معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۷۸

اخبار اقتصادی قزاقستان- آستانه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قزاقستان در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پیامدهای سفر بدون ویزا از چین: قطار مسافربری از شیان به آلماتی راه اندازی می‌شود

گردشگران چینی می‌توانند در طول چند روز توقف قطار جدید، از مناظر پایتخت جنوبی قزاقستان لذت ببرند.

مسایل مربوط به سازماندهی راه اندازی قطار مسافربری توریستی بین المللی از شیان چین به آلماتی توسط روسای راه آهن ملی قزاقستان، شرکت حمل و نقل مسافر و هیئت دولت شهر شیان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این قطار توریستی طبق برنامه قطار مسافری شماره 103/104 در مسیر ارومچی-آلماتی2 ، از گذرگاه مرزی خارگوس- آلتینکول عبور خواهد کرد و برای چند روز در ایستگاه آلماتی 2 باقی خواهد ماند. در این مدت، طرف قزاقستانی اقدامات امنیتی و کمک به سازماندهی رویدادهای فرهنگی در ایستگاه راه آهن برای مسافران را انجام خواهد داد.

«ترمینال قزاقستان» در شیان واقع است که در آنجا قطارهای باری سازماندهی می‌شوند و انواع کالاها را از طریق خاک قزاقستان به بازارهای اروپایی منتقل می‌کنند.

در نظر است مونتاژ خودروهای Jetour, Changan, Chery و Haval در قزاقستان راه اندازی شود

کانات شارلاپایف وزیر صنعت و ساخت و ساز جمهوری قزاقستان در ساعت دولت در مجلس اعلام نمود که در صنعت خودروسازی کشور، اقداماتی برای انتقال تدریجی به سطح پیچیده تر مونتاژ خودرو در حال انجام می‌باشد.

خودروسازان متعهد به افزایش سهم مونتاژ قطعات کوچک به 50٪ تا سال 2027 از کل تولید هستند. این میزان در سالجاری باید به حدود 20٪، سال آینده به 30٪ و در سال 2026 به 40٪ برسد.

وزیر همچنین خاطرنشان کرد که پروژه‌های توسعه بانک قطعات خودرو در سایت های مناطق صنعتی کوچک در شهرهای کوستانای و آلماتی به طور موازی در حال توسعه است. در حال  حاضر چرخه تولید صندلی وجود دارد، پروژه ای برای ساخت کارخانه چند مارکی، برای تولید خودروهای چینی در حال اجراست. علاوه بر این، برنامه ریزی شده است که شرکت هایی برای تولید قطعات پلاستیکی و سیستم های چند رسانه ای جهت وسایل نقلیه به بهره برداری برسد.

وزیر صنعت اطمینان داد که از اول ژانویه 2026، عملیات فنی جوشکاری و رنگ آمیزی مربوط به هر برند خودرویی که در قزاقستان تولید می‌شود، در داخل به انجام خواهد رسید. قرار است تا سال 2027 حدود 200 هزار دستگاه خودرو به روش مونتاژ یونیت کوچک تولید شود.

همزمان خط تولید شرکت خودرو سازی SaryarkaAvtoProm LLP با برند Jetour (2024) تکمیل شده و مذاکرات با شرکت چکی اشکودا «Skoda» در حال انجام است. علاوه بر این، گروه شرکت‌های «آستانه موتورز» برندهای معروف چینی مانند چانگان، چری، هاوال را برای سازماندهی خط تولید جذب کرده است که راه‌اندازی آن برای سال 2025 برنامه‌ریزی شده است.

قزاقستان سوخت هسته ای چین را تامین می‌کند

قزاقستان همچنین خوراک حیوانات چینی‌ها را تامین می‌کند.

چین اخیرا شروع به خرید بیشتر روغن آفتابگردان و الیاف پنبه از قزاقستان نموده است.

حجم مبادلات تجاری دو کشور در سه ماهه اول سال جاری به 6.2 میلیارد دلار رسید.

طی ماه‌های ژانویه تا مارس بیش از 4.9 میلیون تن کالا از قزاقستان به چین صادر شد که 32.4 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2023 است و از نظر ارزشی، رشد 22.7٪ داشت و معادل 3.1 میلیارد دلار بود.

صادرات انواع سنگ های معدن و کنسانتره آنها 12 درصد افزایش یافت و به 2.2 میلیون تن رسید. نفت و فرآورده‌های نفتی با افزایش 1.6 برابری، به تا 1.4 میلیون تن و فروآلیاژها با 1.7 برابر افزایش به 225 هزار تن رسید. همچنین صادرات مس با افزایش 2.1 برابری تا 89.9 هزار تن و گاز نفت با سه برابر افزایش به 8 هزار تن رسید.

چین همچنین 337.2 هزار تن گندم و جو (+ سه برابر) و 49.2 هزار تن روغن‌های نباتی (آفتابگردان، سویا، کلزا) (+24٪ افزایش) از قزاقستان خریداری کرد.

علاوه بر این، عرضه الیاف پنبه هشت برابر، ( 13.2 هزار تن)، خوراک دام  4.5 برابر ( 152.3 هزار تن) افزایش یافت.

76 واحد عناصر سوخت پرتودهی نشده (عناصر سوختی)* طی سه ماهه اول سالجاری به چین صادر گردید (در سه ماهه اول سال 2023 صادر نشده بود).

واردات از چین نیز با 8.4 درصد افزایش به 837.9 هزار تن انواع کالا ها رسیده است. با این حال، از نظر پولی، با کاهش محسوس 6.5 درصدی به 3.1 میلیارد دلار رسیده است.

انواع لباس و کیف چینی به طور فعال به بازار قزاقستان وارد شده است به ترتیب 22.4 هزار تن (+ 5.1٪) و 25.9 هزار تن (+ 2.1 برابر).

قزاقستان همچنین خرید اتوبوس، خودروی سواری و کامیون را 1.7 برابر افزایش داد و به 17.2 هزار دستگاه رساند. تجهیزات ویژه (خودروهای آتش نشانی، بولدوزرها و غیره) با 1.8 برابر افزایش، تا 39.6 هزار واحد؛ قطعات یدکی و بدنه برای حمل و نقل با 5٪ رشد به 22.9 هزار تن. لاستیک خودرو با 1٪، رشد به 1.1 میلیون حلقه رسید.

علاوه بر این، 2.6 برابر بیشتر میوه و سبزیجات از چین وارد شده است ( 64.5 هزار تن).

اما واردات گوشی‌های هوشمند (1.1 میلیون دستگاه) و لپ تاپ (1.1 میلیون دستگاه) به ترتیب 1.5 برابر و 16.2 درصد کاهش داشته است. 

4.5 تریلیون تنگه (10 میلیارد دلار) طی ژانویه تا مارس به بودجه قزاقستان واریز شده است

مادی تاکی اف وزیر دارایی این مطلب را در دیدار با قاسم ژومارت توکایف اعلام نمود.

وزارت دارایی پیشنهاد می‌کند که هزینه‌ها تا 300 میلیارد تنگه (680 میلیون دلار) کاهش داده شوند.

وزیر دارایی همچنین در مورد نوسازی زیرساخت های گمرکی در مرز اوراسیا با کشورهای ثالث صحبت کرد.

این پروژه باعث افزایش 6 برابری ظرفیت انتقال و کاهش 2 برابری زمان ترانزیت کالا می‌شود. این بازسازی قرار است در پایان سال 2024 به پایان برسد.

سنای قزاقستان پروتکل انتقال نفت روسیه به چین را تصویب کرد

این پروتکل در سال 2023 در سن پترزبورگ امضا شد.

موافقتنامه حمل و نقل نفت روسیه از طریق قزاقستان تا 1 ژانویه 2034 تمدید گردید ( این توافقنامه از دسامبر 2013 به اجرا در آمده است). قزاقستان مالیات بر ارزش افزوده بر خدمات حمل و نقل در این خصوص را با نرخ صفر اعمال خواهد کرد.

آزادسازی یک میلیارد متر مکعب آب سیلاب از مناطق آسیب دیده قزاقستان به دریای خزر

به گزارش دفتر مطبوعاتی وزارت منابع آب و آبیاری، یک میلیارد متر مکعب آب های سیلاب از مناطق آسیب دیده قزاقستان به دریای خزر آزاد شده است.

در این گزارش آمده است: "وزارت منابع آب و آبیاری حدود یک میلیارد متر مکعب آب را به دریای خزر آزاد کرده است. برای این کار از چهار کانال: باکسای، نارین، چیورنایا ریچکا و سکولوک استفاده می‌شود".

براساس محاسبات، این کانال ها می‌توانند روزانه تا 12 میلیون متر مکعب آب را عبور دهد. متخصصان "کازودخوز" اقدام به پاکسازی و مقاوم سازی کانال ها کردند. تصریح می‌شود که در طول کانال سکولوک یک کانال جانبی به طول 14.5 کیلومتر حفر شده که نیز آب از طریق آن به دریای خزر منتقل می‌شود.

نورژان نورژیگیتوف وزیر منابع آب و آبیاری گفت: "ما همچنین آب را از رودخانه ژاییک به خلیج ها هدایت می‌کنیم و آب رودخانه اویل علاوه بر خلیج ها به معادن آب زیرزمینی هدایت می‌شود تا دوباره پر شوند. قبلاً ما آب را به دریاچه بلخاش هدایت کردیم و سطح آن را 15 سانتیمتر افزایش دادیم، به دریاچه‌های کامیش-سامار در استان قزاقستان غربی، از اولیتائو به دریاچه‌های استان قزل اورد هدایت کردیم و دریاچه‌های استان آکمولا را پر کردیم. بنابراین یکی از وظایف اصلی ما پر کردن دریاچه‌ها با آب سیلابها است". (لادا 2/5/2024)

https://www.lada.kz/kazakhstan-news/122654-1-mlrd-kubometrov-pavodkovoy-vody-iz-postradavshih-regionov-kazahstana-vypustili-v-kaspiy.html

 

یک کارخانه کشتی سازی در قزاقستان ایجاد می‌شود

بر اساس اظهارات وزارت صنعت و ساخت و ساز قزاقستان، سرمایه گذاران برای ساخت یک کارخانه کشتی سازی در قزاقستان مشخص شده اند و پروژه کشتی سازی در بخش قزاقستانی دریای خزر با همکاری شرکت های ترکیه ای YDA و ASFAT در حال تهیه و توسعه است. شرکای ترکیه ای اجرای این پروژه را تامین مالی خواهند کرد.

طرف قزاقستانی در حال حاضر، در حال کار بر روی تعیین محل کارخانه کشتی سازی با در نظر گرفتن اتصال آن به خطوط حمل و نقلی و تدارکاتی موجود می‌باشد.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد:" این مشارکت برای تامین نیازهای کشور در زمینه تولید و تعمیر شناورهای کوچک و بزرگ ضروری است. این همکاری همچنین با هدف نوسازی ظرفیت‌های تولیدی موجود و ایجاد زیرساخت‌های مدرن دریایی در خزر، انجام خواهد شد."

تاریخ شروع ساخت کارخانه کشتی سازی بر اساس نتایج مذاکرات و انعقاد قراردادهای مربوطه تعیین خواهد شد.

قزاقستان در حال ساخت ماهواره‌های جدید است

میلیاردها تنگه امسال در قزاقستان برای ساخت ماهواره‌های جدید هزینه می‌شود.

بر اساس برنامه بودجه ای وزارت توسعه دیجیتال، یک سیستم جدید سنجش از راه دور زمین (ERS) برای جایگزینی سیستم های موجود مورد نیاز است. قرار است در سال جاری 7 میلیارد تنگه (بیش از 15 میلیون دلار) برای این منظور اختصاص یابد. سال گذشته این مبلغ 1 میلیارد تنگه بود. پیش بینی می‌شود میزان تکمیل پروژه تا پایان سال به 44.4 درصد برسد. دوره اجرای برنامه ریزی شده 2027-2023 است. مجموع تامین مالی بر اساس طرح سرمایه گذاری به 39.5 میلیارد تنگه (حدود 89 میلیون دلار) می رسد.

این وزارتخانه خاطرنشان می‌کند که صورت فلکی جدید ماهواره‌های سنجش از دور با وضوح متوسط KazEOSat-MR ، از سه مجموعه تشکیل شده است که کارآیی دریافت داده‌ها به وسیله آنها سه برابر افزایش می یابد و بررسی یک قلمرو مشخص در قزاقستان یک بار در روز انجام می‌شود. فضاپیمای عملیاتی فعلی، این کار را هفته ای یکبار انجام می دهد.

پیش بینی می‌شود با این طرح برای 101 نفر شغل ایجاد شود. سود اقتصادی  حاصل از جایگزین وارداتی این خدمات،  برای سال های 2031-2027 حدود 104.4 میلیارد تنگه (کمتر از 234 میلیارد دلار ) خواهد بود. در همین مدت اثر غیرمستقیم ارائه تصاویر با وضوح متوسط به سازمان‌های دولتی معادل 46.5 میلیارد تنگه خواهد بود. حداکثر مساحت کل پوشش در طول پنج سال حداقل 2.4 میلیارد کیلومتر مربع خواهد گردید.

لازم به ذکر است که وزارت توسعه دیجیتالی، پیشتر اعلام کرده بود که مجموع مبلغ اجرای این پروژه بالغ بر 18 میلیارد تنگه خواهد شد.

https://lsm.kz/milliardy-tenge-zarabotaet-kazahstan-na-novyh-sputnikah

قزاقستان مقادیر کمتری روغن نخل و زیتون از خارج خریداری کرده است

در همین حال، صادرات فرآورده‌های نباتی همچنان در حال افزایش است.

قزاقستان همچنین مقادیر بیشتری روغن آفتابگردان و سویا به خارج از کشور صادر کرده است.

تولید روغن نباتی قزاقستان طی دو ماهه امسال نسبت به ژانویه و فوریه سال گذشته با 9.7 درصد افزایش به 124.7 هزار تن رسید.

البته این رشد فقط در تولید روغن آفتابگردان به میزان 28.6٪ (112.4 هزار تن) قابل توجه است. 

در همین حال تولید روغن‌های گلرنگ و پنبه دانه 19.2 درصد (3.4 هزار تن)، روغن کلزا 2.8 برابر (4.4 هزار تن) و روغن سویا 29.5 درصد (2.3 هزار تن) کاهش یافت.

با وجود این، صادرات این محصولات همچنان رو به رشد است. طی ژانویه تا فوریه سالجاری 86.6 هزار تن روغن نباتی (+1.6 برابر) به ارزش کل 70.8 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد.

عرضه روغن آفتابگردان به خارج از کشور 1.7 برابر افزایش یافت. ما در مورد 76.2 هزار تن یا 62 میلیون دلار صحبت می‌کنیم.

خریداران اصلی روغن آفتابگردان، ازبکستان 33.1 هزار تن (+1.6 برابر)، چین  20 هزار تن (+19.8٪) و تاجیکستان  9.9 هزار تن (+1.8 برابر) بودند. همچنین روغن آفتابگردان قزاقستان به لتونی 6 هزار تن، افغانستان 4.1 هزار تن (+ 1.9 برابر)، ایران  2 هزار تن و آلمان 21 تن صادر شد.

صادرات روغن کلزا با 20.7 درصد افزایش به 6.1 هزار تن (5.5 میلیون دلار) رسید. کل آن به چین رفت.

فروش روغن سویا نیز 2.6 برابر افزایش یافت و به 4.1 هزار تن رسید که خریداران آن به ترتیب تاجیکستان، چین، ازبکستان و قرقیزستان بودند.

علاوه بر این، قزاقستان 185.8 تن روغن پالم (+40 درصد) را به ترکمنستان و ازبکستان فروخت.

اما صادرات روغن زیتون با کاهش 2.3 برابری به 1.9 تن رسید. 1.5 تن این محصول به روسیه  و همچنین 400 کیلوگرم به قرقیزستان صادر شد.

همچنین واردات روغن‌های گیاهی با 28.8 درصد کاهش به 22.1 هزار تن معادل 23.3 میلیون دلار رسید.

روغن آفتابگردان، گلرنگ و پنبه دانه عمدتاً به قزاقستان عرضه شد که 13.5 هزار تن از روسیه (منهای26٪) بود.

روغن پالم نیز به میزان 7.7 هزار تن به بازار داخلی عرضه شد که 28.4 درصد کمتر از سال گذشته است. صادرکنندگان آن: اندونزی  3.2 هزار تن (+14.8٪)، مالزی 2.9 هزار تن (1.9 برابر)، روسیه  1.4 هزار تن (30٪) بودند.

روغن زیتون نیز به میزان کمتری وارد شد که میزان آن 153.9 تن (کاهش24.4٪) که به ترتیب از اسپانیا، ترکیه، ایتالیا، یونان و آذربایجان خریداری شد.

با این حال، روغن نارگیل بیشتری به قزاقستان وارد شد که میزان آن 472.4 تن (+24.7٪) و تامین کنندگان آن اندونزی و مالزی بودند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما