معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۲- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی بلژیک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک در هفتۀ اول اردیبهشت 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش ظرفیت بنادر شمالی بلژیک علیرغم بحران‌های دریایی

اداره بنادر شمال بلژیک اعلام کرد که پس از چند سال سخت، تخلیه و بارگیری کانتینری در بندر آنتورپ و بروژ در سه ماهه اول سال 2024 مجددا صعودی شده است. اداره بنادر شمال با اشاره به شرایط پیچیده ژئوپلیتیکی سال‌های اخیر که نوساناتی را بر بخش حمل‌و‌نقل بندری بلژیک تحمیل نمود، اعلام کرد که این بندر در سال 2024 به موفقیت جدیدی رسیده است. مجموع ظرفیت حمل بار در سه ماهه اول سال جاری به 70.4 میلیون تن رسیده که نسبت به سه ماهه اول سال 2023، حدود 2.4 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که ظرفیت کانتینری این دو بندر 8.6 درصد افزایش یافته است. با این همه، جابه‌جایی سوخت‌های مایع شامل گاز LNG، گازوئیل و LPG، با کاهش 0.9 درصدی مواجه شده است. بنادر شمال بلژیک (آنتورپ و بروژ) به دنبال افزایش جذب کشتی‌های کانتینربر بزرگ به این بنادر هستند و اخیرا موفق به دریافت یارانه اروپایی برای تامین نیروی برق ساحلی کشتی‌ها شده‌اند.

https://www.belganewsagency.eu/cargo-throughput-in-port-of-antwerp-bruges-rises-despite-difficult-geopolitical-context

کاهش تولید در صنایع شیمیایی و دارویی بلژیک

انجمن ملی صنعت بلژیک (essenscia) اعلام کرده است که صنعت شیمیایی و دارویی این کشور آینده بسیار نگران کننده‌ای را در پیش خواهند داشت. به گفته این انجمن، سرمایه‌گذاری زیادی جهت ایجاد خط تولید جدید در این صنایع صورت نگرفته است. پس از سال‌ها رشد مستمر، شرکت‌های شیمیایی و دارویی بلژیک در سال 2023 با روند کاهشی شدید مواجه شدند. طبق گزارش انجمن ملی صنعت بلژیک، این صنایع شدیدترین کاهش تولید در 15 سال گذشته را تجربه کردند، شغل‌های کمتری ایجاد شده و استفاده از ظرفیت تولید شیمیایی و دارویی بلژیک به 65 درصد کاهش یافته است. آنچه این صنعت را بیش از پیش نگران کرده، عدم جذب سرمایه‌گذاری جدید می‌باشد. اگرچه، شرکت‌های داروسازی نسبت به صنایع شیمیایی در وضعیت بهتری قرار دارند.

https://www.belganewsagency.eu/struggling-chemical-industry-faces-idle-production-lines-and-lack-of-investment

آمادگی بزرگترین گروه انرژی در بلژیک جهت بهره‌برداری از انرژی سبز

مدیر عامل گروه انژی Engie در بلژیک، از آمادگی این شرکت جهت افزایش 3.5 برابری استفاده از تولیدات انرژی سبز در این کشور خبر داد. این اقدام با هدف حذف تدریجی استفاده از انرژی هسته‌ای و متنوع سازی بازار برق اروپا صورت می‌گیرد. شرکت Engie در بلژیک قصد دارد ظرفیت انرژی سبز خود را از 2000 مگاوات امروزی به حداقل 2500 مگاوات تا سال 2030 افزایش دهد. این طرح شامل سه برابر شدن انرژی خورشیدی (از 100 به 300 مگاوات) و دو برابر شدن انرژی باد در خشکی (از 500 به 1000 مگاوات) می‌باشد.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240425_94289046

افتتاح روزانه 57 مرکز شارژ خودروهای برقی در بلژیک

شرکت ارزیابی مراکز شارژ خودروهای الکتریکی بلژیک اعلام کرد که رشد ایجاد مراکز شارژ خودرو در بلژیک بیش از دو برابر میانگین اروپا می‌باشد. این شرکت با اعلام اینکه در سال گذشته، 20855 مجوز جدید صادر گردید، از راه‌اندازی روزانه 57 مرکز جدید خبر داده است. بر این اساس، بلژیک با رشد 89 درصدی، کشورهای همسایه خود را پشت سر گذاشته است. میانگین رشد ایجاد مراکز شارژ خودرو برقی در اتحادیه اروپا، 38 درصد می‌باشد. رشد مراکز شارژ خودرو حاکی از افزایش تعداد خودروهای الکتریکی بوده و می‌تواند ضریب اشتغال را نیز بالا نگهدارد.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240415_93589817

نگرانی از کاهش تولید صنایع لبنی در بلژیک

کاهش تعداد تولیدکنندگان صنایع لبنی نه تنها والونی، بلکه فلاندر را نیز تحت تأثیر قرار داده است. کنفدراسیون صنایع لبنی بلژیک (CBL) نسبت به کاهش فزاینده تعداد پرورش دهندگان حرفه‌ای دام (هم در منطقه فلاندر و هم در والونی) هشدار داده است. بر اساس گزارش سالانه مرکز نظارت بر تولید شیر فلاندر (MCC)، در سال گذشته 173 تولیدکننده، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. این رقم در سال جاری میلادی، تاکنون به 43 واحد رسیده است. در سال‌های اخیر، 3 تا 4 درصد تعداد تولیدکنندگان لبنی در فلاندر از فعالیت دست کشیدند. همین روند در والونی با فرسایش سالانه 3 درصد مشاهده می‌شود. کاترین بورایند، مدیر پروژه گاوهای شیری در انجمن تولیدکنندگان والونی، افت شدید تولید در فلاندر را تا حدودی با مقررات مربوط به کاهش مصرف نیتروژن توسط دامداران و کشاورزان مرتبط دانست. بر اساس اعلام موسسه آمار اطلاعات کشاورزی در والونی، تولیدکنندگان لبنیات از 6000 نفر در سال 1990 به حدود 1400 نفر در سال 2022 کاهش یافته است.

https://www.lesoir.be/581403/article/2024-04-16/nous-sommes-preoccupes-la-baisse-croissante-des-producteurs-inquiete-lindustrie

افزایش ثبت خودروهای برقی در بلژیک علیرغم کاهش در سطح اتحادیه اروپا

انجمن خودروسازان اروپایی (ACEA) اعلام کرد که ثبت خودروهای سواری جدید در اتحادیه اروپا در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل، 5.2 درصد (10.3 میلیون خودرو) کاهش یافت است. به گزارش ACEA، خودروهای الکتریکی در حال از دست دادن سهم بازار در اروپا می‌باشند، اما این روند در بلژیک قابل مشاهده نیست. در بلژیک، سهم خودروهای تمام الکتریکی در ماه مارس امسال، به 23.8 درصد (11711 خودرو) افزایش یافته است. این در حالی است که این رقم در بازار اروپا از 13.9 درصد از مارس سال گذشته به 13 درصد کاهش یافت. در مقابل، سهم خودروهای هیبریدی از 24.4 درصد به 29 درصد افزایش یافت. سهم خودروهای بنزینی و دیزلی نیز از 51.8 درصد به 47.8 درصد کاهش یافت که همچنان کمتر از نیمی از ثبت خودروها را تشکیل می‌دهد. با این وجود، ثبت خودروهای سواری بنزینی جدید در ماه مارس در بلژیک، 13.5 درصد (44751 خودرو) کاهش یافته است. این کاهش در میان چهار بازار بزرگ اروپا یعنی آلمان، برابر با 6.2 درصد، اسپانیا 4.7 درصد، ایتالیا 3.7 درصد و فرانسه 1.5 درصد بوده است.

https://www.belganewsagency.eu/electric-cars-losing-market-share-in-europe-but-not-belgium

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما