معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۰

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیشنهاد واردات 350 مگاوات برق از عمان توسط وزارت آب و برق کویت

وزارت آب و برق و انرژی‌های تجدیدپذیر کویت از موافقت عمان برای تامین 350 مگاوات برق از طریق سازمان اتصال برق کشورهای شورای همکاری در ماه‌های تابستان (ژوئن، جولای و آگوست) خبر داد. منابع مطلع با بیان اینکه وزارت آب و برق کویت در تابستان آینده برای پوشش برق داخلی کشور به حدود 500 مگاوات برق نیاز دارد، اعلام کردند نهادهای ذیربط وزارتخانه در حال بررسی و ارزیابی جوانب مالی این پیشنهاد عمان هستند کما اینکه پیش بینی می‌شود وزارتخانه در دوره آتی پیشنهادات بیشتری از سوی دیگر کشورهای شورای همکاری برای تامین 150 مگاوات برق مورد نیاز خود دریافت کند. قابل توجه است وزارت آب و برق کویت برای پوشش نیاز خود به شدت به شبکه اتصال برق کشورهای شورای همکاری متکی است زیرا پیش بینی می‌شود حجم مصرف برق در تابستان سال جاری با 5. 4 درصد الی 6 درصد افزایش نسبت به تابستان سال 2023، به بیش از 17700 مگاوات برسد.

منبع: الرای

تاکید بر ضرورت تسریع اجرای طرح های متنوع سازی منابع درآمد برای کاهش وابستگی به نفت

روزنامه کویتی «النهار» نوشت : تسریع اجرای طرح های متنوع سازی منابع درآمد در کویت و کاهش وابستگی به نفت، تنها راه حل واقعی و جدی دولت برای رهایی از وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی است. این روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشته است: تجدید ساختار اقتصاد کشور به عنوان یکی از مهم ترین اهداف راهبردی دولت ، کاهش وابستگی به نفت که در حال حاضر 90 درصد از کل درآمدهای کشور را تشکیل می دهد در کوتاه مدت به 80 درصد و در بلندمدت به 60 درصد را تضمین می‌کند. منابع مطلع به این روزنامه اعلام کردند توسعه بخش های مختلف در کشور اعم از صنعت، پزشکی، هوش مصنوعی، امنیت غذایی و گردشگری، وابستگی کویت به نفت را کاهش خواهد داد. این منابع در عین حال خاطرنشان کردند در صورت ادامه افزایش هزینه‌ها برای تامین هزینه واردات رو به رشد، کویت به فروش هر بشکه نفت به ارزش 100 دلار نیاز خواهد داشت کما اینکه تداوم سیاست جاری و هزینه‌های بالای کشور منجر به فرسایش نقدینگی ذخایر خواهد شد. منابع افزودند: کویت دیگر فرصت کافی برای به تعویق انداختن اجرای اصلاحات فوری اقتصادی اعم از جذب کارکنان بومی وتشویق فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی برای اشتغال در بخش خصوصی به ویژه بخش بانکی، سرمایه گذاری و شرکت های خصوصی در حوزه نفت را ندارد و تنش های سیاسی در منطقه، مستلزم آن است که دولت و مجلس به منظور خروج کشور از بحران اقتصادی جاری، همکاری جدی و تلاش برای اجرای اصلاحاتی واقعی را در راس اولویت خود قرار دهند.   

منبع: النهار

 

امضای قرارداد بین شرکت نفت کویت و شرکت خدمات مشاوره ای «KBR»

شرکت نفت کویت با هدف مطالعه امکان سنجی برای ارزیابی تبدیل به انرژی‌های تجدیدپذیر و هیدروژن سبز، یک قرارداد با شرکت مشاوره «KBR» امضا کرد. منابع مطلع در بخش نفت توضیح دادند این مطالعه براساس استراتژی شرکت نفت از قبل اعلام شده توسط شیخ نواف السعود مدیرعامل شرکت برای دستیابی به کربن صفر تا سال 2050 می‌باشد. جلسه هماهنگی مسئولان دو شرکت فوق به منظور تعیین مکانیسم کار در مرحله بعدی با حضور حمد الزعابی مدیر گروه نوآوری و فناوری شرکت نفت کویت برگزار شد. منابع گفتند کویت در حال حاضر بر روی چندین پروژه زیست محیطی کار می‌کند به ویژه اینکه شرکت نفت و شرکت های وابسته به آن‏ برنامه راهبردی خود را در این زمینه با هدف دستیابی به بی طرفی کربن در بخش نفت و گاز آغاز کرده اند. 

منبع: الرای

14.3 میلیارد دلار هزینه گردشگران کویتی در سفر به خارج از کشور

براساس داده‌های رسمی، هزینه شهروندان کویتی در سفر به خارج از این کشور در سال 2023 با افزایش سالانه 22. 9 درصدی بع رقم 396. 4 میلیارد دینار (معادل 302. 14 میلیارد دلار) رسید. این در حالی است که این رقم در سال 2022 بالغ بر 025. 4 میلیارد دینار (095. 13 میلیارد دلار) بوده است. طبق آمار بانک مرکزی کویت، ارزش درآمدهای کویت از محل گردشگری در سال 2023 حدود 3. 533 میلیون دینار بوده که نسبت به سال قبل که بالغ بر 6. 332 میلیون دینار بوده، 34. 60 درصد افزایش یافته است. بانک مرکزی کویت اعلام کرد: تراز پرداخت های کویت در سال 2023، کسری به ارزش 2. 150 میلیون دینار (معادل 6. 495 میلیون دلار) داشت این در حالی است که در سال 2022 بالغ بر 1.1 میلیارد دینار (6. 3 میلیارد دلار) مازاد داشته است.

منبع: الرای

12.2 میلیارد دلار حجم تجارت غیر نفتی میان کویت و امارات در سال 2023

عبدالله الجوعان وزیر بازرگانی و صنعت کویت، کشورش را یک شریک تجاری استراتژیک برای امارات خواند و ضمن اشاره به رشد 2 درصدی حجم تجارت غیر نفتی دو کشور در سال 2023 ، آن را بالغ بر 2. 12 میلیارد دلار اعلام کرد. عبدالله الجوعان در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه و مجمع شرکت های امارات متحده عربی تحت عنوان «شناسایی فرصت ها در بازار کویت» اعلام کرد این رویداد انگیزه قوی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور ایجاد و امکان تبادل تجربیات و انعقاد سرمایه گذاری‌های موفق را فراهم خواهد کرد امری که به تقویت پیوندهای برادری و همکاری دو کشور منجر می‌شود. همچنین الزیودی وزیر تجارت خارجی امارات در این باره گفت امارات به عنوان دومین شریک تجاری بزرگ کویت پس از چین و بزرگ ترین وارد کننده صادرات غیر نفتی از کویت پس از چین و آمریکا محسوب می‌شود به طوری که 22 درصد از کل صادرات غیر نفتی کویت را به خود اختصاص داده است. نامبرده همچنین حجم سرمایه گذاری کویت در کشورش تا پایان سال 2021 را بالغ بر 2. 13 میلیارد درهم اعلام کرد. براساس داده‌های سال 2023، امارات به تنهایی بیش از 55 درصد از کل تجارت کویت با کشورهای شورای همکاری را به خود اختصاص داده است.

منبع: الرای

 کاهش حجم سرمایه گذاری مستقیم در کویت در سال 2023 به 7. 2 میلیارد دینار

داده‌های رسمی حاکی از کاهش 84. 61 درصدی حجم سرمایه گذاری مستقیم در سال 2023 بر اساس میانگین سالانه در کویت و رسیدن آن به حدود 788. 2 میلیارد دینار است. این در حالی است که این رقم در سال 2022 بالغ بر 306. 7 میلیارد دینار بوده است. بر اساس آمار بانک مرکزی کویت، حجم سرمایه گذاری مستقیم کویت در خارج در سال 2023 در مقایسه با 306. 7 میلیارد دینار در سال 2022، با 96. 52 درصد کاهش به 437. 3 میلیارد دینار رسیده است. با وجود این، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کویت در سال 2023 با حدود 74. 179 درصد جهش به 649 میلیون دینار افزایش یافته است حال آنکه این رقم در سال قبل بالغ بر 232 میلیون دینار بوده است.

منبع: الرای 

14.2 میلیارد دلار ارزش پروژه‌های عمرانی در دست اجرای 10 شرکت پیمانکاری در کویت

براساس داده‌های نشریه «مید» در زمینه فعالیت پروژه‌های عمرانی در کویت، 10 شرکت پیمانکاری بیشترین حجم از قراردادهای پیمانکاری در دست اجرا در کویت به ارزش 2. 14 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده اند. این نشریه با استناد به داده‌های شاخص ردیابی پروژه‌های منطقه ای «MEED Projects»، نوشته است: شرکت لیماک هلدینک ترکیه، با در اختیار داشتن قراردادهایی به ارزش 6. 5 میلیارد دلاری پروژه‌های عمرانی در دست اجرا در کویت، جایگاه خود را در رده بزرگ ترین پیمانکاران در کویت تقویت کرده و در رده نخست این شرکت ها قرار گرفته است. ارزش پروژه‌های عمرانی در دست اجرای این شرکت در سال 2023 در کویت بالغ بر 5 میلیارد دلار بود و با اقدام وزارت مشاغل عمومی‌کویت به واگذاری اجرای پروژه‌های عمرانی بیشتر در فرودگاه بین المللی کویت به این شرکت به ارزش 600 میلیون دلار در قالب قرارداد سومین بسته توسعه ترمینال مسافربری 2 فرودگاه اعم از ساخت پارکینگ برای هواپیماها و تاکسی و ساختمان‌های خدماتی، ارزش کل پروژه‌های اجرایی شرکت لیماک در کویت به 6. 5 میلیارد دلار رسید. شرکت هندی شاپورجی پالونجی و شرکت کویتی «الصقر» هر کدام با قراردادهایی به ارزش 4. 1 میلیارد دلار برای اجرای پروژه‌های عمرانی، بهداشتی و آموزشی در دست اجرا در کویت در رده دوم و سوم بزرگ ترین پیمانکاران در کویت قرار گرفته اند. شرکت چینی «China GaizhoubaGroup» با پروژه‌های در دست اجرا به ارزش 3. 1 میلیارد دلار (پروژه زیرساختی در شهرک مسکونی جنوب منطقه «سعد العبدالله»، شرکت پیمانکاری کویت «الاحمدیه» با قراردادهایی به ارزش 1. 1 میلیارد دلار، شرکت محمد عبدالمحسن الخرافی با قراردادهایی به ارزش 900 میلیون دلار، شرکت ساختمانی کویت «واره» با  قراردادهایی به ارزش 800 میلیون دلار، شرکت ساختمانی کویت «الخلیج» با قراردادهایی به ارزش 700 میلیون دلار، شرکت های پیمانکاری کویت «المجموعه الاولی» و «المجموعه المشترکه» هر کدام با قراردادهایی به ارزش 500 میلیون دلار در رده‌های پنجم تا دهم قرار گرفته اند.

منبع: الرای

15 میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری کویت در سوئیس

تزیانو بالمیللی سفیر سوئیس در کویت در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار این روزنامه، روابط دو کشور را استوار و متمایز خواند و از گسترش قابل توجه آن در تمامی عرصه‌ها و زمینه‌های مختلف خبر داد. سفیر سوئیس ضمن اشاره به تمایل وزیر خارجه کشورش برای سفر به کویت، گفت: دور بعدی رایزنی‌های سیاسی میان دو کشور در سوئیس برگزار خواهد شد و در حال تعیین تاریخ برای برگزاری آن می‌باشند. وی در ادامه با اشاره به ارائه فرصت های متمایز سرمایه گذاری به افراد و موسسات برای سرمایه گذاری در کشورش، اظهار داشت: کالاها و محصولات کشورش به طور گسترده در کویت وجود دارد و با توجه به کیفیت بالای آنها مورد توجه مصرف کنندگان کویتی قرار دارد. نامبرده حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2022 را حدود 764 میلیون دلار اعلام کرد و ضمن تاکید بر اهتمام شان به بازار کویت و تلاش برای افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور از طریق تشویق همکاری میان شرکت های بخش خصوصی، حجم سرمایه گذاری کویت در سوئیس را بیش از 15 میلیارد دلار اعلام کرد. سفیر سوئیس بیان کرد: احداث خط راه آهن میان کشورهای شورای همکاری و پروژه خط راه آهن میان ریاض و کویت مورد اهتمام تعدادی از شرکت های سوئیسی متخصص در این زمینه است. وی، اوضاع در نوار غزه را فاجعه بار توصیف کرد و راه حل دو دولت را تنها راه برای تحقق صلح پایدار دانست.

منبع: الانباء

اختصاص بودجه 200 میلیون دلاری برای توسعه پایانه واردات گاز پالایشگاه «الزور»

نشریه «مید» در چارچوب بررسی پروژه‌های بزرگ گازی برنامه ریزی شده در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گزارش داد: کویت قصد دارد 200 میلیون دلار برای توسعه پایانه واردات گاز در پالایشگاه «الزور» هزینه کند و شرکت صنایع پتروشیمی یکپارچه کویت «کیپیک» هم اکنون در حال طراحی مهندسی اولیه برای اجرای این پروژه است و انتظار می رود در سال 2025 آغاز و تا سال 2028 به پایان برسد. این نشریه فاش کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه پروژه‌هایی به ارزش 6. 28 میلیارد دلار برای توسعه پروژه‌های گاز طبیعی دارند که در این میان قطر بیشترین هزینه‌ها را برای اجرای پروژه‌های گازی را در نظر گرفته است و قصد دارد حدود 5. 13 میلیارد دلار برای اجرای این پروژه‌ها هزینه کند و در مقابل امارات 4. 6 میلیارد دلار برای اجرای این پروژه‌ها هزینه خواهد کرد. این در حالی است که ایران در حال اجرای پروژه‌های گازی به ارزش 6 میلیارد دلار است. براساس داده‌های «MEED Projects» که پروژه‌های منطقه ای را دنبال می‌کند، تولیدکنندگان نفت و گاز در خاورمیانه و شمال آفریقا ظرف 10 سال گذشته نزدیک به 38 میلیارد دلار در هزینه‌های سرمایه ای، عمدتاً برای اجرای پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع، هزینه کرده اند.

منبع: الانباء

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما