تهیه و آماده سازی پیشنهاد شرکت کننده از جمله مقررات مشاوره  (RC)، دفترچه شروط خاص اداری (CCAP) و دفترچه شروط خاص فنی (CCTP) می‌باشد.

این مدارک اغلب مستقیماً در پلتفرم مناقصه قابل دانلود هستند. به عنوان مثال، در سایت‌های PLACE یا BOAMP  می‌توان این اطلاعات را پس از ایجاد حساب کاربری به صورت رایگان دریافت کرد.

آماده‌سازی مدارک

مانند هر مناقصه دیگری برای پاسخ معمولاً باید مدارک اداری و فنی ارسال شود. در فرانسه نیز در شکل کلی مدارک زیر معمولاً الزامی است:

  • فرم DC1: اعلامیه تمایل به شرکت (الزامی)
  • فرم DC2: اعلامیه داوطلب (اطلاعات مربوط به توانایی‌های فنی و مالی)
  • Kbis یا سند ثبت شرکت که از نظر قانونی وجود شرکت را ثابت می‌کند
  • اطلاعات شرکت: سوابق فنی و ظرفیت‌های انسانی و تجهیزاتی شرکت
  • بیمه‌ها: گواهی‌های بیمه مسئولیت مدنی و حرفه‌ای

توجه :

مدارک شرکت های خارجی باید به زبان فرانسه ترجمه شود.  

  • ارسال پیشنهادات
  • الکترونیکی بودن فرآیند: در فرانسه، اکثر پاسخ به مناقصات از طریق آنلاین و از طریق همان پلتفرم‌های دیجیتالی صورت می‌گیرد. نکته مهم این است که در این خصوص باید اطمینان حاصل شود که مطابق با دستورالعمل‌های مقررات مشاوره (RC) مدارک ارسال گردد.
  • امضای الکترونیکی: در بسیاری از موارد برای تایید مدارک ارسالی باید از امضای الکترونیکی استفاده شود.
  • معیارهای ارزیابی

در فرانسه نیز مانند بسیاری از کشورها بررسی پیشنهادات دریافتی بر اساس دو معیار اصلی ارزیابی می‌شوند:

  • قیمت: پیشنهاد مناسب ترین قیمت
  • توانایی فنی: توانایی فنی شرکت در اجرای خدمات مورد نیاز طبق دستورالعمل فنی

 

این معیارها به‌صورت صریح در مقررات مشاوره قید می‌شود.

  • خرید اسناد مناقصه

در برخی مناقصات، به ویژه در بخش خصوصی ممکن است لازم باشد مدارک مناقصه خریداری شود. این امر از طریق پلتفرم یا مستقیماً از مرجع مناقصه انجام می‌پذیرد. نحوه پرداخت و جزئیات خرید در اعلامیه مناقصه یا مقررات مشاوره قید می‌شود.

  • زبان

در غالب قریب به اتفاق مناقصات پیشنهادات حتی اگر از سوی یک شرکت خارجی صورت می‌گیرد، اسناد باید به زبان فرانسه ارائه شود. 

  • بروشورها و اطلاعات تکمیلی

پیشنهاد می‌شود در صورت تصمیم به ارسال پیشنهاد در خصوص مناقصه مورد نظر، بروشورها، کاتالوگ‌ها یا اطلاعات تکمیلی درباره شرکت خود را نیز ارسال نمایید. 

  • پلتفرم ها و سایت ها

علاوه بر سایت اتاق بازرگانی در فرانسه نشانی برخی از وب‌سایت‌های مهم مربوط به مناقصات در این کشور ذیلا ارائه می‌گردد:

 

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما