معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۱۲:۵۵ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کویت

براساس داده‌های رسمی، کویت در زمینه جذب سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی در سال 2023 شاهد جهشی بزرگ بوده به طوری که با 180 درصد افزایش به سطح 649 میلیون دینار (معادل 11. 2 میلیارد دلار) رسیده است . این رقم در سال 2022 به ارزش 232 میلیون دینار (معادل 757 میلیون دلار) بوده است. این جهش عظیم در حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی وارد شده به کویت، بیانگر میزان اعتماد و جذابیتی است که اقتصاد ملی این کشور در سطح جهانی از آن برخوردار است و آن را به یکی از مقاصد سرمایه گذاری برای بسیاری از نهادهای جهانی مبدل کرده و باعث ایجاد فرصت های خوب سرمایه گذاری در بازار کویت شده است. سازمان تشویق سرمایه گذاری کویت در گزارش سالانه خود در سال گذشته، حجم سرمایه گذاری مستقیم انباشته شده تایید شده از زمان شروع به کار خود از اول ژانویه 2015 تا پایان 31 مارس 2023، را نزدیک به 47. 1 میلیارد دینار شامل سرمایه گذاری 69 نهاد از 26 کشور از قاره‌های مختلف با تمرکز در بخش خدمات به ویژه سیستم های اطلاعاتی، نفت و گاز، هوانوردی، سلامت و شامل 72. 66 درصد قاره اروپا، 22 درصد قاره آسیا، 94. 8 درصد قاره آمریکای شمالی، 21. 2 درصد قاره آفریقا و 13. 0 درصد قاره اقیانوسیه اعلام کرده است.

منبع: الانباء

افزایش حجم ذخایر ارزی کویت به 47. 14 میلیارد دینار در پایان ماه آوریل 2024

براساس گزارش بانک مرکزی کویت، حجم ذخایر ارزی این کشور در پایان ماه آوریل گذشته با 1. 3 درصد رشد به 47. 13 میلیارد دینار رسید. این در حالی است که این رقم در ماه مارس گذشته بالغ بر 066. 13 میلیارد دینار بوده است. قابل توجه اینکه ذخیره ارزی این کشور، کل موجودی نقدی، حساب ها، اوراق قرضه، گواهی سپرده و اسناد خزانه و سپرده‌های ارزی نزد بانک مرکزی کویت را شامل می‌شود. این در حالی است که طبق «شورای جهانی طلا»، ذخایر طلای کویت طبق معمول سال های گذشته تغییر نکرده و همچنان بالغ بر 79 تن است.

منبع: الانباء

امضای قرارداد خرید 500 مگاوات برق از شبکه اتصال برق شورای همکاری توسط کویت

وزارت آب و برق و انرژی‌های تجدیدپذیر کویت، قرارداد خرید 500 مگاوات برق از طریق شبکه اتصال برق شورای همکاری از عمان را امضا کرد. هیثم العلی جانشین معاون وزارتخانه در حاشیه امضای این قرارداد، گفت: این قرارداد به کشور کمک خواهد کرد تا بر مشکلات فائق آمده و مسیری طولانی را برای تامین برق مورد نیاز کشور در ایام پیک فصل تابستان طی کند. وی خاطرنشان کرد روند خرید برق از سازمان اتصال برق شورای همکاری پس از انجام مطالعات لازم در این خصوص صورت گرفته، به خصوص اینکه نرخ ارائه شده برای خرید برق به قیمت تمام شده تولید داخلی نزدیک بوده است. احمد الابراهیم مدیرعامل هیات شبکه اتصال برق شورای همکاری نیز به نوبه خود در حاشیه امضای این قرارداد، گفت : این قرارداد بسته به شرایط و نیازهای شبکه‌های به هم پیوسته کشورهای عضو شورا، در ماه‌های ژوئیه و اوت نیز قابل تمدید خواهد بود . وی هدف از تجارت انرژی الکتریکی میان کشورهای شورای همکاری را تحقق توسعه پایدار، اطمینان از تامین برق مورد نیاز و صرفه جویی در هزینه‌های مربوط به تولید و ارائه انرژی پایدار با قیمت های رقابتی و ساخت ایستگاه‌ها دانست و گفت تبادل و تجارت انرژی میان این کشورها از مهم ترین اهداف سرمایه گذاری کشورهای شورا در این سازمان و شبکه برق است. قابل توجه است: کویت نزدیک به 27 درصد از این شبکه را در اختیار دارد و دومین سهامدار بزرگ در آن است و اجرای پروژه احداث شبکه اتصال برق کشورهای شورای همکاری در سال 2005 آغاز و در قالب 3 مرحله به شرح آتی در سال 2009 پایان یافت. اتصال شبکه‌های برق میان کویت، عربستان، بحرین و قطر، سپس اتصال میان دو شبکه برق امارات و عمان و سوم اتصال شبکه برق از کویت تا عمان.

منبع: الانباء

موافقت با اعطای 37 قرارداد مربوط به دکل حفاری و تعمیر چاه‌های نفت کویت

منابع مطلع در بخش نفت، فاش کردند: کمیته عالی تدارکات شرکت نفت کویت، با اعطای 37 فقره قرارداد مربوط به دکل های حفاری و تعمیر چاه‌های نفت این کشور با کمترین هزینه تخمینی بالغ بر 527 میلیون دلار موافقت کرد به طوری که از مجموع این قراردادها، 11 مورد از عملیات مربوط به دکل های حفاری و تعمیر چاه‌ها سهم پیمانکاران داخلی خواهد بود. این منابع افزودند این اقدام بیانگر پایبندی شرکت نفت کویت به حمایت از پیمانکار ملی است که به نوبه خود در ایجاد یک صنعت مستحکم محلی که توانایی همگامی‌با چالش ها را داشته باشد، کمک خواهد کرد. کما اینکه ایجاد فرصت های شغلی گسترده و ارتقای استراتژی شرکت در تلاش برای افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز را به دنبال خواهد داشت. منابع مذکور با بیان اینکه زمان بهره برداری یک سال پس از امضای قرارداد خواهد بود، خاطرنشان کردند: شرکت نفت کویت در گامی‌که بیانگر موفقیت مستمر مدیریت اجرایی آن در عمل به تعهدات خود به منظور بهره برداری بهینه از دارایی‌ها، ایجاد رقابت و بهبود عملکرد و گشایش بیشتر به روی بازار جهانی است، در حال حاضر در حال آماده سازی برای راه اندازی مناقصه‌های جدید است که بیشترین سهم آن متعلق به پیمانکاران داخلی خواهد بود.

منبع: الانباء

افزایش 17. 3 درصدی نرخ تورم در کویت

براساس داده‌های اداره مرکزی آمار کویت، نرخ تورم سالانه در کویت در ماه آوریل گذشته به 17. 3 درصد افزایش یافت، حال آن که این رقم در ماه مارس گذشته بالغ بر 02. 3 درصد بوده است. اداره مرکزی آمار کویت در وب سایت خود اعلام کرد گروه مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی 79. 5 درصد، سیگار و تنباکو 22. 0 درصد ، پوشاک و کفش 95. 5 درصد و خدمات مسکن 41. 1 درصد افزایش یافته است.

منبع: الانباء

کویت سومین کشور عربی سرمایه گذار در مصر

براساس آخرین گزارش اداره آمار، ارزش سرمایه گذاری کشورهای عربی در سال مالی 2023-2022 در مصر بالغ بر 3. 7 میلیارد دلار بوده است حال آن که این رقم در سال مالی 2022-2021 حدود 2. 8 میلیارد دلار بوده است. امارات با حدود 3 میلیارد دلار، بیشترین حجم سرمایه گذاری در میان کشورهای عربی در مصر را به خود اختصاص داده و در رده نخست قرار گرفته است. عربستان با سرمایه گذاری به ارزش 4. 2 میلیارد دلار، کویت با ارزش سرمایه گذاری بالغ بر 6. 632 میلیون دلار، قطر با حدود 2. 548 میلیون دلار و بحرین با نزدیک به 337 میلیون دلار به ترتیب در رده‌های دوم تا پنجم کشورهای سرمایه گذار عربی در مصر قرار گرفته اند. بنا بر گزارش مذکور، ارزش سرمایه گذاری مصر در کشورهای عربی در سال مالی 2023- 2022 بالغ بر 3 میلیارد دلار بوده است و حال آن که این رقم در سال مالی قبل به ارزش 8. 2 میلیارد دلار بوده است. امارات متحده با 7. 1 میلیارد دلار مقصد نخست سرمایه گذاری مصر بوده و پس از آن عربستان با 1. 272 میلیون دلار، کویت با 2. 221 میلیون دلار، بحرین با 5. 108 میلیون دلار و قطر با 8. 86 میلیون دلار در رده دوم تا پنجم قرار گرفته اند.

منبع: الرای

صادرات 21 میلیون دیناری محصولات کویت در ماه فوریه

وزارت بازرگانی و صنایع کویت، حجم صادرات تولیدات این کشور را در ماه فوریه سال 2024 نزدیک به 21 میلیون دینار اعلام کرد که نسبت به حجم صادرات بالغ بر 23 میلیون دیناری ژانویه سال جاری، 9 درصد کاهش داشته است. گزارش وزارتخانه حاکی از کاهش حجم صادرات محصولات کویت در ماه فوریه گذشته به بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عضو شورای همکاری، آفریقایی، آسیایی، استرالیا و قاره آمریکا و در مقابل افزایش حجم صادرات آن به کشورهای عربی و قاره اروپا می‌باشد. طبق این گزارش، حجم صادرات محصولات کویت به کشورهای عضو شورای همکاری در ماه فوریه بالغ بر 12 میلیون دینار بوده که نسبت به ماه قبل 27 درصد کاهش داشته است. ارزش کل صادرات محصولات کویت در ماه مذکور به کشورها در قاره آسیا و استرالیا نیز با 79 درصد کاهش بالغ بر 24 هزار دینار و به کشورهای قاره آمریکا با 69 درصد کاهش به ارزش 40 هزار دینار بوده است. در مقابل حجم صادرات کویت در ماه فوریه به کشورهای عربی با 30 درصد افزایش به ارزش 8 میلیون دینار و به کشورهای قاره اروپا با 168 درصد افزایش به ارزش 999 هزار دینار بوده است.

منبع: السیاسه

5 قرارداد شرکت نفت کویت برای تامین لوله‌های حفاری چاه‌های عمیق

شرکت نفت کویت برای تامین لوله‌های حفاری چاه‌های عمیق تصمیم به امضای 5 قرارداد به ارزش کلی 187 میلیون دلار گرفته است. به گفته این منابع، شرکت نفت کویت در چارچوب برنامه راهبردی خود و به منظور تامین و ساخت لوله برای حفاری انواع چاه‌های عمیق در منطقه شمال کشور و میادین گازی ژوراسیک ، 5 قرارداد با شرکت های داخلی متخصص در این زمینه امضا خواهد کرد و عمق برخی از این چاه‌ها بین 15 الی 20 هزار فوت نیز خواهد رسید. منابع یاد شده این قراردادها را بزرگترین قرادادهای شرکت نفت در نوع خود دانستند و هدف از آن را حمایت از فعالیت ها و عملیات شرکت در زمینه حفاری و تکمیل چاه‌های نفت و گاز اعلام کردند.

منبع: الانباء

22.39 میلیارد دلار حجم تجارت میان چین و کویت در سال 2023

دکتر خالد مهدی دبیرکل شورای عالی برنامه ریزی و توسعه کویت، گفت: کویت، در پی رهنمودهای اخیر شیخ مشعل الاحمد امیر کشور، هم اکنون مرحله باثبات تری را در اجرای پروژه‌های راهبردی و پیشبرد سریع آنها طی می‌کند. وی طی سخنانی در حاشیه شرکت در همایش «یک کمربند، یک جاده» درباره تبادل رسانه و همکاری میان چین و کویت که با حضور ژانگ جیان وی سفیر چین و وو چونگ مین معاون مدیرکل دفتر منطقه ای خبرگزاری رسمی چین «شین هوا» در خاورمیانه و جمعی از نمایندگان رسانه‌ها، تصریح کرد: شرکت های چینی طی رقابت با سایر شرکت ها، برنده پروژه‌های متعدد مربوط به طرح توسعه کشور شده اند و توانایی این شرکت ها در تامین نیروی انسانی و تسریع تکمیل پروژه‌ها علاوه بر توان مالی عالی آنها ، از جمله ویژگی‌هایی است که شرکت های چینی را نسبت به سایر شرکت ها متمایز می دارد و این همان چیزی است که کویت به ویژه در پروژه‌های جاده ای خود به آن نیاز دارد. سفیر چین گفت: امسال دهمین سالگرد امضای سند همکاری میان چین و کویت در چارچوب این ابتکار است و طی دهه گذشته، دو طرف در همکاری‌های خود در این زمینه به نتایج مثبتی دست یافته اند و حجم تجارت میان دو کشور از 25. 12 میلیارد دلار در سال 2013 به 39. 22 میلیارد دلار در سال 2023 رسیده است و از سال 2015 چین به عنوان بزرگ ترین شریک تجاری کویت مبدل شده است.

منبع: الرای

موافقت دولت کویت با استخدام 15 هزار شهروند در ادارات دولتی

در صفحه نخست چاپ امروز این روزنامه آمده است: در حالی هیات دولت در نخستین جلسه خود به ریاست شیخ احمد العبداله نخست وزیر این کشور، اولویت ها و برنامه‌های فوری خود را برای تسریع اجرای پروژه‌های متوقف شده مشخص کرد و در مرحله آینده وارد چرخه اجرا خواهند شد که هیات دولت همچنین استخدام نزدیک 15 هزار تن از شهروندان در ادارات دولتی را تصویب کرده و قرار است اسامی‌شهروندان استخدامی، از طریق دیوان خدمات کشوری ظرف ماه جاری اعلام شود. بنا بر اعلام این منبع کمیته امور اقتصادی هیات دولت به منظور بررسی فرمول نهایی مربوط به «جایگزین راهبردی» و «ارتقای سطح معیشتی مردم» برای ارجاع آن به هیات دولت، هفته آینده تشکیل جلسه خواهد داد. منبع مذکور اضافه کرد: دولت همچنین یک کمیته برای همکاری با چین و پیگیری پروژه‌های بزرگ از جمله توسعه جزایر شمالی و بندر «مبارک الکبیر» به علاوه پروژه‌های مربوط به مسکن، انرژی‌های تجدیدپذیر و غیره تشکیل خواهد داد، پروژه‌هایی که هدف از آن تنوع بخشیدن به منابع غیر نفتی کشور می‌باشد.

منبع: القبس

15 میلیارد دینار حجم دارایی‌های ذخیره رسمی‌کویت

دارایی‌های ذخیره رسمی‌کویت در پایان ماه آوریل 2024 به 15 میلیارد دینار رسید که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2023، 700 میلیون دینار کاهش داشته است. آمار ماهانه صادره از سوی بانک مرکزی کویت برای ماه آوریل، نشان می دهد که دارایی‌های ذخیره رسمی‌کویت طلای نقدی، وضعیت ذخیره در صندوق و حق برداشت مخصوص، ارزهای خارجی و سپرده‌های خارج از کشور و اوراق بهادار در خارج را شامل ولی دارایی‌های صندوق دولتی برای نسل های آینده را شامل نمی‌شود. تسهیلات اعتباری این بخش با 3. 1 میلیارد دینار افزایش در پایان ماه آوریل به 132. 48 میلیارد دینار رسید حال آن که این رقم در سال گذشته بالغ بر 86. 46 میلیارد دینار بوده است. وام های مصرفی و مسکن بالغ بر 18 میلیارد دینار بوده که میان وام های مصرفی به ارزش 2 میلیارد دینار و وام های مسکن به میزان 16 میلیارد توزیع شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 330 میلیون دینار افزایش سالانه داشته است. دارایی‌های بانک مرکزی کویت با 660 میلیون دینار کاهش در پایان ماه آوریل 2024 بالغ بر 7. 13 میلیارد دینار بوده است حال آنکه این رقم در مدت مشابه در سال 2023 بالغ بر 3. 14 میلیارد دینار بوده است. سپرده‌های بخش خصوصی به ارز داخلی (دینار) در بانک های محلی در ماه آوریل گذشته 8. 0 درصد افزایش و به 5. 36 میلیارد دینار رسیده است. سپرده‌های بخش خصوصی به ارز خارجی با 9. 0 درصد افزایش به 9. 1 میلیارد دینار رسیده است این در حالی است که کل موجودی مطالبات بانک های داخلی از بانک مرکزی به دینار از اوراق (بانک مرکزی) در 3. 3 میلیارد دینار تثبیت شده است. مجموع دارایی‌های بانک های داخلی در ماه آوریل گذشته با اندکی افزایش به میانگین 2. 0 درصد به 8. 87 میلیارد دینار رسیده در حالی که خالص دارایی‌های خارجی بانک های داخلی با 7 درصد کاهش به 7. 12 میلیارد دینار رسیده است. 

منبع: النهار

 28 میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری کویت در قاره آفریقا

مقامات وزارت خارجه کویت ضمن شرکت در نشست هم اندیشی موسسه دیپلماتیک سعود الناصر با عنوان «شصت سال روابط کویت و آفریقا»، بر روابط متمایز، تاریخی و ریشه ای میان کویت و کشورهای قاره آفریقا تاکید کردند و اظهار داشتند: کانون اصلی سیاست خارجی کویت بر کشورهای این قاره متمرکز است. مبارک الهاجری دستیار وزیر امور خارجه کویت در امور این موسسه، به تلاش های آن در برگزاری منظم فعالیت ها و رویدادها اعم از سمینارها و کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: دیروز یک همایش در مورد نقش هوش مصنوعی در دیپلماسی برگزار کردند و امروز در مورد روابط کویت و آفریقا سخن می‌گویند. الهاجری روابط کویت و آفریقا را ریشه دار، گسترده و متنوع دانست. محمد اوروساما سفیر توگو و رئیس گروه دیپلماتیک آفریقا در کویت نیز به نوبه خود از کویت به خاطر تامین منابع مالی برای شرکای آفریقایی جهت اجرای پروژه‌های زیربنایی، همچنین ارائه کمک های بشردوستانه و اعطای بورسیه‌های تحصیلی به دانشجویان آفریقایی قدردانی کرد. وی به نقش پیشگام صندوق توسعه در همکاری با 51 کشور آفریقایی از طریق ارائه کمک های فنی، وام های یارانه ای و تامین مالی پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه ای مختلف اشاره کرد. نایف المضف دستیار وزیر خارجه کویت در امور آفریقا، بر موقعیت بزرگی که کویت برای این قاره قائل است، اشاره و آن را مبنایی اساسی برای سیاست خارجی کویت برشمرد و گفت: کویت میزبان 34 نمایندگی دیپلماتیک آفریقایی است و در مقابل 17 نمایندگی دیپماتیک در کشورهای این قاره دارد. کما اینکه کویت در سال 2013 میزبان اجلاس سران کشورهای عربی و آفریقا بوده و طی آن ابتکاراتی در زمینه توسعه و سرمایه گذاری به ارزش 2 میلیارد دلار اعلام شد. وی در ادامه، حجم سرمایه گذاری‌های کویت در قاره آفریقا را حدود 28 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت حجم مبادلات تجاری سالانه دوجانبه بالغ بر 235 میلیون دینار است و صندوق توسعه کویت تاکنون بیش از 500 فقره وام توسعه ای به ارزش 10 میلیارد دلار به کشورهای این قاره اعطا کرده است. فیصل الزامل رئیس هیت مدیره انجمن خیریه کویت «النجاه»، نیز در مورد نقش موثر و داوطلبانه نهادهای توسعه ای در حمایت از پروژه‌های عمرانی در این قاره توضیحاتی ارائه کرد. ثامر الفیلکاوی ناظر بخش عملیات امور کشورهای غرب آفریقا در صندوق توسعه کویت، با اشاره به تاریخچه ای از فعالیت های این صندوق در قاره آفریقا، گفت: این صندوق تاکنون بیش از 560 پروژه و برنامه توسعه ای در این قاره اجرا و نقش مهمی در بهبود اقتصاد کشورهای آفریقایی داشته است.

منبع: الرای

پیشنهاد کویت برای اختصاص 10 درصد از سود صندوق عربی برای حمایت از فلسطین

دکتر انور المضف وزیر دارایی و وزیر دولت در امور اقتصادی و سرمایه گذاری کویت، از پیشنهاد کویت برای اختصاص 10درصد از سود صندوق توسعه اقتصادی و اجتماعی عربی برای حمایت از فلسطین خبر داد و گفت: هیات کویت طی ریاست نشست های مشترک سالانه نهادهای مالی عربی و شورای وزیران دارایی کشورهای عربی در قاهره، این موضوع را پیشنهاد کرد و مورد استقبال و تایید شرکت کنندگان قرار گرفت.

منبع: الرای

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما