معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۳۱- ۱۲:۱۷ - مشاهده: ۷۶

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته چهارم فروردین ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تکمیل پروژه احداث شهرک لجستیکی یکپارچه با هزینه 200 میلیون دینار

موسسه بنادر کویت از تکمیل پروژه احداث یک شهرک لجستیکی حاوی انبارهای چند طبقه با اهداف کاربری متعدد اداری، انبارداری و نمایشگاهی با هزینه بالغ بر 200 میلیون دینار خبر داد و اعلام کرد قرار است این شهرک تا پایان سال 2028 راه اندازی شود. این پروژه با هدف بازسازی عملیات بخش تجارت خارجی ، بهبود کارایی زیرساخت های بندر دریایی برای تسهیل رویه‌های لازم مربوط به عملیات صادرات و واردات انواع کالاها به منظور افزایش شاخص عملکرد لجستیکی دولت و توسعه مناطق ذخیره سازی، در منطقه «الشویخ» در حال انجام است. موسسه بنادر کویت، در تلاش است تا تکمیل مناطق متعدد ذخیره سازی، قابلیت های هماهنگی خدمات لجستیکی در کشور را بهبود و سطح کارایی موسسه در ارائه خدمات به شرکت هایی که با آن همکاری را ارتقا بخشد.

منبع: القبس

کاهش حجم صادرات کویت به ترکیه در ماه فوریه گذشته

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دولت ترکیه حاکی از کاهش 41 درصدی حجم صادرات کویت به ترکیه در ماه فوریه گذشته به حدود 68. 1 میلیون دلار در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 می‌باشد. صادرات کویت به ترکیه در سال گذشته میلادی بالغ به 86. 2 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که ارزش واردات کویت از ترکیه با 61 درصد افزایش به 5. 66 میلیون دلار در مقایسه با 33. 41 میلیون دلار در ماه فوریه در سال 2023 رسید. بنا بر آمار مذکور، امارات و عربستان سعودی با میانگین 78 درصد بیشترین حجم کل صادرات و واردات از کشورهای شورای همکاری به ترکیه در ماه فوریه گذشته را به خود اختصاص داده اند.

منبع: الانباء

86. 1 میلیارد دینار سود 10 ماهه شرکت نفت کویت

منابع بلند پایه در بخش نفت کویت فاش کردند سود خالص تلفیقی شرکت نفت کویت ظرف 10 ماه تا پایان ماه ژانویه 2024 به حدود 86. 1 میلیارد دینار رسید که نسبت به بودجه مصوب این دوره 270 میلیون دینار افزایش داشته است. منابع مذکور پیش بینی کردند سود شرکت و شرکت های وابسته به آن از ابتدای سال مالی با احتساب ماه‌های فوریه و مارس 2024 به 2 میلیارد دلار برسد. این منابع خاطرنشان کردند سودهای حاصل از عملیات پالایش و تولید نفت خام شرکت نفت کویت و شرکت نفت کویت «الخلیج» ، عملیات خارجی شرکت اکتشاف نفت خارجی «KUFPEC» و عملیات شرکت بین المللی نفت در اروپا بوده است. به گفته منابع یاد شده با وجود کاهش قیمت نفت و تعهد کویت به سهم اوپک و کاهش سود پالایشگاه‌ها در سطح جهان در نیمه دوم سال جاری، اما عملکرد کلی شرکت نفت کویت و شرکت های وابسته به آن با توجه به تغییرات عمده در کیفیت مصرف انرژی در سراسر جهان، در تمامی‌بخش ها خوب بوده است.

منبع: الرای

دولت کویت تصویب افزایش 25 درصدی قیمت سوخت را تکذیب  کرد.

شعیب المویزری نماینده مجلس کویت اعلام کرد: دولت به جای اتخاذ تصمیم برای بهبود بخشیدن به زندگی شهروندان، در جلسه مورخ 2 آوریل افزایش 25 درصدی قیمت بنزین را به تصویب رساند. وی اظهار داشت: کمیته اقتصادی هیات دولت در مورخ 27 مارس، افزایش 25 درصدی قیمت بنزین را توصیه و به هیات دولت ارائه کرد و دولت نیز به نوبه خود در جلسه مورخ 2 آوریل آن را تصویب کرد‏ مشروط بر اینکه این تصمیم از اول ماه ژوئن اجرا شود. وی ادامه داد مردم کویت بدانند، دولت به جای اندیشیدن به نحوه بهبود شرایط معیشت آنان، قیمت سوخت را افزایش می دهد و نیازی به توضیح بیشتر نیست چرا که دولت ها همواره علیه مردم کویت به ویژه اقشار متوسط و کم درآمد کار می‌کنند. وی افزود: امیدوارند، تمامی تصمیمات دولت آینده در راستای بهبود بخشیدن به وضعیت معیشتی مردم کویت باشد و وی در نشست هماهنگی دیروز نمایندگان مجلس، تاکید کرد بهبود وضعیت معیشت شهروندان از راس اولویت ها قرار خواهد گرفت و شخصاً آن را رها نخواهد کرد. در مقابل، دولت از طریق عامر العجمی سخنگوی رسمی خود، درستی اظهارات المویزری در مورد افزایش قیمت سوخت را نفی و تاکید کرد دولت در این خصوص تصمیم نگرفته و همچنان در دست بررسی کمیته اقتصادی وزیران است.

منبع: الجریده

کاهش 20 درصدی کسری تجاری کویت با کشورهای شورای همکاری در سه ماهه چهارم 2023

کسری تراز تجاری کویت با کشورهای شورای همکاری در سه ماهه چهارم سال 2023 با 02. 20 درصد کاهش به 258 میلیون دینار (23. 839 میلیون دلار) رسید. حال آنکه این رقم در مدت مشابه در سال 2022 بالغ بر 6. 322 میلیون دینار (05. 1 میلیارد دلار) بوده است. براساس آمار فصلی بانک مرکزی کویت، کسری تجاری این کشور با پنج کشور دیگر در شورای همکاری در سه ماهه سوم سال 2023 نیز با حدود 13. 44 درصد کاهش به 3. 280 (77. 911 میلیون دلار) رسید. به گزارش بانک مرکزی کویت، افزایش 65. 5 درصدی حجم صادرات کویت به این کشورها به ارزش 8. 203 میلیون دینار (93. 662 میلیون دلار) در مقابل 9. 192 میلیون دینار در سه ماه چهارم سال 2022، در واقع به این کاهش کسری تجاری کویت با این کشورها کمک کرده است. امارات همچنان در رده نخست کشورهای شورای همکاری از لحاظ واردات از کویت به ارزش 5. 114 میلیون دینار (45. 372 میلیون دلار) قرار گرفته است این در حالی است که عمان کمترین میزان واردات از کویت به ارزش 6. 6 میلیون دینار داشته است. در سطح واردات، کویت در سه ماهه چهارم سال 2023 به ارزش 8. 461 میلیون دینار (50. 1 میلیارد دلار) کالا  از کشورهای شورای همکاری وارد کرده است که نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل بالغ بر 5. 515 میلیون دینار (48. 1 میلیارد دلار) حدود 42. 10 درصد کاهش داشته است. براساس آمار بانک مرکزی کویت، امارات همچنین در صادرات کالا به کویت در میان کشورهای شورای همکاری با صادرات به ارزش 2. 253 میلیون دینار (62. 823 میلیون دلار) رتبه نخست این کشورها از لحاظ صادرات به کویت قرار گرفته و در مقابل عمان با صادرات کالا به ارزش 7. 19 میلیون دینار (08. 64میلیون دلار) به کویت، در رده آخر این کشورها قرار گرفته است.

منبع: الرای

اصلاح سازوکار صدور مجوز کار نیروی کار جدید خارجی

اداره کل نیروی کار کویت طی نشستی به ریاست شیخ فهد الیوسف معاون نخست وزیر، وزیر دفاع و سرپرست وزارت کشور و در چارچوب رسیدگی به موضوع افزایش دستمزد نیروی کار در این کشور و کمبود نیروی کار، با اصلاح سازوکار اعطای مجوز کار و انتقال نیروی کاری که از خارج از کشور با مجوز کار وارد شده اند با اعمال هزینه اضافی و اجرای آن از اول ماه ژوئن 2024 موافقت کرد. براساس تصمیم جدید اداره کل نیروی کار کویت به منظور جلوگیری از افزایش هزینه‌های مربوط به دستمزد نیروی کار در نتیجه کمبود نیروی کار همچنین کاهش فشار بر شهروندان، بهبود بخشیدن به فضای کسب و کار در کشور، کارفرما اجازه خواهد داشت براساس نیاز خود و طبق برآورد نیاز توسط اداره کل نیروی کار کشور ، به وارد کردن نیروی کار جدید از خارج اقدام کند. این تصمیم شامل پرداخت هزینه اضافی برای صدور مجوز کار برای نخستین بار به مبلغ 150 دینار خواهد بود و کارفرما ملزم به انتقال کارگران در داخل کشور نخواهد بود. همچنین نیروی کار جدید تا 3 سال اجازه تحویل اقامت و تغییر کارفرما نخواهد داشت مگر با اجازه کارفرما و پرداخت مبلغ 300 دینار. قابل توجه است این تصمیم در پی شکایت شهروندان کویت از افزایش 100 درصدی دستمزد کارگران در برخی مشاغل و با هدف دستیابی به ثبات شغلی بیشتر برای کارفرمایان و محدود کردن دلالی اقامت و تسهیل فعالیت های تجاری برای کارفرمایان، گسترش فضای کسب و کار و کاهش قیمت های مربوط به ساخت و ساز و پیمانکاری در بخش های مختلف در کشور اتخاذ شده است. گروه‌های زیر از پرداخت هزینه اضافی اعلام شده معاف خواهند بود: شرکت های دولتی، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، مراکز درمانی و کلینیک های پزشکی دارای مجوز وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها و مدارس غیر دولتی، سرمایه گذاران خارجی مورد تایید سازمان تشویق سرمایه گذاری، باشگاه‌های ورزشی، فدراسیون‌ها و انجمن‌های عام المنفعه، اتحادیه‌های صنفی و موسسات خیریه و غیره.

منبع: الرای

47 میلیون دلار ارزش واردات خودرو کویت از آمریکا در فوریه گذشته

براساس آخرین داده‌های صادره از آمریکا، این کشور در ماه فوریه 2024 ، خودرو، اتوبوس و قطعات یدکی به ارزش مجموعاً 707 میلیون دلار به سه کشور شورای همکاری (عربستان سعودی، امارات و کویت) صادر کرده است. طبق این داده‌ها، واردات خودرو کویت از آمریکا در ماه مذکور بالغ بر 47 میلیون دلار بود که به شرح ذیل توزیع شده است: 31 میلیون دلار ارزش واردات خودروهای سواری، 12 میلیون دلار کامیون و اتوبوس های مسافربری و 4 میلیون دلار قطعات یدکی.  این در حالی است که این رقم در ماه ژانویه سال 2024 بالغ بر 32 میلیون دلار بوده است.

منبع: السیاسه

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما