معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

آسیب‌های اقتصادی خروج احتمالی اتریش از اتحادیه اروپا

موسسه پژوهش اقتصادی اتریش در پژوهشی برای نخستین بار به بررسی تحلیلی عواقب خروج احتمالی اتریش از اتحادیه اروپا از منظر اقتصادی پرداخته است.

با توجه به مسائل و مشکلاتی که اتحادیه اروپا با آنها درگیر است (که در صدر آنها جنگ اوکراین قرار دارد)، بحث‌هایی در خصوص امکان خروج اتریش از اتحادیه اروپا به دلیل هزینه‌های اضافی آن برای این کشور مطرح شده است. بدین ترتیب در حال حاضر این پرسش در افکار عمومی اتریش مطرح شده است که عضویت در اتحادیه اروپا برای اتریش از حیث اقتصادی مفید بوده یا اینکه ضرر داشته است؟ برای پاسخ به این سئوال، موسسه پژوهش اقتصادی اتریش در پژوهشی برای نخستین بار به بررسی تحلیلی عواقب خروج احتمالی اتریش از اتحادیه اروپا از منظر اقتصادی پرداخته است.

بر اساس نتایج مطالعه‌ای که موسسه پژوهش اقتصادی اتریش (Wifo) انجام داده است، خروج اتریش از اتحادیه اروپا می‌تواند باعث کوچک‌تر شدن اقتصاد این کشور به میزان 35 میلیارد یورو و کاهش سرانه اقتصادی این کشور به میزان 3860 یورو در سال شود. بر اساس برآورد این موسسه، کشورهای کوچک از عضویت در اتحادیه اروپا سود بیشتری می‌برند. به عنوان نمونه ضرر ناشی از خروج از اتحادیه اروپا برای اتریش حدودا دو برابر ضرری است که اقتصاد بریتانیا بعد از برگزیت متحمل آن شد. چهار سال پیش بریتانیا طی فرآیند برگزیت از اتحادیه اروپا خارج شد، اما این مساله همچنان اثرات منفی سیاسی و اقتصادی زیادی برای بریتانیا داشته است و این یکی از دلایلی است که در بین کشورهای اتحادیه اروپا اخیرا هیاهوها برای خروج از اتحادیه کمتر شده و نسبت به دوره بعد از برگزیت، این شعار از سوی احزاب کمتر مطرح می‌شود.

مبنای این پژوهش، شبیه‌سازی توافقاتی است که بریتانیا طی برگزیت انجام داد. این توفقات برای شرایط خروج اتریش از اتحادیۀ اروپا، برای این کشور بازسازی شده‌اند. در کنار این موضوع، مزایای سی سال عضویت اتریش در اتحادیه اروپا از جمله در حوزه گمرگی، پولی، بازار داخلی، عضویت در شنگن بررسی شده و وضعیت اقتصادی اتریش بدون بهره‌مندی از این مزایا در سی سال گذشته نیز مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد خروج احتمالی اتریش از اتحادیه اروپا عواقب بدی برای این کشور خواهد داشت. فروپاشی اتحادیه اروپا باعث می‌شود تا ارزش واقعی تولید ناخالص داخلی اتریش به طور متوسط سالانه تا حدود 7.8 درصد کمتر شود که این معنای کاهش سالانه 35 میلیارد یورو از تولید ناخالص داخلی است. در بلندمدت این تاثیر افزایش بیشتری نیز خواهد داشت و به کاهش 5.3 تا 10.4 درصدی تولید ناخالص داخلی خواهد رسید که معادل کاهش 24 تا 47 میلیارد یورو سالانه از تولید ناخالص داخلی خواهد بود. باید توجه داشت این کاهش تولید ناخالص داخلی برای بریتانیا بعد از برگزیت بین 3.2 تا 6.7 درصد بوده است. بنابراین از این حیث تاثیر خروج از اتحادیه اروپا برای اتریش حدود دو برابر بریتانیا است.

همچنین سرانه تولید در اتریش، در صورت خروج این کشور از اتحادیه، سالانه تا 3860 یورو کاهش خواهد یافت که به معنای کاهش متوسط 3860 یورویی درآمد سالانه هر اتریشی است. این کاهش سرانه درآمد در بلند مدت بین 2735 تا 5190 یورو است و در کوتاه‌مدت این کاهش حتی تا حدود 7 هزار یورو نیز می‌تواند باشد. مبنای این محاسبه سرانه در سال 2022 بوده است که بر اساس آن سهم هر نفر در تولید ناخالص داخلی 49400 یورو بوده است. باید توجه داشت که اتریش یکی از کشورهای اتحادیه اروپاست که میزان کمکی که برای تامین بودجه اتحادیه اروپا می‌کند، بیش از کمک هزینه‌هایی است که دریافت می‌کند. به عنوان مثال در سال 2022 سرانه پرداخت خالص اتریش بر اساس روش‌های محاسباتی مختلف بین 113 تا 184 یورو بوده است. این در حالی است که در مقابل سرانه سود اقتصادی اتریش حدود 3700 یورو به ازاء هر نفر است.

این پژوهش توسط گابریل فبلرمایر، رئیس موسسه پژوهش اقتصادی اتریش و همچنین اینگا‌هایلند، استاد دانشگاه اقتصاد و فناوری نروپ تهیه شده است. در این تحلیل آمده است در صورت خروج اتریش از اتحادیه اروپا میزان خسارت این اقدام در دوره کوتاه‌مدت، دوبرابر دوره بلندمدت خواهد بود. البته محاسبه دقیق آسیب‌های چنین اقدام و یا سیاستی بستگی به توافقات اتریش با اتحادیه اروپا در هنگام خروج نیز خواهد داشت.

منبع:

https://www.derstandard.at/story/3000000222385/eu-austritt-oesterreichs-wuerde-wirtschaft-dramatisch-beschaedigen?ref=rss

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما