معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۴- ۰۸:۵۹

اخبار اقتصادی قزاقستان- آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 امضاء تفاهمنامه ساخت کارخانه ذوب مس به ارزش 1.5 میلیارد دلار در قزاقستان

اولژاس بکتنوف، نخست وزیر قزاقستان و رئیس هیئت مدیره شرکت معدنی فلزات غیرآهنی چین، ژنگ پینگ، همکاری در صنعت مس را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

 این نشست منجر به امضای تفاهمنامه ساخت کارخانه ذوب مس با ظرفیت 300 هزار تن مس در سال شد.

  این کارخانه در نزدیکی روستای آقتوگای در ناحیه آبای ساخته خواهد شد. منبع مواد خام کنسانتره مس از کارخانه‌های استخراج و فرآوری بوزژاکول و آقتوگای وستوکسِوِتمِت خواهد بود.

 ساخت این کارخانه خوشه‌ای را ایجاد می‌کند که یکی از بزرگترین معادن مس جهان و تولید مدرن ذوب مس است. این پروژه با هزینه تخمینی 1.5 میلیارد دلار، بیش از 1000 شغل جدید ایجاد خواهد کرد. راه اندازی برای پایان سال 2028 برنامه ریزی شده است.

 این شرکت با فناوری پیشرفته به بزرگترین شرکت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا در کشور تبدیل خواهد شد. فناوری‌های مورد استفاده در زمینه ذوب مس با استانداردهای زیست محیطی بین المللی مطابقت دارد. این شرکت نیازهای بازار داخلی را برای پردازش مواد خام حاوی مس و کاتدهای مس برآورده خواهد کرد.

این یک پروژه بزرگ صنعتی است که حجم فرآوری مواد اولیه مس استخراج شده در کشور را افزایش داده و سهم بزرگی در اقتصاد قزاقستان خواهد داشت. صنعت مس یکی از بخش‌های اولویت دار صنعت این کشور است و توسعه پویای آن برای قزاقستان بسیار مهم است.

 قزاقستان به دلیل کسری بودجه قصد دارد 870 میلیارد تنگه جذب کند 

این تصمیم از سوی وزارت دارایی جمهوری قزاقستان اعلام شده است. به گزارش خبرگزاری کازینفورم، این وزارتخانه در حال برنامه ریزی یک سری حراج اوراق بهادار دولتی به مبلغ 870 میلیارد تنگه (1780 میلیون یورو) است.

منبع: کازاینوفورم

 پیشرفت احداث کارخانه ترکیبی مونتاژ 3 برند خودروی چینی در قزاقستان

جیا شیجون مدیرعامل شرکت چینی "اتوموتیو انجینیرینگ کورپوریشن" (Automotive Engineering Corporation)، در دیدار با قانات شارلاپایف وزیر صنعت و ساخت‌وساز جمهوری قزاقستان، در جریان بازدید از منطقه صنعتی آلماتی اعلام نمود که تحویل تجهیزات با فناوری بالا برای کارخانه تولید چند مارک تجاری در ساختار شرکت "آستانه موتورز" قزاقستان در ماه جولای آغاز می‌شود.

کارخانه جدید در حال حاضر در دست ساخت است و عرضه تولیدات آن برای اوایل سال 2025 برنامه ریزی شده است. این تنها کارخانه چند برندی در جهان است که خودروهایی از 3 برند چینی چری‌چانگان، هاوال و تانک و گِرِیت وال موتور را تولید خواهد کرد.

ظرفیت این کارخانه 90 هزار دستگاه خودرو در سال است. این کارخانه برای بیش از 3600 نفر کار ایجاد خواهد کرد. مساحت کل کارخانه تولیدی آستانه موتورز قزاقستان 309000 متر مربع و مساحت بخش تولیدی 200000 متر مربع است.

آستانه موتورز یک شرکت با فناوری پیشرفته است. این کارخانه برای تولید چنین حجمی از خودروها، دارای سه کارگاه جوشکاری نیمه اتوماتیک، سه خط مونتاژ نیمه رباتیک، یک کارگاه نقاشی بدنه خودکار و یک کارگاه نقاشی خودکار قطعات پلاستیکی است.

سالن نقاشی بدنه، 9 حمام کاتافورزیس و 34 ربات و اتومایزر جدیدترین نسل را در خود جای داده است. آستانه موتورز در ماه می 2023، قراردادی را برای تأمین تجهیزات پیشرفته با شرکت چینی مورد اشاره منعقد کرد. این سند در چارچوب میزگردی با نمایندگان محافل تجاری چین در شیان امضا و توسط رئیس جمهور قزاقستان قاسم جومارت توقایف افتتاح گردید

شرکت "اتوموتیو انجینیرینگ کورپوریشن" پیشرو در تولید تجهیزات کارخانه‌های خودروسازی در جهان با بیش از 60 سال سابقه است. مشتریان این شرکت عبارتند از BMW، هیوندای، تویوتا، جگوار، لندرور، BYD، مرسدس بنز، فولکس واگن و غیره.

https://www.inform.kz/ru/mirovoy-postavshik-oborudovaniya-dlya-avtoproma-vstretilsya-s-ministrom-sharlapaevim-v-almati-946929

 

نگاهی به حجم تجارت میان افغانستان و قزاقستان

قزاقستان در سال 2023 بیش از 615 میلیون دلار محصول به افغانستان صادر کرده است.

بیشترین اقلام کالای صادراتی قزاقستان به افغانستان (ارقام گرد):

تخم مرغ – 4.5 هزار تن به مبلغ 4.2 میلیون دلار؛

حبوبات (خشک شده، پوست کنده) – 49.1 هزار تن به ارزش 20 میلیون دلار؛

گندم و مزلین – ۴۴۸ هزار تن به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار؛

آرد – 1.27 میلیون تن به ارزش 368 میلیون دلار؛

بذر کتان – 42 هزار تن به قیمت 13.9 میلیون دلار؛

سیگار – ۲۶۹ هزار عدد به ارزش ۴.۲ میلیون دلار؛

بزرگ‌ترین اقلام کالایی وارداتی از افغانستان به قزاقستان (ارقام گرد):

پیاز، سیر - 1.5 هزار تن به ارزش 478.1 هزار دلار؛

سنگ‌های قیمتی (به جز الماس) - 74.3 تن به ارزش 224 هزار دلار؛

انگور – 3.4 هزار تن به ارزش دو میلیون دلار؛

سایر سبزیجات تازه، میوه‌ها – 100 تن به ارزش 101.5 هزار دلار؛

میوه خشک – 95.3 تن به ارزش 99.3 هزار دلار؛

پوشاک مردانه – 17 هزار عدد 336.1 هزار دلار؛

منبع: کازاینفورم

 گزارش وزارت حمل و نقل جمهوری قزاقستان از فعالیت خطوط هوایی خارجی در این کشور

بیش از 10 خط هوایی مقرون به صرفه در قزاقستان پروازهای منظم انجام می‌دهند که به شرح زیر هستند:

Air Asia X (مالزی)، IndiGO (هند)، Jazeera Airways (کویت)، Wizz Air ابوظبی (امارات متحده عربی)، Air Arabia (امارات عربی)، FlyDubai (امارات متحده عربی)"Pegasus ایرویز (ترکیه)، "ایر قاهره" (مصر)، "دریای سرخ" (مصر)، "فلیناس" (عربستان سعودی)، "ویت جت ایر" (ویتنام).

خاطرنشان می‌شود که شرکت هواپیمایی مالزیایی ایرآسیا ایکس، یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی ارزان قیمت در جنوب شرق آسیا، از 14 مارس 2024 پروازهای مستقیم مسافری برنامه ریزی شده در مسیر کوالالامپور - آلماتی را با فرکانس 4 پرواز در هفته انجام می‌دهد.

علاوه بر این، از 18 ژوئن، شرکت هواپیمایی عمانی "سلام ایر" قصد دارد پروازهای خود به قزاقستان را از سر بگیرد. پروازها با تکرار 2 بار در هفته در مسیر آلماتی - مسقط با هواپیماهای ایرباس 320 و ایرباس 321 انجام می‌شود. چندین سال پیش، قزاقستان رژیم "آسمان باز" را معرفی کرد که به خطوط هوایی خارجی اجازه می‌دهد بدون هیچ محدودیتی پروازهای خود را به این کشور انجام دهند.

در مورد قیمت‌ها، طبق رویه بین المللی، قیمت بلیط هواپیما (دستوری) تنظیم نمی‌شود، زیرا این امر مانع توسعه حمل و نقل هوایی و بهبود کیفیت خدمات می‌شود. این وزارتخانه افزود، با این حال، رقابت به نوبه خود می‌تواند بر هزینه بلیط ها تأثیر بگذارد.

https://www.inform.kz/ru/kakie-inostrannie-loukosteri-vipolnyayut-poleti-v-kazahstan-c0a50d

 افزایش واردات فراورده‌های نفتی قزاقستان از روسیه

به گزارش وزارت انرژی قزاقستان، واردات فرآورده‌های نفتی این کشور از روسیه هر سال در حال افزایش است. این افزایش برای همه نوع محصولات به جز نفت کوره افزایش ثبت شده است. به عنوان مثال، نیاز قزاقستان به سوخت هواپیما 900 هزار تن در سال است.

علاوه بر این، تولید سوخت هواپیمایی با گریدهای 1-TS و RT در قزاقستان به 644 هزار تن افزایش یافت. پیش از این این رقم 301 هزار تن بود.

برای فرودگاه‌های بین المللی، برنامه ریزی شده است تا سالانه 300 هزار تن سوخت هوانوردی روسیه با گریدهای فوق در چارچوب تعادل شاخص بین وزارتخانه‌های جمهوری قزاقستان و فدراسیون روسیه وارد شود.

این اداره خاطرنشان کرد که در چارچوب توازن شاخص بین وزارتخانه‌های انرژی قزاقستان و روسیه، امکان واردات سالانه 300 هزار تن سوخت هوانوردی وجود دارد. یعنی قزاقستان می‌تواند در چارچوب یک قرارداد شاخص از روسیه سوخت وارد کند، اما اینکه کل حجم موجود را وارد می‌کند واقعیت ندارد.

 🛢 سوخت جت:

 ✔️ در سال 2022 – 185463 تن;

 ✔️ در سال 2023 – 247554 تن;

 ✔️ در ژانویه تا آوریل 2024 – 79357 تن.

 ✔️ برنامه برای کل سال 2024 300 هزار تن است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما