معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۰۸:۱۲

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته دوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ویتنام برای نهمین سال متوالی از مازاد تجاری برخوردار خواهد شد

به گفته کارشناسان، انتظار می رود ویتنام برای نهمین سال متوالی در سال 2024 مازاد تجاری خود را حفظ کند. بر اساس گزارش اداره کل آمار این کشور، درآمد صادرات ویتنام در بازه زمانی هفت ماهه 15.7 درصد افزایش یافت و به 226.98 میلیارد دلار رسید و مازاد تجاری آن 14.08 میلیارد دلار بود. کارشناسان پیش بینی می‌کنند که ویتنام می‌تواند 410 میلیارد دلار کالا به خارج از کشور ارسال کند و از تراز تجاری بیش از 23 میلیارد دلار برای کل سال 2024 برخوردار باشد. افزایش مازاد تجاری به بهبود تراز پرداخت ها و ذخایر بین المللی کشور برای تضمین امنیت مالی ملی کمک می‌کند.

https://en.vietnamplus.vn/vietnam-to-enjoy-trade-surplus-for-9th-consecutive-year-experts-post295655.vnp

راه حل های سبز برای بخش حمل و نقل

به ویژه با توجه به اینکه حمل و نقل تا 37 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را تشکیل می دهد، و بر اساس تعهدات ویتنام برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای، بسیاری از شرکت های حمل و نقل در این کشور در تلاش برای ایجاد زنجیره‌های تامین سازگار با محیط زیست هستند. حمل و نقل سبز به استفاده از روش های حمل و نقل سازگار با محیط زیست اشاره دارد که انتشار گازهای گلخانه ای را به حداقل می رساند و اتکا به سوخت های فسیلی را با استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی یا هیبریدی و همچنین سوخت های زیستی و سایر سوخت های پایدار کاهش می دهد. با این حال، زیرساخت های حمل و نقل در ویتنام هنوز ناقص است، به خصوص در مناطق دور افتاده. این امر چالش هایی را برای استفاده از وسایل حمل و نقل سازگار با محیط زیست، مانند وسایل نقلیه الکتریکی (EV) ایجاد می‌کند. فقدان زیرساخت های پشتیبانی مانند ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی، انبارهای سبز و مراکز توزیع نیز مانعی برای کسب و کار است. معاون مدیر موسسه توسعه و استراتژی حمل و نقل، اظهار داشت که هدف استراتژی توسعه حمل و نقل، ترویج لجستیک سبز به سمت رشد پایدار در ویتنام از طریق اجرای استراتژی‌هایی برای حمل و نقل بار سبز، و همچنین برای حمل و نقل دریایی، هوانوردی، راه آهن است. هدف نهایی دستیابی به انتشار خالص صفر در سیستم حمل و نقل تا سال 2050 است.

https://en.sggp.org.vn/vietnam-eyes-green-solutions-for-transportation-sector-post112193.html

پیش بینی صادرات یک میلیارد دلاری فلفل ویتنام در سال 2024

به گفته انجمن فلفل و ادویه ویتنام (VPSA)، با توجه به تقاضای بالا در جهان و عرضه محدود، این کشور می‌تواند بیش از یک میلیارد دلار فلفل را برای کل سال 2024 به خارج از کشور ارسال کند. به گفته این انجمن درآمد صادراتی ویتنام از محل صادرات فلفل تا 30 جولای به 764.2 میلیون دلار رسیده است. در بازه زمانی هفت ماهه، بیش از 164 هزار و 300 تن فلفل با میانگین قیمت صادراتی 4568 دلار در هر تن فلفل سیاه و 6195 دلار در هر تن فلفل سفید به بازارهای خارجی فروخته شد که به ترتیب 32.7 و 25 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. ایالات متحده اصلی ترین بازار خرید فلفل ویتنامی‌بوده و پس از آن آلمان، امارات متحده عربی و هند قرار دارند. برزیل، دومین تولیدکننده و صادرکننده بزرگ فلفل سیاه در جهان، مشکلاتی برای تولید فلفل داشته و همین موجب افزایش قیمت‌های جهانی شده است. پیش‌بینی می‌شود تولید در ویتنام، مالزی و اندونزی نیز به دلیل تأثیرات ال نینو به شدت کاهش یابد.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/vietnam-pepper-exports-to-top-1b-in-2024-4788228.html

پیشنهاد شرکت چینی برای ساخت راه آهن سریع السیر ویتنام

شرکت دولتی ارتباطات چین به انجام پروژه‌های زیرساختی بزرگ در ویتنام، از جمله راه آهن سریع السیر شمال به جنوب و سیستم های متروی شهری علاقه مند است. این شرکت همچنین مایل به سرمایه گذاری در نیروگاه‌های بادی فراساحلی در ویتنام با استفاده از آخرین فناوری‌ها است. این شرکت برای اولین بار در سال 1996 در ویتنام فعالیت خود را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون بیش از 30 پروژه به ارزش بیش از 3 میلیارد دلار شامل بنادر دریایی، نیروگاه‌های بادی نزدیک ساحل و مناطق صنعتی را انجام داده است. ویتنام قصد دارد در سال 2026 یا 2027 کار بر روی یک خط آهن سریع السیر 1500 کیلومتری بین مناطق شمالی و جنوبی را آغاز کند. نخست وزیر ویتنام چندی پیش در کنفرانسی گفته بود که دولت تحقیقاتی را برای ساختن خطوط ریلی که سرعت آن تا 350 کیلومتر در ساعت می رسد، انجام خواهد داد. وی افزود که این پروژه باید تا سال 2035 تکمیل شود.

https://e.vnexpress.net/news/business/economy/china-construction-company-offers-to-build-vietnam-high-speed-railroad-4787038.html

درخواست وزارت صنعت و تجارت ویتنام برای حذف برخی قوانین

وزارت صنعت و تجارت ویتنام به دولت پیشنهاد کرده که 69 ضابطه تجاری و رویه‌های اداری تحت صلاحیت خود را در سال آینده به طور کامل حذف یا ساده‌سازی کنند. این پیشنهاد پاسخی به دستور دولت ویتنام بود که به عنوان فرمان 1 و 2 در ژانویه صادر شد، که هدف آن کاهش مدیریت دولتی فعالیت‌های تجاری برای سال 2025 است تا محیط کسب‌وکار ویتنام بهبود یابد و مشاغل بتوانند رونق بگیرند. کسب‌وکارهای حوزه واردات و صادرات احتمالاً شاهد بیشترین کاهش رویه‌های اداری خواهند بود و پس از آن مشاغل در صنایع «سبک» مانند کسب‌وکارهای تنباکو، برق، خودرو قرار دارند. این وزارتخانه همچنین پیشنهاد حذف یا ساده سازی 22 سند قانونی مرتبط با مدیریت تجارت را داده است.

https://vietnamnews.vn/economy/1662371/nearly-70-trade-related-administrative-procedures-to-be-removed-simplified.html

قانون جدید زمین: فرصتی برای ترویج سرمایه گذاری در کشاورزی سبز

قانون زمین 2024 ویتنام که از اول آگوست اجرایی شده، فرصت های قابل توجهی را برای جذب سرمایه گذاری در ترویج توسعه کشاورزی مدرن و سبز در این کشور باز می‌کند. این قانون اجازه تمرکز زمین کشاورزی را از طریق تبدیل، اجاره، همکاری تولیدی و انباشت زمین کشاورزی از طریق واگذاری و استفاده از آن به عنوان دارایی برای مشارکت سرمایه می دهد. این مقررات به رفع تنگنای بزرگی کمک می‌کند که مدت‌هاست مانع توسعه منابع زمینی در مقیاس بزرگ برای تولیدات کشاورزی در مقیاس بزرگ و با فناوری پیشرفته شده است.

https://vietnamnews.vn/economy/1662357/new-land-law-opportunity-to-promote-investment-in-green-agriculture.html

تحول دیجیتال محرک اصلی توسعه ویتنام در «عصر جدید»

دبیر کل حزب کمونیست ویتنام تایید کرد ویتنام تحول دیجیتالی را به عنوان محرک توسعه در عصر جدید می‌بیند که تاثیرات زیادی بر نیروهای تولیدی و روابط تولید دارد. در مقاله ای که به مناسبت روز ملی (2 سپتامبر) نوشته شد، آقای تو لم بر نقش تحول دیجیتال در شکوفایی آینده این کشور تاکید کرد. وی تحول در روابط تولیدی و ایجاد یک اقتصاد بازار سوسیالیستی در ویتنام پس از به دست آوردن استقلال مجدد این کشور در سال 1945 تحت رهبری حزب را یادآور شد. از سال 1979 تا ششمین کنگره حزب ملی در سال 1986، ویتنام بحران‌های شدیدی را تجربه کرد که بخشی از آن به دلیل عدم یکنواختی بین نیروهای مولد و روابط تولید بود. وی خاطرنشان کرد: توسعه ابزارهای تولید در اقتصاد دیجیتال، تغییرات عمیقی در نیروهای مولد ایجاد کرد که منجر به درگیری با روابط تولیدی موجود شد. ویتنام باید انقلابی را با اصلاحات قوی و جامع برای تنظیم روابط تولید و ایجاد انگیزه‌های جدید برای توسعه انجام دهد. تحول دیجیتال با کاربرد علم و فناوری چنان انقلابی بود که روابط تولید را بازسازی کرد و آنها را با پیشرفت برجسته نیروهای مولد هماهنگ کرد.

https://theinvestor.vn/digital-transformation-key-development-driver-for-vietnam-in-new-era-party-chief-d12074.html

عملکرد ویتنام در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در هشت ماه اول 2024

براساس آمارهای رسمی، ویتنام در 8 ماهه اول 2024، بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده است. آژانس سرمایه گذاری خارجی ویتنام اعلام کرد، بیش از 20.52 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در ویتنام تا پایان ماه اوت گزارش شده است که نسبت به سال گذشته 7 درصد افزایش داشته است. در هشت ماهه اول سال 2024، در مجموع به 2247 پروژه جدید با سرمایه ثبت شده بیش از 12 میلیارد دلار گواهینامه ثبت سرمایه اعطا شد که از نظر تعداد پروژه‌ها 8.5 درصد و از نظر سرمایه 27 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

https://vir.com.vn/vietnam-reports-205-billion-in-fdi-in-first-eight-months-114174.html

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما