معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۱۴- ۱۰:۵۴

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته دوم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

* پروژه توسعه بندر «الشویخ» کویت

منابع آگاه کویت، از وجود یک مطالعه دولتی برای توسعه بنادر کویت از جمله منطقه جنوب غرب و جنوب شرق «الدوحه» و منطقه دریای «الفنطاس» و «المهبوله» خبر دادند. به گفته این منابع، یک پروژه با هدف افزایش ظرفیت و توسعه و آماده سازی بندر «الشویخ» برای پذیرش کشتی‌های مدرن و بزرگ و رشد و ارتقای سطح خدمات لجستیکی و تجارت دریایی بندر تدوین شده است که این بندر را به بزرگ ترین بندر تجاری کشور مبدل خواهد کرد. منابع اعلام کردند: انتظار می رود این پروژه با هزینه ای بالغ بر 214. 587. 1 میلیارد دینار در سال 2034 تکمیل و وارد مرحله بهره برداری شود امری که افزایش درآمدهای دولتی را به همراه خواهد داشت. این پروژه شامل بخش های مختلف به شرح ذیل خواهد بود:

1ـ تعمیق کانال آبی منتهی به بندر «الشویخ» به عمق 5. 17 متر مربع برای استقبال از کشتی‌های بزرگ ،

2ـ ساخت ترمینال جدید کانتینری نیمه اتوماتیک با ظرفیت 8. 1 میلیون (TEU) همراه با احداث اسکله‌های عمیق تا عمق 5. 17 متر مربع،

3ـ احداث محدوده جدید بازرسی گمرکی و دو سکوی بازرسی جدید با ظرفیت تقریبی 120 کامیون در هر سکو،

4ـ احداث پایانه مسافربری جهت خدمات رسانی به کشتی‌های کروز،

5ـ احداث ساختمان‌های اداری برای کلیه ارگان‌های دولتی که حضور آنها در بندر ضروری می‌باشد به همراه احداث ایستگاه تخلیه و بارگیری محموله‌های عمومی‌به مساحت تقریبی 4. 14 هکتار، ساخت 8 ساختمان چند طبقه با امکانات کامل برای انبار 21135 دستگاه خودرو اعم از یک ایستگاه تخلیه و بارگیری خودرو در شمال بندر با ظرفیت پذیرش بالغ بر 79. 9 هزار دستگاه خودرو و یک ایستگاه در جنوب بندر با ظرفیت 5353 دستگاه خودرو و ساخت یک ایستگاه خدمات دام با ظرفیت حداکثر 58 هزار راس دام.

منبع: الرای

* کویت چهارمین کشور تامین کننده بزرگ نفت خام کره جنوبی

براساس داده‌های آژانس «اس اندبی گلوبال کمدیتی انسایتس»، کویت پس از عربستان ، آمریکا و امارات به عنوان چهارمین تامین کننده بزرگ نفت خام کشور کره جنوبی محسوب می‌شود. صادرات نفت خام کویت به این کشور در ماه فوریه گذشته به 873. 1 میلیون بشکه رسید که نسبت به مدت مشابه در سال 2022 حدود 2. 13 درصد افزایش داشته است.

منبع: الرای

* افزایش قیمت بنزین «الترا» (اکتان 98) در کویت

کمیته بررسی یارانه‌های دولتی وابسته به وزارت دارایی کویت، به افزایش قیمت بنزین الترا به میزان 10 فلس تصمیم گرفت . براساس این تصمیم جدید، قیمت هر لیتر بنزین الترا (اکتان 98) از روز جاری لغایت مورخ 30 ژوئن آینده از 215 فلس به 225 فلس افزایش خواهد یافت . این در حالی است که در قیمت سایر سوخت ها تغییری ایجاد نخواهد شد و بنزین ممتاز (اکتان 91) هر لیتر 85 فلس ، خصوصی (اکتان 95) 105 فلس و قیمت گازوئیل و نفت سفید 115 فلس خواهد بود.

منبع: القبس

* حفاری 418 چاه جدید تولید نفت و تعمیر 1788 حلقه چاه

شرکت نفت کویت طی گزارش خود در سال مالی 2023-2022، بر ادامه تلاش ها برای دستیابی به ظرفیت تولید در نظر گرفته شده برای سال آینده تاکید کرد و از جمله عملیات شرکت را چنین اعلام کرد: حفاری مجموعاً 418 حلقه چاه جدید تولید نفت (بدون احتساب گاز غیر وابسته) ، تکمیل عملیات اصلاح و نگهداری 1788 چاه نفت، امضای 63 قرارداد ویژه سکوهای حفاری و نگهداری برای کمک به دستیابی به اهداف استراتژیک شرکت، آغاز حفاری نخستین چاه اکتشافی فراساحلی (نوخذه 1) در تاریخ شرکت نفت کویت، آغاز به کار مرکز جمع آوری 32 و صادرات نفت و آب همراه و به دنبال آن صادرات گاز تصفیه شده و گاز تغلیظ شده در ماه نوامبر 2022، امری که به افزایش سطح تولید در منطقه عملیات جنوب و شرق کویت به میزان 120 هزار بشکه نفت در روز و حمایت از راهبرد شرکت برای تولید روزانه 5. 1 میلیون بشکه نفت در روز در این منطقه کمک می‌کند، افزایش ظرفیت تولید در میدان «الروضتین» به 76 هزار بشکه و در میدان «ام نقا» به بیش از 21 هزار بشکه در روز برای نخستین بار در ماه مارس 2023 امری که بیش از تولید ماهانه مورد انتظار بوده است و به منزله نقطه عطفی در تولید در میدان مذکور در راستای استراتژی شرکت نفت کویت 2040 محسوب می‌شود و تاثیر مثبت به سزایی بر بازاریابی نفت خام دارد. اتصال 31 حلقه چاه تولیدی جدید از مجموع 45 حلقه در منطقه عملیاتی واقع در غرب کویت ظرف 4 روز، امضای 5 قرارداد مختلف برای پروژه‌های احداث خطوط لوله تزریق، نصب خطوط لوله جریان نفت خام و راه اندازی عملیات مرتبط در حوزه‌های مختلف عملیاتی شرکت در سال مالی 2023-2022، جداسازی نفت خام سنگین MHC API 24 در مرکز جمع آوری 27-GC در منطقه غرب کویت به علاوه تولید در میدان «الرطاوی» شرکت نفت کویت «الخلیج» از طریق تخصیص 4 مخزن ذخیره سازی اختصاصی و آغاز صادرات نفت به پالایشگاه «الزور» از مورخ 28 فوریه سال 2023 برای تامین نیازهای عملیاتی پالایشگاه.

منبع: الجریده

* 37. 16 میلیارد دینار حجم درآمدهای نفتی کویت

براساس داده‌های رسمی وزارت دارایی کویت، این کشور در طول 10 ماه نخست سال مالی 2024-2023، بیشترین بخش از درآمدهای خود بالغ بر 7. 17 میلیارد دینار را از 10 نهاد دولتی جمع آوری کرده است به طوری که 99 درصد از کل درآمد حاصله این کشور را در سال مالی مذکور تشکیل می دهد. طبق این داده‌ها، حجم درآمدهای جمع آوری شده توسط دولت از بخش نفت به تنهایی بالغ بر 37. 16 میلیارد دینار بوده است. این در حالی است که حجم درآمدهای جمع آوری شده از 9 نهاد دولتی دیگر به ارزش 326. 1 میلیارد دینار بوده است که بدین شرح است: وزارت آب و برق 36. 39 میلیون دینار، وزارت دارایی 19. 249 میلیون دینار از محل مالیات و عوارض، کالا و خدمات، اداره کل گمرک 1. 201 میلیون دینار، وزارت دادگستری 2. 145 میلیون دینار، وزارت کشور 37. 121 میلیون دینار، وزارت بهداشت 4. 115 میلیون دینار، سازمان هواپیمایی کشوری 430. 57 میلیون دینار، وزارت ارتباطات 8. 22 میلیون دینار و وزارت مشاغل عمومی 5. 19 میلیون دینار.

منبع: الانباء

* کاهش حجم صادرات نفت خام کویت به ژاپن در ماه فوریه

داده‌های دولت ژاپن نشان می دهد حجم صادرات نفت خام کشورهای شورای همکاری به این کشور در ماه فوریه گذشته بالغ بر 22. 68 میلیون بشکه بوده است به طوری که این رقم 96 درصد از کل واردات نفت خام ژاپن در ماه مذکور را تشکیل می دهد. طبق این داده‌ها، حجم صادرات نفت خام کویت در ماه فوریه سال جاری به این کشور با 75. 36 درصد کاهش، بالغ بر 11. 5 میلیون بشکه نفت بوده است.

منبع: الانباء

* آغاز مرحله نخست عملیات ادغام شرکت صنایع یکپارچه نفت با شرکت ملی نفت

عماد العتیقی وزیر نفت کویت در حاشیه نشست خود با سندیکای کارکنان شرکت صنایع یکپارچه نفت کویت (کیپیک) با حضور شیخ نواف سعود الصباح مدیرعامل شرکت نفت کویت گفت: در چارچوب سیاست های کلی دولت، عملیات ادغام شرکت های نفت براساس مصوبات قبلی شورای عالی نفت کشور در حال انجام است. شیخ نواف سعود الصباح مدیرعامل شرکت نفت کویت نیز به نوبه خود در مورد ادغام شرکت نفت «کیپیک» با شرکت ملی نفت کویت، اظهار داشت: عملیات ادغام وارد مرحله اولیه خود شده است و در پی آن شرکت نفت «کیپیک» با حفظ حقوق کارکنان آن لغو و دارایی‌های آن با شرکت ملی نفت کویت ادغام خواهد شد. منابع مطلع اعلام کردند: در مرحله آینده شاهد ادغام برخی وظایف فنی و اداری میان دو شرکت خواهند بود و این در حالی است که شرکت صنایع یکپارچه نفت کویت حدود 2 هزار کارمند کویتی دارد و اعضای سندیکا در این دیدار خود با وزیر نفت، بر ضرورت حفظ حقوق و وارد نشدن ضرر و زیان به کارکنان شرکت «کیپیک» در عملیات ادغام تاکید و وزیر نفت نیز به آنان اطمینان دارد که حقوق کامل کارکنان شرکت حفظ خواهد شد. منابع یاد شده بیان کردند: شرکت نفت کویت به دنبال ادغام شرکت های نفتی با سودآوری پایین وابسته به خود با یکدیگر با هدف صرفه جویی در هزینه‌ها و تحقق اهداف استراتژیک خود از جمله به حداکثر رساندن سود خود است.

منبع: السیاسه

* ادغام شرکت های وابسته به شرکت نفت کویت

نشریه «مید» اعلام کرد: تغییرات اخیر اعلام شده از سوی مسئولان ارشد شرکت صنایع نفت یکپارچه کویت«کیپیک» همچنین تسریع روند ادغام برنامه ریزی شده شرکت های وابسته به شرکت نفت کویت طبق مصوبات شواری عالی نفت این کشور، انگیزه بخش نفت کویت و شرکت های پیمانکاری را برای اجرای پروژه‌های بزرگ نفتی و گازی آن هم سپس از چندین سال رکود در نتیجه بی ثباتی سیاسی، تقویت خواهد کرد. در گزارش این نشریه آمده است: انتصاب خانم وضحه احمد الخطیب مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت کویت به عنوان سرپرست شرکت «کیپیک»، دال بر جدیت کویت در اجرای ادغام های برنامه ریزی شده در بخش نفت این کشور است و انتظار می رود این ادغام ها به کاهش هزینه‌ها و تسریع فرآیند تصمیم گیری در بخش نفت، گاز و پتروشیمی‌کشور منجر شود. طبق برنامه ریزی‌های به عمل آمده، شرکت نفت کویت ، فرآیند ادغام 8 شرکت غول پیکر وابسته به خود را در قالب 4 شرکت آغاز کرده است و مرحله نخست عملیات ادغام نخستین شرکت که شرکت صنایع نفت یکپارچه «کیپیک» با شرکت ملی نفت کویت نیز آغاز شده است. شایان ذکر است شرکت نفت کویت در سال 2020، شرکت آمریکایی خدمات مشاوره استراتژیک در نیویورک را مامور کرد تا مطالعات لازم را برای بازسازی بخش نفت کویت انجام دهد زیرا این شرکت معتقد است تجدید ساختار شرکت می‌تواند مزایای قابل توجهی را در دراز مدت برای شرکت در پی داشته باشد. در ادامه گزارش این نشریه آمده است: هر چند جراید محلی کویت ، ادغام دو شرکت «کیپیک» و شرکت ملی نفت کویت تا قبل از پایان ماه آوریل را پیش بینی کرده اند اما با توجه به پیچیدگی‌های موجود در روند ادغام دو شرکت غول پیکر با این حجم، این امر بسیار بعید به نظر می رسد. این نشریه توضیح داد: علی رغم وجود خوشبینی فزاینده، وضعیت سیاسی در کویت همچنان شکننده است و برنامه‌های ادغام در بخش نفت و گاز این کشور به راحتی می‌تواند در صورت بازگشت بحران سیاسی داخلی، مجدداً متزلزل شود. اگر دولت جدید بتواند به تقویت همکاری‌ها و اجتناب از بروز بحران‌های داخلی ادامه دهد احتمالاً این امر تاثیر مثبت به سزایی بر پرونده‌های اقتصادی و تجاری در کشور خواهد داشت. نشریه «مید» خاطرنشان کرد: کویت شاهد انقباض در ارزش بازار پروژه‌های نفت و گاز بوده به طوری که رکود در سال های اخیر مانع از تصویب پروژه‌های زیرساختی بزرگ در این بخش شد و از آغاز سال 2020 لغایت ماه مه 2023 ارزش کل پروژه‌های بخش نفت، گاز و پتروشیمی‌کویت با 65 درصد کاهش از 1. 67 میلیارد دلار به تنها 5. 23 میلیارد دلار کاهش یافت. نشریه «مید» در پایان گزارش خود، ابراز امیدواری کرده است گام های رو به جلو اخیر از طریق ادغام شرکت «کیپیک» با شرکت ملی نفت کویت، گامی در جهت رهایی از مشکلات سال های اخیر باشد.

منبع: الانباء

* کاهش داوطلبانه تولید نفت کویت به تثبیت بازارهای نفت کمک می‌کند

عماد العتیقی معاون نخست وزیر و وزیر نفت و رئیس هیات مدیره شرکت نفت کویت، طی سخنانی در جریان شرکت در پنجاه و سومین نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس،تاکید کرد: تصمیم کویت مبنی بر تمدید کاهش داوطلبانه روزانه 135 هزار بشکه نفت خود تا پایان سه ماهه دوم سال جاری، به حمایت و تثبیت بازارهای نفت با هماهنگی و همکاری کشورهای عضو «اوپک پلاس» کمک کرده است بنابراین تولید کویت تا پایان ماه ژوئن آینده به میزان 2 میلیون و 413 هزار بشکه نفت در روز ادامه خواهد داشت. وی با ابراز خوشبینی نسبت به تمامی تصمیمات اتخاذ شده در راستای ارتقای نقش پیشگام اوپک پلاس برای دستیابی به اهداف و آرمان‌های کشورهای عضو آن، تصریح کرد: اوپک پلاس به دقت تحولات بازار نفت را دنبال و به منظور تضمین حفظ تعادل، اقدمات مناسب اتخاذ می‌کند.

منبع: الرای

* 40 درصد کاهش درآمدهای موسسه بنادر کویت

داود معرفی وزیر دولت در امور مجلس و وزیر در امور جوانان و وزیر ارتباطات کویت، در دیدار با مسئولان موسسه بنادر کویت، بر حریص بودن نسبت به توسعه و ارتقای موسسه و رفع عدم تعادل در آن برای تبدیل آن به یکی از منابع اصلی درآمد غیر نفتی کشور تاکید کرد. وی ضمن اشاره به انتصابات جدید پست های نظارتی موسسه، گفت: درآمدهای موسسه در دو سال گذشته بیش از 40 درصد کاهش یافته است و این نشان از نقص در مدیریت این نهاد حیاتی و مهم است و موسسه نیاز به نوسازی و تزریق عناصر جوان و تغییر مفهوم مدیریت بندر و توسعه آن برای همگام شدن با عصر جدید، داشته و همین امر آنان را بر آن داشته تا به تغییر مدیران این نهاد به شیوه ای اصلاحی و همسو با برنامه‌ها و رویکردهای راهبردی دولت برای مرحله آینده و پر کردن پست های خالی کلیدی این نهاد تصمیم بگیرند. داود معرفی، افزود: برخی از پست های کلیدی در موسسه ظرف دو سال گذشته خالی بوده و این یکی از دلایل کاهش درآمدهای موسسه بوده است.

منبع: السیاسه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما