معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۷

آخرین پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصاد ویتنام در سال 2024

مجموعه‌ای از اصلاحات اقتصادی از سال 1986 به بعد همراه با روندهای جهانی موافق، به ویتنام کمک کرد تا تنها با گذشت یک نسل، از یک اقتصاد به شدت فقیر در بین کشورهای جهان به اقتصادی با درآمد متوسط تبدیل شود. رشد تولید ناخالص داخلی سرانه در این کشور شتاب بالایی داشته و در حالی که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 1984 کمی‌بیش از 18 میلیارد دلار با درآمد سرانه 200 تا 300 دلار برآورد می‌شد، در سال 2023 تولید ناخالص داخلی این کشور در حدود 430 میلیارد دلار با درآمد سرانه حدود 3800 دلار برآورد شد.

توسعه اقتصادی در ویتنام روایت یک حرکت موفق و مستمر در مسیر توسعه بوده است. اصلاحات اقتصادی از زمان در پیش گرفتن ابتکار دوی مویی (به‌ معنای «نوسازی» یا «تجدیدنظر»)که مجموعه‌ای از اصلاحات اقتصادی از سال 1986 به بعد بود، همراه با روندهای جهانی موافق، به ویتنام کمک کرد تا تنها با گذشت یک نسل، از یک اقتصاد به شدت فقیر در بین کشورهای جهان به اقتصادی با درآمد متوسط تبدیل شود. رشد تولید ناخالص داخلی سرانه در این کشور شتاب بالایی داشته و در حالی که تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 1984 کمی‌بیش از 18 میلیارد دلار با درآمد سرانه 200 تا 300 دلار برآورد می‌شد، در سال 2023 تولید ناخالص داخلی این کشور در حدود 430 میلیارد دلار با درآمد سرانه حدود 3800 دلار برآورد شد.

با نگاهی به این رشد پر شتاب و پیوسته، می‌توان فهمید بی‌دلیل نیست که رهبران ویتنام در چشم انداز 2045، هدف خود را تبدیل شدن به کشوری با درآمد بالا تعریف کرده‌اند. به اعتقاد اقتصاددانان، این کشور برای دستیابی به هدف ترسیم شده، نیازمند آن است که تا 25 سال آینده با نرخ متوسط سالانه حدود شش درصد به رشد خود ادامه دهد.

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود که 26 آگوست منتشر شد، عنوان کرد که انتظار می‌رود رشد اقتصادی ویتنام در سال 2024 افزایش یابد که این امر ناشی از افزایش بخش صادرات، گردشگری و بهبود مصرف و سرمایه‌گذاری تجاری در این کشور است. براین اساس پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد ویتنام در سال 2024 به رشد 6.1 درصدی دست یافته و در سال‌های 2025 و 2026 رشد 6.5 درصدی را تجربه نماید.

بانک جهانی در این گزارش با عنوان «دستیابی به ارتفاعات جدید در بازارهای سرمایه» با تأکید بر انعطاف‌پذیری اقتصاد ویتنام علیرغم افزایش چالش‌های جهانی، اشاره دارد که اقتصاد این کشور هنوز به مسیر رشد قبل از همه‌گیری کرونا بازنگشته است. لازم به ذکر است که رشد ویتنام در سال‌های 2019 به قبل به طور متوسط بالای 7 درصد بود که در برخی سال‌ها به 8 درصد نیز می‌رسید.

در بخشی از این گزارش آمده که توسعه بازارهای سرمایه، منبع حیاتی بودجه بلندمدت برای اقتصاد ویتنام فراهم می‌کند و به این کشور کمک کرده تا به هدف خود برای تبدیل شدن به یک کشور پردرآمد تا سال 2045 دست یابد. این گزارش همچنین به چالش‌های کلیدی اقتصاد ویتنام از جمله توسعه نیافتگی و استفاده ناکافی از صندوق تامین اجتماعی ویتنام اشاره می‌کند. بر این اساس بانک جهانی، نقش اتخاذ یک چارچوب سیاستی قوی‌تر از ظرفیت صندوق تامین اجتماعی به عنوان نیرویی در توسعه بازار سرمایه، جذب سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر، اصلاحات برای افزایش شفافیت بازار و حمایت از سرمایه‌گذاران، و هماهنگی بین تنظیم کننده‌های مالی برای دستیابی به این اهداف را بسیار مهم دانسته است.

در موضوع بازارهای سرمایه ویتنام، در گزارش اشاره شده این کشور با پشتوانه شرایط اقتصادی کلان قوی که دارد، در دهه گذشته به شدت توسعه یافته است. رشد اقتصادی بالا و مستمر، نرخ ارز باثبات، تورم پایین و ثبات سیاسی، بازارهای سرمایه ویتنام را در موقعیت مناسبی قرار داده است. بازارهای سرمایه با عملکرد خوب برای بسیج منابع، به عنوان بخشی از بازارهای مالی فراگیر، انعطاف پذیر و حیاتی هستند. در ارزیابی‌های مالی بانک جهانی، شاخص های بازار سرمایه ویتنام هنوز هم فرصتی برای رشد بیشتر را نشان می دهد. بررسی سه کارکرد واسطه گری مالی که بازارهای سرمایه دارند، یعنی کارکردهای تامین مالی، پس انداز و قیمت گذاری بسیار مهم است. در مورد تامین مالی، علیرغم ارزش بالای بازار سهام، میزان وجوه جذب شده از طریق بورس طی پنج سال گذشته نسبتا کم بوده است. جذب سرمایه از طریق بازارهای اوراق قرضه به خصوص اوراق قرضه شرکتی نسبتاً مهمتر بود. با این حال، تأمین مالی بلندمدت محدود است و اخیراً ضعف‌هایی در پایه‌های بازار آشکار شده است. در زمینه پس‌انداز، مقدار کل پس‌اندازی که از طریق سرمایه‌گذاران نهادی بسیج می‌شود، هنوز کم است، و تنها 19 درصد تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود که کوچک‌تر از اکثر کشورهای همتای منطقه‌ای ویتنام است.

متن کامل گزارش بانک جهانی در خصوص ویتنام در لینک زیر قابل دستیابی و مطالعه است.

https://documents1.worldbank.org/curated/en/099145408232417063/pdf/IDU1dc8e9b8a11b4714a291af17167d8f89b52a5.pdf?_gl=1*1q5jr58*_gcl_au*MjMyMDQ1NTAwLjE3MjEwMTg3MDc.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما