معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۱۱:۲۲ - مشاهده: ۶۴

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته سوم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

* قرارداد شرکت نفت کویت «الخلیج» برای انجام کارهای مهندسی اولیه میدان «الدره» (آرش)

منابع به روزنامه «السیاسه» تاکید کردند: شرکت نفت کویت «الخلیج» برای انجام کارهای مهندسی اولیه و مشاوره ویژه مدیریت سهمیه کویت در پروژه تاسیسات فرآوری گاز و میعانات گازی در میدان مشترک میان کویت و عربستان «الدره» ، یک قرارداد با شرکت خدمات مهندسی نفت و گاز فرانسوی «تکنیپ انرژی» امضا کرد .

این قرارداد توسط خالد العتیبی مدیرعامل شرکت نفت کویت «الخلیج» امضا شده است. منابع خاطرنشان کردند: این گام تاکید می‌کند کویت و عربستان در رقابت با زمان برای اجرای هر چه سریع تر پروژه یکپارچه خود در میدان «الدره» ، بدون توجه به هیچ طرف خارجی که سعی در مانع تراشی در اجرای این پروژه دارد، می‌باشند. منابع توضیح دادند: میزان ذخایر گاز ثابت شده در میدان «الدره» حدود 20 تریلیون فوت مکعب است و این انگیزه دو کشور را برای تسریع اجرای پروژه خود در میدان را تسریع می‌کند به ویژه اینکه شرکت نفت کویت قصد دارد واردات گاز را در سال های آینده محدود کند.

کویت و عربستان همچنین در تلاش برای تقویت همکاری‌های مشترک در تمامی زمینه‌ها در منطقه تقسیم شده و غلبه بر موانعی هستند که می‌تواند بر پروژه‌ها تولیدی فعلی و آینده در زمینه‌های مختلف تاثیر بگذارد.

علاوه بر این برنامه راهبردی اتاق عملیات مشترک دو کشور، برای افزایش حجم تولید و نفت گاز در دو میدان مشترک «الوفره» و «الخفجی» نیز در حال پیش روی است. این منابع اضافه کردند: همزمان شرکت نفت کویت «الخلیج» در تلاش برای افزایش حجم تولید نفت خام کنونی خود در میدان «الوفره» از 170 هزار بشکه به 180 هزار بشکه در روز است هر چند ظرفیت تولید در این میدان به 250 هزار بشکه در روز نیز می رسد.

این شرکت در حال هماهنگی با طرف عربستانی برای افزایش کشف چاه‌های بیشتر در میدان «الوفره» است تا میزان نفت استخراج شده را به حداکثر ظرفیت برساند .

به گفته منابع، طرف کویتی در حال حاضر در حال توسعه و نوسازی خط 12 اینچی ائوسن نفت خام است که به پالایشگاه بندر «الاحمدی» متصل می‌شود و این پروژه تداوم تامین نفت خام مورد استفاده در احداث آسفالت و جاده سازی برای پالایشگاه‌ها را تضمین می‌کند.

منبع: السیاسه

* 3 پروژه جدید برای توسعه شبکه اتصال برق کشورهای شورای همکاری

مهندس احمد الابراهیم مدیرعامل سازمان اتصاب برق کشورهای شورای همکاری، گفت: این سازمان در حال حاضر 3 پروژه بزرگ با هزینه بیش از یک میلیارد دلار برای توسعه سیستم اتصال برق کشورهای عضو شورا به علاوه پروژه اتصال آن با عراق با هزینه بالغ بر 280 میلیون دلار در دست بررسی و اجرا دارد.

وی افزود: سازمان همچنین پروژه‌های جدید نیز برای تقویت شبکه داخلی کشورهای شورای همکاری و توسعه اتصال با بحرین و قطر در دست مطالعه دارد و این پروژه‌ها در حال حاضر توسط کمیته‌های مربوطه در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه سازمان هم اکنون وارد مرحله جدیدی از فعالیت خود و آن توسعه داخلی سیستم‌های کشورهای شورای همکاری شده است، اظهار داشت: انتظار می رود در پنج سال آینده شاهد مجموعه یا بسته ای از پروژه‌های بزرگ به ارزش تقریبی دو میلیارد دلار باشند.

الابراهیم تصریح کرد: در حال حاضر در حال اجرای مدل جدید تامین مالی هستند که شامل استقراض از صندوق های توسعه داخلی و شورای همکاری به علاوه دریافت بهترین پیشنهادات براساس بهترین استانداردها از بانک های تجاری برای بهینه سازی مالی سازمان هستند.

منبع: القبس

 

* کاهش حجم صادرات کالا از کویت به عربستان در ماه ژانویه گذشته

داده‌های منتشر شده توسط اداره کل آمار عربستان سعودی نشان می دهد حجم صادرات کالا از کویت به این کشور در ماه ژانویه گذشته با 20 درصد کاهش به حدود 7. 139 میلیون ریال رسیده است این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال 2023 بالغ بر 1. 175 میلیون ریال بوده است.

کویت از لحاظ ارزش صادرات کالا به عربستان در رده چهارم کشورهای شورای همکاری قرار گرفته است. این داده‌ها همچنین نشان می دهد حجم کل وادرات کالا از این کشورها به عربستان در ماه ژانویه سال 2024 بالغ بر 46. 7 میلیارد ریال بوده و بیشترین حجم واردات کالا به این کشور از امارات بوده است.

منبع: الانباء

 

* شرکت نفت «الخلیج»: امضای یک قرارداد ویژه انجام کارهای مهندسی اولیه میدان «الدره» (آرش)

در تایید خبر منتشر شده اخیر در روزنامه «السیاسه»، شرکت نفت کویت «الخلیج» در حساب کاربری رسمی خود «اکس»، از امضای یک قرارداد ویژه انجام کارهای مهندسی اولیه و خدمات مشاوره ویژه مدیریت سهمیه کویت در پروژه تاسیسات فرآوری گاز و میعانات گازی در میدان مشترک کویت و عربستان «الدره» با شرکت خدمات مهندسی نفت و گاز فرانسوی «تکنیپ انرژی» خبر داد و اعلام کرد این قرارداد توسط خالد العتیبی مدیرعامل شرکت نفت کویت «الخلیج» در روز چهارشنبه مورخ 3 آوریل سال 2024 امضا شده است.

در عین حال، منابع مطلع در بخش نفت به روزنامه «السیاسه» فاش کردند: تحولات جدید بیشتر در مورد میدان مشترک میان کویت و عربستان «الدره» در ماه آوریل جاری اعلام خواهد شد.

این منابع همچنین از اتمام عملیات اجرایی ویژه میدان «الدره» طی سال های 2027 لغایت 2028 خبر دادند و تاکید کردند میدان «الدره» از اهتمام والای کویت و عربستان برخوردار است و دو کشور به تامین گاز در وهله نخست، اهمیت ویژه می ورزند.

منابع مذکور در ادامه به یادداشت تفاهم های منعقده میان کویت و عربستان از جمله یادداشت تفاهم امضا شده میان شرکت نفت کویت «الخلیج» و شرکت عربستان «آرامکو» در مورخ 11 سپتامبر 2022 و یادداشت تفاهم دیگر در پایان ماه دسامبر 2019 اشاره و خاطرنشان کردند در این یادداشت تفاهم ها بر ضرورت تسریع روند عملیات اجرایی در میدان «الدره» تاکید شده است.

منبع: السیاسه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما