معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی بلژیک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک در هفتۀ چهارم فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اعلام ورشکستگی شرکت اتوبوس‌سازی ون هول بلژیک

در جلسه فوق العاده‌ای که برای بررسی وضعیت شرکت اتوبوس‌سازی Van Hool بلژیک صورت گرفت، این شرکت رسما ورشکستگی خود را اعلام کرد. این اعلام در زمانی صورت گرفت که تلاش‌هایی برای راه‌اندازی مجدد تاسیسات آن در حال انجام بود. با صدور اعلامیه ورشکستگی، 1800 نفر بیکار شدند. کارکنان انتظار دارند پاسخی در این خصوص دریافت کنند. گروه صنعتی VDL (یک شرکت دیگر اتوبوس‌سازی بلژیک) خواستار خرید شرکت ون هول می‌باشد. ون هول با کاهش 33 درصدی فروش بخش اتوبوسرانی خود در سال 2023 نسبت به سال قبل، سال سختی را پشت سر گذاشته و گردش مالی 304 میلیون یورویی خود را از دست داده است. با وجود این چالش‌ها و زیان ده بودن شرکت مذکور، VDL همچنان علاقمند به خرید این شرکت بلژیکی می‌باشد.

https://www.belganewsagency.eu/bankruptcy-of-van-hool-leads-to-massive-job-cuts

اختلاف فرانسه و بلژیک بر سر ایجاد تاسیسات بادی در منطقه مرزی

دولت بلژیک در مذاکراه با فرانسه، در خصوص طرح‌های فرانسوی برای ساختن نیروگاه بادی در سواحل دانکرک، نزدیک مرز بلژیک، اعتراض کرده است. این اعتراضات به سبب مشکلاتی است که نیروگاه بادی مذکور برای ایمنی کشتیرانی ایجاد خواهد کرد و به مناظر طبیعی و دریایی نیز آسیب وارد خواهد کرد. دولت فرانسه به دنبال برپایی 46 توربین بادی با حداکثر ارتفاع 300 متر از سطح دریا در سواحل دنکرک می‌باشد. پل ون تیگچلت، وزیر دریای شمال بلژیک گفت: «این طرح منافع اساسی بلژیک از جمله آزادی و ایمنی کشتیرانی، ایمنی ترافیک هوایی، نجات دریایی، محیط زیست دریایی و مناظر دریایی ساکنان ساحلی را تهدید می‌کند. دولت فدرال بلژیک پیشنهاد کرده است که این مزرعه بادی در عمق 5 کیلومتری دریا ایجاد شود. بلژیک به عنوان ششمین تولیدکننده بزرگ انرژی بادی فراساحلی در جهان، تخصص زیادی در این زمینه دارد و مایل به همکاری با طرف فرانسوی در این زمینه می‌باشد. شورای دولتی فرانسه و کمیسیون اروپا اعلام کردند که بلژیک باید اعتراض خود را در چارچوب مذاکرات زیست محیطی ارائه کند.

https://www.belganewsagency.eu/belgium-opposes-french-windmill-plans-at-public-consultation

زیان بلژیک از وضع تعرفه سنگین بر بذر کتان روسیه

کمیسیون اروپا درصدد وضع تعرفه سنگین بر واردات بذر کتان از روسیه می‌باشد. مدیر ارزیابی شرکت حمل‌ونقل دریایی Scaldis بلژیک اعلام کرد در صورت تحقق برنامه‌های اروپایی و دو برابر شدن قیمت، خریداران با عواقب سنگینی روبه رو شده، به دنبال بازارهای جایگزین خواهند رفت و یا به دیگر گونه‌های روغن نباتی روی خواهند آورد. عوارض تعین شده بر غلات و دانه‌های روغنی روسیه 50 درصد خواهد بود. برای مشتریانی که جایگزینی ندارند، موقعیت رقابتی آنها به خطر خواهد افتاد. فدراسیون دانه‌های روغنی بلژیک (Liprobel) اعلام کرد که این تصمیم بار سنگینی بر رقابت‌پذیری کسب‌وکارهای خانواده و فرآوری بذر کتان اروپایی که عمدتا در بلژیک صورت می‌گیرد، وارد می‌کند و بلژیک به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. 60 درصد از کل بذر کتانی که اتحادیه اروپا وارد می‌کند، از روسیه تامین می‌شود.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240410_93947997

کاهش کمک‌های بین‌المللی بلژیک در سال 2023

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) اعلام کرد که کمک‌های بین‌المللی از سوی اهداکنندگان رسمی در سال 2023 به بالاترین حد خود رسید، این در حالی است که کمک‌های ارائه شده توسط بلژیک کاهش یافته است. بر اساس گزارش OECD، 208.7 میلیارد یورو تحت عنوان کمک‌های توسعه‌ای در سال گذشته هزینه شد که 1.8 درصد بیشتر از سال قبل بوده است. با این حال بلژیک نتوانست به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند. کمک‌های بلژیک 2.6 میلیارد یورو یا 0.44 درصد از درآمد ناخالص ملی این کشور بود که در مقایسه با سال 2022، حدود یک درصدکاهش داشته است.

https://www.belganewsagency.eu/international-aid-hits-record-high-belgian-aid-stagnates

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما