معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۱۶:۵۹

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

موافقت قطر با تامین 200 مگاوات برق برای کویت

وزارت آب و برق و انرژی‌های تجدیدپذیر کویت، از موافقت دولت قطر با تامین 200 مگاوات برق در ماه ژوئن آینده برای کویت خبر داد و اعلام کرد با دریافت موافقت دولت قطر و همچنین موافقت قبلی عمان با تامین 300 مگاوات برق، مجموع انرژی وارداتی کویت از شبکه اتصال برق شورای همکاری در فصل تابستان به 500 مگاوات خواهد رسید. منابع مطلع اعلام کردند موافقت عمان و قطر با تامین مجموعاً 500 مگاوات برای کویت، به وزارت آب و برق این کشور کمک می‌کند تا بر چالش های مربوط به برق در فصل تابستان در پیش رو غلبه کند. منابع پیش بینی کردند: سازمان شبکه اتصال شورای همکاری ظرف روزهای آینده قراردادهای مربوط به خرید برق از عمان و قطر را امضا کند.

منبع: الرای

انتشار گزارش کارشناسان صندوق بین المللی پول بانک مرکزی کویت

بانک مرکزی کویت، طی یک بیانیه مطبوعاتی به مناسبت پایان ماموریت کارشناسان صندوق بین المللی پول در کویت در چارچوب مشاوره دوره ای مقدماتی برای سال 2024، اعلام کرد: رشد سالانه تسهیلات اعتباری ارائه شده به «بخش خصوصی غیر مالی» در سال 2023 در کویت همچنان رو به کاهش بوده و به حدود 8. 1 درصد رسیده است و نرخ وام دهی بانک ها در واکنش به افزایش تدریجی نرخ بهره رسمی «بانک مرکزی» در راستای تشدید سیاست های پولی جهانی افزایش یافته؛ امری که به کنترل تورم در این کشور کمک کرده است. به گزارش این صندوق، مسیر بهبود اقتصادی پس از همه گیری کرونا در سال 2023 کاهش یافته است و انتظار می رود به دنبال انقباض 3. 4 درصدی بخش نفت در نتیجه کاهش سهمیه تولید کویت در چارچوب توافق «اوپک پلاس»، تقاضای ضعیف داخلی و رشد 8. 0 درصدی بخش غیر نفتی، تولید ناخالص داخلی این کشور 2. 2 درصد کاهش یابد. کما اینکه انتظار می رود تولید ناخالص داخلی واقعی کویت به دلیل انقباض 3. 4 درصدی بخش نفت و رشد 2 درصدی بخش غیر نفتی در سال 2024 به میزان 4. 1 درصد کاهش یابد. به گزارش کارشناسان صندوق بین المللی پول، نرخ تورم محلی در کویت به سمت تعدیل می رود و انتظار می رود نرخ تورم سالانه در سال 2024، به حدود 2. 3 درصد در مقایسه با 6. 3 درصد در سال 2023 برسد.

منبع: الانباء

325 میلیون دلار ارزش قراردادهای شرکت نفت کویت

بنا بر اعلام نشریه «مید»، شرکت نفت کویت، بودجه ای به ارزش 100 میلیون دینار (معادل 325 میلیون دلار) را برای ارائه خدمات سیمان کاری مربوط به عملیات حفاری و نگهداری چاه‌ها اختصاص داده است. نشریه اضافه کرده کویت در حال پیشرفت در زمینه اکتشاف و تولید است به طوری که شرکت نفت کویت، جزئیات مربوط به 11 مناقصه قراردادهای اکتشاف و حفاری را به پیمانکاران ارائه و در حال برنامه ریزی برای ارائه این مناقصه‌ها از طریق پورتال جدید مناقصه‌های شرکت در آینده نزدیک می‌باشد. شرکت نفت کویت همچنین از حدود 10 شرکت مشاوره بین المللی برای شرکت در مناقصه پروژه طراحی و ارائه راه حل های نرم افزاری برای بخش سبد سرمایه گذاری خود دعوت کرده است و برنده این مناقصه مسئولیت ارائه فناوری مربوط به مدیریت برنامه‌ها و پروژه‌های سرمایه ای شرکت نفت و شرکت های وابسته به آن را برعهده خواهد داشت. این شرکت ها تا مورخ 28 ماه مه مهلت دارند پیشنهادات خود را به شرکت نفت کویت ارائه کنند. این مناقصه در حالی ارائه می‌شود که شرکت نفت کویت در قالب یک فرآیند بازسازی قصد دارد تعداد شرکت های وابسته به خود را از هشت شرکت به 4 شرکت کاهش داده و با یکدیگر ادغام کند. در همین حال، کویت مهلت نهایی ارسال مناقصه ویژه دو پروژه استراتژیک در بخش نفت و گاز این کشور به ارزش 23. 1 میلیارد دلار را تا ماه ژوئن سال جاری تمدید کرد.

منبع: القبس

450 میلیون دلار ارزش پروژه‌های در دست اجرای شرکت بریتانیایی «پتروفاک» در کویت

نشریه «مید» اعلام کرد شرکت خدمات نفت و گاز بریتانیا «پتروفاک»، در حال اجرای پروژه‌هایی به ارزش 6. 6 میلیارد دلار در خاورمیانه و شمال آفریقا می‌باشد. بنا بر اعلام این نشریه، ارزش پروژه‌هایی در دست اجرای این شرکت در کویت بالغ بر 450 میلیون دلار است.

منبع: الانباء

تمدید قرارداد شرکت نفت کویت با شرکت یونیپک چین

شرکت نفت کویت و شرکت یونیپک بازوی تجاری سینوپک که بزرگ ترین ظرفیت پالایشی را در چین در اختیار دارد، قرارداد منعقده فیمابین در سال 2023 را به منظور عرضه روزانه 300 هزار بشکه نفت کویت به شرکت مذکور را تمدید کردند. این قرارداد با حضور شیخ نواف سعود الناصر الصباح مدیرعامل ، شیخ خالد الصباح مدیرعامل بخش بازاریابی جهانی و خالد المطیری نماینده دفتر شرکت نفت کویت در پکن امضا شد. شیخ نواف السعود این مناسبت را ستود و تمدید قرارداد مذکور را گامی مهم برای آینده شرکت در راستای دستیابی به اهداف استراتژیک آن به ویژه در زمینه جستجوی خروجی‌های امن در بازارهای با ثبات برای نفت کویت توصیف کرد. وی افزود: قرارداد جدید سهم کویت را در برجسته ترین بازار اقتصاد جهانی یعنی بازار چین حفظ خواهد کرد و بازدهی سودآور و پایداری برای شرکت به دنبال خواهد داشت. شیخ خالد الصباح مدیرعامل بخش بازاریابی جهانی شرکت نفت کویت نیز اعلام کرد: مایه افتخار است که شاهد تمدید قرارداد منعقد شده میان شرکت نفت کویت و شرکت یونیپک باشند و این امر بیانگر ادامه روابط دیرینه دو کشور در زمینه‌های مختلف تجاری، صنعتی و گشودن افق های جدید برای فرصت های پربار در آینده می‌باشد. شیخ خالد الصباح همچنین نقش بخش بازاریابی جهانی در حفظ و توسع روابط تجاری با مشتریان اصلی خود را ستود. قابل توجه است چین 29 درصد از کل صادرات نفت خام کویت را وارد می‌کند و این کشور در رتبه نخست واردات کنندگان نفت کویت محسوب می‌شود.

منبع: النهار

افزایش 4. 20 درصدی حجم مبادلات تجاری غیر نفتی کویت و عمان در سال 2023

عمر العمر وزیر بازرگانی و صنعت و وزیر دولت در امور ارتباطات کویت گفت: کویت شریک تجاری و سرمایه گذرای سلطنت عمان است و روابط دو کشور در سال های گذشته شاهد توسعه قابل توجه بوده است و حجم مبادلات غیر نفتی دو کشور در سال 2023 به بیش از 124 میلیون دینار رسیده است این در حالی است که این رقم در سال 2022 بالغ بر 103 میلیون دینار بوده است و این نشان دهنده استحکام و تنوع روابط تجاری مشترک و رشد و توسعه مستمر آن است. وزیر بازرگانی کویت این سخنان را در جریان همایش تجاری و سرمایه گذاری کویت و عمان که با حضور قیس بن محمد الیوسف وزیر تجارت، صنعت و تشویق سرمایه گذاری عمان، در حاشیه سفر هیثم بن طارق پادشاه عمان به کویت در اتاق بازرگانی و صنعت کویت برگزار شد، ایراد کرد. روابط مشترک کویت و عمان بر چندین محور از جمله همکاری مشترک برای تبدیل صلح و امنیت به عنوان چتری برای رفاه و همبستگی و جلوگیری از بروز موانع بر سر راه توسعه استوار است.

منبع: الرای

افزایش تولید نفت کویت در ماه گذشته به میزان 6 هزار بشکه

بر اساس گزارش منتشره در نشریه القبس، علی رغم افزایش روزانه تولید 6 هزار بشکه نفت، این کشور در ماه گذشته و رسیدن آن به 2 میلیون و 436 هزار بشکه، تولید نفت کویت به ارقام 2 میلیون و 548 هزار بشکه مورد نظر در پیش نویس بودجه سال مالی 2025-2024، نرسیده است. کویت چندی پیش تعهد خود را نسبت به تمدید کاهش داوطلبانه تولید نفت به میزان 135 هزار بشکه در روز تا پایان سه ماهه دوم سال جاری را اعلام کرد. قابل توجه است براساس داده‌های پیش نویس بودجه سال مالی جدید، حجم تولید روزانه مورد انتظار نفت کویت در سال جاری با احتساب هر بشکه 70 دلار بالغ بر 54. 2 میلیون بشکه در روز اعلام شده است و انتظار می رود درآمدهای نفتی تا پایان سال مالی به 2. 16 میلیارد دینار برسد.

منبع: القبس

گزارش آژانس رتبه بندی اعتباری «استاندارد اند پورز» درباره کویت

آژانس رتبه بندی اعتباری «استاندارد پورز» به نقل از تحلیلگران بخش نفت، با اشاره به اینکه بخش های اکتشاف و تولید در کویت پس از یک دوره رکود طولانی ، در مرحله آینده شاهد رشد فزاینده خواهند بود، اعلام کرد: بخش های اقتصادی کویت در مرحله آتی شاهد فضای مثبتی خواهند بود و تحقق ثبات سیاسی بیشتر در کویت به بهبود اجرای پروژه‌های نفتی این کشور کمک خواهد کرد ولی با این حال هنوز زود است که دریابند آیا این ثبات سیاسی اثربخشی بیشتر دولت را به همراه خواهد داشت یا خیر. آژانس مذکور اضافه کرد: در حالی کویت قصد دارد ظرفیت تولید نفت خود را تا سال 2035 به 4 میلیون بشکه نفت در روز برساند که سایر کشورهای شورای همکاری مانند امارات و عربستان به سطوح تولید مشخص شده در چارچوب اهداف توسعه خود دست یافته اند. تحلیلگران به آژانس «استاندارد پورز» اعلام کردند: کویت به خاطر تاخیر اجازه به سرمایه گذاری‌های خارجی در بخش نفت و رکود در این بخش کشور، در میان کشورهای شورای همکاری، ظرف سال های گذشته کمترین تنوع اقتصادی را داشته و تا رسیدن به هدف تولید مورد نظر خود فاصله زیادی دارد. مریم الشماع تحلیلگر، گفت: هر چند دولت کویت اکنون برای دستیابی به اهداف خود تحت نظارت شدید قرار خواهد گرفت اما این کشور آماده است تا در کوتاه مدت و میان مدت به ثبات بیشتری دست یابد و زمینه برای گشایش بیشتر بخش نفت کشور به روی سرمایه گذاری‌های جدید خارجی فراهم خواهد شد زیرا مقامات اجرایی کشور از مدت ها قبل همواره خواستار افزایش حجم سرمایه گذاری در این بخش بوده اند که متاسفانه تاکنون محقق نشده است. آژانس توضیح داد: بزرگ ترین چالش در پیش روی بخش اکتشاف و تولید در کویت، توسعه تاسیسات نفتی اساسی در حال فرسایش سریع این کشور مانند میدان نفت «برقان» که دومین میدان نفت بزرگ جهان محسوب می‌شود، است و هرگونه افزایش ظرفیت تولید نفت کویت در آینده، تا حد زیادی هرگونه کمبود را که ممکن است در میدان «برقان» رخ دهد، را جبران خواهد کرد. به گفته شرکت نفت کویت، میدان «برقان» به طور پیوسته حدود 18 درصد از ظرفیت تولید خود را بین سال های 2015 تا 2021 از دست داده است و ظرفیت تولید میدان در سال های 2015 و 2016 حدود 7. 1 میلیون بشکه در روز برآورد شده بود این در حالی است که میانگین تولید آن در سال 2020 و 2021 بالغ بر 39. 1 میلیون بشکه در روز بوده است. آژانس یاد شده اعلام کرد: منبع بالقوه برای افزایش ظرفیت تولید نفت کویت ممکن است از طریق منطقه بی طرف در پی توافق کویت و عربستان برای از سرگیری تولید در سال 2020 تامین شود. کامل الحرمی مشاور در زمینه انرژی نیز به نوبه خود گفت: زمینه برای توسعه ظرفیت تولید در میدان «برقان» در حال حاضر بیشتر هموار شده و می‌توان بدون هیچ مانع از شرکت های بزرگ نفتی جهان مانند شرکت نفت بریتانیا «BP» و شرکت نفت و گاز «SHELL» برای مشارکت در پروژه‌های نفتی کویت دعوت به عمل آورد. وی افزود: کویت احتمالاً برای سرعت بخشیدن به اکتشافات جدید نفت و گاز خود تلاش خواهد کرد و این عامل سرنوشت ساز برای کمک به دستیابی به اهداف توسعه تولید نفت آینده این کشور خواهد بود.

منبع: القبس

موسسه «مودیز»، رتبه اعتباری کویت را در سطح «A1» قرار داد

موسسه رتبه سنجی «مودیز»، یکی از سه موسسه معتبر رتبه سنجی جهانی، در تازه ترین ارزیابی خود، رتبه اعتباری کویت را در سطح «A1» تایید کرد و چشم انداز آینده این کشور را همچنان «با ثبات» اعلام کرد. موسسه مذکور، رتبه اعتباری کویت را منعکس کننده تداوم قدرت بودجه عمومی و بافرهای مالی آن در آینده با تداوم حفظ ثبات اقتصاد کلان و توازن خارجی این کشور و عدم تحقق پیشرفت در اجرای اصلاحاتی که قرار گرفتن اقتصاد و مالیه عمومی‌کویت را در معرض نوسانات بازارهای جهانی نفت همچنین خطرات ناشی از سیاست های کاهش کربن و انتقال انرژی در جهان را در بلندمدت کاهش می دهد را نقطه مقابل قدرت اعتباری این کشور دانست و اعلام کرد : تداوم محدودیت های سازمانی، چشم انداز پایدار آینده این کشور را در معرض ریسک قرار می دهد. موسسه «مودیز» عملکرد بودجه عمومی و ذخایر مالی کویت در آینده مورد انتظار را همچنان مستحکم پیش بینی کرد و افزود: عملکرد رتبه اعتباری کشور را در آینده تقویت خواهد کرد. از سوی دیگر اقتصاد این کشور در درازمدت در معرض نوسانات بازارهای جهانی نفت و خطرات سیاست گذار انرژی قرار دارد. انتظار می رود دارایی‌های مالی این کشور در سال های آینده در سطوح بالا باقی بماند چرا که حجم دارایی‌های ذخایر صندوق نسل های آینده کویت تا پایان سال 2023 از 400 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور فراتر رفته است و باقی ماندن سطح بدهی عمومی این کشور در پایان سال مالی 2024-2023 در کمتر از 3 درصد از تولید ناخالص، که یکی از پایین ترین نرخ ها در جهان محسوب می‌شود ، به صورت جزئی به خاطر انقضای قانون بدهی عمومی در سال 2017 باز می‌گردد و در صورت تصویب قانون جدید بدهی عمومی‌که به دولت امکان استقراض را خواهد داد، بار بدهی این کشور افزایش خواهد یافت. کویت از جمله کشورهای وابسته به نفت و گاز است زیرا بخش نفت این کشور بیش از 90 درصد از صادرات و کل درآمدهای عمومی این کشور را تشکیل می دهد امری که آن را در معرض خطرات نوسانات قیمت جهانی نفت و خطرات ناشی از سیاست های کاهش کربن و تحول انرژی قرار می دهد. به گفته موسسه، در صورت اجرای اصلاحات اقتصادی و مالی با هدف کاهش وابستگی کشور به درآمدهای نفتی، رتبه اعتباری این کشور ممکن است افزایش یابد. 

منبع: الرای

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما