معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی قزاقستان - آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته اول تیر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

برگزاری کنفرانس کاهش کربن در صنعت نفت و گاز در آکتائو

 کنفرانسی با موضوع "کربن زدایی صنعت نفت و گاز: چشم اندازها و مسائل فعلی توسعه"در 21 ژوئن 2024 در آکتائو قزاقستان با حضور وزارت محیط زیست و منابع طبیعی قزاقستان، وزارت انرژی، استاندار مانگیستائو، مدیران و نمایندگان اپراتورهای بزرگ نفت و گاز، شرکت‌های خدمات نفتی و فراملی برگزارشد.

 موضوعات انتقال انرژی جهانی مبتنی بر کربن زدایی از جمله منابع انرژی تجدید پذیر، سوخت‌های کم کربن و فن آوری‌های جذب کربن، فناوری‌های تشخیص متان، بهترین روش‌های کاهش شعله ور شدن گاز، بهره وری انرژی و سیستم‌های مدیریت انرژی و دیجیتالی سازی و کربن زدایی در این کنفرانس مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت. این کنفرانس با حمایت وزارت محیط زیست و منابع طبیعی، وزارت نیرو و انجمن پتروماینینگ برگزار می‌شود.

https://en.inform.kz/news/kazakhstan-to-roll-out-conference-on-decarbonization-of-oil-and-gas-industry-a464ed/

حمل بیش از 400 هزار تن نفت از آکتائو به ماخاچ کالا

نفتکش‌های قزاقستانی Taraz و Liwa از پاییز سال گذشته تا کنون 406 هزار و 977 تن نفت را از بندر آکتائو در قزاقستان به ماخاچ‌کالا در روسیه منتقل کردند. نفتکش ها 63 رفت و برگشت بین دو بندر را انجام داده‌اند. تراز و لیوا در مسیر آکتائو - ماخاچ کالا - آکتائو به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در نوامبر سال 2023 میلادی، مراسم باشکوهی در بندر آکتائو به مناسبت ورود نفتکش های تراز و لیوا که به عنوان بخشی از همکاری بین Kazmunaygas و AD Ports Group خریداری شده بودند، برگزار گردید و این دو کشتی همچنان در این مسیر فعالیت می‌نمایند.

https://report.az/en/energy/kazakhstan-tankers-transport-over-400-000-tons-of-oil-from-aktau-to-makhachkala/

افزایش صادرات نفت کنسرسیوم خط لوله خزر

صادرات نفت کنسرسیوم خط لوله خزر (CPC) از قزاقستان از طریق پایانه دریای سیاه روسیه در سال جاری تا 13 ژوئن تقریباً 30 میلیون تن بوده است که 800,000 تن نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. CPC ماه گذشته گفت که انتظار دارد صادرات نفت خود در سال 2024 به دلیل بارگیری کمتر از یک میدان کلیدی، 7 درصد کمتر از هدف اولیه باشد.

https://www.marketscreener.com/news/latest/Caspian-Pipeline-Consortium-s-oil-exports-up800-000-T-so-far-this-year-47001715/

رتبه دوازدهم قیمت بنزین قزاقستان در جهان

بر اساس رتبه بندی اخیر در مورد قیمت جهانی بنزین و گازوئیل، قزاقستان با نرخ 0.55 دلار در هر لیتردر رتبه دوازدهم جهان از نظر گران‌ترین ترین قیمت بنزین وایران به لطف یارانه‌های قابل توجه دولت، با قیمت بنزین 0.03 دلار در هر لیتر، ارزان‌ترین بنزین جهان را در اختیار دارد. قزاقستان افزایش قابل توجهی در تولید سوخت در اوایل سال 2024 ثبت کرد. در دو ماه اول سال جاری، این کشور 899,800 تن بنزین تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.1 درصد افزایش داشت. تولید گازوئیل نیز 5.8 درصد افزایش یافت و به 857200 تن رسید. از ژانویه 2024، پالایشگاه‌های قزاقستان تقریباً کل تقاضای داخلی را برآورده کرده و 99.99 درصد بنزین و 98.3 درصد سوخت دیزل را تأمین کرده‌اند.

https://astanatimes.com/2024/06/kazakhstan-ranks-12th-in-petrol-prices-globally/

 ارزیابی پیشرفت طرح توسعه میدان کاشاگان توسط KMG و NCOC

 شرکت ملی نفت و گاز قزاقستان KMG و اپراتور میدان کاشاگان در مورد توسعه میدان کاشاگان گفتگو کرده‌اند. مذاکرات درباره این موضوع میان آسخات خاسنوف ریس هیات مدیره Khassenov وجیانکارلو رویو مدیر عامل NCOC انجام شد. تولید 18.8 میلیون تنی در پایان سال 2023 در کاشاگان موید پتانسیل عظیم این میدان است. طرفین بر رعایت استانداردهای بالای ایمنی و حفاظت از نیروی کار تأکید کردند. همچنین طرفین توافق کردند در توسعه تولیدات پتروشیمی و کاهش کربن از محصولات تولیدی برنامه ریزی دقیق‌تری انجام دهند. خاسنوف خاطرنشان کرد که KMG به عنوان یک سهامداران، از پروژه‌های اجتماعی NCOC با هدف بهبود شرایط زندگی ساکنان منطقه و توسعه زیرساخت‌ها حمایت خواهد کرد.

 در همین حال، حجم تولید نفت در میدان کاشاگان قزاقستان برای سهم KMG از ژانویه تا مارس 2024 به 780000 تن (68000 بشکه در روز) رسیده است. بر اساس داده‌های KMG در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023، حجم تولید نفت 1.7 درصد کاهش یافته است. همزمان، تولید گاز به مرز 501 میلیون متر مکعب رسید که با رقم سه ماهه اول سال 2023 برابری می‌کند.

https://en.trend.az/casia/kazakhstan/3913736.html

افزایش بارهای ریلی قزاقستان

 شرکت ملی راه آهن قزاقستان KTZ گزارش می‌دهد که 102.4 میلیون تن بار را از ژانویه تا می 2024 حمل کرده است. بیش از 34.2 میلیون تن از این محموله از طریق راه آهن صادر شد. در پنج ماهه نخست سال جابجایی ریلی زغال سنگ بالغ بر 40.6 میلیون تن بوده که 30.3 میلیون تن در داخل کشور است. در همین مدت، بیش از 3.7 میلیون تن غلات از طریق راه آهن حمل و نقل شد. صادرات نفت از طریق راه آهن 9.5 درصد (2.3 میلیون تن)، فلزات آهنی 5 درصد (1.4 میلیون تن)، کودهای شیمیایی 12 درصد (بیش از 550000 تن)، سنگ آهن و منگنز 8.4 درصد (4.7 میلیون تن) و مصالح ساختمانی 9 درصد (142000 تن) افزایش یافت.

https://timesca.com/kazakhstan-reports-rise-in-rail-cargo/

افزایش دو برابری حمل و نقل کانتینردر بندر آکتائو

 شرکت ملی راه آهن قزاقستان KTZ که مالک بندر آکتائو می‌باشد، گزارش داد که این بندر بیش از 5100 کانتینر کشتی را در ماه می 2024 جابجا کرده و رکورد جدیدی ازخود برای حجم جابجایی ماهیانه کانتینر به ثبت رسانده است. در طول پنج ماه ابتدای سال 2024 میلادی، 15800 کانتینر جابجا شده که دو برابر حجم مشابه در سال 2023 است.

 حمل و نقل کانتینری در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر TITR از چین به کشورهای اروپایی در حال افزایش است. بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل در حال حاضر برای حمل بار به TITR روی آورده‌اند. این مسیر در مقایسه با کانال سوئز دارای پتانسیل بالایی بوده و مزیت اصلی آن زمان و ایمنی سفر است. ظرفیت حمل و نقل بندر تجاری آکتائو 2.5 میلیون تن محموله خشک در سال است. ترمینال غلات می‌تواند روزانه 4000 تن را جابجا کند. 12 میلیون تن محموله نفتی در شش پایانه و 2 میلیون تن بار کشتی در سال، از دیگر ظرفیت‌های این بندر می‌باشد. برای افزایش کارآیی در مورد حجم افزایش یافته محموله کانتینری، بندر دریایی در ماه آگوست 2024 تجهیزات حمل و نقل مدرن با ظرفیت بالا از جمله دستگاه‌های حمل و نقل و جرثقیل دروازه‌ای با ظرفیت بالابری 65 تن که برای جابجایی محموله‌های عمومی و فله طراحی شده را دریافت می‌کند. شایان ذکر است در سپتامبر 2023، بندر آکتائو وضعیت یک بندر دریایی بین‌المللی را دریافت کرد.

https://interfax.com/newsroom/top-stories/103417/

برآورد هزینه خط فیبر نوری ترانس خزر بین قزاقستان و آذربایجان

 ژسلان مادیف وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری و صنعت هوافضای قزاقستان در جلسه هیات دولت گفت: پروژه احداث خط ارتباطی فیبر نوری ترانس خزر بیش از 23 میلیارد تنگه یا 50 میلیون دلار هزینه خواهد داشت که دو شرکت قزاقتلکام و آزرتلکام، پروژه را تأمین مالی خواهند کرد. قزاقتلکام اپراتور ارتباطی پیشرو در قزاقستان است که دارای موقعیت مسلط در بازار داخلی خدمات مخابراتی است. سهامدار عمده قزاقتلکام صندوق سرمایه گذاری مستقل قزاقستان "سامروک-کازینا" است. آزرتلکام، بخشی از هلدینگ NEQSOL، اپراتور ارتباطی پیشرو در آذربایجان است.

 مادیف گفت که خط فیبر نوری 370 کیلومتر طول خواهد داشت. پیش از این انتظار می‌رفت که طول آن حدود 380 کیلومتر باشد. برای توسعه جاده ابریشم دیجیتال و تبدیل قزاقستان به عنوان یک مرکز دیجیتال منطقه‌ای، پروژه ملی ایجاد یک خط فیبر نوری در امتداد بستر دریای خزر به طول 370 کیلومتر را در نظر گرفته است. قزاقتلکام و آزرتلکام یک سرمایه گذاری مشترک به نام Caspinet B.V برای این پروژه تشکیل داده‌اند. پهنای باند خط فیبر نوری تا 400 ترابیت در ثانیه خواهد بود.

 در حال حاضر شرکا در حال انتخاب پیمانکار هستند. بر اساس گزارشی که توسط بگدات موسین، مدیر عامل قزاقتلکام در این نشست ارائه شد، مرحله اول مناقصه کامل و مرحله دوم در ماه ژوئن به پایان می‌رسد. وی گفت: مطالعات داخلی و لازم و بررسی سواحل در مهرماه سال جاری انجام می‌شود و در آذرماه برای انجام کارهای نقشه‌برداری دریایی مجوز دریافت می‌شود.

https://interfax.com/newsroom/top-stories/103474/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما