معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته اول مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

- تفاهم همکاری بین شرکت های ویتنامی و آمریکایی در بخش نیمه‌هادی و فناوری اطلاعات

شرکتهای ویتنامی و آمریکایی قراردادهایی را برای پیشبرد بخش نیمه‌هادی و فناوری اطلاعات امضا می‌کنند. در همین رابطه تفاهم نامه ای بین انجمن نیمه‌هادی شهر هو شی مین (HSIA) به یک نهاد پیشرو ویتنامی و چندین شرکت آمریکایی امضا شد که به گفته رسانه‌ها نقطه عطف مهمی در صنعت نیمه‌هادی‌ها محسوب می‌شود. براساس تفاهم نامه اخیر قرار است درراستای گسترشض فرصت های موجود در این بازار از صنعت الکترونیک ویتنام استفاده شود. این همکاری موجب افزایش تحقیقات، توسعه، آموزش و تولید نیمه‌هادی و تقویت مشارکت بین دانشگاهی با مریلند، ویرجینیا و ماساچوست خواهد شد.

https://vir.com.vn/vietnamese-and-us-partners-sign-deals-to-propel-semiconductor-and-it-sectors-112867.html

-  معافیت روادید برای تشویق گردشگری

نخست وزیر ویتنام به وزارتخانه‌های امنیت عمومی و امور خارجه دستور داده است تا لغو روادید برای کشورهای بیشتری را با هدف تقویت بهبود گردشگری در دستور کار قرار دهند. ویتنام در حال حاضر روادید ورود به این کشور را برای مسافران ۲۵ کشور دنیا لغو کرده است. این رقم در مقایسه با لغو روادید برای ۱۶۲ کشور در مالزی و سنگاپور، ۱۵۷ کشور در فیلیپین و ۹۳ کشور در تایلند رقم بسیار پایینی است و ویتنام قصد دارد تجدید نظری در این رابطه داشته باشد. بسیاری از کشورهای آسیایی در حال افزایش قدرت رقابت خود برای جذب گردشگران خارجی با سیاست های بدون ویزا هستند. در روزهای اخیر تایلند تعداد کشورهایی را که از اقامت 60 روزه بدون روادید خود بهره مند می‌شوند از 57 به 93 کشور افزایش داده است. بر اساس سیاست فعلی مهاجرت، ویتنام ویزای توریستی سه ماهه را برای شهروندان از همه کشورها و مناطق اعطا می‌کند. ویتنام در نیمه اول سال 2024 بیش از 8.8 میلیون بازدید کننده از سایر کشورها را جذب کرده است که 58 درصد نسبت به سال قبل و 4 درصد بیشتر از سطح قبل از کرونا بوده و شهروندان کره جنوبی و چین در صدر فهرست گردشگران خارجی بازدید کننده از ویتنام قرار دارند. ویتنام هدف گذاری جذب 18 میلیون گردشگر در سال 2024 را انجام داده است و امیدوار است در فصول گردشگری پیش رو به این هدف دست یابد.

https://e.vnexpress.net/news/travel/vietnam-pm-urges-visa-exemptions-for-more-countries-to-spur-tourism

- رکورد واردات آهن و فولاد ویتنام در نیمه اول 2024

براساس آخرین گزارش منتشر شده توسط اداره کل گمرک ویتنام، واردات آهن و فولاد این کشور در ماه ژوئن به بیش از 1.2 میلیون تن به ارزش بیش از 934 میلیون دلار رسید که نسبت به ماه قبل از آن 17 درصد از نظر حجم و 17.3 درصد از نظر ارزش، کاهش داشته است. قیمت واردات این محصولات در ماه ژوئن به 727 دلار در هر تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد کاهش داشت. چین همچنان بزرگترین عرضه کننده آهن و فولاد به ویتنام است و ژاپن و کره جنوبی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته اند. همچنین براساس این آمار، ویتنام در ماه ژوئن، 886000 تن فولاد نورد گرم وارد کرده است که از این حجم، 77 درصد از کل این محصول از چین وارد شده است.

https://english.vov.vn/en/economy/vietnamese-iron-and-steel-imports-hit-record-high-in-first-half-post1109470.vov

- امضای قرارداد خرید هواپیما بین شرکت ویت جت با ایرباس

شرکت هواپیمایی ویت جت ویتنام (جزو شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت و اقتصادی) و ایرباس قراردادی برای خرید 20 فروند نسل جدید هواپیمای پهن پیکر (A330neo ) A330-900  به ارزش 7.4 میلیارد دلار  امضا کردند. مراسم امضای قرارداد در لندن و در حاشیه نمایشگاه بین المللی هوایی فارنبرو 2024 در روز دوشنبه این هفته با حضور رئیس شرکت ویت‌جت و مدیر عامل شرکت ایرباس به انجام رسید. این یکی از بزرگترین معاملات در نمایشگاه هوایی مذکور بوده و قرار است این هواپیماهای جدید جایگزین ناوگان فعلی ویت جت از نوع A330-300 شود.

https://vietnamnews.vn/economy/1659755/vietjet-seals-7-4b-deal-for-20-a330neo-aircraft.html

- تلاش برای رعایت استاندارد تولید محصولات کشاورزی

هر چند محصولات کشاورزی ویتنامی‌به بازارهای حدود 200 کشور و منطقه ارسال می‌شود اما عدم رعایت مقررات بهداشت گیاهی و ایمنی مواد غذایی برای صادرات منجر به زیان‌های قابل توجهی برای مشاغل محلی در ویتنام شده است. این کشور در حالی چشم‌انداز رقابتی جهانی را ترسیم کرده است ولی نیازمند رعایت استانداردهای ایمنی مواد غذایی تعیین‌شده توسط کشورهای واردکننده بویژه غربی‌ها، به منظور تقویت اعتبار صادرات محصولات کشاورزی خود است.

از این رو وزارت کشاورزی و توسعه مناطق روستایی دو پروژه «تضمین ایمنی مواد غذایی، بهبود کیفیت محصولات کشاورزی، جنگلی و شیلاتی در دوره 2021 تا 2030» و «تأمین آزمایشی مناطق مواد کشاورزی و جنگلی مطابق با استانداردهای مصرف داخلی و خارجی» را در دست اقدام دارد. به گفته مدیر بخش مدیریت کیفیت، پردازش و توسعه بازار وزارت کشاورزی ویتنام، این کشور 2510 زنجیره ارزش ایجاد کرده است. نزدیک به 226 هزار هکتار از زمین‌های کشت محصولات زراعی و کشاورزی ویتنام تایید شده و بیش از 16000 مزرعه و شرکت گواهینامه استاندارد دریافت کرده اند. در همین راستا برای مساحت کل آبزی پروری دارای گواهی VietGAP نزدیک به 11000 هکتار و 759 مزرعه گواهی شده است. ایمنی مواد غذایی ویتنام در سالهای اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است، به طوری که 99.4 درصد از تولیدات و مؤسسات تجاری کشاورزی، جنگلداری، و شیلات این کشور در حال حاضر معیارهای ایمنی را به خوبی یا به اندازه کافی برآورده می‌کنند.

https://hanoitimes.vn/vietnam-addresses-food-safety-standards-to-strengthen-agricultural-exports-327432.html

- فرصت نادر بنادر ویتنام

ازدحام در بندر در سنگاپور بر زنجیره تامین جهانی تاثیر گذاشته و بسیاری از خطوط کشتیرانی را مجبور می‌کند مسیرهای جدیدی را به سایر بنادر منطقه باز کنند. این فرصتی نادر برای بنادر ویتنام است تا برای جذب خطوط کشتیرانی بیشتر تلاش کنند. براساس گزارش Seatrade Maritime ظرفیت انتظار در اسکله‌های سنگاپور به بیش از 450 هزار کانتینر افزایش یافته است و بسیاری از کشتی‌ها حتی برای بارگیری محموله به جای یک یا دو روز معمول باید تا هفت روز منتظر بمانند. به گفته اداره دریانوردی و بندر سنگاپور (MPA)، دلیل آن این است که بحران در دریای سرخ، کشتی‌ها را مجبور به تغییر جهت در اطراف دماغه امید و تغییر برنامه‌ کشتی‌ها کرده استو لذا تعداد کشتی‌های ورودی در یک زمان افزایش یافته و باعث ازدحام در بنادر سنگاپور شده است. این ازدحام در بنادر سنگاپور باعث شده که برخی از خطوط کشتیرانی مسیرهای خود را تغییر داده و مراکز انتقال کالا از سنگاپور به سایر نقاط در جنوب شرقی آسیا منتقل شوند. در چنین شرایطی برخی از شرکت های کشتیرانی مسیرهایی را به سمت ویتنام راه اندازی کرده اند تا از شلوغی بنادر سنگاپور رهایی یابند.

https://vietnamnews.vn/economy/1659783/viet-nam-s-seaports-have-rare-opportunities.html

- تنوع شرکت هواپیمایی و مسیرهای بین المللی به/از ویتنام

به گزارش رسانه‌های ویتنامی، شبکه پروازهای بین‌المللی به این کشور به طور کامل نسبت به دوره پیش از همه‌گیری کرونا بازگشته است و فراتر از آن همچنان در بازارهای جدیدی در آسیای مرکزی، هند و استرالیا گسترش می‌یابد. مهم‌تر از همه، در طول تعطیلات رسمی و در فصل تابستان، مسیرهای بین‌المللی به مقصدهای محبوب مانند Da Nang، Cam Ranh، Phu Quoc و Da Lat به طور کامل توسط خطوط هوایی مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند. به طور خاص، فرودگاه بین‌المللی دا نانگ دارای 24 خط هوایی با مجموع 17 مسیر خارجی است، در حالی که فرودگاه بین‌المللی Cam Ranh دارای 16 شرکت هواپیمایی است که 13 مسیر بین‌المللی را انجام می‌دهند. علاوه بر این، فرودگاه بین المللی Phu Quoc همچنین دارای هفت خط هوایی است که هشت مسیر بین المللی را انجام می دهند. براساس بررسی انجام گرفته در مجموع 10 بازار بین المللی مهم به مقصد یا از مبدا ویتنام به ثبت رسیده است که بیشترین تعداد مسافران بین المللی را به این کشور ثبت کرده اند، از جمله کره جنوبی، چین، تایوان، تایلند، ژاپن، سنگاپور، مالزی، استرالیا، هنگ کنگ، و هند. گفته می‌شود در مجموع 63 شرکت هواپیمایی و در مجموع 160 مسیر بین المللی به/از و مقصد/مبدا ویتنام فعالیت دارند.

https://vietnamnet.vn/en/63-airlines-operate-nearly-160-international-routes-to-from-vietnam-2304715.html

- تصویب طرح جامع راه آهن سریع السیر ویتنام

5 شنبه این هفته هیات دولت ویتنام طرح سرمایه گذاری در پروژه راه آهن سریع السیر در امتداد محور شمال-جنوب، را به تصویب رساند. این خط ریلی پیشنهادی 1541 کیلومتر طول خواهد داشت و از 20 استان و شهر عبور می‌کند و قرار است تا سال 2035 تکمیل شود. کارویژه اصلی این خط ریلی حمل و نقل مسافر است ولی در صورت لزوم بارهای سبک را نیز جابجا خواهد نمود.

https://vietnamnet.vn/en/prime-minister-approves-comprehensive-high-speed-rail-plan-for-vietnam-2305444.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما