معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۰۸:۵۹

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته چهارم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

نشانه‌های مثبت برای صادرات چوب ویتنام در میان چالش ها

به گزارش وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، بخش چوب و جنگلداری این کشور در 7 ماهه اول 2024 به نتایج مثبتی دست یافته است و درآمد صادراتی 9.36 میلیارد دلار بدست آورده که ارزش صادرات چوب و محصولات چوبی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 20 درصد افزایش یافته است. ایالات متحده که بیش از 54 درصد از ارزش صادرات چوب ویتنام را تشکیل می دهد، شاهد تغییراتی در سیاست های تجاری تجربه کرده است که موجب شده صادرکنندگان ویتنامی‌ با مساله ای بنام پرونده قضایی ضد دامپینگ مواجه شود. در رابطه با بازار اتحادیه اروپا، انتظار می‌رود مقررات جدید جنگل‌زدایی اتحادیه اروپا دسامبر سال جاری اجرایی شود و چالش‌های مهمی را برای صادرکنندگانی که باید از مقررات سخت‌گیرانه در مورد منشاء محصول و عوامل محیطی پیروی کنند، ایجاد کند. همچنین کشورهای شرق آسیا، از جمله کره جنوبی و ژاپن، اقدامات جدیدی را ارائه کرده اند که هزینه‌ها و خطرات را برای صادرکنندگان ویتنامی افزایش می دهد.

https://en.sggp.org.vn/positive-signs-for-vietnams-wood-exports-amidst-challenges-post111713.html

ویتنام در تلاش برای افزایش زیرساخت های بزرگراهی تا پایان 2025

دولت ویتنام تاکنون ساخت پروژه‌های بزرگراهی را با طول مجموع حدود 2000 کیلومتر به پایان رسانده است و در نظر دارد تا پایان سال آینده 1000 کیلومتر دیگر را در سراسر کشور تکمیل کند. این بخشی از هدف سیزدهمین کنگره حزب ملی ویتنام برای توسعه 3000 کیلومتر بزرگراه تا سال 2025 و 5000 کیلومتر تا سال 2030 است.

https://tuoitrenews.vn/news/business/20240810/vietnam-strives-to-build-additional-1000km-of-expressway-by-2025/81362.html

پیش بینی تولید 30 میلیون تن فولاد در ویتنام

براساس گزارش وزارت صنعت و تجارت ویتنام (MOIT)، پیش‌بینی می‌شود که تولید فولاد ویتنام در سال 2024 به 30 میلیون تن برسد که نشان‌دهنده افزایش سالانه 7 درصدی است. با این حال، این پیش بینی چندان قطعی نیست زیرا بازار داخلی با عرضه بیش از حد، افزایش واردات و بی ثباتی بازار جهانی دست و پنجه نرم می‌کند. افزایش هزینه‌های حمل و نقل بین المللی و نوسانات بازار جهانی نیز از دیگر چالش های پیش روی شرکت های صنعت فولاد است. در هفت ماه گذشته، تولید فولاد نهایی در ویتنام به نزدیک 17 میلیون تن رسید که نسبت به سال گذشته 9.4 درصد افزایش داشت. صادرات فولاد این کشور نیز در مجموع نزدیک به 4.9 میلیون تن بوده که 6.8 درصد افزایش را نشان می دهد.

https://en.vietnamplus.vn/vietnams-finished-steel-production-projected-at-30-million-tonnes-post291778.vnp

برنامه تربیت 50 هزار مهندس نیمه‌هادی در ویتنام

وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری ویتنام در حال تدوین پروژه ای برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز صنعت نیمه‌هادی تا سال 2030 است که هدف آن دستیابی به تربیت 50 هزار مهندس در مقطع کارشناسی است که می‌توانند در تمام مراحل زنجیره ارزش نیمه‌هادی‌ها شرکت کنند. در ویتنام، حدود 5 هزار مهندس وجود دارند که می‌توانند در طراحی تراشه کار کنند. این رقم هنوز بسیار کمتر از نیاز به 15 هزار مهندس طراح و 35 هزار مهندس برای سایر مراحل این صنعت است.

https://vietnamnet.vn/en/vietnam-kicks-off-plan-to-produce-50-000-semiconductor-engineers-2311133.html

افزایش هزینه‌های حمل و نقل و اثرات آن بر صادرکنندگان

کارشناسان و صاحب نظران صنعت کشتیرانی معتقدند که هزینه‌های حمل و نقل برای مسیرهای اصلی از ویتنام به اتحادیه اروپا و ایالات متحده به طور قابل توجهی افزایش یافته است و باعث کاهش سود صادرکنندگان شده است زیرا آنها مجبور به صرف هزاران دلار هزینه اضافی شده اند. در هفته‌های اخیر، قیمت ها به شدت افزایش یافته است و هزینه حمل یک کانتینر به اروپا به 4000 تا 5000 دلار رسیده است که بیش از دو برابر مدت مشابه سال گذشته بود. به طور مشابه، هزینه‌های حمل و نقل به ایالات متحده به 6000-7000 دلار برای یک کانتینر افزایش یافته است. در همین حال، هزینه‌های حمل و نقل هر کانتینر به مقاصد نزدیکتر از جمله چین، ژاپن، کره جنوبی و آسیای جنوب شرقی نیز 1000 تا 2000 دلار افزایش یافته است.

https://vietnamnews.vn/economy/1661122/shipping-costs-on-the-rise-hurting-exporters-profit-margin.html

سهم تجارت الکترونیک در اقتصاد دیجیتال ویتنام

بخش تجارت الکترونیک حدود 15 تا 17 درصد از ارزش کل اقتصاد دیجیتال ویتنام را تا پایان سال گذشته به خود اختصاص داده است و تجارت الکترونیک به عنوان یک روند اصلی در حال ظهور است. طبق گزارش انجمن تجارت الکترونیک ویتنام، تجارت الکترونیک این کشور با نرخ رشد تخمینی بیش از 25 درصد در سال گذشته، با درآمدی بالغ بر 25 میلیارد دلار، همچنان به ثبت توسعه خود ادامه می دهد. به طور متوسط، مصرف کنندگان داخلی هر روز 32 میلیون دلار در پنج غول تجارت الکترونیک خرج می‌کنند که عبارتند از: Shopee، Lazada، Tiki، Sendo و Tiktok. در ویتنام، صدها هزار کسب‌وکار، به‌ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط، به پلتفرم‌های تجارت الکترونیک وابسته شده اند و سود به دست آورده‌اند.

https://vovworld.vn/en-US/news/ecommerce-contributes-17-of-vietnam-digital-economys-value-1319172.vov

چین بزرگترین واردکننده خوراک دام و مواد خام از ویتنام

چین به بزرگترین مصرف کننده خوراک دام و مواد خام ویتنام تبدیل شده است و 40.7 درصد از کل گردش مالی صادراتی خوراک دام و مواد خام این کشور را به خود اختصاص داده است. صادرات این محصولات به همسایه شمالی ویتنام در نیمه اول سال با 16.6 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از 200 میلیون دلار رسید. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اداره کل گمرک ویتنام، کل درآمد صادرات خوراک دام و مواد خام در نیمه اول سال به بیش از 490 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 5.6 درصد کاهش داشت.

https://english.vov.vn/en/economy/china-emerges-as-largest-importer-of-vietnamese-animal-feed-and-raw-materials-post1114297.vov

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما