آشنایی با آژانس سرمایهگذاری دانانتارا
دولت اندونزی آژانس مدیریت سرمایهگذاری دایا آناگاتا نوسانتارا (Danantara) را برای بهینهسازی داراییهای دولتی و مدیریت سرمایهگذاریهای استراتژیک جهت رشد اقتصادی فراگیر و پایدار تأسیس کرد.
رئیسجمهور پرابوو سوبیانتو آژانس مدیریت سرمایهگذاری دایا آناگاتا نوسانتارا (Danantara) را برای بهینهسازی داراییهای دولتی و مدیریت سرمایهگذاریهای استراتژیک جهت رشد اقتصادی فراگیر و پایدار تأسیس کرد. این نهاد که به رهبری مولیامان دارمانسیاه حداد اداره میشود، برصنایع پاییندستی، زیرساختها، امنیت انرژی، امنیت غذایی و بخش دیجیتال تمرکز دارد تا با مدیریت سرمایهگذاری، بدون وابستگی به بودجه دولتی (APBN)، تحول اقتصادی اندونزی را پیش ببرد و داراییهای دولتی را مدیریت کند.
Danantara به عنوان یک صندوق ثروت ملی با سرمایه اولیه ۶۰۰ میلیارد دلار [1] ایجاد شده و شامل هفت شرکت دولتی با داراییهای کلان از جمله بانک ماندیری، بانک راکیات اندونزی، شرکت برق PLN، شرکت نفت و گاز پرتامینا، بانک نگارا اندونزی، تلکام اندونزی و MIND ID است. این صندوق سرمایهگذاری در برنامههای ملی با اهمیت اقتصادی بالا را در اولویت قرار میدهد.
BP دانانتارا چیست؟
آژانس مدیریت سرمایهگذاری دانانتارا نهادی است که وظیفه مدیریت داراییهای جداشده دولتی و بهینهسازی استفاده از آنها برای تأمین مالی سرمایهگذاریهای استراتژیک کشور را بر عهده دارد. این نهاد در بخشهای پاییندستی، زیرساختها، امنیت غذایی، امنیت انرژی و حوزه دیجیتال فعالیت خواهد داشت و با تمرکز بر توسعه شرکتهای بزرگ، به موتور محرک تحول اقتصادی اندونزی تبدیل خواهد شد. تأسیس دانانتارا از طریق اصلاح قانون شرکتهای دولتی (BUMN) انجام شده است.
دانانتارا نامی مخفف از دایا آناگاتا نوسانتارا است:
- دایا به معنای قدرت
- آناگاتا به معنای آینده
- نوسانتارا به معنای سرزمین اندونزی
مولیامان حداد توضیح داده که دانانتارا به عنوان یک نهاد مدیریت سرمایهگذاری مستقل از بودجه دولتی (APBN) عمل خواهد کرد و مسئولیت مدیریت داراییهای دولتی را بر عهده خواهد داشت. او تأکید کرده که تأسیس BP دانانتارا نشاندهنده تعهد رئیسجمهور پرابوو به مدیریت بهینه سرمایهگذاری دولتی به صورت یکپارچه است.
وظایف BP دانانتارا
جذب و مدیریت سرمایهگذاریها برای حمایت از رشد اقتصادی فراگیر و پایدار
تمرکز بر پروژههای مهم اقتصادی مانند: صنایع پاییندستی ، حوزه زیرساختها،امنیت غذایی و انرژی،توسعه صنایع جایگزین واردات و بخش دیجیتال
این نهاد همچنین به عنوان یک صندوق ثروت ملی (SWF) یا مدیر داراییهای دولتی عمل خواهد کرد و سرمایه اولیه آن ۶۰۰ میلیارد دلار (معادل ۹,۴۲۹.۸ تریلیون روپیه، با نرخ ارز ۱۵,۷۱۶ روپیه به ازای هر دلار آمریکا) برآورد شده است.
شرکتهای دولتی و نهادهای مشارکتکننده در دانانتارا (نوامبر ۲۰۲۴)
در نوامبر ۲۰۲۴، دولت اندونزی تأسیس آژانس مدیریت سرمایهگذاری دایا آناگاتا نوسانتارا BP (دانانتارا) را اعلام کرد که مدیریت داراییهای چندین شرکت دولتی (BUMN) و نهادهای دولتی را بر عهده خواهد داشت. لیست شرکتهای دولتی و نهادهایی که داراییهای خود را به دانانتارا واگذار کردهاند:
-بانک ماندیری: ۲,۱۷۴ تریلیون روپیه
-بانک راکیات اندونزی (BRI): ۱,۹۶۵ تریلیون روپیه
-شرکت برق PLN: ۱,۶۷۱ تریلیون روپیه
-پرتامینا: ۱,۴۱۲ تریلیون روپیه
-بانک نگارا اندونزی (BNI): ۱,۰۸۷ تریلیون روپیه
-تلکام اندونزی: ۳۱۸ تریلیون روپیه
MIND ID : مبلغ ۲۵۹تریلیون روپیه
سازمان سرمایهگذاری اندونزی (INA): ۱۶۳ تریلیون روپیه
مجموع داراییهای مدیریتشده توسط دانانتارا به ۹.۴ کوادریلیون روپیه (حدود ۶۰۰ میلیارد دلار آمریکا) میرسد که با این حجم، دانانتارا چهارمین صندوق ثروت ملی (SWF) بزرگ جهان خواهد شد.
هدف از تأسیس دانانتارا
هدف از ایجاد این نهاد، افزایش عملکرد و بازده سرمایهگذاریهای دولتی از طریق یکپارچهسازی مدیریت داراییهای شرکتهای دولتی (BUMN) و سایر داراییهای دولتی است. علاوه بر این، دانانتارا مسئولیت مدیریت سود سهام و بهرهبرداری از داراییها برای سرمایهگذاریهای بیشتر را بر عهده خواهد داشت.
BPI دانانتارا، بین امید و چالش
انتظار میرود که دانانتارا به عنوان یک کاتالیزور برای رشد اقتصادی اندونزی عمل کند و سرمایهگذاریهای کلیدی را در جهت تحول اقتصادی کشور هدایت کند.
|
ترکیه
|
مصر
|
تونس
|
مبنای قانونی
|
قانون شماره 6741 در مورد تأسیس شرکت مدیریت صندوق ثروت ملی ترکیه (2016)
|
صندوق ثروت ملی مصر بر اساس قانون 177 سال 2018 تأسیس شد
|
CDC تونس یک نهاد عمومی است که در سال 2011 طبق فرمان قانونی شماره 2011-85 مورخ 13 سپتامبر 2011 ایجاد شد
|
مالکیت
|
100٪ متعلق به جمهوری ترکیه
|
نامشخص
|
نامشخص
|
میزان دارایی
|
240 میلیارد دلار
|
12 میلیارد دلار
|
3 میلیارد دلار
|
مدیریت و حکمرانی
|
مدیریت تحت نظر رئیسجمهور و شامل نمایندگان دولت
|
بهصورت مستقل فعالیت میکند
|
مستقل
|
منابع مالی
|
نهادها و داراییهایی که در برنامه خصوصیسازی و مازاد نقدی گنجانده شدهاند
|
مازاد تجاری از بخشهای انرژی و خدمات مانند کانال سوئز، مخابرات، بنادر و املاک و مستغلات
|
تأمین مالی عمدتاً از سپردههای پسانداز Caisse d’Epargne Nationale Tunisienne (CENTI) (بانک پسانداز ملی تونس)
|
استراتژی سرمایهگذاری
|
اهداف سرمایهگذاری: تنوعبخشی و تعمیق بازارهای مالی، افزایش ارزش داراییهای عمومی + اجرای استانداردهای جهانی حاکمیت شرکتی (GCG)، جذب سرمایههای سرمایهگذاریمحور به ترکیه، توسعه اقتصادی و مشارکت در پروژههای کلان
|
داراییها با همکاری سرمایهگذاران خصوصی توسعه مییابند و با استفاده از سرمایه و تدوین استراتژیهای مدیریتی به ارزش بالاتر و ایجاد فرصتهای شغلی منجر میشوند
|
دکترین سرمایهگذاری CDC بر توسعه منطقهای و حمایت از شرکتهای کوچک و متوسط (SME) رقابتی برای ایجاد اشتغال تمرکز دارد و بر پروژههای بزرگ استراتژیک که از سیاستهای دولت حمایت میکنند، بهویژه در حوزه اقتصاد سبز (انرژی، آب، محیطزیست، زیرساختها و توسعه شهری) متمرکز است
|
|
الگوهای مشابه داناتارا در منطقه جنوب شرق آسیا: خرانه مالزی و تماسک سنگاپور
خزانه: صندوق سرمایهگذاری ملی مالزی
خزانه ناسیونال برهاد (Khazanah Nasional Berhad) یک صندوق سرمایهگذاری ملی (SWF) مالزی است.این شرکت در ۳ سپتامبر ۱۹۹۳ بهعنوان یک شرکت سهامی عام تأسیس و از سال ۱۹۹۴ فعالیت خود را آغاز کرد.
اهداف خزانه:
- ایجاد بازدهی قوی و بلندمدت بر اساس تعدیل ریسک سرمایهگذاریها.
- کمک به رشد بخشهای نوظهور و شرکتهای مالزیایی.
- تقویت رقابتپذیری اقتصاد مالزی و ایجاد رفاه بلندمدت.
- فعالیت در بازار سرمایه مالزی و تشویق سرمایهگذاریهای خصوصی جدید.
مالکیت و حوزه فعالیت خزانه
خزانه تحت مالکیت وزارت دارایی مالزی قرار دارد، البته یک سهم آن در اختیار کمیسیون اراضی مالزی است.این شرکت در تمام سطوح اقتصاد مالزی سرمایهگذاری میکند؛ از شرکتهای بورسی مالزیایی گرفته تا بخشهای نوظهور بینالمللی. خزانه در بازارهای جهانی نیز سرمایهگذاری میکند تا فرصتهای سرمایهگذاری جدیدی برای مالزی ایجاد کند.
حوزههای سرمایهگذاری و داراییهای خزانه
تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲، پورتفولیوی خزانه شامل بخشهای زیر بوده است: خدمات ارتباطی، محصولات مصرفی، خدمات مالی، بهداشت و درمان،خدمات صنعتی، حملونقل و لجستیک،مسکن وانرژیهای تجدیدپذیر. تا سال ۲۰۲۳، خزانه مجموع داراییهایی به ارزش ۱۶۵.۸۴ میلیارد رینگیت مالزی (بیش از ۵۹۶ تریلیون روپیه) را مدیریت میکرد.
تماسک چیست؟
تماسک یک شرکت هلدینگ سرمایهگذاری متعلق به دولت سنگاپور است که در سال ۱۹۷۴ برای مدیریت داراییها و سرمایهگذاریهای دولتی بهصورت تجاری تأسیس شد.این شرکت سهام شرکتهای داخلی و خارجی را در اختیار دارد. برای مثال، در اندونزی، تماسک دومین سهامدار بزرگ شرکت تلکومسل از طریق سینگتل (Singapore Telecom Mobile TTE) است. تماسک یکی از موفقترین نمونههای یک سوپر هلدینگ است، زیرا با سرمایهگذاریهای خود در کشورهای مختلف سودآوری قابل توجهی برای سنگاپور ایجاد کرده است. در حقیقت تماسک، یک صندوق ثروت ملی (SWF) است که وظیفه مدیریت سرمایهگذاریها و داراییهای دولتی سنگاپور را بر عهده دارد. هدف از تأسیس تماسک: جداسازی نقشهای سیاستگذاری و تنظیم مقررات (وزارت دارایی سنگاپور) از مدیریت سرمایهگذاریها که بهصورت تجاری انجام میشود.
ریشه نام تماسک
طبق وبسایت رسمی تماسک سنگاپور، این نام از کلمه "Tumasik" گرفته شده است. این واژه توسط مردم ماجاپاهیت (پادشاهی قدیم جاوا) برای اشاره به جزیره سنگاپور استفاده میشد.در زبان مالایی، کلمه "tasik" یا "tumasik" به معنای دریا یا دریاچه است.
سوپر هلدینگ دولتی چیست؟
سوپر هلدینگ دولتی ساختاری است که در آن شرکتهای دولتی تحت مدیریت یک گروه واحد قرار میگیرند که توسط متخصصان حرفهای اداره میشود.این مدل از ترکیب چندین هلدینگ تشکیل شده است.
حضور تماسک باعث شده است که وزارت دارایی سنگاپور بتواند بر سیاستگذاری و تنظیم مقررات تمرکز کند.در مقابل، تماسک مدیریت سرمایهگذاریهای دولتی را بهصورت تجاری بر عهده دارد.ساختار شرکتی تماسک مشابه سایر شرکتهای تجاری است، اما دو ویژگی منحصربهفرد دارد:
1.تصویب رئیسجمهور سنگاپور:
- برای انجام برخی اقدامات خاص مانند انتصاب و برکناری مدیران و مدیرعامل، تأیید رئیسجمهور سنگاپور الزامی است.
- هیئتمدیره و مدیرعامل در قبال رئیسجمهور مسئول هستند.
2.استقلال عملیاتی با نظارت مالی دولت:
- اکثر مدیران و مقامات ارشد تماسک از بخش خصوصی منصوب میشوند و بهعنوان مدیران مستقل فعالیت دارند.
- وزیر دارایی سنگاپور تنها سهامدار این شرکت است، زیرا طبق قانون وزیر دارایی سنگاپور (۱۹۵۹)، وزیر دارایی بهعنوان یک نهاد حقوقی مستقل عمل میکند.
- بااینحال، دولت سنگاپور بهطور مستقیم در تصمیمات سرمایهگذاری یا عملیاتی تماسک مداخله نمیکند.
- حسابهای مالی تماسک تحت نظارت حسابرس کل دولت سنگاپور بررسی میشود.
رشد و سرمایهگذاریهای تماسک
طبق گزارش Investopedia، تماسک در ابتدا با یک پورتفولیوی دارایی به ارزش ۳۵۴ میلیون دلار سنگاپور تأسیس شد. برخلاف دانانتارا که داراییهای شرکتهای دولتی را بهعنوان سرمایه اولیه مدیریت میکند، تماسک فعالیت خود را با سهام شرکتهای مختلف از استارتاپها گرفته تا سرمایهگذاریهای مشترک دولتی آغاز کرد.
سرمایهگذاری جهانی:
- تماسک در ۹ کشور دارای ۱۳ دفتر نمایندگی است.
- ارزش پورتفولیوی سرمایهگذاریهای تماسک تا ۳۱ مارس ۲۰۲۴ به ۳۸۹ میلیارد دلار آمریکا رسید.
- این داراییها شامل سرمایهگذاریهایی در سنگاپور و سراسر آسیا است.
- ساختار و ویژگیهای کلیدی تماسک:
فعالیت تحت قانون شرکتهای سنگاپور،دارای هیئتمدیره و تیم مدیریتی حرفهای،پرداخت مالیات و توزیع سود سهام، حفظ شفافیت و پاسخگویی در مدیریت داراییهای دولتی
- منابع تأمین مالی تماسک:
✔ درآمد حاصل از فروش سرمایهگذاریها و واگذاری داراییها
✔ سود سهام و درآمدهای نقدی حاصل از شرکتهای پورتفولیو
✔ وامها و تأمین مالی بدهیها (مانند اوراق قرضه Temasek Bonds و برنامهی یوروکامرشال)
- تماسک، پساندازهای صندوق تأمین اجتماعی سنگاپور (CPF)، مازاد بودجه دولت، یا ذخایر ارزی رسمیکشور را مدیریت نمیکند.
-مالکیت تماسک:
✔ تنها سهامدار آن وزیر دارایی سنگاپور است.
✔ با وجود مالکیت دولتی، تماسک بهطور مستقل و تحت اصول تجاری فعالیت میکند.
✔ تصمیمات سرمایهگذاری بر مبنای ملاحظات تجاری اتخاذ میشوند، نه ملاحظات سیاسی.
ارزش داراییهای تماسک چقدر است؟
- تا تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۴، ارزش خالص پورتفولیوی تماسک ۳۸۹ میلیارد دلار سنگاپور (معادل ۴۰۰۰ تریلیون روپیه) بوده است.
- سهم بازار سرمایهگذاریهای تماسک:
✔ فناوری
✔ خدمات مالی
✔ انرژی و صنایع مختلف
- ارزش داراییهای فهرستنشده تماسک در بازار نیز ۳۱ میلیارد دلار سنگاپور (۳۷۸ تریلیون روپیه) افزایش یافته است. در صورت تحقق این افزایش ارزش، پورتفولیوی تماسک میتواند به ۴۲۰ میلیارد دلار سنگاپور (۵۰۰۰ تریلیون روپیه) برسد.
- حوزه نفوذ تماسک:
✔ ۱۳ دفتر در ۹ کشور
✔ سرمایهگذاریهای جهانی و تأثیر چشمگیر بر اقتصاد سنگاپور و جهان
سرمایهگذاریهای تماسک در اندونزی
-حوزههای سرمایهگذاری تماسک در اندونزی:
✔ بانکداری
✔ مخابرات
✔ خردهفروشی
- برخی از سرمایهگذاریهای کلیدی تماسک در اندونزی:
بانک دانامون (Bank Danamon Indonesia Tbk - BDMN)
- تماسک از طریق Fullerton Financial Holdings مالک ۶۷ درصد از سهام این بانک است.
- ارزش بازار: ۴۶ تریلیون روپیه.
شرکت مخابراتی تلکامسل (Telkomsel)
- تماسک از طریق SingTel (54%) مالک ۳۵ درصد از تلکامسل است.
- این سرمایهگذاری از سال ۲۰۰۱ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.
شرکت خردهفروشی Matahari Putra Prima Tbk (MPPA)
تماسک در سال ۲۰۱۳، از طریق Anderson Investments، ۲۶.۱ درصد سهام این شرکت را خریداری کرد.
ارزش سرمایهگذاری: ۳۰۰ میلیون دلار آمریکا (۴ تریلیون روپیه).
آیا دانانتارا از مدل تماسک پیروی خواهد کرد؟
در حالی که دانانتارا قرار است مدیریت سرمایهگذاریهای دولتی را بر عهده گیرد، نقش آن با وزارت شرکتهای دولتی (SOEs) اندونزی متفاوت خواهد بود.وزارت SOEs همچنان بهعنوان تنظیمکننده (رگولاتور) شرکتهای دولتی فعالیت خواهد کرد و اختیار تأیید جلسات عمومی سهامداران (GMS)، تنظیم دستور جلسات، دسترسی به دادههای شرکت، و تعیین راهبردهای کلیدی را خواهد داشت.در مقابل، دانانتارا بر مدیریت سرمایهگذاریها و داراییهای شرکتهای دولتی تمرکز خواهد کرد.
تماسک سنگاپور که یک نهاد سرمایهگذاری جهانی است، در این میان توجه زیادی را به خود جلب کرده است. دلیل آن تجربهی موفق تماسک در مدیریت سرمایهگذاریهای بزرگ دولتی است. شباهتهای بین تماسک و دانانتارا این سؤال را به وجود آورده است که آیا دانانتارا از مدل کسبوکار تماسک الگوبرداری خواهد کرد؟
حضور پررنگ تماسک در اندونزی، آن را به یکی از مهمترین سرمایهگذاران خارجی در این کشور تبدیل کرده است آیا دانانتارا مسیر تماسک را طی خواهد کرد؟ این سؤالی است که در آینده پاسخ آن مشخص خواهد شد.
قانونی که استقلال دانانتارا را تضمین و از فشارهای خارجی در حوزه سرمایه گذاری جلوگیری نماید ضروری است
دانانتارا، طرحی بلندپروازانه که قرار است نحوه مدیریت و بهرهبرداری از داراییهای دولتی را برای ایجاد ارزش بلندمدت بازتعریف کند. ایجاد یک شرکت سرمایهگذاری قدرتمند، فرآیندی ساده نیست. شرکتهای عظیمی مانند تماسک سنگاپور و خزانه مالزی دههها زمان داشتهاند تا تکامل پیدا کنند و چارچوبهای مقاومی ایجاد کنند که به آنها امکان موفقیت میدهد. در حالی که مدلهای آنها درسهای ارزشمندی ارائه میدهند، اما دانانتارا باید مسیر منحصربهفرد خود را طی کند و بر چالشهای خاص خود غلبه نماید.
نخستین نیاز دانانتارا، ساختاری است که بتواند مجموعهای گسترده و متنوع از داراییها را مدیریت کند. مدل ابرشرکتی (Superholding) منطقیترین انتخاب است، اما موفقیت آن وابسته به اجتناب از ناکارآمدیهای اداری است. به همین دلیل، باید بخشهایی اختصاصی برای مدیریت داراییهای کلیدی، مشارکتهای استراتژیک و نوآوریهای با رشد بالا ایجاد شود. هر بخش باید تیمهای متخصص و فرآیندهای تصمیمگیری مستقل خود را داشته باشد تا بتواند به سرعت و با آگاهی کامل عمل کند. چنین ترتیبی به دانانتارا انعطافپذیری لازم را برای فعالیت خارج از محدودیتهای معمول دولت میدهد.
تمرکز بر داراییهای ارزشمند و شرکتهای دولتی
یک تصمیم استراتژیک کلیدی برای دانانتارا باید اولویت دادن به داراییهای ارزشمند و شرکتهای دولتی (SOEs) در پرتفوی خود باشد. تمرکز بر داراییهای پایدار و شناختهشده، پایهای قوی برای بازدهی پایدار ایجاد میکند. این استراتژی نه تنها اعتبار دانانتارا را افزایش میدهد، بلکه نیروی مالی لازم برای سرمایهگذاریهای بلندپروازانه و رشدمحور را نیز فراهم میآورد. با ایجاد موفقیتهای اولیه در سرمایهگذاریهای امن و کمریسک، دانانتارا میتواند اعتماد عمومی را جلب کند و نقش خود را بهعنوان یک مدیر توانمند ثروت ملی تقویت کند.
چالش تأمین مالی اولیه
تأمین سرمایه اولیه یکی از اولین آزمونهای بزرگ دانانتارا خواهد بود. برخلاف تماسک سنگاپور که فعالیت خود را با مجموعهای از داراییهای با ارزش آغاز کرد، دانانتارا باید سرمایه اولیه خود را از طریق انتقال داراییهای دولتی ناکارآمد اما دارای پتانسیل بالا تأمین کند. انتشار اوراق قرضه از طریق وزارت دارایی نیز میتواند لایهای از ثبات مالی ایجاد کرده و نقدینگی لازم را برای شروع فعالیتهای دانانتارا فراهم کند، بدون اینکه بیش از حد به بودجه دولتی وابسته شود.
تفکیک نقش دانانتارا از "مرجع سرمایهگذاری اندونزی" (INA)
یکی از موارد مهم، تمایز نقش دانانتارا از "مرجع سرمایهگذاری اندونزی" (INA) است.INAبر جذب سرمایهگذاران بینالمللی و ایجاد مشارکتهای جهانی تمرکز دارد. اما دانانتارا باید نقش معکوس INA را ایفا کند و به بهینهسازی داراییهای داخلی و تقویت رشد اقتصادی داخلی بپردازد. این تفکیک واضح از تداخل جلوگیری کرده و به هر دو نهاد امکان همکاری همافزا میدهد. همچنین هویت منحصربهفرد دانانتارا را بهعنوان نگهبان داراییهای ملی تقویت میکند و اعتماد عمومی و دولتی را جلب خواهد کرد.
چالش بزرگ: مداخله سیاسی
بزرگترین چالش دانانتارا، مداخله سیاسی خواهد بود. تماسک و خزانه مالزی تحت حمایتهای قانونی قوی از نفوذ سیاسی محافظت شدهاند. دانانتارا نیز به چنین حفاظی نیاز دارد.
تصویب قانونی که استقلال دانانتارا را تضمین کند، ضروری است. این قانون باید شفافیت و پاسخگویی را الزامیکرده و از فشارهای خارجی برای تأثیرگذاری بر تصمیمات سرمایهگذاری آن جلوگیری کند. ایجاد یک هیئت نظارتی با اختیارات واقعی برای نظارت بر رعایت اصول شفافیت و استقلال عملیاتی، میتواند تضمینکننده موفقیت این نهاد باشد. با این حال، اجرای چنین چارچوبی در یک محیط سیاسی پیچیده، چالشی بزرگ است، اما میتواند کلید موفقیت دانانتارا باشد.
انتخاب مدیران مستقل و شایسته
انتخاب رهبران مناسب نقش مهمی در اعتبار دانانتارا خواهد داشت. اعضای هیئت مدیره و کمیسیونرها باید بر اساس تخصص و استقلالشان انتخاب شوند و فرایند گزینش باید شفاف باشد. ایجاد یک کمیته مستقل نامزدی برای نظارت بر انتصابات، اطمینان حاصل میکند که افراد بر اساس شایستگی و نه ارتباطات سیاسی منصوب میشوند.
یک اصل کلیدی در این زمینه، "قاعده قضاوت تجاری" (Business Judgment Rule) است. این قاعده از مدیران در برابر مسئولیتهای شخصی برای تصمیمات اتخاذ شده با حسن نیت محافظت میکند. بدون این قاعده، رهبران ممکن است از ترس مجازات، از اتخاذ تصمیمات جسورانه خودداری کنند. این امر در بسیاری از شرکتهای دولتی مشاهده شده که مدیران آنها به دلیل تصمیماتی که در زمان خود منطقی بوده اما نتیجه مطلوبی نداشتهاند، تحت پیگرد قانونی قرار گرفتهاند. دانانتارا باید این محافظت را برای مدیران خود فراهم کند تا بتوانند بدون ترس از مجازات، تصمیمات استراتژیک جسورانهای برای آینده بگیرند.
آیا دانانتارا باید سرمایهگذاری خارجی داشته باشد؟
تمرکز اصلی دانانتارا باید بر داراییهای داخلی باشد، اما اجازه سرمایهگذاری محدود در خارج از کشور میتواند یک اقدام استراتژیک برای تنوعبخشی باشد. این سرمایهگذاریها نباید تصادفی باشند، بلکه باید با هدف انتقال دانش ارزشمند یا بازده مالی قابلتوجه انجام شوند. چنین تنوعی میتواند ریسکهای مالی را کاهش داده و امکان آشنایی با شیوههای بینالمللی را فراهم کند.
همکاری با سایر نهادهای دولتی
یکی دیگر از ارکان استراتژی دانانتارا، همکاری قوی با سایر نهادهای دولتی است. همکاری با "هیئت هماهنگی سرمایهگذاری" (BKPM)، وزارت دارایی و وزارت شرکتهای دولتی، نقشی کلیدی در موفقیت آن دارد. وزارت دارایی میتواند نظارت مالی و حمایتهای لازم را ارائه دهد، در حالی که وزارت شرکتهای دولتی میتواند هماهنگی لازم را برای مدیریت بهتر داراییهای دولتی فراهم کند.
آینده دانانتارا
دانانتارا پتانسیل ایجاد تحول در مدیریت داراییهای ملی را دارد، اما فقط در صورتی به این پتانسیل خواهد رسید که بهدرستی ساختاربندی شود، سرمایهگذاریهای کلان را در اولویت قرار دهد و از نفوذ سیاسی در امان بماند.
چالش پیش روی آن تنها تقلید از مدلهای موفق مانند تماسک و خزانه مالزی نیست، بلکه عبور از پیچیدگیهای خاص محیط خود است. آیا دانانتارا میتواند استاندارد جدیدی برای شرکتهای سرمایهگذاری دولتی تعیین کند؟
طرح اولیه مشخص است، اما اجرای آن همه چیز را تعیین خواهد کرد. در نهایت، استقلال دانانتارا، تخصص رهبران آن و دوراندیشی استراتژیک، عواملی خواهند بود که مشخص میکنند آیا این نهاد به یک قدرت سرمایهگذاری تبدیل خواهد شد یا خیر.
منابع:
[1] در رسانهها به عدد 600 میلیارد دلار اشاره شده است. اما در جلسه رونمایی از این آژانس ، پرابوو این عدد را 900 میلیارد دلار اعلام نمود.