معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۴- ۱۲:۱۲ - مشاهده: ۵۹

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته دوم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پرداخت 409 میلیون دلار از بدهی سررسید توسط پالایشگاه ویتنام

شرکت پالایشگاه و مجتمع پتروشیمی ویتنام «نگی سون» اصل بدهی و سود سررسید ماه مه خود را به ارزش 409 میلیون دلار به سرمایه داران پرداخت کرد. این رقم بالاترین رقمی است که پالایشگاه از زمان آغاز بهره برداری در نتیجه تلاش های خستگی ناپذیر شرکت بین المللی کویت پترولیوم و شرکای آن پرداخت می‌کند. به گفته منابع، در دوره گذشته شاهد برگزاری جلسات مدیران عامل شرکا در پالایشگاه و همکاری مثبت و بی سابقه آنها بوده و در نتیجه این تلاش ها هفته گذشته چندین گام اساسی برداشته شد که نه تنها پالایشگاه را به پرداخت بدهی سررسید خود در ماه مه قادر ساخت بلکه به تامین جریان‌های نقدی اضافی برای دوره بحرانی آینده آن هم علی رغم سود کم ناشی از هزینه‌های تامین مالی بالا و نوسانات قیمت نفت خام و فرآورده‌های نفتی و افزایش نقدینگی آن کمک خواهد کرد. این منابع از توافق شرکا برای ایجاد راه حل های ریشه ای کوتاه مدت و بلندمدت که به حل و فصل مشکل کسری مالی پالایشگاه کمک می‌کند، خبر دادند و اعلام کردند: چندین ابتکار عمل به منظور افزایش پایداری ظرفیت تولید پالایشگاه در نظر گرفته شده است. شرکا همچنین در خصوص برگزاری جلسات مدیران عامل شرکت ها به صورت ماهانه و تشکیل تیم های کاری در دوره آتی برای تقویت روحیه همکاری میان شرکا به منظور دستیابی به اهداف مورد انتظار پالایشگاه در اسرع وقت ممکن توافق کردند. منابع افزودند: پالایشگاه ویتنام با راندمان بالا و نرخ های عملیاتی بسیار فراتر از ظرفیت طراحی شده کار می‌کند به طوری که از زمان اتمام عملیات جامع تعمیر و نگهداری در ماه اکتبر 2023 به 120 درصد رسیده است. شرکت بین المللی کویت پترولیوم با ارائه و ارسال محموله‌های اضافی نفت خام کویت به حمایت از طرح تولید پالایشگاه برای نیمه اول سال 2024 و افزایش ظرفیت مالی و تولید پالایشگاه و تامین مایحتاج فرآورده‌های نفتی بازار ویتنام کمک کرده است. شایان ذکر است پالایشگاه و مجتمع پتروشیمی ویتنام «نگی سون» (NSRP) یک پروژه مشارکتی میان کشورهای کویت، ژاپن و ویتنام به شرح آتی است: شرکت بین المللی کویت پترولیوم 1. 35 درصد، شرکت ژاپنی نفتی «ایده میتسو کوسان» (KP1) 1. 35 درصد، شرکت ژاپنی میستوی کیمیکالز (MCI) 7. 4 درصد و شرکت ویتنامی‌پترویتنام (PVN) 1. 25 درصد.

منبع: الرای

شرکت سعودی «هولدینگ آدیس» فعالیت خود را در کویت توسعه می‌بخشد

شرکت سعودی «هولدینگ آدیس» از ادامه توسعه فعالیت خود در کویت پس از برنده شدن چند قرارداد برای راه اندازی 6 دکل حفاری خشکی برای شرکت نفت کویت خبر داد. این شرکت طی بیانیه ای اعلام کرد: چند قرارداد به ارزش حدود 42. 2 میلیارد ریال سعودی (3. 645 میلیون دلار) در روز 23 ماه مه 2024 با شرکت نفت کویت منعقد نموده و انتظار می رود اجرای قراردادهای مربوط به دکل حفاری در سه ماهه دوم و سوم سال 2025 آغاز شوند. شرکت مذکور توضیح داد: قرارداد جدید شامل توافقنامه‌های جدید برای بهره برداری از 4 دکل حفاری که در حال حاضر در کویت فعال هستند به علاوه دو دکل حفاری جدید دیگر است. این شرکت در حال حاضر دارای 10 دکل حفاری خشکی با بخش نفت کویت است. محمد فاروق مدیرعامل شرکت گفت: قراردادهای جدید این شرکت را قادر می سازد تا حضور خود را در بازار تخصصی حفاری خشکی در کویت تقویت کند، بازاری که با موانع زیاد برای ورود مواجه است و عملیات شرکت در زمینه حفاری عمیق آن را متمایز می‌کند و شرکت همواره پتانسیل و ظرفیت بالای خود را در این زمینه اثبات کرده است.

منبع: السیاسه

طرح 9 مناقصه برای راه اندازی فاز سوم مرحله نخست بندر «مبارک الکبیر»

وزارت مشاغل عمومی‌کویت از طرح 9 مناقصه در سال مالی 2025-2024 در حوزه مهندسی پروژه‌های بزرگ خبر داد که بیشتر آنها مربوط به پروژه بندر «مبارک الکبیر» است و هدف از آن تکمیل اجرای فاز سوم مرحله نخست این بندر می‌باشد. این مناقصه‌ها عملیات ساخت، تکمیل و نگهداری زیرساخت ها، محوطه کانتینرها، ساختمان و تاسیسات اصلی به علاوه قراردادهای مشاوره مربوط به نظارت، ساخت، تامین و عملیات لایروبی دریایی و تعمیق حوضچه بندر و اتصال کانال کشتیرانی فعلی در «خور عبدالله» را شامل می‌شود. از جمله این مناقصه‌ها مربوط به عملیات لایروبی اسکله اختصاصی کشتی‌های کوچک با هدف تسهیل رفت و آمد کشتی‌های کوچک مورد استفاده گارد ساحلی، وزارت دفاع و دیگر ارگان‌ها به اسکله خواهد بود. به نوشته روزنامه کویتی «الرای» ، انتظار می رود اول ماه سپتامبر 2024 این مناقصه‌ها اعلام گردیده و مدت زمان تعیین شده برای اجرای آنها بین 6 ماه الی 30 تا 36 ماه خواهد بود و این بدین معناست که مرحله نخست بندر «مبارک الکبیر» در سال 2027 وارد مرحله بهره بردرای خواهد شد.

منبع: الانباء

22.39 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری چین و کویت در سال 2023

چانگ جیان وی سفیر چین در کویت، طی نشست خبری، بر روابط استوار و رو به رشد دو کشور تاکید کرد و گفت: در نتیجه تلاش های مشترک دوجانبه ، روابط دو کشور ظرف دو سال اخیر به ویژه در پی  سفر شیخ مشعل الاحمد امیر کویت در ماه دسامبر 2022 و سپتامبر  2023 به کشورش ، به طور چشم گیری گسترش یافته است. سفیر چین بر تداوم همکاری مستحکم میان چین و کویت تاکید و آن را مبتنی بر اصل احترام و اعتماد متقابل دانست و گفت: چین از تلاش کویت برای حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خود حمایت می‌کند و آماده است تا به تلاش های مشترک خود با این کشور برای حفظ اصل عدم دخالت در امور داخلی که به منزله یک «قاعده طلایی» برای کشورهای در حال توسعه است، ادامه دهد. وی با اشاره به اینکه چین و کویت اهداف مشترک بسیاری دارند و دو طرف به اهداف و اصول منشور سازمان ملل، حفظ نظم بین المللی مبتنی بر احترام به قانون و تکثرگرایی برای تحکیم همبستگی، همکاری، انصاف و عدالت در روابط بین الملل و حفظ منافع کشورهای در حال توسعه متعهد هستند، خاطرنشان کرد: دو کشور قاطعانه از آرمان عادلانه مردم فلسطین حمایت و به دنبال دستیابی به راه حل جامع، عادلانه و پایدار براساس راه حل دو کشور می‌باشند. سفیر چین در ادامه افزود: از لحاظ اقتصادی، چین و کویت از مزایای مکمل یکدیگر برخوردارند و از سال 2015، چین به طور مداوم پایگاه خود را به عنوان بزرگ ترین شریک تجاری کویت حفظ کرده و در سال 2023 حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به 39. 22 میلیارد دلار آمریکا رسید . کما اینکه کویت نهمین کشور صادرکننده نفت خام به چین محسوب می‌شود به طوری که چین 53. 24 میلیون تن نفت خام از کویت وارد کرده است. همچنین حدود 60 شرکت چینی در حال حاضر در بیش از 80 پروژه پیمانکاری مهندسی در کویت مشغول فعالیت هستند و شرکت های چینی از ظرفیت ها، فناوری پیشرفته و تجربه غنی در زمینه ساخت و ساز برخوردارند.

منبع: الانباء

الزام شناورها در آب های سرزمینی کویت به نصب دستگاه خودکار « AIS»

شیخ فهد الیوسف معاون اول نخست وزیر، وزیر دفاع و وزیر کشور کویت، با صدور فرمانی، تمامی‌شناورهای موجود در آب های سرزمینی کشور را به نصب دستگاه شناسایی خودکار «AIS» ملزم کرد. براساس این تصمیم، تمامی‌شناورهای ثبت نشده صرف نظر از شکل و ظرفیت بایستی طبق قانون تجارت دریایی شماره 28 سال 1980، این دستگاه را نصب کنند و طیف فرکانسی این دستگاه‌ها باید در محدوده MHZ156,00162,025,Peak Power (Max) 25w باشد. کشتی‌های مندرج در بند 1 و 2 ماده نخست این مصوبه از این تصمیم مستثنی می‌باشند.

منبع: النهار

کویت و چین همکاری برای تکمیل پروژه‌های عظیم مشترک در کویت را بررسی کردند

عبدالله الیحیا وزیر خارجه کویت، در چارچوب بخشی از نخستین گام ها برای آغاز فوری حرکت چرخ توسعه مورد انتظار پس از توقف طولانی مدت آن، گفت و گوهای گسترده ای با ژانگ جیان وی سفیر چین در این کشور انجام داد. در این نشست مشترک که با حضور رئیس و اعضای هیات دولت چین به منظور تکمیل رایزنی‌های مربوط به پروژه‌های توسعه مشترک میان و کشور دوست برگزار شد، طرفین درباره پیشنهادات و چشم اندازهای مورد انتظار برای تحقق آرمان‌های رهبری سیاسی و پایه ریزی برنامه‌های آینده برای اجرای پروژه‌های استراتژیک مشترک به ویژه پرونده بندر «مبارک الکبیر» بحث و تبادل نظر کردند. وزارت خارجه کویت در بیانیه ای اعلام کرد: این مذاکرات در مقر این وزارتخانه و با هدف تکمیل رایزنی‌های مربوط به پروژه‌های توسعه مشترک میان دو کشور دوست برگزار شد. به گفته وزارتخانه، سفر هیات چینی بر اهمیت تقویت روابط فنی، ساختاری و اقتصادی در حوزه اجرای پروژه‌های عظیم توسعه ای در کویت متمرکز است.

منبع: الجریده

کویت پنجمین تامین کننده گازوئیل اروپا

در صفحه اقتصادی القبس آمده است: شرکت نفت کویت در پی جنگ روسیه و اوکراین، توانسته است از فرصت های اقتصادی بزرگی در اروپا استفاده و تولید نفت کوره پالایشگاه «الزور» را در بازارهای اروپایی به فروش رسانده و در عین حال با متغیرهای ناشی از تمایل وزارت آب و برق برای استفاده از گاز طبیعی به جای فرآورده نفت کوره با محتوای گوگرد کم مقابله کند. منابع آگاه تاکید کردند: تصمیم ساخت پالایشگاه «الزور» 20 سال قبل به منظور تامین نیازهای وزارت برق کشور گرفته شد و پس از گذشت سال ها وزارتخانه به استفاده از گاز طبیعی تصمیم گرفت امری که شرکت نفت را بر آن داشت تا برای 250 هزار بشکه نفت کوره تولیدی پالایشگاه «الزور» و اطمینان از فروش آن با بالاترین قیمت ممکن به منظور محافظت از اقتصاد پالایشگاه چاره اندیشی کند. با توجه به تمایل وزارت برق برای استفاده از گاز طبیعی در جایگاه‌های خود و تغییر الگوی مصرف در تولید برق و توزیع نفت کوره، شرکت نفت توانست بر چالش های بازاریابی فائق آمده و برای بهره برداری از نفت کوره که در اصل برای وزارت برق کشور تولید می‌شد، راهکارهایی یافته و مجموعه ای از استراتژی‌های موفق در زمینه صادرات خارجی، ساخت واحدهای پتروشیمی‌که در آن نفت کوره قابل بهره برداری باشد به علاوه انتقال بخش زیادی از تولید پالایشگاه به بازارهای جهانی را در پیش گرفته و به بازارهای اروپایی در مقابله با کمبود شدید سوخت کمک و با رشد تقاضای جهانی در آینده در این حوزه همگام شود.

منبع: القبس

آغاز بهره برداری کامل از پالایشگاه «الزور» کویت

مراسم رسمی‌بهره برداری کامل از پالایشگاه «الزور» کویت صبح دیروز با حضور شیخ مشعل الاحمد امیر و شخصیت های عالیرتبه این کشور در راس آنها شیخ احمد العبدالله نخست وزیر در مجتمع نفتی «الزور» برگزار شد. عماد العتیقی معاون نخست وزیر و وزیر نفت کویت و رئیس هیات مدیره موسسه نفت کویت، طی سخنانی، پالایشگاه «الزور» را یکی از مهم ترین پروژه‌های طرح توسعه کشورش و از ارکان اصلی برنامه راهبردی شرکت نفت کویت برای سال 2040 که هدف آن تولید بالای مشتقات نفتی با کیفیت مطابق با استانداردها و الزامات زیست محیطی است، دانست. العتیقی بر نقش پالایشگاه در تامین نیازهای داخلی به سوخت پاک در سایه رشد جمعیت و توسعه شهری به علاوه تقاضای روزافزون انرژی الکتریکی، تاکید کرد. وی خاطرنشان کرد: این پروژه سهم به سزایی در تبدیل چشم انداز توسعه «کویت جدید 2035» به یک واقعیت ملموس، افزایش سودآوری محصولات و ارتقای جایگاه پیشگام کویت به عنوان تامین کننده بزرگ انرژی در جهان خواهد داشت . این پروژه همچنین در چارچوب ایجاد فرصت های شغلی برای نیروی کار بومی‌کشور، نزدیک به 1400 دانشجوی تازه فارغ التحصیل شده را برای شرکت در تکمیل این بنای عظیم ملی جذب کرده است. العتیقی افزود: با راه اندازی کامل پالایشگاه «الزور»، موفق به دستیابی به افزایش ظرفیت روزانه پالایشی بی سابقه به میزان 2 میلیون بشکه در روز شده اند که این مقادیر میان 6 پالایشگاه نفت داخلی در بنادر «الاحمدی ، عبدالله و الزور» در داخل کشور و سه پالایشگاه خارجی «الدقم» در عمان، «نگی سون» در ویتنام و «میتلازو» در ایتالیا توزیع شده است که سهم کویت از کل تولید آن حدود 415 هزار بشکه در روز است.

منبع: الرای

محصولات پالایشگاه «الزور» به بیش از 30 کشور فروخته می‌شود

وضحه الخطیب مدیرعامل شرکت صنایع نفت یکپارچه کویت، طی سخنانی در مراسم آغاز بهره برداری کامل از پالایشگاه «الزور» با حضور امیر این کشور، با اشاره به راه اندازی پروژه سوخت زیست محیطی در پالایشگاه‌های بنادر «الاحمدی» و «عبدالله» در ماه مارس 2022، آغاز بهره برداری کامل از پالایشگاه «الزور» به عنوان یکی از بزرگ ترین پروژه‌های پالایشی در جهان، را آغازگر یک دوره جدید و شروعی قدرتمند در راستای همگامی‌با استانداردهای و الزامات زیست محیطی در زمینه صنعت پالایش نفت کشور دانست. وی، انعطاف پذیری بالای پالایشگاه «الزور» در عملیات پالایش را از ویژگی‌های اصلی آن برشمرد زیرا برای دریافت انواع نفت با مشخصات مختلف طراحی شده است که آن را به یک خروجی استراتژیک حیاتی در زمینه پالایش نفت سنگین با قابلیت تولید مشتقات نفتی با کیفیت مانند سوخت جت، گازوئیل و نفتا و نفت کوره با محتوای گوگرد کم و صادرات این محصولات به بیش از 30 کشور منطقه ای و جهانی از طریق جزیره مصنوعی این پالایشگاه در کنار آن تامین نیاز نیروگاه‌های محلی به نفت کوره کم سولفور مورد نیاز برای تولید برق مبدل می‌کند. وی اضافه کرد: این پالایشگاه دارای بزرگ ترین مجموعه واحدهای حذف گوگرد از پسماند نفت از واحد تقطیر اتمسفری در جهان است و به این ترتیب ظرفیت پالایش پالایشگاه‌های کشور از 800 هزار بشکه در روز به 1 میلیون و 415 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

منبع: الرای

پالایشگاه کویت «الزور»، یکی از بزرگ ترین پالایشگاه‌های جهان است

روزنامه کویتی «الرای» نوشته است: پالایشگاه «الزور» یکی از 10 پالایشگاه بزرگ جهان و یکی از مهم ترین ابتکارات شرکت نفت کویت در چارچوب برنامه استراتژی 2040 محسوب می‌شود و هدف آن افزایش ظرفیت پالایش روزانه کشور به 615 هزار بشکه از نفت خام صادراتی کویت (KEC) که 5. 43 درصد از کل ظرفیت پالایش کشور را تشکیل می دهد، است و شامل 3 پالایشگاه مستقل است که با مشخصی فنی بالا طراحی شده است.

6 ویژگی این پالایشگاه عبارتند از: 1ـ حاوی بزرگ ترین مجتمع گوگردزدایی از سوخت پسماند از واحد تقطیر اتمسفر، بازیافت با راندمان بالا (بازده بیش از 9. 99 درصد) است که برای عملیات ایمن و پایدار طراحی شده است. 2ـ به نحوی طراحی شده که هیچ گونه زباله مایع تولید نمی‌کند که با محیط زیست (ویژگی عدم تخلیه مایعات) سازگار نباشد. 3ـ پالایشگاه «الزور» از ظرفیت ذخیره سازی (مخازن) بالایی برای فرآورده نفت کوره کم سولفور به میزان 5. 5 میلیون بشکه برخوردار است. 4ـ وجود سیستم بازیابی گاز مشعل برای کاهش سوزاندن گازها، 5ـ وجود مشعل های زمینی چند نقطه ای طراحی شده بدون دود و کم صدا، 6ـ توانایی پالایشگاه برای پالایش انواع نفت مخلوط کویت از نفت صادراتی، نفت متوسط، نفت سنگین و نفت ائوسن.

منبع: الرای

اقتصاد کویت در سال 2024، 8. 2 درصد رشد خواهد کرد

آخرین گزارش بانک جهانی برای سال 2024 در مورد آخرین تحولات اقتصادی در منطقه خلیج فارس منتشر شد. براساس پیش بینی بانک جهانی، اقتصاد کویت در سال جاری با حمایت سیاست های انبساطی توسعه ای از جمله افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه «الزور» ، 8. 2 درصد رشد خواهد داشت. کما اینکه انتظار می رود بخش نفت این کشور 6. 3 درصد و بخش غیر نفتی آن به میزان 1. 2 درصد رشد کند. با این وجود نرخ های بهره نسبتاً بالا ممکن است مصرف داخلی را محدود کند امری که مانع تحقق پتانسیل کامل فعالیت اقتصادی این کشور شود.

منبع: القبس

19.8 میلیارد دینار بدهی خارجی کویت تا پایان سال 2023

ارزش کل بدهی خارجی کویت تا پایان سال 2023 به میزان 38. 0 درصد براساس سالانه معادل 75 میلیون دینار افزایش یافت و به 19 میلیارد و 821 میلیون دینار رسید حال آن که این رقم در سال 2022 بالغ بر 19 میلیارد و 746 میلیون دینار بوده است. براساس آمارهای فصلی منتشر شده بانک مرکزی کویت، بدهی خارجی کویت به بالاترین سطح از پایان سال 2021 بالغ بر 886. 12 میلیارد دینار رسیده است.

منبع: القبس

590 میلیون دلار حجم مبادلات تجاری کویت و پاکستان در سال 2023

پنجمین نشست کمیته مشترک همکاری‌های تجاری، اقتصادی و فنی کویت و پاکستان برگزار شد. در حاشیه این ، عمر العمر وزیر بازرگانی و صنایع و وزیر دولت در امور ارتباطات کویت و عبدالعلیم خان وزیر ارتباطات و خصوصی سازی و سرمایه گذاری پاکستان یک توافقنامه همکاری در زمینه صنعتی و کشاورزی امضا کردند. وزیر ارتباطات پاکستان، حجم مبادلات تجاری میان کویت و پاکستان در سال 2023 را بدون احتساب نفت و مشتقات آن بالغ بر 590 میلیون دلار اعلام کرد و آن را بیانگر قدرت و تنوع روابط تجاری و توسعه مستمر مشترک دانست. العمر با بیان اینکه نفت، نخستین منبع درآمد کویت محسوب می‌شود و با توجه به نوسانات قیمت آن، بنابراین دولت کویت مجدانه به دنبال تنوع بخشیدن به منابع درآمدی خود می‌باشد، تاکید کرد: دولت کویت با اتخاذ برنامه اصلاحات جامع اقتصادی، در جهت تقویت نقش بخش خصوصی داخلی و خارجی در اجرای پروژه‌های مشارکتی و حمایت از پروژه‌های کوچک و بهبود فضای کسب و کار برای ایجاد فضای سرمایه گذاری جذاب در این کشور گام برداشته است. وی در ادامه به اهتمام ویژه دولت کویت به بخش خصوصی با توجه به نقش محوری آن در ارتقای رشد اقتصادی در راستای چشم انداز کویت برای تبدیل این کشور به یک مرکز مالی و تجاری در منطقه و جذب سرمایه گذار خارجی اشاره کرد و گفت: کویت با استفاده از قوانین اقتصادی و ارائه مشوق ها توسط سازمان تشویق سرمایه گذاری مستقیم، راه را برای ورود سرمایه گذاران خارجی و مشارکت آنان در اجرای پروژه‌های مندرج در طرح توسعه در چارچوب چشم انداز کویت 2035 فراهم کرده است.

منبع: الرای

تصویب نتایج مطالعه امکان سنجی پروژه اتصال راه آهن میان کویت و ریاض

نوره المشعان وزیر مشاغل عمومی و وزیر دولت در امور شهرداری کویت، از تصویب نتایج مطالعه امکان سنجی پروژه اتصال راه آهن میان کویت و ریاض طی ششمین نشست کمیته عالی راهبری کویت – عربستان خبر داد. وی توافق حاصله را بیانگر اراده مشترک برای ساختن آینده ای پایدار و به هم پیوسته در منطقه دانست. وزیر مشاغل عمومی‌کویت در حاشیه استقبال از صالح الجاسر وزیر حمل و نقل و خدمات لجستیک عربستان و هیات همراه وی به مناسبت سفر به کویت، این سفر را گامی مهم در چارچوب تقویت همکاری‌های راهبردی میان دو کشور برادر به علاوه تبادل تجربیات و تعمیق همکاری‌های منطقه ای دانست. المشعان افزود: مطالعه امکان سنجی پروژه اتصال راه آهن میان دو کشور به مدت شش ماه به طور انجامید و در این مدت تیم های دو کشور با افزایش تلاش و برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد در زمینه‌های مختلف توانستند بر موانع فائق آیند و جلسات تیم های دو کشور تقریباً به صورت روزانه از طریق ارتباط تصویری برگزار می‌شد و در نتیجه آن ارتباطات فکری و توسعه ای را برای ساخت پروژه تقویت شده است. وزیر حمل و نقل عربستان نیز به نوبه خود نسبت به نتایج مذاکرات ششمین نشست کمیته عالی راهبردی برای ارتقای همکاری و همگرایی میان دو کشور برادر ابراز خرسندی کرد.

منبع: القبس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما