معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۵

اخبار اقتصادی قزاقستان-آکتائو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

بازدید رییس KMG از کارخانه قیرسازی آکتائو

 آسخات خاسنوف رییس هیات مدیره KazMunayGas از کارخانه قیر آکتائو (CASPI BITUM) که نفت میدان کاراژانباس را فرآوری می‌کند، بازدید و به اهمیت جلوگیری از کمبود قیر تا آغاز فصل راه سازی 2025 اشاره کرد. وی در این جلسه ضمن کسب اطلاعات در مورد بهره برداری از کارخانه و وضعیت پروژه به دستور توکایف رییس دولت مبنی برافزایش ظرفیت تولید این شرکت از 500 به 750 هزار تن در سال اشاره کرد. با توجه به اهمیت این پروژه برای صنعت راه قزاقستان، آسخات خاسنوف دستور تکمیل کار ساخت و نصب تا مارس 2025 را صادر کرد. عملیات راه اندازی در آوریل همان سال انجام می‌شود. خاسنوف همچنین در مورد لزوم بهینه سازی برنامه زمان بندی اجرای پروژه با اعمال حالت عملکرد شبانه روزی در کارخانه‌های تولید تجهیزات و در طول دوره کار ساخت و نصب تاکیدکرد.

https://www.lada.kz/aktau_news/society/123970-rukovoditel-kmg-nelzia-dopustit-defitsita-bituma-v-mangistau.html

برگزاری نمایشگاه کارآفرینان ازبکستان در مانگیستائو

 در دیدار نورداولت قیلی بای استاندار منطقه با اتابک تورسین بیکوف سرکنسول جمهوری ازبکستان در آکتائو اعلام شد: امسال در ده روز دوم تیرماه نمایشگاهی از کارآفرینان ازبکستان در آکتائو برگزار می‌شود. قرار است نمایندگان گروه تجاری کشور ازبکستان هنرهای تزئینی، مبلمان، مصالح ساختمانی و محصولات کشاورزی را به نمایشگاه بیاورند. طرفین همچنین در مورد احیای همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی بین منطقه مانگیستائو و جمهوری کاراکالپاکستان گفتگو کردند. در این نشست، نورداولت قیلی بای، بر اهمیت گسترش و تقویت مشارکت راهبردی قزاقستان و ازبکستان تاکید کرد. لازم به ذکر است که بر اساس نتایج سال 2023، گردش مالی تجارت خارجی بین منطقه مانگیستائو و جمهوری ازبکستان بالغ بر 13.2 میلیون دلار بوده است. در ژانویه تا مارس 2024، این رقم به 1.3 میلیون دلار آمریکا رسید. در این منطقه 140 شرکت با مشارکت سرمایه ازبکستان در بخش‌های مختلف اقتصاد ثبت شده است.

https://mangystaumedia.kz/kk/zhanalyktar/mangystauzhanalyktary/mangistauda_shilde_ayinda_ozbekstan_kasipkerlerinin_kormesi_otedi

اعلام سطح آب دریای خزر تا سال 2050

 رئوف گارداشوف، عضو خبرنگار آکادمی ملی علوم آذربایجان طی سخنانی در کنفرانس بین المللی علمی‌ کاربردی با عنوان «تغییرات اقلیمی مدرن آذربایجان بر مجموعه‌های طبیعی و نظام اقتصادی» که در مؤسسه جغرافیا برگزار شد با بیان اینکه پیش بینی تغییرات تراز دریای خزر بر اساس سناریوهای مختلف توسط شرکت بهره برداری شمال خزر (NCOC) وجود دارد، گفت: تا سال 2050 تراز بین 24- تا 36- متر متغیر است، بنابراین 50% احتمال دارد که سطح بین -28 اینچ و -31 تغییر کند.

 وی اظهار داشت: نوسانات سطح دریای خزر عامل مهمی‌ بر زندگی اجتماعی-اقتصادی کشورهای حاشیه خزر بوده و این تأثیر در سواحل آذربایجانی خزر که جمعیت و صنعت عمدتاً در آن متمرکز است، بیشتر است. در برنامه‌ریزی زیرساخت‌های مناطق ساحلی (شامل بنادر، جاده‌ها و راه‌آهن، تأسیسات گردشگری و تفریحی، سکوهای نفت و گاز و خطوط لوله و همچنین تأسیسات بازسازی‌شده بادی، خورشیدی و انرژی امواج) یکی از حیاتی‌ترین عوامل بسیاری از این پروژه‌ها نیاز به پیش بینی دقیق سطح دریا در محدوده خطای بیش از 0.5 متر برای دهه‌های آینده می‌باشد.

 همچنین وی افزود: برخلاف دریای خزر، تغییرات سطح اقیانوس‌ها عمدتاً در اثر جزر و مد اتفاق می‌افتد و چون زمان این تغییرات دقیقاً مشخص است، تقریباً تأثیری بر فعالیت حمل‌ونقل دریایی ندارد. بنابراین، کشتی‌ها حرکت‌های خود را از قبل تنظیم می‌کنند و زمانی که سطح ثابت است به بندر نزدیک می‌شوند. از آنجایی که تغییرات بلندمدت سطح دریای خزر را نمی‌توان به‌طور دقیق تعیین کرد، تنها استراتژی صحیح طراحی زیرساخت‌های منطقه ساحلی با استفاده از فناوری‌های ساخت و سازی است که بتواند با تغییرات سطح آب دریای خزر سازگار شوند.

https://en.apa.az/social/anas-its-impossible-to-maintain-level-of-caspian-sea-adaptation-is-only-necessary-approach-439244

https://en.apa.az/social/level-of-the-caspian-sea-water-level-by-2050-announced-439230

رهاسازی بیش از 44 هزار بچه ماهی خاویاری در دریای خزر

 به گفته آرمان مولداشف، رییس اداره شیلات منطقه مانگیستائو در دیدار با نمایندگان صنعت ماهیگیری منطقه، سواحل بخش مانگیستائو دریای خزر به 33 منطقه ماهیگیری تجاری تقسیم شده است. در حال حاضر، در 24 منطقه ماهیگیری بصورت تجاری انجام می‌شود. 811 صیاد به صورت فصلی و 75 صیاد به صورت منظم به صید تجاری مشغول هستند. از جولای 2023 تا جولای 2024، محدودیت صید 11152 تن ماهی برای منطقه تصویب شد. بر اساس اظهارات کارکنان اداره شیلات، در این مدت، 618 مجوز صید به میزان 3781 تن صادر کرده است.

 آرمان مولداشف خاطرنشان کرد: هر ساله در دریای خزر کار برای تکمیل منابع ماهی انجام می‌شود. در سال 2022 تعداد 16220 و در سال 2023 تعداد 47020 قطعه بچه ماهی خاویاری در زیستگاه طبیعی رها شدند. در سال 2024 قرار است 44250 قطعه بچه ماهی خاویار رهاسازی شود. استاندار منطقه مانگیستائو برای تشدید کار برای جلوگیری از صید غیرمجاز در دریای خزر در سال 2023، 2 قایق موتوری و 2 خودرو تویوتا هایلوکس را به بازرسی شیلات منتقل کرد. علاوه بر این، موسسه دولتی "خدمات حفاظت از حیات وحش" زیر نظر اداره شیلات ایجاد شد.

 همچنین در این دیدار، نمایندگان صنعت ماهیگیری منطقه در خصوص عدم وجود پایگاه تحقیقاتی برای توسعه ماهیگیری و پرورش ماهی در دریای خزر قزاقستان، کمبود نیرو و اختصاص زمین برای احداث استخرهای پرورش ماهی نکاتی را مطرح کردند.

https://www.inaktau.kz/news/3786626/v-etom-godu-v-kaspijplaniruetsa-vypustit-bolee-44-tysac-malkov-osetrov

صید غیرمجاز ماهیان خاویاری در خزر

 مرزبانان در اردیبهشت ماه 21 مورد شکار غیرمجاز را در دریای خزر متوقف کردند. به عنوان بخشی از تضمین حفاظت و امنیت مرزهای دولتی، سرویس مرزی کمیته امنیت ملی، 3368 متخلف از قوانین جمهوری قزاقستان را در ماه می سال 2024 در منطقه مرزی بازداشت کرد. در این مدت از 1739 مورد تردد غیرقانونی از مرزهای دولتی و از 21 مورد شکار غیرمجاز در دریای خزر جلوگیری شد. همچنین بیش از 700 کیلوگرم ماهی از گونه ماهیان خاویاری و بیش از 5 تن ماهی از گونه‌های دیگر از ماهیگیران غیرقانونی ضبط گردید. میزان خسارت جلوگیری شده به حدود 279 میلیون تنگه رسیده است.

https://mangystaumedia.kz/kk/zhanalyktar/mangystauzhanalyktary/kaspiyde_bir_ayda_703_keli_bekire_zansiz_aulangan

 

آتش سوزی در محل دفن زباله سمی و رادیو اکتیو در آکتائو

 چند روزی است که شبکه‌های اجتماعی و گفتگوی منطقه‌ای شهرداری، مملو از گلایه‌های شهروندان از بوی نامطبوع و خفقان‌آوری است که عمدتاً در عصر و شب در هوا به‌وجود می‌آید. شاخص‌های سطح سولفید هیدروژن H2S در شهر بر روی دستگاه‌های آلوده سنجی در حال حاضر سطح بسیار بالایی را (غلظت 8-10 میکروگرم بر متر مکعب ماده) نشان می‌دهند. سالهاست که این بو در تابستان استشمام می‌شود. همانطور که مشخص شد، منشأ بوی نامطبوع، احتراق مجدد زباله‌های سمی‌ کوشکار آتا بوده است.

 آرمات ژوسیپکالیف، رئیس بخش بوم شناسی منطقه گفت: آتش سوزی در محل‌های دفن زباله قدیمی و مناطق تولیدی در نزدیکی پسماند کوشکار آتا رخ داد. آتش نشانان منبع آتش سوزی را خاموش کردند اما این امر با توجه به شروع فصل گرما دوباره تکرار خواهد شد. باید دوربین‌های فیلمبرداری در آنجا نصب و دائماً نظارت شود که چه کسی این منطقه را آتش می زند. همچنین در صورت آتش گرفتن زباله‌ها در اثر گرمای هوا نسبت به خاموش شدن آن در اسرع وقت عمل نمود. با توجه به نوع و میزان زباله‌های رادیواکتیو در این محل، به نظر می‌رسد نه تنها سولفید هیدروژن در حال حاضر در هوا منتشر می‌شود، بلکه احتمالاً نیمی از جدول تناوبی نیز در حال انتشار است.

https://www.inaktau.kz/news/3786981/adovityj-poligon-opat-gorit-v-aktau-nazvan-istocnik-vysokogo-urovna-serovodoroda-v-vozduhe

افزایش صادرات نفت از میدان تنگیز از طریق بندر آکتائو

 در چهار ماهه اول سال 2024 میلادی، مقدار 490 هزار تن نفت قزاقستان از میدان تنگیز از طریق بندر آکتائو به خط لوله باکو - تفلیس - جیهان ارسال شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 356 هزار تن افزایش نشان می‌دهد. در سال 2023، تأسیسات KazTransOil در بندر آکتائو، 3.376 میلیون تن نفت را در تانکرها بارگیری کرد که 1.057 میلیون تن آن از میدان تنگیز به مقصد بنادر باکو بود. KTO در نظر دارد تا پایان سال حمل‌ونقل از میدان تنگیز را تا 1.5 میلیون تن در همین مسیر افزایش دهد.

 یکی از تاسیسات کلیدی در شبکه حمل و نقل، ایستگاه پمپاژ اصلی نفت آکتائو است که به عنوان نقطه شروع نفت قزاقستان در امتداد مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر عمل می‌کند. به گفته عسکر ژولداسوف، رییس اداره خط لوله نفت مانگیستائو، تاریخچه این ایستگاه به دهه 1960 باز می‌گردد. ژولداسوف گفت: برای نزدیک به شش دهه، این ایستگاه پمپاژ نقش مهمی در حمل و نقل مواد خام، نه تنها برای بازار داخلی، بلکه در افزایش پتانسیل صادراتی کشور ایفا کرده است. این ایستگاه که در ابتدا برای دریافت نفت از میادین Uzen و Zhetybai از طریق خط لوله Uzen-Zhetybai-Aktau و تانکرهای بارگیری طراحی شده بود؛ اکنون اشکال مختلف حمل و نقل نفت از جمله تخلیه واگن ریلی و بارگیری نفتکش ها از اسکله‌های دریایی را انجام می‌دهد.

 در حال حاضر، ایستگاه پمپاژ آکتائو دارای زیرساخت کامل فناوری برای پمپاژ نفت است که شامل پنج ایستگاه پمپاژ، تجهیزات پیشرفته انرژی و یک مزرعه مخزن با ظرفیت 155000 متر مکعب نفت است. این ایستگاه نفت را از میادین شبه جزیره بوزاچی از طریق خط لوله Kalamkas-Karazhanbas-Aktau دریافت می‌کند. بخشی از این نفت از طریق دریا از طریق بندر آکتائو به باکو و ماخاچ کالا منتقل می‌شود، در حالی که بقیه از طریق خط لوله Uzen-Zhetybai-Aktau از طریق ایستگاه پمپاژ نفت Zhetybai به ایستگاه پمپاژ اصلی نفت Uzen پمپ می‌شود. از آنجا، نفت از طریق خط لوله اصلی نفت Uzen-Atyrau-Samara منتقل می‌شود. علاوه بر این، نفت به کارخانه قیر آکتائو نیز فرستاده می‌شود.

https://astanatimes.com/2024/06/kaztransoil-boosts-tengiz-field-exports-via-aktau-port/

توافق راه آهن قزاقستان و بندر لیانیونگنگ برای ساخت هاب کانتینری در آکتائو

 راه آهن قزاقستان (KTZ) در حال ساخت یک هاب کانتینری در بندر آکتائو با مشارکت بندر، یکی از بزرگترین گروه‌های بندری در چین است. این هماهنگی در سفر رسمی دمیر کوژاخمتوف، مدیر کل KTZ Express و دیدار بانمایندگان بندر لیانیونگانگ به چین انجام شده است. در اواخر آوریل، قزاقستان یک طرح جامع برای توسعه زیرساخت‌های دریایی برای سال‌های 2028-2024 تصویب کرد. بر اساس این طرح، قرار است ساخت هاب کانتینر در سال جاری آغاز و در دسامبر 2025 به بهره برداری برسد. برای اجرای این پروژه، مسئولان در نظر دارند حدود 96.4 میلیون دلار بودجه خارج از بودجه‌های فعلی اختصاص دهند.

 شرکت KTZ در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از ساخت هاب کانتینری، می‌توانیم زیرساخت‌های لازم را برای پردازش و ارسال محموله‌های کانتینری به مقاصد مختلف از طریق بندر آکتائو و همچنین تشکیل انبار و خدمات کانتینری برای کشورهای منطقه دریای خزر و آسیای مرکزی ایجاد کنیم. این دو شرکت پیش از این دو پروژه را در حوزه لجستیک حمل و نقل اجرا کرده‌اند: بندر خشک خارگوس و یک محوطه کانتینری در راه آهن آکتائو. گروه بندر لیانیونگنگ تاکید کرد که هر دو پروژه نقش مهمی در بهینه سازی فرآیندهای لجستیکی بین دو کشور و در طول ترانزیت کالا از طریق قزاقستان دارند.

https://kz.kursiv.media/en/2024-05-30/ktz-and-lianyungang-port-agree-to-build-container-hub-in-aktau/

امضای توافقنامه کریدور حمل و نقل خزر- دریای سیاه در ماه سپتامبر 2024

 توافقنامه چهارجانبه بین دولت‌های رومانی، گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان برای ایجاد کریدور حمل و نقل بین المللی دریای خزر-دریای سیاه در حال نهایی شدن بوده و مراسم امضای احتمالی آن در سپتامبر 2024 در بخارست، رومانی برنامه ریزی شده است. به گفته آژانس حمل و نقل دریایی و رودخانه‌ای ترکمنستان، این توافق به دنبال جلسه آنلاینی است که در 30 می 2024 برای بحث در مورد پیش نویس توافقنامه برگزار شد. در این دیدار ترکمنستان حمایت قاطع خود را از ایجاد این مسیر حمل و نقل بین المللی اعلام کرد. این هیات همچنین تمایل خود را برای مشارکت فعال در نهایی کردن توافقنامه ابراز نمود.

 انتظار می‌رود مسیر حمل‌ونقل دریای سیاه-دریای خزر که شامل رومانی، گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان بوده مزایای قابل‌توجهی را برای منطقه به همراه داشته باشد. ایجاد این معاهده فرصت‌های جدیدی را برای توسعه روابط تجاری بین کشورهای منطقه، افزایش گردش کالا در مسیر دریای خزر- دریای سیاه و کاهش هزینه‌های حمل و نقل و زمان تحویل را فراهم خواهد آورد. این کریدور تجارت بین کشورهای مسیر را تسهیل می‌کند و انتظار می‌رود که منجر به افزایش بار در مسیر دریای خزر - دریای سیاه شود. 

https://business.com.tm/post/11922/signing-of-caspianblack-sea-transport-corridor-agreement-set-for-september

 اولویت‌های سه گانه کریدور شمال-جنوب از نظر روسیه

 ایگور لویتین، دستیار رئیس جمهور فدراسیون روسیه گفت که کریدور حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" دارای سه جهت مهم می‌باشد که 5 کشور را پوشش می‌دهد:

جهت اول: غربی، از روسیه، آذربایجان و ایران امتداد می‌یابد.

جهت مرکزی: منطقه خزر را در بر می‌گیرد.

جهت شرقی: قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان را در بر می‌گیرد.

لویتین خاطرنشان کرد که این حوزه‌ها اولویت‌های پنج سال آینده محسوب می‌شوند. کریدور حمل و نقل بین المللی "شمال-جنوب" یک مسیر چندوجهی از سنت پترزبورگ به بندر بمبئی (هند) به طول 7.2 هزار کیلومتر است.

https://www.uzdaily.uz/en/post/89708

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما