معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۴- ۰۹:۲۵

اخبار اقتصادی قزاقستان- آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

شرکت ویتنامی SOVICO Group مالک جدید قزاق ایر خواهد بود

 این موضوع در همایش تجاری قزاقستان و سنگاپور پس از امضای یادداشت تفاهمی در مورد مشارکت استراتژیک بین SOVICO Group و وزارت حمل و نقل قزاقستان مشخص شد.

سرمایه گذار طی 5 سال حداقل 20 فروند هواپیمای بوئینگ 737-Max8 و ایرباس A320/321 را به قزاق ایر عرضه خواهد کرد. نگوین تان‌هانگ، رئیس این شرکت گفت که SOVICO همچنین علاقه مند به کنترل تعدادی از فرودگاه‌های قزاقستان و همچنین سرمایه گذاری در انبارهای لجستیکی است.

https://t.me/sputnikKZ/50837


اولین بار آزمایشی ترانزیت جاده‌ای از چین به اروپا از طریق قزاقستان سازماندهی شد

در جریان نشست کمیسیون مشترک قزاقستان و چین در حمل و نقل جاده‌ای، سه کامیون چینی با وزن 80 تن از ارومچی حرکت و در 23 می در بندر کوریک در آقتائو در کشتی بارگیری شدند تا در امتداد مسیر چین-قزاقستان- آذربایجان-گرجستان ادامه دهند.

رئیس کمیته کنترل حمل و نقل جاده‌ای وزارت حمل و نقل قزاقستان، علی آلتای خاطرنشان کرد که توافقنامه امضا شده در سال گذشته با چین در زمینه حمل و نقل جاده‌ای به نقطه کلیدی همکاری سودمند متقابل تبدیل شده و فرصت‌ها و چشم اندازهای بی حد و حصری را برای توسعه بیشتر روابط تجاری باز می‌کند. وی گفت: برای اولین بار در تاریخ، وسایل نقلیه دو کشور امکان تردد مستقیم به تمامی‌ شهرهای بزرگ تجاری طرفین و حتی ترانزیت از طریق سرزمین‌ها را دارند.

به گفته آلتای، تا به امروز، صدها میلیون تن محموله از چین به کشورهای غربی از طریق دریا ارسال می‌شود که حداکثر 52 روز طول می‌کشد، در حالی که حجم کمتری از محموله‌ها با راه‌آهن تا 22 روز حمل می‌شود. حمل‌ونقل جاده‌ای می‌تواند این زمان‌های حمل و نقل را به ۱۲ روز کاهش دهد و تحویل درب به درب را بدون بارگیری یا تخلیه میانی ارائه دهد.

علاوه بر این، ادارات حمل و نقل دو کشور درباره مبادله اضافی فرم‌های مجوز برای سال‌های 2024 و 2025 بحث کردند. تعداد فرم‌های مجوز برای سال 2024 120000 فرم تعیین شده است و در سال آینده برنامه ریزی شده است که این فرآیند دیجیتالی شود و به فرم‌های مجوز الکترونیکی منتقل شود. طرفین توافق کردند که فرم‌های مجوز به تعداد نامحدود صادر شود.

در سال 2023، حجم حمل و نقل بار با 1.5 برابر افزایش به 1.8 میلیون تن رسید. در سه ماهه اول سال 2024، این حجم با رشد 63 درصدی به 450100 تن رسید. محموله اولیه حمل شده شامل کاغذ و محصولات خمیر کاغذ، محصولات غذایی تمام شده، محصولات چوبی، ماشین آلات، مکانیزم ها و تجهیزات و محصولات حیوانی است.

https://astanatimes-com.translate.goog/2024/05/first-trial-transit-road-transportation-from-china-to-europe-organized-via-kazakhstan/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fa&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp

 اتحادیه اروپا و قزاقستان به دنبال ایجاد روابط قوی‌تر در کشاورزی هستند

آستانه – یانوش وویچیچوسکی، کمیسر کشاورزی اتحادیه اروپایی اولین مأموریت عالی را در تاریخ 27 تا 31 مه به قزاقستان هدایت و هیئتی متشکل از 40 شرکت و سازمان کشاورزی و مواد غذایی از سراسر اتحادیه اروپا را همراهی نمود.

08 خرداد - وی گفت: "این منطقه که در چهارراه آسیا و اروپا قرار دارد، قرن‌ها تجارت و ترانزیت را تسهیل کرده است. امروز، قزاقستان دروازه کلیدی برای تولیدکنندگان غذا و نوشیدنی اتحادیه اروپا است که به دنبال ورود به بازار آسیای مرکزی هستند. در واقع، قزاقستان خود مقصد مهمی‌ برای صادرات محصولات کشاورزی اتحادیه اروپا به ارزش 702 میلیون یورو (763.7 میلیون دلار) در سال 2023 است."

قزاقستان اولین کشور آسیای مرکزی است که موافقتنامه همکاری و همکاری پیشرفته (EPCA) را با اتحادیه اروپا منعقد کرده که بر روابط تجاری و اقتصادی حاکم بوده و زمینه را برای مذاکرات جاری برای پروتکلی در مورد حفاظت از نشانه‌های جغرافیایی (GIs) برای محصولات کشاورزی فراهم می‌کند.

به گفته وویچیچوسکی، مصرف‌کنندگان قزاقستان علاقه فزاینده‌ای برای «کاوش در ذائقه‌های جدید و متنوع آشپزی» نشان می‌دهند. او ابراز اطمینان کرد که اتحادیه اروپا از طریق کیفیت، ایمنی، اصالت و پایداری محصولات اتحادیه اروپا بیش از حد انتظارات بالای مصرف کنندگان قزاقستان را برآورده می‌کند.

"علاوه بر جلسات سیاسی، یک جنبه مهم از مأموریت من بهره بردن از این پتانسیل رشد، از طریق تقویت و ترویج بیشتر تجارت در محصولات کشاورزی و تسهیل شبکه بین کسب و کارهای اروپایی و قزاقستانی فعال در بخش کشاورزی، خواهد بود. این مأموریت در سطح بالا سیگنالی قوی از قصد ما برای تقویت بیشتر شراکت و تجارت دوجانبه ما در زمینه محصولات کشاورزی با قزاقستان است. من مشتاقانه منتظر ترویج محصولاتمان، تسهیل پیوندهای تجاری قوی‌تر و ایجاد ارتباطات نزدیک‌تر در کشاورزی هستم".

https://astanatimes.com/2024/05/eu-kazakhstan-seek-to-forge-stronger-ties-in-agriculture/

شرکت ملی نفت‌وگاز قزاقستان پتانسیل صادراتی قزاقستان را از طریق بندر دریایی آقتائو توسعه می‌دهد

شرکت کازترانس‌اویل (زیرمجموعه شرکت ملی نفت و گاز قزاقستان)، طی 4 ماهه سال 2024 نفت میدان تِنگیز قزاقستان را از بندر آقتائو با خط لوله نفت باکو-تفلیس-جیحان به میزان 490 هزار تن حمل کرد، که افزایش 356 هزار تنی را در مقایسه با ارقام دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

بارگیری نفت در تانکرها در بندر آقتائو در سال 2023، با استفاده از ظرفیت کازترانس‌ اویل به 3 میلیون و 376 هزار تن رسید. از جمله 1 میلیون و 57 هزار تن از منابع میدان تِنگیز به بندر باکو ارسال گردید. شرکت کازترانس‌اویل قصد دارد تا پایان سال جاری، نفت قزاقستان را از میدان تِنگیز با حجم تا 1.5 میلیون تن در همان مسیر حمل کند. روند تکنولوژیکی انتقال نفت قزاقستان از طریق دریای خزر، نشان دهنده همکاری دقیق، کاملاً سنجیده‌شده و هماهنگ شرکت‌های پیشروی قزاقستان است. تاسیسات استراتژیک در زمینه حمل و نقل مواد اولیه هیدروکربنی، ایستگاه اصلی پمپاژ نفت آقتائو است که نقطه شروع صادرات نفت قزاقستان در امتداد مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس کاسپین می‌باشد. ایستگاه اصلی پمپاژ نفت آقتائو، یک بخش ساختاری از ساختار خط لوله نفتی منگیستائو متعلق به شرکت سهامی‌ کازترانس‌ اویل است. کار این ایستگاه در دهه 60 قرن بیستم و زمانی که بزرگترین ذخایر اوزن و ژِتیبای کشف شد آغاز گردید. تقریباً 60 سال است که این ایستگاه پمپاژ نفت نقش مهمی در انتقال مواد اولیه نه تنها به بازار داخلی، بلکه به پتانسیل صادراتی کشور ایفا کرده است. این ایستگاه در ابتدا، برای دریافت نفت از دو میدان مذکور از طریق خط لوله نفتی اوزن-ژتیبای-آقتائو بود. این خط لوله نفتی برای پمپاژ نفت با پارافین بالا در سال 1966 با استفاده از روش گرمایش نفت راه اندازی شد. این امر در 10 اکتبر 1966 امکان ارسال اولین نفتکش شرکت کشتیرانی خزر "جبرئیل" (متعلق به آذربایجان- م) با نفت اوزن از بندر آقتائو به پالایشگاه ولگوگراد را فراهم کرد. از آن لحظه به بعد، مسیر جدیدی برای صادرات از طریق دریای خزر پیدا شد. هم اکنون، کل زنجیره تکنولوژیکی ایستگاه اصلی پمپاژ نفت آقتائو شامل: 5 ایستگاه پمپاژ، تجهیزات برقی با تکنولوژی بالا، یک مخزن ذخیره به ظرفیت 155 هزار متر مکعب نفت و یک سیستم آتش نشانی پیشرفته با استفاده از تجهیزات مدرن می‌باشد. ایستگاه مذکور منحصر به فرد است. همه انواع پمپاژ در اینجا متمرکز شده است. این ایستگاه پذیرش و پمپاژ را از طریق خطوط لوله اصلی نفت، تخلیه از واگن‌های تانک راه آهن فراهم می‌کند و همچنین پر کردن تانکرها را از لنگرگاه‌های دریایی انجام می‌دهد. ایستگاه اصلی پمپاژ نفت آقتائو، نفت میادین شبه جزیره بوزاچی را از طریق خط لوله، نفت کالامکاس – قره‌ژانباس - آقتائو دریافت می‌کند که بخشی از آن از طریق دریا از طریق بندر آقتائو عبور و توسط تانکرها به بنادر دریایی باکو و ماخاچ‌قلعه تحویل داده می‌شود، قسمت دیگر از طریق خط لوله نفت اوزن – ژتیبای - آقتائو توسط ایستگاه پمپاژ نفت ژتیبای در جهت ایستگاه پمپاژ نفت اوزن پمپ می‌شود. نفت در ادامه از طریق خط لوله نفت اوزن-آتیرائو-سامارا حمل می‌شود. نفت نیز به کارخانه قیر عرضه می‌شود و پس از آن نفت تصفیه‌شده از کارخانه قیر ارسال می‌شود.

شرکت Tenizchevroil llp در سال 2023، دریافت نفت را در ایستگاه فرعی راه آهن از سر گرفت. این پروژه مهمی است که اجازه حمل و نقل نفت در امتداد مسیر آقتائو-باکو را میسر می‌کند. ایستگاه اصلی پمپاژ نفت آقتائو قصد دارد تا پایان سال 2024 میزان 1.5 میلیون تن نفت میدان تِنگیز را دریافت نموده و آن را به تانکرها بارگیری نماید.

حجم ترددها برای نفتکش‌های شرکت "کازمورترانس‌فلوت" (تابع شرکت ملی نفت‌وگاز قزاقستان)، چندین بار افزایش یافته است. تانکرهای مانورپذیر، مجهز به سیستم‌های فرمان پیچ و دستگاه‌های گشت زنی هستند که به لطف آنها تانکرها می‌توانند بدون کمک یدک کشش‌های بندری به لنگرگاه نزدیک شوند و حرکت کنند. بارگیری نفت خام در بندر آقتائو در مدت 8 ساعت انجام می‌شود، سفر رفت و برگشت کشتی‌های نفتکش حدود 4 روز طول می‌کشد.

قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور قزاقستان دستور داده است مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس کاسپین، به عنوان ارتباط اصلی که به تحقق کامل‌تر فرصت‌های ترانزیتی و صادراتی قزاقستان کمک می‌کند، تبدیل گردد.

در این ارتباط بنادر دریایی و ناوگان دریای خزر تقویت می‌شود. به منظور توسعه مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس کاسپین، تفاهم نامه‌ای بین شرکت نفت‌وگاز قزاقستان (کازمونای‌گاز) و شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان "سوکار" امضا شد که حمل و نقل 1.5 میلیون تن نفت در سال از میدان تنگیز در جهت خط لوله نفت باکو-تفلیس-جیحان را فراهم می‌کند.

قزاقستان امروز به لطف کار هماهنگ هر دو طرف، همچنان به طور فعال در زمینه بهبود پتانسیل صادرات سیستم حمل و نقل نفتی خود کار می‌کند. دو شرکت ملی نفت قزاقستان و آذربایجان در مارس 2024 توافقنامه‌ای را در مورد افزایش مرحله‌ای حجم ترانزیت نفت قزاقستان از طریق قلمرو جمهوری آذربایجان و یادداشت همکاری استراتژیکی در مورد خرید و فروش نفت قزاقستان امضا کردند.

https://www.inform.kz/ru/kazmunaygaz-razvivaet-eksportniy-potentsial-kazahstana-cherez-morskoy-port-aktau-09cd58

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما