معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۰:۳۳

اخبار اقتصادی قزاقستان - آلماتی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور قزاقستان در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پروژه‌هایی با میلیاردها تنگه سرمایه گذاری در آلماتی اجرا می‌شود[1]

در شهر آلماتی پروژه‌هایی به ارزش تقریباً 599 میلیارد تنگه اجرا خواهند شد.

طبق گزارش شهرداری اجرای این پروژه‌ها برای سال‌های 2026-2024 برنامه ریزی شده است.

 پیش بینی می‌شود با توجه به اجرای 25 پروژه، برای 8.8 هزار شغل ایجاد شود. حجم سرمایه گذاری 598.9 میلیارد تنگه خواهد بود.

پروژه‌ها توسط شرکت‌های قزاق، ترکیه، روسی و کره‌ای در این شهر در مناطق ویژه اقتصادی و صنعتی در حال اجراست.

به گزارش شهرداری در حال حاضر خوشه‌های خودروسازی و تولید دارو در این کلانشهر در حال توسعه است. به عنوان مثال، قرار است یک کارخانه چند برند برای تولید خودروهای سواری چینی در آلماتی راه اندازی شود. همچنین با مشارکت یک سرمایه گذار از کره جنوبی تولید صندلی خودرو را در این شهر راه اندازی می‌شود.  شرکت‌های روسی علاقه مند به افتتاح تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی برای خودروها هستند. همچنین یک شرکت ترکیه‌ای قصد راه اندازی یک کارخانه داروسازی را دارد.

 یک سرمایه گذار قزاقستانی می‌خواهد یک مرکز تولید داروی تمام سیکل مدرن راه اندازی کند.

 افزایش بازیافت طلا و نقره از سنگ معدن سولفید در قزاقستان[2]

به گزارش دک نیوز، در قزاقستان نیز مانند سراسر جهان، مشکل فرآوری سنگ‌های معدنی سولفیدی پیچیده وجود دارد و در حال حاضر هیچ فناوری جهانی برای استخراج تمام اجزای ارزشمند وجود ندارد.

توسعه روش‌های مؤثر برای فراوری سنگ معدن سولفید پیچیده یک وظیفه مهم برای بسیاری از شرکت‌های معدنی است. یکی از این سنگ‌ها، سنگ سولفید کانسار گاگارینسکویه است که حاوی سرب، روی، طلا و نقره است.

دانشمندان شعبه شرکت دولتی "مرکز ملی پردازش یکپارچه مواد خام معدنی جمهوری قزاقستان" و انجمن دولتی تحقیقات و تولید بوم شناسی صنعتی "کازمخانوبر"  موفق به توسعه فناوری برای فراوری این نوع سنگ‌ها شدند. این فناوری شامل غنی‌سازی شناورسازی- گرانشی و سیانیداسیون جذبی است.

ترکیب این روش‌های فرآوری باعث شد تا کیفیت کنسانتره سرب تا 4.3 درصد بهبود یابد و استخراج روی تا 5.6 درصد، طلا - 8.8 درصد و نقره - 15.5 درصد افزایش یابد.

 پتانسیل سرمایه گذاری قزاقستان و ترکیه [3]

به گزارش د ک نیوز: به منظور بحث در مورد امکان جذب سرمایه گذاری در بخش‌های اولویت دار اقتصاد قزاقستان، نورالدین امانکول سرکنسول قزاقستان در استانبول با 10 شرکت بزرگ در استان‌های ادرنه، کرکلارلی و تکیرداغ مذاکره کرد.

شرکت‌های ترکیه‌ای علاقه قابل توجهی به پتانسیل سرمایه گذاری این کشور نشان داده و آمادگی خود را برای در نظر گرفتن امکان اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری در قزاقستان برای تولید روغن نباتی، خوراک دام، محصولات لبنی، برچسب‌های خودچسب و نوارهای صنعتی و همچنین محصولات آلومینیومی و محصولات فلزی در نظر گرفته‌اند.

سرکنسول نورالدین امانکول طی دیدار با فرمانداران استان‌های ادیرنه، کرکلارلی و تکیرداغ به توسعه بیشتر همکاری‌ها با منطقه تراکیا در بخش‌های سرمایه گذاری، فرهنگی و بشردوستانه اشاره کرد.

علاوه بر این، جلساتی با روسای دانشگاه‌های تراکیا، کرکلارلی و تکیرداگ نامیک کمال و همچنین حدود 150 دانشجوی قزاقستانی که در این مؤسسات آموزش عالی تحصیل می‌کنند، برگزار شد. روسای این مؤسسات آموزش عالی به اشتیاق ویژه دانشجویان قزاقستانی برای تحصیل اشاره کرد و قصد خود را برای توسعه همه جانبه روابط با قزاقستان ابراز کرد.

 به نوبه خود، جوانان قزاقستانی که در منطقه تراکیا تحصیل می‌کنند، توجه خود را به این واقعیت جلب کردند که دانشجویان رویدادهای مختلفی را برای برجسته کردن گسترده فرهنگ و سنت‌های قزاقستان برگزار می‌کنند و همچنین خاطرنشان کردند که پس از فارغ التحصیلی از مؤسسات آموزش عالی، آنها قصد دارند برای منافع خود از آینده روشن کشور سخت تلاش کنند.

 سرمایه گذاران قزاقستان را ترک می‌کنند[4]

شش سرمایه گذار خارجی نظر خود را در مورد کار در قزاقستان تغییر داده‌اند و یک سرمایه گذار دیگر همچنان چشم به یک پروژه داخلی دارد. این اطلاعات توسط وزارت امور خارجه ارائه شده است.

در پاسخ به درخواست سردبیر ل س، این دپارتمان گزارش داد که شرکت چینی هنوز تصمیم نهایی برای ورود به پروژه طلا در منطقه قزاقستان شرقی نگرفته است. صحبت از اکتشاف و تولید فلزات گرانبها در کانسار ساریباس است. نماینده دیگری از چین نه ماه پس از راه اندازی در قزاقستان کار خود را متوقف کرد. دلایل آن تغییر در وضعیت بازار و افزایش رقابت است.

یک شرکت آمریکایی قصد داشت یک سیستم ملی جمع آوری عوارض در جاده‌های قزاقستان  راه اندازی  کند. این پروژه توسط سرمایه گذار به ابتکار خود به حالت تعلیق درآمد. سرمایه گذار ترکیه‌ای توسعه ذخایر سرب-نقره آلایگیر را کنار گذاشت. وزارت امور خارجه گزارش داد که این شرکت یک بررسی جامع انجام داده است. بر اساس نتایج آن، حجم ناکافی ذخایر در میدان آشکار شد. شرکت دیگری از ترکیه یک انبار در قزاقستان ایجاد کرده است که از طریق آن محصولات به فروش می‌رسد و متعاقباً، سرمایه گذار برنامه ریزی کرد، پس از دریافت حجم فروش، تولید محصولات فیبر نوری را در آلماتی نیز بومی سازی کند. اما او از اجرای این طرح خودداری کرد. یک سرمایه گذار آلمانی پروژه بومی سازی تولید ماشین آلات کشاورزی در منطقه اکمولا را به حالت تعلیق درآورده است. دلیلش هم بی پولی است. همین وضعیت در مورد ساخت یک مجتمع دامپروری در منطقه آلماتی ایجاد شده است. یک سرمایه گذار از ایتالیا به این نتیجه رسید که به دلیل عدم تأمین مالی خود، این کار نامناسب است. این اداره توضیح داد که اکثر شرکت‌های خارجی به ابتکار خود از اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری خودداری کرده یا از اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری کناره گیری کردند. دلیل آن کمبود منابع مالی و تغییر در وضعیت بازار بود.

سرمایه گذاران نیز تصمیم خود را به دلیل مشکلات لجستیکی، وضعیت ژئوپلیتیکی و بررسی سودآوری پروژه‌ها تغییر دادند.

قزاقستانی‌ها مجاز به نصب پنل های خورشیدی در خانه‌های خود شدند[5]

 به گزارش تنگری نیوز به نقل از شبکه تلویزیونی خبر: قزاقستانی‌ها می‌توانند پنل های خورشیدی را در منازل خود با حداکثر توان 200 کیلووات نصب کنند.

شهروندان می‌توانند مازاد تولید را از طریق سازمان تأمین انرژی محلی، برق را به شبکه جمهوری بفروشند.

چنین اصلاحاتی در قانون استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر در اولین قرائت در مجلس سنا تصویب شد.

تا سال 2030، سهم برق تولید شده توسط منابع انرژی تجدیدپذیر باید به 15 درصد از کل تعادل برسد. این رقم تا کنون کمی‌ بالاتر از 5 درصد است و برای مشاغل و مزارع هزینه‌های نصب پنل های خورشیدی از طریق اپراتورهای مالی تأمین می‌شود.

سونگات یشیمخانوف، معاون وزیر انرژی گفت: اینجا قانون اجازه نصب تا 200 کیلووات را می‌دهد، به طور متوسط یک خانه بیش از 15-20 کیلووات مصرف نمی‌کند.  مشخص است که نصب 200 کیلووات احتمالاً کمی‌ گرانتر است. اما حتی اگر 50 کیلووات هم نصب کند اولاً می‌تواند مصرف خود را کاملاً پوشش دهد و با فروش مازاد حتی درآمد کسب کند.

ساخت یک نیروگاه هسته‌ای ممکن است 12 میلیارد دلار هزینه داشته باشد[6]

به گزارش ل ی: هزینه ساخت نیروگاه هسته‌ای در قزاقستان 10 تا 12 میلیارد دلار برآورد شده است.

بر اساس پیش نویس قانون «استفاده از منابع جایگزین انرژی»، در صورت مثبت بودن نتایج همه پرسی، این ایستگاه تا سال 2035 ساخته می‌شود. در این صورت مبلغ مورد نیاز برای بودجه 12-10 میلیارد دلار خواهد بود.

این کشور همچنین قصد دارد از طریق معرفی‌ هاب ها و نیروگاه‌های مربوطه، شرایطی را برای تولید هیدروژن ایجاد کند. سرمایه گذاری‌هایی که تا سال 2040 حدود 5 تریلیون تنگه تخمین زده می‌شود برای این اهداف جذب خواهد شد.

همچنین برنامه ریزی شده است که کسب و کارها به استفاده از منابع انرژی جایگزین تشویق شوند تا سهم منابع انرژی تجدیدپذیر تا سال 2029 به 12.5 درصد از کل تولید برسد.

ترانزیت محموله‌های چینی از طریق قزاقستان به اتحادیه اروپا تقریباً به نصف کاهش یافته است[7]

در سال 2023، حجم حمل و نقل کالا از چین از طریق جمهوری قزاقستان بالغ بر 975.5 هزار تن بوده است.

کانال تلگرامی اولین دفتر اعتباری دیتا هاب  DataHub  گزارش داد که ترانزیت محموله‌های چینی از طریق قزاقستان به اتحادیه اروپا تقریباً به نصف کاهش یافته است.

در سال 2023، حجم به 975.5 هزار تن رسید که 1.8 برابر نسب به سال گذشته کاهش داشته است.

 کانال تلگرامی اولین دفتر اعتباری دیتا هاب گزارش می‌دهد: مقدار فعلی معادل حداقل میزان طی چهار سال گذشته است، داده‌ها توسط کمیته درآمد دولتی وزارت دارایی جمهوری قزاقستان ارائه می‌شود.

همانطور که تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند، چین برای دومین سال متوالی محموله کمتری را از طریق قزاقستان به اتحادیه اروپا ارسال می‌کند. علیرغم این واقعیت که چندی پیش ترانزیت به صورت پویا در حال رشد بود. از سال 2014 تا 2021، این شاخص به طور متوسط سالانه 195 درصد رشد داشته است.

 DataHub ارائه می‌دهد: با وجود این، نمی‌توان گفت که چین به طور کامل علاقه خود را به قابلیت‌های لجستیکی قزاقستان از دست داده است. حجم کل محموله‌های ترانزیتی کشور قزاقستان با 30 درصد افزایش به 12.6 میلیون تن رسید. بخش عمده‌ای از افزایش حجم ترانزیت به علت ترانزیت به روسیه و ازبکستان است. که با 60٪ - 7.5 میلیون تن رسیده است.

قزاقستان مسیرهای جدیدی به روسیه، چین و آذربایجان پیدا کرده است[8]

حمل و نقل بار از طریق رودخانه‌های قزاقستان راه اندازی می‌شود. وزارت حمل و نقل جزئیات را اعلام کرد.

به گفته این وزارتخانه، رودخانه فرامرزی ایرتیش برای توسعه کریدور چندوجهی روسیه، قزاقستان و چین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تا سال 2026، یک سازه هیدرولیکی قابل کشتیرانی اضافی در بخش پاولودار- سمی، بندر رودخانه توگیل در منطقه قزاقستان شرقی و راه آهن توگیل- مایکاپچاگای ساخته خواهد شد.

 علاوه بر این، چهارمین پست بازرسی راه آهن  Maikapchagai - Zimunai افتتاح می‌شود. پیش بینی می‌شود این مسیر حجم حمل و نقل را به 3.6 میلیون تن افزایش دهد. از طرفی مسیرهای آتیراو - باکو، آتیراو - آستاراخان از طریق کانال ژاییک - خزر توسعه می‌یابد. برای این منظور کار لایروبی در سال 2025-2024 انجام خواهد شد. حجم برنامه ریزی شده حمل و نقل ممکن است به 2 میلیون تن برسد.

[1] https://lsm.kz/v-almaty-realizuyut-proekty-s-milliardnymi-investiciyami

[2] https://dknews.kz/ru/ekonomika/329629-povyshenie-izvlecheniya-zolota-i-serebra-iz-sulfidnoy

[3] https://dknews.kz/ru/ekonomika/329703-investicionnoy-potencial-kazahstan-i-turciya

[4] https://lsm.kz/uhod-iz-kazahstana

[5https://tengrinews.kz/kazakhstan_news/kazahstantsam-razreshili-ustanavlivat-svoi-doma-solnechnyie-537617

[6] https://lsm.kz/vo-skol-ko-obojdetsya-stroitel-stvo-aes

[7] https://news.mail.ru/economics/61373014/

[8] https://lsm.kz/novye-marshruty-v-rossiyu-kitaj-i-azerbajdzhan-sozdast-kazahstan

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما