معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۶:۱۰

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ویتنام در هفته چهارم مرداد ماه 1403 (بخش دوم) مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هدف گذاری ویتنام برای افزایش صادرات محصولات دامی و طیور

طبق گزارش وزارت کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام، صادرات گوشت و فرآوردهای گوشتی در نیمه اول سال به 240 میلیون دلار رسیده که نشان دهنده افزایش 3.8 درصدی نسبت به سال قبل است. گوشت مرغ فرآوری شده ویتنام تاکنون به ژاپن، هنگ کنگ، پنج کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا و مغولستان صادرات شده است. معاون وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام گفت که هدف بخش کشاورزی توسعه جامع، کارآمد و پایدار دام است که از طریق صنعتی‌سازی و مدرن‌سازی با تغییرات آب و هوایی سازگار است. این رویکرد بر یکپارچه‌سازی زنجیره‌های ارزش، افزایش ارزش افزوده و تضمین امنیت زیستی، کنترل بیماری و ایمنی مواد غذایی تمرکز دارد. تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی و بهره برداری از فرصت های جدید، مانند بازار حلال، برای تقویت صادرات کلی و به ویژه افزایش صادرات محصولات دامی از سیاست های ویتنام در این بخش است. ویتنام در تلاش است صادرات محصولات دامی خود را افزایش دهد و هدف گذاری صورت گرفته برای رسیدن ارزش آن به رقمی‌بین 1 تا 1.5 میلیارد دلار تا سال 2025 است.

https://vietnamnet.vn/en/vietnam-aims-for-1-5-billion-usd-target-from-livestock-exports-2313188.html

چین دارای بیشترین پروژه سرمایه گذاری در ویتنام

به گفته وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری، میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) چین در ویتنام بیشتر شده است و در هفت ماهه اول سال جاری، در میان 91 کشور سرمایه‌گذاری‌کننده در ویتنام، چین با 29.7 درصد از کل پروژه‌های سرمایه‌گذاری جدید، جایگاه نخست را در تعداد پروژه‌های سرمایه‌گذاری جدید به خود اختصاص داده است. سنگاپور از نظر میزان سرمایه گذاری با نزدیک به 6.52 میلیارد دلار در صدر فهرست قرار دارد که 79.1 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2023 افزایش داشت. هنگ کنگ در رتبه دوم قرار گرفته و ژاپن، چین و جمهوری کره در رده‌های بعدی قرار دارند. بسیاری از شرکت های بزرگ چینی در زمینه‌های فناوری، برق - الکترونیک، پردازش، ساخت، زیرساخت ها، انرژی‌های تجدیدپذیر و وسایل نقلیه الکتریکی در ویتنام سرمایه گذاری انجام داده اند. در سال‌های اخیر، سرمایه چینی به سمت صنایع پیشرفته، قطعات، قطعات یدکی برای تولید صنعتی، الکترونیک، خودرو و انرژی سبز رفته است.

https://en.vietnamplus.vn/china-leads-in-number-of-fdi-projects-in-vietnam-in-seven-months-post292098.vnp

تجارت ویتنام - چین در مسیر رسیدن به هدف بلندپروازانه 200 میلیارد دلاری در سال جاری

حجم مبادلات تجاری دوجانبه ویتنام و چین در هفت ماه گذشته به 112.2 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل 25 درصد رشد داشته و اگر رشد ثابت در ماه‌های آینده حفظ شود، ارزش کل تجارت احتمالاً به 200 میلیارد دلار خواهد رسید. براساس آمار هفت ماهه، صادرات ویتنام به چین به 32.6 میلیارد رسید که نشان دهنده افزایش 5 درصدی نسبت به سال قبل است، در حالی که ارزش واردات این کشور به 79.6 میلیارد دلار بالغ می‌گردد که 35.6 درصد افزایش یافته است. چین اولین بازار تجارت دو طرفه با ویتنام با بیش از 100 میلیارد دلار در بازه زمانی هفت ماهه بود. تلفن همراه، قطعات، تجهیزات الکترونیکی، لاستیک، محصولات کشاورزی و غذاهای دریایی از اقلام صادراتی ویتنام به چین است و در مقابل از بازار چین محصولاتی مانند ماشین آلات، تجهیزات، مواد اولیه تولید پوشاک و کفش چرمی، آهن و فولاد، مصالح ساختمانی و سایر ظروف خانگی وارد ویتنام شده است. در میان محصولات کشاورزی صادراتی، دوریان عمده ترین کالای صادراتی است که مورد علاقه مصرف کنندگان چینی است. پس از اینکه دوریان تازه ویتنامی در سال 2022 رسماً مجاز به ورود به بازار چین شد، ارزش صادرات این میوه به چین در سال گذشته به 2.2 میلیارد دلار افزایش یافت. تنها در نیمه اول سال جاری، صادرات این میوه به چین 1.1 میلیارد دلار به ارمغان آورد. چین همچنان بزرگترین مصرف کننده میوه و سبزیجات ویتنامی است و ارزش واردات آن در نیمه اول سال جاری به 2.1 میلیارد دلار رسیده است. چین اگر درهای خود را برای محصولات کشاورزی رسمی ویتنامی‌باز کند، بسیاری از انواع میوه‌های ویتنامی‌به راحتی وارد این بازار می‌شوند.

https://english.vov.vn/en/economy/vietnam-china-trade-on-the-road-to-us200-billion-ambitious-goal-this-year-post1115222.vov

توسعه زنجیره تامین برای کشاورزی ارگانیک پایدار

محصولات کشاورزی ارگانیک به دلیل پایداری، ایمنی و مزایای تغذیه ای در بین مصرف کنندگان مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، علیرغم افزایش تقاضا، کشاورزی ارگانیک تنها بخش کوچکی از بخش کشاورزی ویتنام را تشکیل می دهد. کارشناسان اهمیت تقویت زنجیره تامین را برای پیشبرد رشد پایدار کشاورزی ارگانیک و تضمین درآمد بهتر برای کشاورزان مورد تاکید قرار داده اند. دولت ویتنام تمایل خود به توسعه کشاورزی ارگانیک از طریق یک سری از سیاست ها با هدف تقویت این بخش را نشان داده است و در یکی از مصوبات کمیته مرکزی حزب در مورد کشاورزی، کشاورزان و مناطق روستایی بر ترویج کشاورزی سبز، و ارگانیک تأکید دارد. تا اواخر سال 2023، ویتنام تقریباً 495 هزار هکتار به کشاورزی ارگانیک اختصاص داده بود که تنها 4.3 درصد از کل زمین‌های کشاورزی این کشور و 0.69 درصد از منطقه کشاورزی ارگانیک جهانی را تشکیل می دهد. ویتنام علیرغم مقیاس متوسط خود، چندین مدل موثر کشاورزی ارگانیک را با موفقیت اجرا کرده است که به طور قابل توجهی شهرت محصولات کشاورزی ویتنامی را افزایش داده است.

https://vietnamnet.vn/en/vietnam-enhances-supply-chains-for-sustainable-organic-agriculture-2312724.html

روابط اقتصادی و تجاری ویتنام و چین در مسیر آینده روشن تر

روزنامه بیزینس دیلی، ارگان رسمی وزارت بازرگانی چین، در مطلبی عنوان کرد که ویتنام و چین در سال های اخیر روابط اقتصادی و تجاری خود را تقویت کرده اند که نشان دهنده اهمیت روابط دو جانبه است. در این مقاله آمده است که میوه دوریان و نارگیل تازه همچنان اصلی ترین محصول کشاورزی صادراتی ویتنام به چین است. دو کشور توافق کردند که امضای پروتکلی در مورد الزامات بهداشت گیاهی برای صادرات نارگیل تازه ویتنامی‌به چین را نهایی کنند. میوه‌های ویتنامی‌به دلیل مجاورت جغرافیایی، کوتاه بودن زمان حمل و نقل و هزینه کم، مزیت رقابتی در بازار چین دارد. آمارها نشان می دهد که تجارت دوجانبه در نیمه اول سال جاری به شدت بهبود یافته و به نزدیک به 95 میلیارد دلار رسیده است. قراردادهای دوجانبه امضا شده به طور قابل توجهی پیوند استراتژیک بین "ابتکار کمربند و جاده" چین و چارچوب "دو کریدور و یک کمربند اقتصادی" ویتنام را تقویت کرده است. در آینده، آنها همچنین به دنبال تقویت همکاری در چارچوب های چند جانبه برای برآوردن نیازهای توسعه اقتصادی مربوطه خود، ارتقای ارتباط اقتصادی منطقه ای، و تقویت سرزندگی اقتصادی و رقابت جهانی منطقه جنوب شرقی آسیا هستند.

https://en.vietnamplus.vn/vietnam-china-economic-trade-ties-to-open-up-brighter-future-chinese-daily-post292175.vnp

ویتنام بزرگترین واردکننده زغال سنگ در جهان خواهد شد

آژانس بین المللی انرژی (IEA) اعلام کرد ویتنام به پنجمین واردکننده بزرگ زغال سنگ در جهان تبدیل شده است. این آژانس اعلام کرد چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و تایوان به طور مداوم به عنوان بزرگترین واردکنندگان زغال سنگ در جهان در دهه گذشته بودند که این نقش مسلط آسیا در تجارت جهانی زغال سنگ را برجسته می‌کند. آژانس بین المللی انرژی اضافه کرد که تقاضای رو به رشد ویتنام برای زغال سنگ عمدتاً ناشی از بخش برق این کشور است. در کوتاه مدت، در دسترس بودن کم برق آبی و رشد قوی در تقاضای برق، تقاضای زغال سنگ را افزایش می دهد. آژانس بین المللی انرژی افزود، در حالی که ویتنام به طور سنتی به زغال سنگ دریایی متکی است، طی دو سال گذشته واردات زغال سنگ از لائوس را تشدید کرده و قصد دارد این تجارت را بیشتر افزایش دهد. طبق آمار اداره کل آمار ویتنام، این کشور در هفت ماهه اول سال جاری بیش از 5.01 میلیارد دلار برای واردات نزدیک به 39.73 میلیون تن زغال سنگ هزینه کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15.5 درصد از نظر ارزش و 34.4 درصد افزایش داشته است.

https://theinvestor.vn/vietnam-to-become-top-global-coal-importer-as-power-demand-rises-international-energy-agency-d11869.html

بازار سیمان ویتنام همچنان با مشکل مواجه است

بر اساس گزارش انجمن سیمان ویتنام، تنها 44600 تن سیمان و کلینکر در شش ماهه اول سال جاری به بازار چین صادر شده است که کمتر از 1.57 میلیون دلار ارز آوری داشته است، در حالی که در نیمه اول سال گذشته این رقم بیش از 24 میلیون دلار بوده است. چین، بازار صادراتی کلیدی برای صنعت سیمان ویتنام به شمار میرود ولی سال گذشته واردات را تا 90 درصد کاهش داد که دلیل آن تقاضای ضعیف ناشی از مشکلات در بخش املاک و مستغلات این کشور بود. آمارهای رسمی از وضعیت صادرات در نیمه اول سال جاری نشان می دهد که ویتنام 15.9 میلیون تن سیمان و کلینکر صادر کرده است که نزدیک به 612 میلیون دلار درآمد داشته است که از نظر حجم 0.1 درصد افزایش اما از نظر ارزش 11 درصد کاهش داشته است.

https://vietnamnews.vn/economy/1661562/cement-market-continues-to-face-difficulties.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما