معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۷:۱۶

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته چهارم خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وام 35 میلیون دیناری کویت برای تامین مالی پروژه اتصال برق شورای همکاری به جنوب عراق

صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت، از آماده سازی برای امضای دومین توافقنامه با سازمان اتصال برق کشورهای شورای همکاری برای اختصاص وام به ارزش 35 میلیون دینار برای کمک به تامین مالی پروژه تقویت شبکه اتصال برق شورای همکاری با شبکه برق جنوب عراق خبر داد و اعلام کرد: مراسم امضای این توافقنامه با حضور عبدالله الیحیا وزیر خارجه و احمد الابراهیم مدیرعامل هیات شبکه اتصال برق شورای همکاری برگزار خواهد شد. در بیانیه صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت آمده است: این پروژه دارای مزایای فنی و اقتصادی بسیار بوده و ظرفیت و کارایی شبکه‌های برق کشورهای عضو این هیات را تقویت خواهد کرد و کویت بزرگ ترین ذینفعان آن خواهد بود و علاوه بر بهبود عملکرد و ثبات شبکه برق در جنوب عراق، ظرفیت پشتیبانی شبکه برق کویت حدود 2500 مگاوات از جمله برای تامین مایحتاج انرژی الکتریکی شرکت نفت کویت «الخلیج» افزایش خواهد یافت. گفتنی است میانگین تکمیل واقعی پروژه توسعه اتصال برق شورای همکاری با کویت در ماه مه گذشته به 75 درصد رسیده و انتظار می رود این پروژه ظرف ماه دسامبر آینده به اتمام برسد.

منبع: السیاسه

شرکت نفت کویت، 4 میلیون بشکه نفت خام نزد شرکت ملی نفت کره ذخیره می‌کند

شرکت نفت کویت به منظور ذخیره سازی 4 میلیون بشکه نفت خام کویت در منطقه «اولسان» واقع در کره جنوبی، یک یادداشت تفاهم با شرکت ملی نفت کره (KNOC) امضا کرد. شرکت نفت کویت اعلام کرد هدف از این یادداشت تفاهم که توسط شیخ نواف السعود مدیرعامل شرکت و دونگ سونگ کیم مدیرعامل شرکت ملی نفت کره در سئول پایتخت کره جنوبی امضا شده است، اجرای استراتژی شرکت نفت کویت برای ذخیره سازی راهبردی در نزدیکی بازارهای حیاتی و تضمین در دسترس بودن نفت کویت در قاره آسیا می‌باشد. شیخ نواف السعود در حاشیه امضای این یادداشت تفاهم دوجانبه، ضمن اشاره به گسترش روابط میان دو کشور در حوزه نفت در طول چندین دهه گذشته، آن را افتخارآمیز توصیف کرد و گفت: روابط دو کشور دارای عمق استراتژیک و تجاری در حوزه نفت و گاز است و کویت دومین کشور صادرکننده نفت خام به کره جنوبی است و 19 درصد از کل صادرات نفت خام این کشور را تشکیل می دهد. مدیرعامل شرکت نفت کویت افزود: استراتژی بازاریابی جهانی شرکت نفت کویت به تقویت جایگاه این کشور در  بازارهای جهانی نفت کمک کرده و این شرکت به طور پیوسته به سمت تقویت نقش کویت در بازاریابی نفت خام و فرآورده‌های نفتی کشور حرکت می‌کند. شیخ خالد الصباح مدیرعامل بازاریابی جهانی شرکت نفت کویت، به نوبه خود بیان کرد: بخش بازاریابی جهانی شرکت در ایجاد فرصت های ذخیره سازی استراتژیک با شرکا در کشورهای دارای روابط نزدیک مانند کره جنوبی با کویت موفق عمل کرده است و این یادداشت تفاهم در پی موفقیت بخش بازاریابی جهانی شرکت نفت کویت در تامین مخازن استراتژیک با ظرفیت سه میلیون بشکه نفت خام در ژاپن حاصل شده است. 

منبع: الرای

توافقنامه اعطای وام 35 میلیون دیناری صندوق کویت برای اتصال برق شورای همکاری به جنوب عراق

صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت با امضای یک توافقنامه با اعطای وام 35 دیناری معادل 112 میلیون دلار به منظور تامین مالی پروژه تقویت شبکه اتصال برق شورای همکاری با شبکه برق جنوب عراق موافقت کرد. این توافقنامه توسط احمد الابراهیم مدیرعامل هیات شبکه اتصال برق شورای همکاری و عبداله الیحیا وزیر خارجه و رئیس هیات مدیره صندوق مذکور امضا شد. این پروژه دارای مزایای فنی و اقتصادی بسیار بوده و ظرفیت و کارایی شبکه‌های برق کشورهای عضو این هیات را تقویت خواهد کرد و کویت بزرگ ترین ذینفعان آن خواهد بود و علاوه بر بهبود عملکرد و ثبات شبکه برق در جنوب عراق، ظرفیت پشتیبانی شبکه برق کویت حدود 2500 مگاوات از جمله برای تامین نیاز انرژی الکتریکی شرکت نفت کویت «الخلیج» افزایش خواهد یافت.

منبع: الجریده 

12.8 میلیارد دینار تولید ناخالص داخلی کویت در سه ماهه چهارم سال 2023

ارزش تولید ناخالص داخلی کویت به قیمت های جاری در سه ماهه چهارم سال 2023 به 8. 12 میلیارد دینار رسید که در مقایسه با مبلغ 5. 13 میلیارد دینار در مدت مشابه سال 2022، نزدیک به 6. 4 درصد کاهش یافته است . این کاهش ناشی از کاهش 6. 8 درصدی ارزش افزوده در قیمت های جاری بخش نفت به دنبال کاهش قیمت جهانی نفت از 6. 88 دلار در هر بشکه در سه ماهه چهارم سال 2022 به حدود 7. 83 دلار در هر بشکه در سه ماهه چهارم سال 2023 است. داده‌های منتشر شده توسط اداره مرکزی آمار کویت در مورد برآوردهای تولید ناخالص داخلی سه ماهه به قیمت های جاری و ثابت برای سه ماهه چهارم سال 2023، مطابق با توصیه‌های مندرج در سیستم بین المللی حساب های ملی سال 1993 توسط سازمان ملل متحد، نشان می دهد ارزش افزوده بخش غیر نفتی در سه ماهه چهارم سال 2023 نسبت به سه ماهه مشابه سال 2022 با کاهش 7. 0 درصدی براساس قیمت های جاری به ارزش 8. 6 میلیارد دینار رسید. کما اینکه تولید ناخالص داخلی براساس قیمت های ثابت نیز در سه ماهه چهارم سال 2023 با 4. 4 درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022، به ارزش 3. 10 میلیارد دینار رسید زیرا ارزش افزوده بخش نفت 4. 6 درصد کاهش یافته است. ارزش افزوده بخش غیر نفتی نیز در سه ماهه چهارم سال 2023 نسبت به مدت مشابه در سال 2022 به میزان 3. 2 درصد کاهش یافته است. براساس این داده‌ها، فعالیت های مربوط به استخراج نفت و گاز طبیعی و خدمات مرتبط بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی به قیمت های جاری به خود اختصاص داده اند چرا که سهم نسبی آنها بالغ بر 2. 47 درصد بوده است این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال 2022 بالغ بر 3. 49 درصد بوده است.

منبع: القبس

وام 102 میلیون دلاری صندوق توسعه اقتصادی کویت به بحرین

صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت با امضای یک توافقنامه با کشور بحرین، با اعطای وام به ارزش 102 میلیون دلار به این کشور برای کمک به تامین مالی پروژه توسعه شبکه‌های انتقال 400 کیلوولت برق این کشور موافقت کرد. ولید شملان البحر رئیس صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت در حاشیه امضای این توافقنامه، گفت: مدت این وام 20 سال خواهد بود و در قالب 32 قسط شش ماهه با 2 درصد بهره بازپرداخت خواهد شد. وی اضافه کرد: این چهارمین وام صندوق ویژه پروژه توسعه شبکه انتقال برق است و صندوق توسعه کویت تاکنون مجموعاً 20 فقره وام قبلی به ارزش 783 میلیون دلار برای اجرای پروژه‌های مختلف به این کشور اعطا کرده است.

منبع: الرای

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما