معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته اول اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

2 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری کویت و ایتالیا در سال 2023

لورنزو مورینی سفیر ایتالیا در کویت در نخستین کنفرانس مطبوعاتی پس از تسلیم استوارنامه، در پاسخ به سوالی درباره همکاری امنیتی میان دو کشور و تحولات اخیر در خصوص جنگنده‌های یوروفایتر خریداری شده توسط کویت، گفت: روند تحویل این نوع جنگنده‌ها به کویت طبق جدول زمانی توافق شده با وزارت دفاع کویت به خوبی پیش می رود و کویت تاکنون بیش از نیمی از جنگنده‌های خریداری شده را تحویل گرفته است و با این حال زمان دقیق تحویل آخرین دسته از این جنگنده به کویت هنوز مشخص نشده است. سفیر ایتالیا نسبت به توسعه توان نظامی نیروی دریایی و هوایی کویت ابراز تمایل کرد و در عین حال بر همکاری سنتی دیرینه میان نیروهای مسلح دو کشور تاکید کرد و گفت: شرکت های ایتالیایی آماده ارائه محصولات دفاعی خود به کویت هستند. حدود 500 سرباز ایتالیایی در زمینه ارائه خدمات پشتیبانی لجستیکی و نظارت در چارچوب ائتلاف بین الملی علیه داعش، در کویت مشغول فعالیت هستند. کویت و ایتالیا سال جاری شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دوجانبه را جشن خواهند گرفت. مورینی حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2023 را حدود 2 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت این رقم رو به افزایش است. سرمایه گذاری‌ها عمدتاً در بخش نفت و گاز، زیرساختی، خودرو و صنعت مُد متمرکز است.

منبع: الرای

افزایش دمای هوا و بیم قطعی برق در زمان اوج مصرف در فصل تابستان

افزایش میانگین دمای هوا‏ و مصرف برق در کویت با نزدیک شدن فصل تابستان، زنگ خطر احتمال قطعی برق در این کشور را به صدا در آورده است زیرا انتظار می رود میانگین مصرف برق از مرز 17 هزار مگاوات میانگین طبیعی تولید، نیز فراتر رود. منابع آگاه در وزارت آب و برق و انرژی‌های تجدیدپذیر کویت اعلام کردند: وزارتخانه به دلیل بحران کمبود تولید برق، مرحله حساسی را پشت سر می‌گذارد و انتظار می رود در نتیجه عدم اجرای پروژه‌های جدید و ورود آنها به مرحله بهره برداری در سه سال آینده و در سایه روند توسعه شهری با احداث مناطق جدید مسکونی، کشور در سال آینده با مشکل کمبود برق مواجه شود بحرانی که تا سال 2028 نیز ادامه پیدا خواهد کرد. وزارت آب و برق در مرحله کنونی با دو بحران فرسایش واحدهای تولیدی در ایستگاه‌های تولید و هزینه بالای نگهداری آنها به علاوه تاخیر در ارائه و اجرای پروژه‌های توافق شده آتی برای تولید آب و برق است، پروژه‌هایی که مقرر بود وزارتخانه و یا سازمان پروژه‌های مشترک میان بخش دولتی و خصوصی آنها را مطرح و اجرا کنند. به گفته منابع، مسئولان وزارتخانه به نرسیدن دمای هوا به سطوح بی سابقه در تابستان آینده امید بسته اند و در صورت افزایش دمای هوا و میانگین مصرف، قطعی برق از مزارع و ویلاهای ساحلی و تفریحی و اسطبل ها در ساعات اوج مصرف از ساعت 1 لغایت 3 بعد از ظهر از گزینه‌های تلخ گریزناپذیر در پیش روی وزارتخانه خواهد بود. استفاده از شبکه اتصال برق کشورهای شورای همکاری و تلاش برای صرفه جویی 20 درصدی میانگین مصرف برق به ویژه در ساعات اوج مصرف در مناطق صنعتی شامل کارخانه‌ها و برخی تاسیسات نفتی را از جمله توصیه‌های فراروی برای غلبه بر بحران کنونی برق در کشور داشتند و تکمیل توافق برای واردات برق از برخی کشورهای شورای همکاری از طریق سازمان اتصال برق شورای همکاری، می‌تواند بحران برق در کشور را به طور موقت کاهش دهد اما با توجه به اینکه پیش بینی می‌شود میانگین کمبود برق در فصل تابستان سال آینده به مرز یک هزار مگاوات برسد، بنابراین نمی‌توان مانع از تداوم این بحران در تابستان‌های آینده شد زیرا وزارتخانه به دلایل فنی نمی‌تواند بیش از 600 مگاوات از طریق سازمان اتصال شورای همکاری برق وارد کند. کما اینکه در نتیجه کندی روند اجرای پروژه‌های مطرح شده توسط وزارتخانه و یا سازمان پروژه‌های مشترک میان بخش دولتی و خصوصی، این وزارتخانه از اضافه کردن حدود 13 هزار مگاوات برق به حوزه تولید خود، محروم مانده است که این پروژه‌ها عبارتند از: اجرای فاز دوم و سوم ایستگاه الزور شمالی برای تولید 2700 مگاوات برق، فاز نخست ایستگاه الخیران برای تولید 4500 مگاوات برق، فاز نخست ایستگاه النویصیب با ظرفیت تولید 3000 مگاوات و فاز چهارم ایستگاه الصبیه با ظرفیت 1050 مگاوات.

منبع: الرای

افزایش 02. 3 درصدی میانگین تورم در ماه مارس در کویت

اداره مرکزی آمار کویت، از افزایش 02. 3 درصدی میانگین تورم در ماه مارس گذشته بخاطر افزایش هزینه کالاهای اساسی اصلی اعم از پوشاک، مواد غذایی و آموزش خبر داد. بنابر اعلام مرکز آمار، میانگین تورم در ماه مارس گذشته به میانگین 38. 0 درصد در مقایسه با ماه فوریه گذشته افزایش یافته است. در این مدت قیمت گروه مواد غذایی و نوشیدنی‌ها 17. 5 درصد ، دخانیات و تنباکو 51. 0 درصد ، پوشاک 37. 6 درصد ، خدمات مسکن 41. 1 درصد، بهداشت 41. 3 درصد و اثاثیه و مبلمان 90. 3 درصد افزایش داشته اند.

منبع: الجریده

درخواست وزارت آب و برق از موسسه نفت کویت برای کاهش 20 درصدی مصرف انرژی

مهندس مها العسعوسی سرپرست معاونت وزارت آب و برق و انرژی‌های تجدیدپذیر کویت در حاشیه مراسم وزارتخانه به مناسبت «روز جهانی زمین پاک»، از تلاش وزارتخانه برای بهینه سازی مصرف انرژی در دوران پیک مصرف در فصل تابستان پیش رو خبر داد و گفت برای جلوگیری از بروز بحران انرژی در کشور، همانند تابستان سال گذشته به همکاری و همبستگی همگان نیاز است. وی با اشاره به اینکه عملیات تعمیر و نگهداری نیروگاه‌ها در پایان ماه مه آینده به پایان خواهد رسید، گفت: نیروگاه‌ها از ابتدای ماه ژوئن آینده با ظرفیت کامل روند تولید انرژی را آغاز خواهند کرد و وزارتخانه هم اکنون در حال هماهنگی با دستگاه‌های مختلف دولتی برای افزایش سطح آگاهی نسبت به اهمیت منطقی کردن مصرف انرژی است و گام هایی نیز در این زمینه برداشته است. العسعوسی گفت: وزارت آب و برق کویت طی نامه ای به شرکت نفت کویت، از آن خواسته است تا با صرفه جویی ، میانگین مصرف برق خود را در زمان اوج مصرف در فصل تابستان به میزان 20 درصد کاهش دهد. العسعوسی، گسترش استفاده از کنتورهای هوشمند را یکی از روش های منطقی سازی و کاهش بار مصرف برشمرد.

 منبع: الرای

همایش نمایندگی اتحادیه اروپا در کویت با همکاری اتاق بازرگانی کویت و سازمان بین المللی کار

نمایندگی اتحادیه اروپا در کویت با همکاری اتاق صنایع و بازرگانی کویت و سازمان بین المللی کار، همایشی با عنوان «حمایت از گذار عادلانه به سمت اقتصاد سبز در کویت: نقش بخش خصوصی» را برای بررسی نقش بخش خصوصی در پیشبرد پروژه‌های پایدار، تشویق نوآوری و تولید سازگار با محیط زیست و بهره وری از منابع به علاوه کمک به توسعه استراتژی‌های موثر برای حمایت از گذار عادلانه به سمت یک جامعه پایدار از لحاظ زیست محیطی و اقتصاد سبز برگزار کرد. شرکت کنندگان، نقش بخش خصوصی در حمایت از تلاش ها برای کاهش انتشار کربن در کویت به ویژه در بخش های استراتژیک مانند انرژی، خرده فروشی، بانکداری ، آب ، نمک زدایی و ساخت و ساز و اقتصاد دایره ای تاکید کردند و افزودند: نیاز فوری به رسیدگی به تغییرات اقلیمی و تخریب محیط زیست غیر قابل انکار است و اقتصادهای جهانی را ملزم به اتخاذ سیاست هایی می‌کند پایداری زیست محیطی و سازگاری با آب و هوا را در اولویت قرار دهند.

منبع: الجریده

پیامدهای منفی ناشی از سقوط سهام شرکت «Agility» بر بازار بورس کویت

در حالی پیامدهای منفی ناشی از سقوط سهام شرکت «Agility» در بازار بورس اوراق بهادار کویت در جلسه مورخ 16 آوریل موسوم به جلسه «سه شنبه سیاه» و سقوط 44 درصدی ارزش سهام آن، همچنان بر بازار بورس کویت سایه افکنده است که ارزش بازار بورس کویت متحمل زیان هنگفت بالغ بر بیش از یک میلیارد دینار شده است. ارزش سهام این شرکت با 582 میلیون دینار از سطح 31. 1 میلیارد دینار به 730 میلیون و در پایان دیروز دوشنبه به 4. 872 میلیون دینار رسید و این بدین معناست که ارزش سهام این شرکت تنها ظرف یک هفته 6. 439 میلیون دینار کاهش یافته است. قابل توجه است 44. 16 درصد از سهام شرکت «Agility» مربوط به موسسه تامین اجتماعی کویت به ارزش 440 میلیون دینار بوده که نتیجه سقوط ارزش سهام این شرکت، در حال حاضر به 8. 136 میلیون دینار کاهش یافته است. منابع مطلع در بخش اقتصاد کویت از سهل انگاری موسسه تامین اجتماعی کویت و عدم اقدام آن به تعیین عضو برای نمایندگی موسسه در هیات مدیره شرکت «Agility» برای حفظ حقوق بازنشستگان و سرمایه گذاران کوچک انتقاد کردند.

منبع: الانباء

اجرای 52 درصدی پروژه بندر «مبارک الکبیر»

در حالی اجرای پروژه بندر «مبارک الکبیر» کویت توسط بخش پروژه‌های بزرگ وزارت مشاغل عمومی در دست انجام است که پس از گذشت 17 سال از آغاز اجرای آن در ماه سپتامبر 2007 با هدف احیای پروژه جاده ابریشم و تبدیل کویت به دروازه شمال خلیج فارس، ادامه دارد که منابع آگاه وزارتخانه فاش کردند: تنها 52 درصد از این پروژه تا به امروز اجرا شده است که عبارتند: اجرای جاده ارتباطی منطقه «الصبیه» به شرق جزیره «بوبیان»، تکمیل اسکله بندر و تکمیل اجرای 100 درصدی احیای زمینی که در آن ساخته شده است، اجرای 90 درصدی احداث جاده در طول 7 کیلومتر برای اتصال جزیره بوبیان با منطقه بندر، اتمام مراحل عملیات طراحی پروژه برای احداث، تکمیل و نگهداری زیرساخت ها، محوطه کانتینری، ساختمان‌ها و تاسیسات اصلی، طراحی کامل تجهیزات باربری، تکمیل طرح زیرسازی اسکله، اجرای 100 درصدی طراحی توسعه آبراه مشترک با عراق.

منبع: الرای

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما