معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

دستور رییس جمهور قزاقستان برای توسعه صنعت گردشگری در آکتائو

آقای توکایف رییس جمهور قزاقستان از برنامه‌های دولت برای توسعه همزمان 20 منطقه گردشگری در تمام مناطق کشور انتقاد کرد و گفت که چنین رویکردی بی اثر است و منجر به پراکندگی منابع محدود دولتی می‌شود. به نظر وی، تجهیز امیدوارکننده‌ترین امکانات در کوتاه‌ترین زمان ممکن که موجب تقویت جلوه گردشگری قزاقستان در سطح جهانی می‌شود باید در اولویت قرار گیرد. گردشگری به عنوان یک کاتالیزور برای توسعه پویای اقتصاد جهانی عمل می‌کند. علاوه بر این، صنعت گردشگری یکی از جذاب‌ترین صنعت‌ها برای سرمایه گذاران است. رییس جمهور افزود: مناسب‌ترین مقاصد گردشگری منطقه کوهستانی آلماتی، گردشگری ساحلی در مانگیستائو و منطقه تفریحی شوچنکو-بروسک می‌باشند. آلماتی مرکز اصلی توسعه گردشگری در قزاقستان است. یک چهارم از کل گردشگران و نیمی از گردشگران خارجی در طول سال از این منطقه بازدید می‌کنند. رییس دولت گفت: ساخت یک استراحتگاه کوهستانی تمام فصل در تنگه تورگن در منطقه آلماتی باید در دستور کار قرار گیرد.

 در همین راستا رییس جمهور به دولت دستور داد تا همراه با استاندار منطقه مانگیستائو به طور فعال در جذب برندهای جهانی و امتیازات تجاری هتل و رستوران برای بهبود کیفیت زیرساخت‌های گردشگری مشارکت کنند. وی همچنین بر لزوم بازنگری در طرح جامع آکتائو با در نظر گرفتن توسعه یک استراحتگاه در امتداد خط ساحلی با الگوبرداری از شهرهای دبی و باکو تاکید کرد. افزایش تعداد پروازها به آکتائو از آلماتی، آکتوبه، شیمکنت و آتیرائو؛ تکمیل اجرای پروژه‌ها در منطقه گرم ساحل و همچنین تسریع در توسعه منطقه استراحتگاه کندرلی از دیگر برنامه‌های پیشنهادی رییس جمهور توکایف بود.

https://www.inaktau.kz/news/3790636/generalnyj-plan-aktau-peresmotrat-po-primeru-dubaa-i-baku

احیای ترمینال غلات در بینو

 جلسه‌ای به ریاست بخشدار منطقه بینو رخیمجان شالبایف در مورد موضوع راه اندازی پایانه غلات بینو برگزار شد. داسبایف رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار "کاسپی" در این جلسه خاطرنشان کرد: پایانه غلات از 15 می 2024 از "کوسا هالیک" به شرکت "اوراسیا ترانس لوژیستیک" واگذار شد و از آن زمان عملیات مرمت اولیه آغاز شده است. دوسبایف گفت که از اواخر ماه می، بیش از 30 نفر از ساکنان این منطقه برای راه اندازی مجدد، مرمت و تعمیرات استخدام شده‌اند و بیش از 100 نفر دیگر نیز گام به گام برای کار تعمیر تا عملیاتی شدن کامل آن استخدام خواهند شد.

 ترمینال غلات قصد دارد آرد درجه یک، خوراک مرکب و محصولات سبوس تولید کند. محصولات ابتدا به شهرها و مناطق منطقه تحویل داده می‌شود و سپس به کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود. همچنین 65 هکتار از مزارع روباز در مجاورت پایانه غلات زیر کشت و کاشت محصولات باغی قرار می‌گیرد. قرار است محصولات کدو تنبل از آن تهیه شود. بخشدار منطقه می‌نویسد: اگر حجم مشخصی از محصول در خاک منطقه به فروش برسد، مابقی به کشورهای اروپایی صادر می‌شود. طبق برنامه این شرکت در سال 2025 ساخت مجتمع گلخانه‌ای به مساحت 3 هکتار آغاز خواهد شد.

https://mangystaumedia.kz/kk/audantynysy/beineu/beyneude_astik_terminalin_zhandandiru_zhumistari_karkindi_zhurip_zhatir

 بازدید متخصصان سینوپک از پالایشگاه آتیرائو

 شرکت ملی KazMunayGas اعلام کرد یک هیات چینی از پالایشگاه آتیرائو بازدید انجام داده است. هدف از بازدید کاری متخصصان سینوپک (PRC) از پالایشگاه آتیرائو تبادل تجربیات با متخصصان کلیدی پالایشگاه و همچنین مشاهده فنی عملیات جاری واحدهای فرآیندی است که قبلاً با مشارکت سینوپک بروزرسانی شده است. سینوپک در اجرای مجتمع تولید هیدروکربن‌های معطر (2016-2010) و مجتمع پیشرفته پالایش نفت (2016-2010) در پالایشگاه نفت آتیرائو مشارکت دارد.

https://azh.kz/ru/news/view/102987

بحران آب در شهر آکتائو

موضوع تأمین آب آشامیدنی ساکنان منطقه آکتائو در جلسه استانداری با حضور نورداولت قیلیبایف، استاندار منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت در جمع بندی این نشست، استاندار مانگیستائو دستور داد تا اجرای پروژه‌های برنامه ریزی شده برای سال جاری به منظور جلوگیری از کمبود آب آشامیدنی در تابستان تسریع شود.

شهردار در جلسه استانداری گفت: این شهر به 5 منطقه تقسیم شده و زیرساخت‌ها در حال بازسازی هستند. امسال زیرساخت‌های تقاطع 1 تا 6 نوسازی می‌شود. منطقه مانگیستائو به دلیل داشتن دریا با سایر مناطق متفاوت است. مصرف در زمستان 32 هزار مترمکعب در روز است و این رقم در تابستان به 52 هزار مترمکعب می‌رسد. در سال 2015 جمعیت آکتائو 186000 نفر بوده اما امروزه به 284000 نفر رسیده است. در تابستان حدود 450 هزار گردشگر به این منطقه می‌آیند. بنابراین شبکه‌های آبرسانی به ویژه در تابستان تحت فشار هستند.

به گفته عبدش توریکمن بایف، رییس اداره منطقه‌ای انرژی و تأمین آب، امسال قرار است تعدادی پروژه تکمیل شود که کمبود آب آشامیدنی را در شهر آکتائو و مناطق کاهش می‌دهد. مشکل آبرسانی به شهرک‌ها و مناطق شهر آکتائو در سال 2025 به طور کامل حل خواهد شد.

فرمانداری منطقه مونایلی گفت تعمیرات مربوط به وضعیت اضطراری در کارخانه آب شیرین کن کاسپی به پایان رسیده است. این مرکز در حال حاضر به طور عادی کار می‌کند.

شهردار آکتائو گفت طبق قوانین زیست محیطی، او یکسری شرایط را برای کارواش‌هایی که حق استفاده از آب آشامیدنی برای اهداف فنی را ندارند، تعیین کرده است. ما پیشنهاد دادیم از زمان صبح تا ناهار از آب استفاده کنند. اگر آنها به برنامه تعیین شده پایبند نباشند، تا حد حذف شرایط فنی پیش می‌رویم. در شهر ما 70 کارواش وجود دارد. ما فقط می‌خواهیم که به طور موقت ساعات کار آنها را محدود کنیم.

سخت‌ترین وضعیت بی آبی در حال حاضر در منطقه 19 است. مردمی‌که چندین روز بدون آب بودند یکی از جاده‌های مرکزی در منطقه 19 را مسدود کردند. اداره پلیس منطقه تهدید کرد که ساکنان برای چنین اقداماتی مورد پیگرد قرار خواهند گرفت. شهردار شهر با افراد این منطقه دیدار کرد. ساکنان آکتائو به دلیل قطع مداوم آب آشامیدنی همواره معترض می‌باشند.

https://mangystaumedia.kz/kk/zhanalyktar/mangystau-zhanalyktary/aktau_akimi_kolik_zhuu_orindarina_tagi_eskertu_zhasadi

https://mangystaumedia.kz/kk/zhanalyktar/mangystau-zhanalyktary/tzh_engizilmeydi:_aktauga_nelikten_su_zhetpey_zhatir_

https://mangystaumedia.kz/kk/zhanalyktar/mangystau-zhanalyktary/ulikbek_tnaliev:_su_tapshiligi_toliktay_sheshiledi

https://mangystaumedia.kz/kk/zhanalyktar/mangystau-zhanalyktary/nurdaulet_kilibay:_su_tapshiligin_zhoyu_ushin_biilga_zhosparlangan_zhobalardi_zhedeldetu_kazhet

https://www.inaktau.kz/news/3789604/iz-za-otsutstvia-pitevoj-vody-ziteli-aktau-perekryli-dorogu

تصویب آیین نامه استاندارد کمیسیون پذیرش قانداس (قزاق‌های مقیم خارج) در قزاقستان

 مقررات استاندارد کمیسیون درخواست‌های پذیرش تابعیت توسط وزارت کار جمهوری قزاقستان تصویب شد. قزاق‌های مقیم خارج که به آن‌ها قانداس گفته می‌شود در صورت تمایل برای دریافت گذرنامه قزاقی ابتدا باید درخواست خود را به این کمسیون بدهند تا صلاحیت آنان ارزیابی شود.

 کمیسیون یک نهاد مشورتی دائمی متشکل از حداقل 5 نفر از نمایندگان استانداری، معاونان مصلحت و سازمان‌های عمومی می‌باشد. وظیفه کمیسیون، اطمینان از بررسی به موقع و با کیفیت درخواست‌های قزاق‌های مقیم خارج و اعضای خانواده‌های آنها و گنجاندن در سهمیه منطقه‌ای برای برای به دست آوردن وضعیت قانداس است. دستور وزیر کار و حمایت اجتماعی از 31 خرداد 1403 لازم الاجراست.

https://inbusiness.kz/ru/news/v-kazahstane-utverdili-tipovoe-polozhenie-komissii-po-priemu-kandasov

آکتائو تمیزترین شهر قزاقستان

 هر ساله از اول مارس تا 30 سپتامبر، دو ماهواره KazSat-1 و KazSat-2 سنجش از دور زمین را انجام می‌دهند. از آنجایی که کنترل مناطق زیر برف در زمستان دشوار می‌باشد، شناسایی مکان‌های دفن زباله تنها در فصل گرم سال امکان پذیر است. بر اساس این اطلاعات، وزارت محیط زیست و منابع طبیعی جمهوری قزاقستان، قلمرویی به وسعت 290 هزار کیلومتر مربع شامل 49 منطقه مسکونی را زیر نظر گرفت. در نیمه اول سال، بیش از 600 محل آلوده شناسایی شده که در شهر آکتائو تنها 11 محل زباله غیرمجاز وجود داشت. از این نظر آکتائو جزو تمیزترین شهرهای قزاقستان به شمار می‌آید.

https://mangystaumedia.kz/kk/zhanalyktar/mangystauzhanalyktary/aktau_%E2%80%93_kazakstandagi_en_taza_kala

محدودیت ساخت مجتمع‌های مسکونی در آکتائو

مقامات محلی به دولت نامه نوشتند و خواستار تعلیق ارائه خدمات عمومی‌برای صدور تکالیف معماری و برنامه ریزی برای ساخت مجتمع‌های مسکونی جدید در آکتائو شدند. این تصمیم به این دلیل است که وضعیت فعلی زیرساخت‌ها، اجازه ساخت خانه‌های جدید را نمی‌دهد.

شهردار آکتائو گفت ما نامه‌ای به دولت ارسال کردیم تا صدور تکالیف معماری و برنامه ریزی (APZ) در آکتائو را تا زمان بازسازی ظرفیت‌های مربوطه لغو کند. اکنون در سطح دولت در حال بررسی است. من بارها با شرکت‌های ساختمانی تماس گرفته‌ام و از صدور تکالیف معماری و برنامه ریزی خودداری کرده‌ام. با این حال، به گفته تنالیف شهردار آکتائو، در حال حاضر 130 مجتمع مسکونی در مرکز منطقه‌ای در حال ساخت هستند، آنها مجوزهای لازم را در سال 2020-2018 دریافت کردند. از این تعداد 33 مجتمع مسکونی با حکم قضایی غیرقانونی اعلام اما بقیه تکمیل خواهند شد. به گفته اولوگ بیک تنالیف، اولویت در صدور APL و ظرفیت فقط به مؤسسات اجتماعی داده می‌شود: این‌ها مهدکودک‌ها و مدارس خصوصی هستند. هم اکنون نیز در حال تغییر هدف از امکانات مربوطه هستیم تا برای 16 هزار کودکی که در صف ایستاده‌اند، مکان فراهم کنیم. از سال 2015 جمعیت 100 هزار نفر افزایش یافته که زیرساخت‌ها همگام با رشد جمعیت نیست.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/124350-ne-khvataet-infrastrukturnykh-moshchnostei-v-aktau-khotiat-ogranichit-stroitelstvo-zhk.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما