معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته دوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ویتنام مقصد برتر گردشگری اقتصادی

در سال‌های اخیر، ویتنام به‌عنوان مقصدی برتر برای مسافرانی که موضوع بودجه سفر برایشان مهم است تبدیل شده است. این امر به دلیل ترکیبی از شرایط اقتصادی مطلوب و سیاست‌های استراتژیک سفر، این کشور را در بحث سفرهای مقرون‌به‌صرفه و مقاصد ارزان قیمت به یک جایگاه برجسته تبدیل کرده است. با کاهش قابل توجه ارزش واحد پول ملی این کشور همراه با ابتکار سفر بدون ویزا، ویتنام بیش از هر زمان دیگری سفرهای بین المللی را جذب می‌کند. این عوامل به طور قابل توجهی جذابیت این کشور را افزایش داده اند و به گردشگران یک تجربه فرهنگی مقرون به صرفه و در عین حال غنی ارائه می دهند. در نتیجه، ویتنام در جذب بازدیدکنندگان مقرون به صرفه از کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند تایلند و مالزی پیشی گرفته است. ویتنام با مناظر خیره کننده، شهرهای پر جنب و جوش، و اکنون حتی ورودی‌های قابل دسترس تر، استاندارد جدیدی را برای سفر ارزان در منطقه تعیین می‌کند.

https://www.travelandtourworld.com/news/article/vietnam-emerges-as-a-top-budget-friendly-destination-boosted-by-a-weak-currency-and-visa-free-travel-initiative-beating-thailand-and-malaysia/

تعهد استرالیا برای افزایش کمک های توسعه ای رسمی‌به ویتنام

در جریان رایزنی‌های رئیس مجلس سنای استرالیا با رئیس مجلس ملی ویتنام، طرف استرالیایی تعهد داد که این کشور 95.7 میلیون دلار (دلار استرالیا) در قالب کمک های رسمی‌توسعه ای (ODA) در دوره 2024-2025 برای کمک به توسعه اهداف اجتماعی-اقتصادی ویتنام پرداخت نماید. در همین حال، طرف ویتنامی‌پیشنهاد داد که استرالیا به حفظ و افزایش میزان کمک های ODA برای توسعه منابع انسانی، به ویژه در نیمه‌هادی‌ها، مدیریت عمومی، سیاست گذاری عمومی ویتنام ادامه دهد.

https://vietnamnews.vn/politics-laws/1661804/australia-commits-to-increasing-oda-to-viet-nam-to-assist-socio-economic-achievements.html

میزبانی از 10 میلیون مسافر بین المللی در ویتنام

تعداد گردشگران بین‌المللی که در ماه جولای از ویتنام بازدید کردند به بیش از 1.15 میلیون نفر رسید که مجموع گردشگران خارجی بازدید کننده از این کشور را در هفت ماه اول 2024 به نزدیک 10 میلیون نفر افزایش داد. گردشگران آسیایی با بیش از 7.8 میلیون ورودی، منبع کلیدی گردشگری ویتنام در هفت ماه اول سال جاری بودند. پس از آن، اروپا، قاره آمریکا، اقیانوسیه و آفریقا قرار دارند. شهروندان کره جنوبی و چین تقریباً نیمی از کل ورود خارجی به ویتنام را به خود اختصاص دادند که به ترتیب نزدیک به 2.6 میلیون و 2.1 میلیون نفر بودند. صنعت گردشگری ویتنام هدف خود را برای استقبال از 17 تا 18 میلیون بازدید کننده خارجی در سال 2024 تعیین کرده است که به رکورد پیش از همه گیری در سال 2019 نزدیک می‌شود.

https://en.vietnamplus.vn/vietnam-serves-nearly-10-million-intl-travellers-in-7-months-post292287.vnp

بیش از 15 میلیارد دلار مازاد تجاری تا اواسط آگوست

به گفته اداره کل گمرک ویتنام، این کشور در دوره اول ژانویه تا 15 آگوست مازاد تجاری 15.5 میلیارد دلاری ثبت کرده است. در طول دوره مورد بررسی، کل تجارت این کشور به 473.33 میلیارد دلار رسید که نشان دهنده افزایش 16.9 درصدی نسبت به سال قبل است. از مجموع، گردش مالی صادراتی 244.41 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است. در میان کالاهای اصلی که گردش مالی قوی صادراتی را به ثبت رساندند، رایانه‌ها و قطعات 28.9 درصد افزایش داشتند. ماشین آلات، تجهیزات و قطعات، افزایش 21.3 درصدی؛ تلفن و قطعات، افزایش 11.1 درصدی؛ و چوب و محصولات چوبی با 23.2 درصد افزایش در رده‌های بعدی قرار میگیرند. گردش مالی واردات کالا به این کشور نیز 228.92 میلیارد دلار برآورد شده است که نشان دهنده افزایش سالانه 18 درصدی است. اقلام عمده ای که از رشد قابل توجهی در ارزش واردات برخوردار بودند رایانه‌ها، محصولات الکترونیکی و قطعات بودند که 28.2 درصد افزایش داشتند. ماشین آلات، تجهیزات، ابزارآلات و قطعات یدکی، افزایش 16.5 درصدی؛ و آهن و فولاد با 22.5 درصد افزایش سالانه.

https://vietnamnet.vn/en/vietnam-posts-us-15-5-billion-trade-surplus-by-mid-august-2315042.html

هزینه حمل و نقل کمتر، فرصت طلایی گسترش بازار صادرکنندگان ویتنام

اداره دریانوردی ویتنام (VMA) می‌گوید که کاهش نرخ حمل و نقل در این ماه می‌تواند به عنوان یک فرصت طلایی برای مشاغل ویتنامی‌برای تقویت صادرات و گسترش بازارها برای رشد بهتر در ماه‌های آخر سال تلقی شود. در گزارش این سازمان آمده است که در مقایسه با همین یک ماه پیش، نرخ حمل و نقل در مسیرهای آسیایی به ایالات متحده و اروپا 20 تا 30 درصد کاهش یافته است. این امر شرایط مساعدی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده است تا با بهره برداری از بازارهای جدید، تجارت خود را گسترش دهند. در مقایسه با دوره اوج قیمت در سپتامبر 2021، زمانی که زنجیره تامین جهانی به دلیل همه گیری کرونا به شدت مختل شده بود، نرخ حمل و نقل تا 44 درصد کاهش یافته است. انتظار می رود که نرخ حمل و نقل در ماه‌های آینده به کاهش خود ادامه دهد، به ویژه پس از رفع ازدحام جاری در بنادر بزرگ در سراسر جهان.

https://theinvestor.vn/lower-shipping-costs-a-golden-market-expansion-chance-for-vietnam-exporters-d11946.html

انتظار می رود همکاری گردشگری ویتنام و چین رشد بیشتری داشته باشد

به لطف همکاری نزدیک بین شرکت های مسافرتی ویتنامی و چینی و سیاست های هماهنگ ترویج گردشگری دو کشور، تعداد گردشگران ویتنامی و چینی که به کشور دیگر سفر می‌کنند کاملاً بهبود یافته است. براساس گزارش اداره ملی گردشگری ویتنام، در هفت ماهه اول سال جاری، 2.1 میلیون بازدیدکننده چینی وارد ویتنام شدند که افزایشی حدود 200 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد و چین را به دومین بازار بزرگ گردشگری ویتنام پس از کره جنوبی تبدیل کرده است.

https://en.vietnamplus.vn/vietnam-china-tourism-cooperation-expected-to-further-thrive-post292335.vnp

رایزنی ویتنام و امارات برای امضای موافقت نامه همکاری اقتصادی جامع

نخست وزیر ویتنام روز دوشنبه با وزیر دولت امارات در امور تجارت خارجی خواستار به نتیجه رساندن پیش از موعد مذاکرات مربوط به توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع بین ویتنام و امارات شد. نخست وزیر ویتنام، به امارات متحده عربی به خاطر دستاوردهای چشمگیرش به ویژه در حوزه اقتصاد تبریک گفت و اشتیاق ویتنام برای درس گرفتن از تجربیات امارات را ابراز کرد. وی گفت که ویتنام برای دوستی و همکاری چندجانبه خود با امارات به عنوان یکی از شرکای اقتصادی پیشرو آن در خاورمیانه، ارزش قائل است. در این دیدار، دو طرف از پیشرفتهای اخیر روابط دوجانبه ابراز خرسندی کردند. لازم به ذکر است تجارت دوجانبه این دو کشور در هفت ماهه نخست سال جاری حدود 4 میلیارد دلار برآورد شده است که نسبت به سال گذشته 47 درصد افزایش داشته است. دو طرف همچنین عزم خود برای تقویت بیشتر همکاری‌های همه جانبه و ارتقای روابط دوجانبه با نهایی کردن و امضای موافقت نامه همکاری اقتصادی جامع را ابراز کردند.

https://vietnamnews.vn/politics-laws/1661893/pm-urges-early-conclusion-of-viet-nam-uae-cepa-negotiations.html?s=08

قراردادهای تجارت آزاد مشوقی جهت صادرات بیشتر کفش در ویتنام

آمارهای اداره کل گمرک ویتنام نشان می دهد که صادرات کفش این کشور در دوره هفت ماهه 2024 با 10.4 درصد افزایش به 10.147 میلیارد دلار رسیده است، در حالی که صادرات کیف دستی نیز با 7.4 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 1.621 میلیارد دلار رسیده است. مهم ترین مقاصد صادراتی چرم و کفش ویتنام به 16 کشور اصلی تجاری این کشور از جمله ایالات متحده، چین، ژاپن، بلژیک، هلند، آلمان، بریتانیا، جمهوری کره، کانادا، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، استرالیا، مکزیک، امارات و تایوان بیش از 88.4 درصد از کل گردش مالی این بخش را به خود اختصاص داده اند. علاوه بر این، صنعت چرم و کفش به سمت حداکثر بهره برداری از مشوق های ارائه شده در موافقت نامه‌های تجارت آزادی که ویتنام به صورت دو یا چند جانبه امضا نموده پیش رفته است. به طور خاص، صادرات به کشورهای عضو توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اروپا و ویتنام، و توافقنامه جامع و پیشرو برای مشارکت ترانس پاسیفیک طی دوره هفت ماهه به ترتیب 23.8 درصد و 13.9 درصد افزایش یافته است.

https://english.vov.vn/en/economy/ftas-give-impetus-to-fulfill-footwear-export-target-of-us27-billion-post1117313.vov

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما