معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۶

نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساخت‌و‌ساز بلگراد

در نمایشگاه بین‌المللی ساخت‌و‌ساز بلگراد 2024، بخش‌های متنوعی از صنعت ساخت‌و‌ساز نظیر تحقیق و طراحی، ساخت و نگهداری ساختمان‌های بلندمرتبه، مهندسی ساخت‌و‌ساز و مهندسی هیدرولیک، تا ارائه ماشین‌آلات ساختمانی، دستگاه‌ها و ابزار با روش‌های مختلف برای بازسازی و مرمت و دیگر فن‌آوری‌های مدرن در زمینه مدیریت پروژه به نمایش گذاشته شد.

چهل و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی ساخت‌و‌ساز بلگراد با شعار «از چشم‌انداز تا تحقق» از 22 تا 25 آوریل 2024 ( 3 الی 6 اردیبهشت 1403) در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی بلگراد برگزار گردید. در این رویداد که در فضایی با مساحت 19082 مترمربع برگزار ‌شد، قریب به 600 غرفه‌دار (304 غرفه‌دار داخلی و 271 غرفه‌دار خارجی) از 25 کشور جهان از جمله استرالیا، اتریش، بلژیک، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، مونته نگرو، جمهوری چک، فرانسه، یونان، هلند، کرواسی، هند، ایتالیا، چین، کره‌جنوبی، مجارستان، آلمان، لهستان، رومانی، روسیه، مقدونیه شمالی، اسلواکی، اسلوونی، صربستان، اسپانیا و ترکیه مشارکت داشتند. این رویداد با نمایشگاه‌های تخصصی Stone-Expo و Windshow Balkans همراه شده بود. در نمایشگاه بین‌المللی ساخت‌و‌ساز بلگراد 2024، بخش‌های متنوعی از صنعت ساخت‌و‌ساز نظیر تحقیق و طراحی، ساخت و نگهداری ساختمان‌های بلندمرتبه، مهندسی ساخت‌و‌ساز و مهندسی هیدرولیک، تا ارائه ماشین‌آلات ساختمانی، دستگاه‌ها و ابزار با روش‌های مختلف برای بازسازی و مرمت و دیگر فن‌آوری‌های مدرن در زمینه مدیریت پروژه به نمایش گذاشته شد.

گوران وسیچ، وزیر ساخت‌و‌ساز، حمل‌ونقل و زیرساخت در دولت صربستان در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: تا زمانی که جرثقیل‌ها در شهر دیده می‌شود، به این معنی است که صربستان یک کشور در حال پیشرفت است؛ هر دیناری که در ساخت‌و‌ساز سرمایه‌گذاری می‌شود در تولید ناخالص داخلی کشور سه برابر می‌شود و ساخت‌و‌ساز، به ویژه بخش نوآورانه آن، نیروی محرکه اقتصاد است. وی افزود: سال گذشته اصلاحاتی در قانون برنامه‌ریزی و ساخت‌و‌ساز صربستان وضع شد که هم اکنون نتیجه داده است؛ شفاف بودن رویه‌ها و تسریع در صدور مجوزها یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای سرمایه‌گذاری خارجی است. پس از اتخاذ این اقدامات، در سه ماهه سوم سال 2023 ارزش ساخت‌و‌ساز نسبت به مدت مشابه سال قبل 15.8 درصد افزایش یافت و تعداد کل مجوزهای صادر شده در سه ماهه چهارم سال 2023، به میزان 15.6 درصد بیشتر از سه ماهه مشابه سال قبل بوده است. در سال 2013، سهم ساخت‌و‌ساز در تولید ناخالص داخلی صربستان حدود 3 درصد بود و در سال 2022 این میزان 5.5 درصد بود و همچنان این روند ادامه دارد. در سال 2013، ارزش تمام کارهای ساختمانی به 1.6 میلیارد یورو و در سال 2023 به 5.2 میلیارد یورو رسید که معنی افزایش 3.25 برابری است. سال گذشته صربستان 3.8 میلیارد یورو بودجه عمرانی داشته است و برای امسال این بودجه به 4 میلیارد یورو افزایش یافته است.

لازم به ذکر است نمایشگاه ساخت‌و‌ساز، مانند بسیاری از رویدادهای تخصصی نمایشگاه بلگراد، از نمایشگاه فنی سرچشمه می‌گیرد. در سال 1975 بخش ساخت‌و‌ساز نمایشگاه فنی بلگراد به عنوان بخش تخصصی در سالن‌های جداگانه تفکیک شد و تا سال 1996 این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه فنی برگزار می‌شد. زمانی که اهمیت این شاخه اقتصادی و در نتیجه اهمیت ساخت‌و‌ساز فراتر رفت، تصمیم گرفته شد تا این رویداد تخصصی را به زمانی جداگانه تفکیک کنند. از آن سال تا به امروز، نمایشگاه ساخت‌و‌ساز از نظر مساحت نمایشگاهی و تعداد غرفه‌داران داخلی بیش از سه برابر و از نظر تعداد غرفه‌داران خارجی شش برابر رشد داشته است. همچنین تعداد بازدیدکنندگان نیز ده برابر شده است. نمایشگاه ساخت‌و‌ساز در بلگراد به مهمترین نمایشگاه تخصصی این صنعت در منطقه جنوب شرقی اروپا تبدیل شده است. این نمایشگاه در اکتبر 1998 در پاریس به عضویت در اتحادیه نمایشگاه‌های بین‌المللی (UFI) دست یافت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما