معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۹- ۰۸:۰۰

عملکرد ویتنام در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی

ویتنام همچنان برای شرکت های سرمایه گذار خارجی که بدنبال فرصت سرمایه گذاری هستند، ظرفیت و جذابیت دارد. این کشور با اقتصاد پر رونق، موقعیت جغرافیایی راهبردی در منطقه جنوب شرق آسیا، نزدیکی به بازار چین و رشد اقتصادی بالا، فرصت‌های زیادی را برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در بخش های مختلف ارائه می دهد.

موقعیت ویتنام در آسیای جنوب شرقی به عنوان دروازه ای برای ورود به بازار منطقه ای وسیع با بیش از 650 میلیون نفر است. ویتنام که با اقتصادهایی مانند چین، لائوس و کامبوج هم مرز است، و این تسهیلاتی را برای دسترسی به این بازار گسترده در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد و آن را به قطبی جذاب برای تجارت و سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند. علاوه بر این، خط ساحلی طولانی و بنادر با عمیق مناسب در ویتنام موقعیت آن را به عنوان یک قطب دریایی مستحکم می‌کند و واردات و صادرات کارآمد کالا را تسهیل می‌کند و هزینه‌های لجستیکی را برای مشاغل خارجی کاهش می دهد.

ویتنام دارای جمعیت جوان در حال رشد با سیستم آموزشی قوی است که به مجموعه ای از نیروی کار ماهر و آموزش دیده با نرخ دستمزد رقابتی تبدیل شده است. تمرکز دولت بر آموزش حرفه‌ای و ابتکارات ارتقای مهارت، این تضمین را ایجاد می‌کند که نیروی کار آینده با مهارت‌های لازم برای پاسخگویی به خواسته‌های صنایع مختلف تجهیز شود. این بازار کار مقرون به صرفه برای شرکت های خارجی که به دنبال بهینه سازی فعالیت های خود در آسیای جنوب شرقی هستند، جذابیت قابل توجهی دارد.

براساس گزارش آژانس سرمایه گذاری خارجی ویتنام، این کشور تا پایان ماه اوت 2024، موفق به جذب بیش از 20.52 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی شده است که نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش داشته است. در هشت ماهه اول سال 2024، در مجموع به 2247 پروژه جدید با سرمایه ثبت شده بیش از 12 میلیارد دلار گواهینامه ثبت سرمایه اعطا شده که از نظر تعداد پروژه 8.5 درصد و از نظر میزان سرمایه 27 درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد. در این دوره، سرمایه تعدیل شده برای 926 پروژه در حال انجام به 5.7 میلیارد دلار رسیده که از نظر تعداد 4.9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. سرمایه گذاران خارجی در 18 بخش از 21 بخش اقتصادی در هفت ماهه نخست سال سرمایه گذاری کردند. در این میان، صنعت تولید و فرآوری با 14.17 میلیارد دلار پیشتاز است که 69 درصد از کل سرمایه جذب شده را به خود اختصاص داده و نسبت به سال گذشته 7.4 درصد افزایش داشت. پس از آن، بخش املاک و مستغلات با 3.36 میلیارد دلار، یا 16.4 درصد از رقم کل و 77.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد. عمده فروشی و خرده فروشی، علم و فناوری با تقریباً 885 میلیون دلار و 762 میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

از نظر کمی، صنایع تولیدی و تبدیلی در تعداد پروژه‌های جدید با 34.3 درصد و همچنین تعدیل سرمایه با 66.1 درصد پیشتاز بوده است. در همین حال، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی از نظر تعداد مشارکت سرمایه و خرید سهام با 41.9 درصد پیشتاز است.

سنگاپور با نزدیک به 6.79 میلیارد دلار یا 33.1 درصد از کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی که 79.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در میان 94 کشور و منطقه سرمایه‌گذاری کننده در ویتنام در دوره مذکور بوده است. هنگ کنگ با نزدیک به 2.4 میلیارد دلار در رتبه دوم قرار گرفته و 11.7 درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی را به خود اختصاص داده است و پس از آنها ژاپن، چین و کره جنوبی قرار دارند. از نظر کمیت، چین با 29.5 درصد در رتبه اول در تعداد پروژه‌های جدید قرار دارد. کره جنوبی از نظر تعدیل سرمایه و همچنین مشارکت سرمایه و خرید سهام پیشتاز شد و به ترتیب 24.5 و 26 درصد را به خود اختصاص داد.

استارت آپ های بهداشتی و آموزشی ویتنام بیشترین سرمایه گذاری را جذب می‌کنند:

در سال 2023، ویتنام جایگاه سوم خود را هم از نظر تعداد معاملات سرمایه گذاری و هم از نظر کل سرمایه گذاری در استارت آپ ها در سراسر جنوب شرقی آسیا حفظ کرد. بر اساس گزارش سرمایه گذاری فناوری و نوآوری 2024، استارت آپ های ویتنامی مجموعاً 529 میلیون دلار سرمایه گذاری کردند. در حالی که سنگاپور هم از نظر تعداد معاملات و هم از نظر کل سرمایه‌گذاری در صدر جدول قرار داشت، اندونزی با فاصله کمی از آن عقب‌تر بود. کل سرمایه‌گذاری استارت‌آپ‌های ویتنامی‌به مبلغ 529 میلیون دلار در سال 2023، 17 درصد کاهش را نسبت به سال قبل تجربه کرد. با وجود این کاهش، تعداد معاملات استارت آپی در ویتنام تنها 9 درصد کاهش یافت و در مجموع به 122 معامله رسید. این روند نشان می دهد که چشم انداز سرمایه گذاری فناوری ویتنام تحت تأثیر تغییرات اقتصادی جهانی قرار گرفته است.

بررسی عملکرد ویتنام در بخش جذب سرمایه‌های خارجی نشان می دهد که چشم انداز سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور روندی پویا را طی کرده است. در حالی که بخش های مستقر همچنان جذابیت قابل توجهی دارند، مناطق با رشد بالا در حال ظهور فرصت های تازه و جذابی را برای سرمایه گذاران خارجی که به دنبال سرمایه گذاری در ویتنام هستند، ارائه می دهد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما