معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۲:۱۵

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تامین 3500 مگاوات برق کویت توسط شبکه اتصال برق شورای همکاری

پس از قطعی برق در چندین منطقه و در حالی که هشدار نمایندگان مجلس این کشور درباره بحران احتمالی کمبود برق در کویت افزایش یافته است و صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت با اشاره به اینکه کویت بزرگ ترین ذینفع پروژه اتصال برق شورای همکاری است و این پروژه در تمامی زمان‌ها، تداوم پایداری انرژی الکتریکی را تامین خواهد کرد، اعلام کرد: این پروژه ظرفیت پشتیبانی برق در کویت را به حدود 3500 مگاوات افزایش می دهد. صندوق توسعه اقتصادی کویت اضافه کرد: اجرای این پروژه در قالب پروژه‌های توسعه اتصال شبکه برق شورای همکاری از طریق پروژه احداث ایستگاه «الوفره» می‌باشد و شبکه اتصال برق شورا را از طریق چهار مدار 400 کیلوواتی به شبکه برق کویت متصل می‌کند. هزینه این پروژه بالغ بر 270 میلیون دلار است و تاکنون 75 درصد آن تکمیل شده است و پیش بینی می‌شود در ماه دسامبر آینده به اتمام برسد.

منبع: القبس

طرح 11 مناقصه اکتشاف و تولید توسط شرکت نفت کویت

نشریه «مید» اعلام کرد: شرکت نفت کویت جزئیات مربوط به 11 مناقصه جدید در زمینه اکتشاف و تولید را برای دریافت پیشنهادات، به پیمانکاران ارائه کرده است. بنا بر اعلام این نشریه، شرکت نفت کویت اخیراً با راه اندازی پورتال (K-Tendering) از عزم خود برای طرح مناقصه‌های ذیل به پیمانکاران خبر داده است که این مناقصه‌ها به شرح آتی می‌باشند: پروژه تامین نیروی انسانی متخصص/ پشتیبانی برای گروه توسعه میدان‌های گازی، خدمات تعمیر و نگهداری تاسیسات تولیدی در مناطق شرق کویت، نصب ایستگاه تزریق آب (WIP-IV) در منطقه شرق کویت، افزایش ظرفیت تصفیه فاضلات مراکز جمع آوری شماره 27 و 28، توافقنامه اصلی ویژه بازیابی هیدروکربن تقویت شده، تجدید مراکز جمع آوری شماره 15، 23 و 25 واقع در شمال کویت، تاسیسات آزمایشی بلندمدت در میدان «الصابریه»، تاسیسات جدید نمک زدایی گاز و استخراج گوگرد در غرب کویت، گسترش تاسیسات EWDPS I & II ویژه پروژه تعمیر، نگهداری و تزریق، سیستم جدید تزریق آب «برقان جدید» در جنوب و شرق کویت. قابل توجه است شرکت نفت کویت در حالی این پورتال راه اندازی کرده است که در حال ادغام بسیاری از شرکت های وابسته به خود است و قصد دارد 8 شرکت وابسته به خود را در قالب 4 شرکت ادغام کند.

منبع: الانباء

 10 میلیارد دینار حجم درآمد سرمایه گذاری خارجی کویت در سال 2023

براساس داده‌های بانک مرکزی کویت، میزان درآمد سرمایه گذاری خارجی کویت در سال 2023، حدود 25 درصد افزایش یافت و در پایان سال مذکور به سطح 10 میلیارد دینار رسید این در حالی است که این رقم در سال 2022 بالغ بر 9. 7 میلیارد دینار بوده است. طبق این داده‌ها، ارزش درآمدهای سرمایه گذاری حاصله در سال 2023 از چهار بخش به شرح ذیل است: 5. 2 میلیارد دینار حجم درآمدهای ناشی از سرمایه گذاری مستقیم ، 3. 5 میلیارد دینار ارزش درآمدهای حاصله از سرمایه گذاری سبد، 3 میلیارد دینار ناشی از سایر سرمایه گذاری‌ها و 5. 685 میلیون دینار ارزش درآمدهای ناشی از دارایی‌های ذخایر کویت.

منبع: الانباء

صادرات 55. 2 میلیارد دلاری به چین در سه ماهه نخست سال 2024

براساس داده‌های رسمی صادره از دولت چین نشان می دهد حجم صادرات کویت به این کشور در سه ماهه نخست سال جاری کاهش یافته و در رتبه پنجم کشورهای صادرکننده به چین قرار گرفته است . طبق این داده‌ها، ارزش صادرات کویت در سه ماهه نخست سال  2024 به چین بالغ بر 55. 2 میلیارد دلار و حجم واردات آن از چین بالغ بر 07. 1 میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که ارزش صادرات کویت به چین در مدت مشابه در سال 2023 بالغ بر 85. 4 میلیارد دلار و حجم واردات آن از این کشور بالغ بر 31. 1 میلیارد دلار بوده است.

منبع: الانباء

126 میلیون دلار صادرات نفت کویت به آمریکا در سه ماهه نخست 2024

داده‌های رسمی آمریکا نشان می دهد کویت در سه ماهه نخست سال جاری 74. 1 میلیون بشکه نفت به ارزش 55. 126 میلیون دلار به آمریکا صادر کرده است. گفتنی است کویت در ماه فوریه سال 2024 نفت به آمریکا صادر نکرده است. طبق داده‌های مذکور حجم صادرات نفت خام عربستان به آمریکا در مدت مذکور بالغ بر 433. 25 میلیون بشکه به ارزش 133. 2 میلیارد دلار بوده است.

منبع: السیاسه

کویت تعداد کشتی‌های نفتکش خود را به 28  نفتکش کاهش می‌دهد

داده‌های رسمی نشان می دهد که شرکت نفتکش کویت (بازوی حمل و نقل دریایی نفت، مشتقات و گاز شرکت نفت کویت) 3 کشتی نفتکش غول پیکر خود را در سال مالی 2027-2026 به فروش خواهد رساند و ناوگان خود را از 31 به 28 کشتی متشکل از 10 نفتکش غول پیکر، 13 نفتکش برای حمل و نقل فرآورده‌های نفتی در اندازه‌های مختلف و 5 تانکر گاز مایع کاهش خواهد داد. کشتی نفتکش «کاظمه 3» و دو کشتی «السلام2» و «السور2» ساخت شرکت کشتی سازی کره جنوبی «دوو» در سال 2007 ، 3 کشتی هستند که شرکت نفتکش کویت قصد فروش آنها را دارد. علی رغم کاهش ناوگان دریایی کویت، شرکت نفت کویت معتقد است این ناوگان‌ها از لحاظ تعداد و نوع برای پوشش الزامات استراتژی بازاریابی نفت شرکت در درازمدت کافی خواهد بود. داده‌ها نشان می دهد که نیاز شرکت نفت کویت به نفتکش ها در چارچوب برنامه استراتژی نفتی کشور از سال 2020  لغایت 2027 متفاوت خواهد بود به طوری که این شرکت در ابتدای برنامه استراتژی خود تنها به حدود 24 کشتی نفتکش از مجموع 30 کشتی نیاز داشته است بنابراین 25 فروند کشتی نفتکش نیازهای بازاریابی شرکت را تامین خواهد کرد. قابل توجه است شرکت نفتکش کویت به استاندادرهای ایمنی و زیست محیطی بسیار اهتمام می ورزد و کشتی‌های نفتکش آن از بالاترین استانداردهای عملیاتی پیروی و به طور منظم از طریق آبراه‌های دشوار مانند کانال سوئز و تنگه‌های سنگاپور، مالاکا تردد می‌کنند. این داده‌ها همچنین حاکی از آن است که شرکت نفتکش کویت قصد دارد مطالعه دقیقی برای توسعه و بهبوند حجم ناوگان و عملیات تجاری و سرمایه گذاری این شرکت تدوین کند تا طی دراز مدت در زمینه حمله و نقل دریایی در جهان پیشرو باشد و انتظار می رود این مطالعه ظرف سه ماه اول یا دوم سال 2025-2024 راه اندازی شود.

منبع: الانباء

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما