معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۰۹:۰۶

اخبار اقتصادی قزاقستان- آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

وزارت انرژی قزاقستان: قزاقستان توسعه میادین نفت و گاز «کالامکاس-دریا» و « خزر» را آغاز کرده است

 شرکت کنندگان در پروژه "Kalamkas-sea - Khazar" عبارتند از کازمونای گاز ( 50%) و لوک اویل (50٪) که سرمایه گذاری مشترک "Kalamkas - Khazar Operating"را ایجاد کرده اند. بیش از 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم برای توسعه این پروژه جذب خواهد شد.

این میدان‌ها در بخش قزاقستانی دریای خزر و در فاصله تقریباً 65 کیلومتری از ساحل واقع شده اند.

بر اساس گزارش KazMunayGas، کل منابع قابل استحصال پیش بینی شده از این دو میدان حدود 81 میلیون تن نفت و 22 میلیارد تن گاز است.

کارخانه ذوب مس با ظرفیت 300 هزار تن در سال در استان آبای ساخته می‌شود

اولژاس بکتنوف نخست وزیر جمهوری قزاقستان و شی ژنگ پینگ رئیس هیئت مدیره شرکت معدنی فلزات غیر آهنی چین(China Nonferrous Metal Mining Co. Ltd) همکاری در صنعت مس را مورد مذاکره قرار دادند.

نتیجه این نشست، امضای موافقتنامه ساخت کارخانه ذوب مس با ظرفیت 300 هزار تن مس در سال با حضور اولژاس بکتنوف نخست وزیر جمهوری قزاقستان بود. این قرارداد بین KAZ Minerals Smelting LLP که به عنوان مشتری عمل می‌کند و شرکت China Nonferrous Metal Industry’s Foreign Engineering and Construction Co., Ltd. (NFC) که به عنوان ارائه دهنده خدمات برای طراحی و خرید تجهیزات فن آوری، و شرکت NFC Kazakhstan  به عنوان پیمانکار برای کارهای ساخت و ساز و راه اندازی عمل می‌کند، منعقد شد.

این کارخانه در نزدیکی روستای آکتوگای در استان آبای ساخته خواهد شد. منبع مواد خام کنسانتره مس از کارخانه‌های استخراج و فرآوری Bozshakol و Aktogay است و کارخانه‌های فرآوری Vostoktsvetmet LLP  خواهد بود. در نتیجه ساخت کارخانه، خوشه صنعتی ایجاد خواهد شد که یکی از بزرگترین معادن مس جهان و تولید مدرن ذوب مس را یکجا گرد می آورد. این پروژه با هزینه اولیه 1.5 میلیارد دلاری، بیش از 1000 شغل جدید ایجاد خواهد کرد. راه اندازی آن برای قبل از پایان سال 2028 برنامه ریزی شده است.

قزاقستان در رده بندی باروری جامعه در جایگاه دوم قرار گرفت. شاخص باروری، یعنی میانگین تعداد فرزندان به ازای هر زن 3.13 است.

 به گزارش خبرگزاری (نیوس تیم کز) در میان کشورهای سازمان ملل، این رقم تنها در تاجیکستان بیشتر است. چنین داده‌هایی در کانال تلگرام تحلیلگر مالی مستقل آندری چبوترف ارائه شده است. با کاهش نرخ زاد و ولد در شش کشور بزرگ، طبق گزارش سازمان ملل متحد، در سال 1990 میانگین تعداد تولد به ازای هر زن در جهان 3.2 بود.

این مطالعه می‌گوید که در سال 2019، این رقم به 2.5 تولد به ازای هر زن تا سال 2050 کاهش یافت، انتظار می رود این رقم به 2.2 تولد کاهش یابد. شایان ذکر است که نرخ باروری 2.1 تولد به ازای هر زن برای جلوگیری از کاهش جمعیت در دراز مدت، بدون احتساب مهاجرت خالص، مورد نیاز است.  اشاره شد که نرخ زاد و ولد در چین در بین کشورهای مورد اشاره در سال‌های اخیر سریع‌ترین کاهش را داشته است. در سال 2021، این کشور 7.6 تولد به ازای هر هزار نفر در سال را ثبت کرد، در حالی که این رقم در سال 1990 24.4 و در سال 1950 41.0 تولد بود. این یکی از مشکلات ساختاری اقتصاد چین است که نه تنها باید با بحران ساخت و ساز و بحران تولید مازاد، بلکه باید با این واقعیت کنار بیاید که این کشور در آینده بسیار نزدیک بدون جمعیت جوان افزایش قابل توجهی در حال پیر شدن است.

رتبه بندی باروری در کشورهای سازمان ملل:

تاجیکستان - 3.24

قزاقستان - 3.13

قرقیزستان - 3

ازبکستان - 2

ترکمنستان - 2.7

آذربایجان - 1.7

روسیه - 1.51

اوکراین - 1.22

بلاروس - 1.38

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما