معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۰۹:۲۹ - مشاهده: ۵۱

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته سوم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

صنعت لجستیک سبز ویتنام برای سرمایه گذاران جذاب می‌شود

ویتنام به دلیل رونق تجارت الکترونیک و رشد سریع زنجیره‌های تامین جهانی به یکی از قطب های تولید و تجارت مهم در جهان تبدیل می‌شود. این را معاون وزیر صنعت و تجارت این کشور گفته و اضافه کرده که صنعت نقش مهمی در کمک به اقتصاد ویتنام برای غلبه بر مشکلات در طول همه‌گیری کرونا و همچنین نوسانات ژئوپلیتیک فعلی جهانی دارد. این امر به رشد مستمر صادرات و واردات ویتنام کمک کرده است و از 600 میلیارد دلار در سال 2021، 700 میلیارد دلار در سال 2022 و به 683 میلیارد دلار در سال 2023 فراتر رفت. این رقم در شش ماهه اول سال 2024 به بیش از 369.6 میلیارد دلار رسید که 16 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. استراتژی ملی رشد سبز برای دوره 2021-2030 با چشم انداز سال 2050، هدف "سبزسازی" بخش های اقتصادی را تعیین کرده است و بازسازی اقتصاد را در ارتباط نزدیک با اصلاح مدل رشد تقویت می‌کند. برای تحقق این استراتژی، نخست وزیر ویتنام برنامه اقدام ملی برای رشد سبز تا 2030 را صادر کرده است که در آن خدمات لجستیکی یکی از 18 موضوع کلیدی است. در این برنامه اشاره شده که لجستیک عامل کلیدی در تسریع رشد صنعت، فناوری و همکاری در این اکوسیستم است. بر اساس گزارش بانک جهانی، شاخص عملکرد لجستیک ویتنام (LPI) در سال 2023 به 3.3 امتیاز رسید که نسبت به 3.27 امتیاز در سال 2018، این کشور را در رتبه 43 از بین 154 کشور در سراسر جهان و پنجمین در میان کشورهای آسه آن قرار می دهد. این بالاترین امتیازی است که ویتنام از زمان شروع این مطالعه به دست آورده است. ویتنام همچنین در میان 10 بازار نوظهور لجستیکی قرار دارد و از نظر فرصت های لجستیکی بین المللی در رتبه چهارم قرار گرفته و یکی از کشورهای بالقوه رشد در جنوب شرقی آسیا محسوب می‌شود و رشد 6 درصدی برای آن در سال 2024، در نظر گرفته شده است.

https://english.vov.vn/en/economy/vietnams-green-logistics-industry-becomes-attracttive-to-investors-insiders-post1112112.vov

صادرات 5 میلیون تنی برنج ویتنام در هفت ماه اول 2024

براساس اعلام وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، تولید برنج در هفت ماهه اول 2024 در این کشور نشان دهنده افزایش 25.1 درصدی در حجم و 5.8 درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. کشاورزان 25 میلیون تن برنج در 3.82 میلیون هکتار زمین کشاورزی برداشت کردند که میانگین عملکرد آن 6.56 تن در هکتار است. داده‌های گردآوری شده توسط انجمن غذای ویتنام در 3 اوت نشان می دهد که قیمت صادراتی برنج شکسته 5 درصد، 559 دلار در هر تن است، در حالی که قیمت برنج شکسته 25 درصد، 535 دلار آمریکا در هر تن است. پیش‌بینی می‌شود که تجارت برنج در بازار جهانی همچنان افزایش یابد که بنابراین بر بازار برنج ویتنامی تأثیر خواهد گذاشت. با این حال، شرکت های صادرکننده برنج همچنان منتظر سیاست جدید هند پس از ممنوعیت صادرات برنج در سال گذشته هستند. هند در حال حاضر حدود 40 درصد از بازار صادرات جهانی برنج را در اختیار دارد. اگر برای رفع یا کاهش این ممنوعیت اقدام کند، قیمت برنج را در کشورهای عمده صادرکننده در جهان به سطوح بسیار پایین کاهش خواهد داد. علاوه بر این، شرکت‌های محلی نیز در خرید برنج در بازار داخلی با مشکلاتی مواجه هستند زیرا قیمت برنج کاهش می‌یابد، انبارها آسیاب را محدود می‌کنند و باران برداشت تابستان و پاییز برنج را به تاخیر می‌اندازد. کارشناسان صنعت توصیه کرده‌اند که کسب‌وکارها باید بر خرید برنج تابستانی-پاییزی تمرکز کنند تا قبل از امضای قرارداد، موجودی کامل داشته باشند تا از خطرات جلوگیری کنند. انتظار می رود تولید برنج این کشور در کل سال به 43 میلیون تن برسد. این تولید در نتیجه مصرف داخلی و تقاضای صادراتی بیش از هشت میلیون تن را تضمین می‌کند و درآمدی بیش از 5 میلیارد دلار به عنوان هدف تعیین‌شده دارد.

https://english.vov.vn/en/economy/vietnam-exports-over-5-million-tonnes-of-rice-in-seven-months-post1112099.vov

ویتنام در میان سه صادرکننده برتر جهانی میگو قرار دارد

براساس گزارش وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام (MARD)، صادرات غذاهای دریایی این کشور در هفت ماهه اول سال 2024 بالغ بر 5.29 میلیارد دلار برآورد شده است که 7.3 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و از نظر ارزش صادرات در بخش کشاورزی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. صادرات میگو به تنهایی 2 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.5 درصد افزایش داشت و جایگاه خود را به عنوان برترین محصول در صنعت غذاهای دریایی حفظ کرد. ویتنام در میان سه صادرکننده برتر جهانی میگو قرار دارد و چین، ایالات متحده، ژاپن و اتحادیه اروپا از جمله واردکنندگان عمده میگوی ویتنام بودند. صادرات میگو به چین به 328 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 17 درصد افزایش قابل توجهی داشته است. پیش بینی می‌شود که صادرات میگو ویتنام در سال جاری به هدف 4 میلیارد دلاری برسد.

تنش‌ها در دریای سرخ باعث مشکلاتی برای زنجیره‌های عرضه جهانی شده و به طور مستقیم بر صادرات میگوی ویتنام به بازارهایی چون آمریکا و اروپا تأثیر می‌گذارد. در کل میگوی ویتنام به حدود 100 کشور صادر شده است و صادرات این کشور 13 تا 14 درصد از کل ارزش صادرات جهانی میگو را به خود اختصاص داده است.

https://vir.com.vn/vietnam-ranks-among-top-three-global-shrimp-exporters-113391.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما