معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۰۸:۴۸

اخبار اقتصادی قزاقستان - آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته چهارم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

پیش بینی تولید نفت قزاقستان در سال 2025 میلادی

  اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) با تجدید نظر در پیش بینی خود برای تولید نفت قزاقستان در سال 2025، رقم جدید را تقریباً 2.08 میلیون بشکه در روز (mb/d) اعلام کرده است. برای سال 2024، EIA پیش بینی می‌کند که تولید نفت خام قزاقستان به 1.95 میلیون بشکه در روز برسد. انتظار می رود تولید در سه ماهه دوم به 2.11 میلیون بشکه در روز به اوج خود برسد، در سه ماهه سوم اندکی به 2.01 میلیون بشکه در روز کاهش یابد و در سه ماهه چهارم دوباره به 2.19 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

در مقایسه، EIA تولید نفت قزاقستان در سال 2023 را 1.96 بشکه در روز تعیین کرد که این رقم با اظهارات اخیر الماسدام ساتکالیف، وزیر انرژی قزاقستان، مطابقت دارد.( تولید نفت این کشور در سال 2023 تقریباً 90 میلیون تن بوده است.) از مجموع نفت تولیدی، حدود 18 میلیون تن به مصرف داخلی و حدود 56 میلیون تن از طریق کنسرسیوم خط لوله خزر صادر شده است. با نگاهی به آینده، قزاقستان قصد دارد تولید نفت خود را به 90.3 میلیون تن در سال 2024 برساند که نشان دهنده تلاش های مداوم این کشور برای افزایش تولید نفت خود علیرغم کمبودهای اخیر است.

https://daryo.uz/en/2024/06/12/eia-forecats-kazakhstan-oil-production-to-208mn-barrels-per-day-in-2025

 حمل محموله از پاکستان به آذربایجان از طریق قزاقستان

     یک شرکت حمل و نقل و لجستیک پاکستانی TCS برای اولین بار، تحویل آزمایشی کالا از کراچی (پاکستان) به باکو (آذربایجان) را از طریق بندر دریایی آکتائو در قزاقستان در دریای خزر تکمیل کرده است.

     این محموله با کمک سفارت قزاقستان در اسلام آباد در تلاش برای گسترش پتانسیل حمل و نقل ترانزیت قزاقستان سازماندهی شد. وزارت امور خارجه قزاقستان اعلام کرد که حمل و نقل محصولات دارویی پاکستان تحت پوشش TIR در طول مسیر 4820 کیلومتری از طریق افغانستان و ازبکستان به آکتائو و سپس از طریق دریا به باکو، 21 روز به طول انجامید. به گفته کارشناسان لجستیک پاکستانی، کریدور ترانس-افغان در کنار شاهراه قراقورم، می‌تواند انگیزه قابل توجهی برای گسترش پتانسیل ترانزیتی و حمل و نقل قزاقستان و پاکستان با اشاره به مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر ایجاد کند.

https://timesca.com/first-cargo-transported-from-pakistan-to-azerbaijan-via-kazakhstan/

برگزاری سمینار بین‌المللی «تسهیل تجارت و تبدیل دیجیتال تبادل اسناد در آکتائو

     سمینار بین‌المللی «تسهیل تجارت و تبدیل دیجیتال تبادل اسناد و داده‌های چندوجهی در امتداد کریدور ترانس خزر» در تاریخ 11 تا 12 ژوئن در آکتائو قزاقستان برگزار شد. شرکت کنندگان شامل وزارت تجارت و ادغام قزاقستان، کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا (UNECE)، انجمن بین المللی "مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر" (TCITR) انجمن آلمان برای همکاری‌های بین المللی (GIZ) و دبیرخانه دائمی‌ کمیسیون بین دولتی کریدور حمل و نقل اروپا - قفقاز - آسیای مرکزی بودند. این سمینار پس از تصویب نقشه راه برای دیجیتالی کردن تبادل چندوجهی داده‌ها و اسناد در امتداد کریدور حمل و نقل ترانس خزر، با استفاده از اسناد و استانداردهای قانونی سازمان ملل متحد، در اجلاس ریاست جمهوری کشورهای شرکت کننده در برنامه ویژه سازمان ملل متحد برای اقتصاد آسیای مرکزی (SPECA)، در نوامبر 2023، برگزار گردید.

     کارگاه آموزشی در آکتائو، که متخصصان تجارت، حمل و نقل و دیجیتالی سازی را از پانزده کشور گرد هم آورد، بر دیجیتالی کردن تبادل چند وجهی داده‌ها و اسناد در طول کریدور حمل و نقل ترانس خزر، به ویژه در بنادر باکو (آذربایجان)، آکتائو (قزاقستان)، و ترکمن باشی (ترکمنستان) متمرکز بود.

     کشورهای SPECA شامل افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان هستند. حجم مبادلات تجاری قزاقستان با کشورهای SPECA در سال 2023 بالغ بر 9 میلیارد دلار بوده است.

https://timesca.com/speca-countries-digitalization-of-multimodal-data-exchange-along-trans-caspian-transport-corridor/

 معافیت مالیاتی حمل کانتینری از آسیا به اروپا از طریق کریدور میانی

طالح زیادوف، مدیرعامل بندر تجاری دریایی بین‌المللی باکو گفت: اگر کریدور میانی (مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی ترانس خزر) در آینده به کریدور سبز تبدیل شود، هیچ مالیاتی برای حمل و نقل کانتینری از آسیا به اروپا یا بالعکس اعمال نخواهد شد. وی ادامه داد: در آینده تجارت بین قاره ای رصد می‌شود. کانتینرها از این زنجیره تامین می‌گذرند، بنابراین باید کریدور میانی را به کریدور سبز تبدیل کنیم، در این صورت بسیاری از شرکت ها کریدور میانی را انتخاب خواهند کرد. بر اساس آمار رسمی در سال 2023 بیش از 2.7 میلیون تن بار در این مسیر جابه جا شد که 86 درصد بیشتر از سال 2022 است. برنامه آینده برای سال 2024 حدود 4 میلیون تن است.

https://report.az/en/infrastructure/container-shipment-from-asia-to-europe-via-middle-corridor-might-not-be-taxed/

راه اندازی پلتفرم هماهنگی کریدور میانی بین اتحادیه اروپا و قزاقستان

     کمیسیون اروپا و قزاقستان پلتفرم هماهنگی برای کریدور حمل و نقل ترانس خزر، که به نام مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) یا کریدور میانی نیز شناخته می‌شود، در آستانه راه اندازی کردند. به گفته وزارت حمل و نقل قزاقستان، این پلتفرم جدید ایمنی و پایداری کریدور حمل و نقل ترانس خزر را بهبود می‌بخشد و آن را به یک مسیر چندوجهی و رقابتی تبدیل می‌کند که اروپا و آسیا را در مدت 15 روز یا کمتر به یکدیگر متصل می‌کند. این رویداد با حضور نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی و سایر کشورهای مستقر در امتداد کریدور و همچنین موسسات مالی بین المللی و کشورهای غیر اتحادیه اروپا G7 برگزار شد.

     مارات کارابایف، وزیر حمل و نقل قزاقستان، با تاکید بر توسعه حیاتی زیرساخت های حمل و نقل و تقویت پیوندهای حمل و نقل برای رشد و شکوفایی اقتصادی مناطق، اظهار داشت: مایلم متذکر شوم که شرکای ما از ارمنستان، آذربایجان، گرجستان و همچنین ترکیه برای پیوستن به این تلاش دعوت شده اند که نقش مهمی در دستیابی به اهداف اصلی و پایدار برای توسعه حمل و نقل بین المللی مسیر ترانس خزر ایفا می‌کند. اهداف کلیدی این پلتفرم ارتقای کریدور و هماهنگی تلاش‌ها برای اجرای پروژه‌های زیربنایی سخت و نرم اولویت‌دار در آسیای مرکزی است. همچنین سرمایه گذاری در زیرساخت های ریلی، جاده ای و بندری را تقویت و هماهنگ می‌کند.

https://timesca.com/eu-and-kazakhstan-launch-coordination-platform-of-trans-caspian-transport-corridor/

ایجاد مرکز تحقیقات منطقه ای دریای خزر در بندر باکو

     طالح زیادوف، مدیر کل BISTP(بندر تجاری دریایی بین المللی باکو) گفت که ممکن است باکو در ماه نوامبر 2024 میلادی در محوطه این بندر میزبان یک مرکز منطقه ای برای مطالعات دریای خزر باشد.

     وی این اظهارات را در رویداد «افق آبی خزر» که به بحث هم افزایی علم و تجارت برای آب و هوا و پایداری دریای خزر اختصاص داشت، بیان کرد. وی افزود: با توجه به در دسترس بودن تجهیزات مدرن، این احتمال وجود دارد که این مرکز در بندر باکو مستقر شود. دریای خزر از نظر وی جزء کم تحقیق ترین مناطق جهان است. زیادوف گفت: در دهه 1970 آخرین مطالعات حوضه خزر انجام شد. تغییرات اقلیمی منفی و آبگیری خزر در دهه‌های اخیر رخ داده است. مسائل مربوط به تغییر اقلیم، مستلزم همکاری با همه ذینفعان، سرمایه گذاری بین المللی و تحقیقات دانشگاهی و علمی است.

https://en.trend.az/business/transport/3910376.html

موقعیت عالی قزاقستان برای انتقال انرژی‌های تجدید پذیر

     عابد مالک، رییس بخش جغرافیای آسیای مرکزی موسسه ACWA Power (بزرگترین شرکت خصوصی آب‌ شیرین‌کن در جهان) گفت که قزاقستان با داشتن منابع باد و خورشید فراوان، موقعیت مناسبی برای انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر دارد. بر اساس مطالعه انجمن انرژی بادی آسیا، قزاقستان پتانسیل تولید 760 گیگاوات انرژی بادی را دارد. قزاقستان علاوه بر منابع بادی، از نور کافی خورشید نیز بهره می‌برد که آن را برای تولید انرژی خورشیدی ایده آل می‌کند. با وجود ابزارهای کارآمد دولتی، کشور برای اجرای برنامه انتقال انرژی خود به خوبی مجهز است. مالک ضمن تمجید از محیط مساعد قزاقستان برای سرمایه گذاری بر علاقه نهادهای مالی و توسعه بین المللی به حمایت از طرح های اجرایی تجدیدپذیر در کشور تاکید کرد.

     وی با اشاره به پیامدهای توافق بین قزاقستان و عربستان سعودی برای ایجاد نیروگاه بادی، بر اهداف گسترده‌تر این پروژه در انرژی‌های تجدیدپذیر، نوآوری و مبارزه با تغییرات آب و هوایی تأکید کرد. در مارس سال 2023، قراردادی بین وزارت انرژی قزاقستان، صندوق سرمایه‌گذاری مستقل Samruk Kazyna و ACWA Power،  برای ساخت مزرعه بادی یک گیگاواتی در منطقه ژتیسو امضا شد. ساخت و ساز قرار است در سال 2025 آغاز شود. هدف از این برنامه‌ها اجرای این پروژه در قزاقستان در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، نوآوری، مبارزه با گرمایش جهانی و ترویج پروژه‌هایی است که به دستیابی به اهداف، اولویت ها و تعهدات هر دو کشور در زمینه امنیت انرژی و انتقال کمک می‌کند.

https://astanatimes.com/2024/06/kazakhstan-has-perfect-recipe-for-renewable-energy-transition-says-acwa-powers-head-for-central-asia/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما