معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۱۲:۵۳ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته اول فروردین ماه 1403 - بخش دوم مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

*تورم در کویت بیش از دیگر کشورهای عربی خلیج فارس است

میانگین تورم در کویت پس از اپیدمی‌کرونا در سال 2020 به دلیل ناآرامی‌ها در اقتصاد جهانی و پس از آن جنگ روسیه و اکراین و پیامدهای ناشی از آن، علی رغم افزایش چشمگیر قیمت نفت به عنوان شاخه اصلی اقتصاد اغلب کشورهای خلیج فارس و حمایت دولت در اعطای یارانه کالاهای اصلی  و تصمیم وزارت تجارت و صنایع این کشور برای تثبیت قیمت تمامی مواد غذایی مصرفی، همچنان در حال افزایش است. به طوری که میزان تورم سالانه کویت در سال 2022 به طور بی سابقه به 4.36 درصد، در سال 2023 به 3.37 درصد و در فوریه 2024 3.36 درصد افزایش داشته که نسبت به دیگر کشورهای عربی خلیج فارس بالاترین میانگین را داشته  است.

ناظران می‌گویند براساس گزارش های رسمی افزایش فوق العاده فرزندان، فوق العاده گرانی و اعطای وام قرض الحسنه از جمله تدابیر دولت برای بهبود وضعیت معیشتی مردم است. 

منبع: الرای

* 24 میلیارد دلار ارزش پروژه‌های در حال ساخت و برنامه ریزی شده کویت است

در گزارش گروه خدمات املاک و مستغلات و سرمایه گذاری «سی بی آر ای» 2024 ویژه رشد بخش املاک کشورهای عربی خلیج فارس به مدیریت امارات و عربستان پیش بینی شده است بهای پروژه‌های ساختمانی در حال ساخت و برنامه ریزی شده کویت برای سال 2024 بالغ بر 54 میلیارد دلار و 3.2درصد کل بهای پروژه‌های در حال ساخت و برنامه ریزی شده کنونی کشورهای عضو شورای همکاری می‌باشد. 

منبع: الرای

* افزایش قیمت نفت کویت

براساس قیمت اعلام شده از سوی موسسه نفت کویت، هر بشکه نفت خام این کشور در بازار با 6 سنت افزایش به قیمت 86.74 دلار داد و ستد  شد.

منبع: الجریده

*کاهش حجم صادرات کویت به چین

گزارش ها حاکی از کاهش حجم صادرات کشورهای عربی خلیج فارس به چین به میزان 8.14درصد طی ماه فوریه گذشته است. به طوری که براساس گزارش های رسمی‌کشور چین  این صادرات از 13.254 میلیون دلار در سال 2023 به 12.174 میلیون دلار در سالجاری کاهش داشته است.

در این میان حجم صادرات کویت از 1.069 میلیارد دلار در دوسال پیش به 495.46 میلیون دلار تا پایان فوریه سال 2024 رسیده یعنی 54درصد کاهش داشته است. این در حالی است که حجم واردات کویت از چین طی ماه فوریه 2024 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 2023 از 159.12 میلیون دلار به 292.94 میلیون دلار افزایش داشته است.

منبع: الجریده

*کاهش کسری بودجه کویت

منابع اگاه پیش می‌گویند: با توجه به افزایش میانگین قیمت نفت خام به 85 دلار در هر بشکه، احتمال می رود کسری بودجه کویت در سال مالی جاری 2023-2024 از 6.8 میلیارد به 3.8 میلیاردکاهش یابد.

این منابع درآمدهای نفتی را 21.5 میلیارد دینار و درآمدهای غیر نفتی را حدوداً 2.3 میلیارد پیش بینی کرده اند که بدین ترتیب مجموع درآمدهای کلی کویت 23.8 میلیارد دلار و هزینه‌های آن 26.8 میلیارد دلار خواهد بود.  

منبع: الجریده

*سود کلان پالایشگاه‌های نفت کویت در سال 2024

این روزنامه به نقل از منابع نفتی نوشت: احتمال می رود پالایشگاه‌های نفت «الزور»، «میناءعبدالله» و «الدقم» که میان کویت و عمان مشترک می‌باشند به همراه دیگر پالایشگاه‌های کشورهای عربی خلیج فارس در سال های 2024 و 2025 به سودهای کلانی دست یابند.

این منابع اولاً :جنگ روسیه – اکراین و هدف قرار گرفتن پالایشگاه‌های روسی در این جنگ، ثانیاً: تکیه بازار جهانی به پالایشگاه‌های کویت و دیگر کشورهای عربی خلیج فارس طی سالجاری و سال های آینده با توجه به فرسودگی پالایشگاه‌های اغلب کشورهای اروپائی و کاهش تولید در این پالایشگاه‌ها را از علل این امر ذکر کرده اند. 

منبع: الرای

* بهبود تولید در «پالایشگاه ویتنام»

علی رغم تکذیب گزارش حاکی بر تعطیل شدن یا فروش سهام شرکت جهانی کویت در پالایشگاه نفت «ویتنام» از سوی منابع نفتی مسئول، این امر به چهار دلیل ذیل بعید به نظر می رسد: اولاً: این که تولید کنونی در پالایشگاه مذکور روزانه 240 بشکه نفت می‌باشد که بیش از ظرفیت تولید روزانه آن به میزان 200 هزار بشکه است. ثانیاً: پالایشگاه هم اکنون چالش های سخت پس از دوره «کرونا» مربوط به دیر پرداخت قسط های نهادهای تأمین مالی ساخت پالایشگاه را پشت سر گذاشته است.

منابع آگاه گفته اند فرآیند تعمیر سنگین که به توقف دو ماهه پالایشگاه در سه ماه چهارم سال گذشته منجر شد موجب گردید راه اندازی آن با قدرت بیشتر و افزایش ظرفیت تولید همراه باشد. ثالثاً: وجود مجتمع پتروشیمی وابسته به پالایشگاه است و این امر هزینه حمل و نقل را کاهش داده است. رابعاً: درصد فروش تولیدات پالایشگاه و مجتمع پتروشیمی «ویتنام» بسیار بالاست به طوری که  50درصد بازار ویتنام را پوشش می دهد.

منبع: الرای

* تکمیل طرح پروژه توسعه میدان «الدره» (آرش)

شیخ نواف سعود الصباح رئیس اجرایی مؤسسه نفت کویت از توسعه مشترک میدان «الدره» از سوی کویت و عربستان خبر داد و گفت: مرحله تکمیل طرح توسعه طی چند ماه اندک آینده پایان خواهد یافت، آنگاه برای سرمایه گذاری و آغاز فعالیت در «میدان الدره» و توسعه آن تصمیم خواهیم گرفت.

خبرگزاری استاندارد اند پورز به نقل از الصباح نوشته است: شرکت نفت کویت برای آغاز فعالیت خود در منطقه نفتی – دریایی برای نخستین بار برنامه ریزی می‌کند و از شرکت های بزرگ نفتی جهان درخواست کمک دارد، چرا که قصد دارد ظرفیت تولید رو به کاهش خود را افزایش بدهد.

ما به دنبال یک الگوی کار نو در منطقه دریایی جدید برای جذب تجربیات جهانی هستیم. کویت هم اکنون به دلیل کاهش سهمیه نفت در «اوپک» کمتر از سه میلیون بشکه در روز تولید دارد، اما قصد دارد سطح تولید خود را به بیش از 4 میلیون بشکه در روز افزایش بدهد.

کویت همچنین به منظور بالا بردن سطح صادرات نفت سبک سودآور خود بر روی تصفیه نفت خام در پالایشگاه‌های سه گانه تمرکز دارد. این پالایشگاه‌ها هم اکنون روزانه 1.4میلیون بشکه نفت تصفیه می‌کنند و انتظار می رود این میزان به زودی به 1.6 میلیون بشکه برسد.

منبع: القبس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما