معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۱۲:۲۳ - مشاهده: ۵۳

اخبار اقتصادی کویت

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کویت در هفته دوم اسفند ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

* آغاز عملیات آزمایشی پروژه‌های ژوراسیک 4 و 5

احمد العیدان مدیرعامل شرکت نفت کویت از آغاز عملیات آزمایشی پروژه‌های ژوراسیک 4 و 5 در دو میدان «الروضتین» و «ام نقاء» در شمال کویت خبر داد و افزود: اعلام رسمی آغاز عملیات این دو پروژه در آینده نزدیک انجام خواهد شد. اگرچه اجرای این دو پروژه صرفاً از طریق امور مهندسی انجام شده است، اما آغاز عملیات اکتشافی ابتدا بر اساس علم زمین شناسی بوده هر چند تمامی اکتشافات نفتی از اعماق زمین از این طریق انجام نمی‌شود. 

مدیرعامل شرکت نفت کویت بر نقش علم زمینی شناسی در زمینه استخراج میزان بیشتر نفت و شناسایی مکان‌های واجد شرایط اکتشاف برای شرکت های نفتی و اهمیت آن برای اکتشاف میادین نفتی بیشتر در کنار ژئوفیزیک، ژئوشیمی و مهندسی نفت تاکید کرد.

منبع: السیاسه

* 127 میلیون دلار ارزش قراردادهای انعقادی کویت در ماه ژانویه سال 2024

بنا بر اعلام نشریه «مید»، این منطقه، سال جدید را با اعطای قراردادهایی به ارزش 30.5 میلیارد دلار آغاز کرده است که بزرگ ترین رقم از آغاز ثبت قراردادهای اعطایی در سال جدید2024 ظرف یک ماه به محسوب می‌شود.

شش کشور منطقه قراردادهای اعطایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را به ثبت رسانده اند که کویت با انعقاد قراردادهایی به ارزش 127 میلیون دلار در ماه نخست سال جاری، در رتبه دهم کشورهای منطقه و پنجم کشورهای شورای همکاری قرار گرفته است.

بزرگترین این قراردادها به ارزش 42 میلیون دلار است که توسط وزارت آب و برق و انرژی‌های تجدیدپذیر کویت به شرکت کره جنوبی «تایهان» برای تامین و نصب خطوط هوایی سیم برق با ظرفیت 400 کیلووات از منطقه «الخیران» تا مناطق «الوفره» و «الصلیبیه» اعطا شده است.

منبع: القبس

* مشارکت صندوق توسعه اقتصادی کویت در اجرای پروژه‌ها در دو بخش دولتی و خصوصی

صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت از نقش فعال و مشارکت این صندوق در اجرای بسیاری از پروژه‌های متعلق به بخش دولتی و نهادهای وابسته به آن و شرکت های بخش خصوصی محلی خبر داد.

طبق آمار منتشر شده در وب سایت صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت، این صندوق 4 میلیون دینار را به تامین مالی اجرای پروژه سازگاری و مقاوم سازی در برابر طوفان‌های شن و گرد و غبار فرامرزی همچنین مبلغ 35 میلیون دینار را به اجرای پروژه اتصال برق کشورهای شورای همکاری و 70 میلیون دینار را به احداث ایستگاه برق «الوفره» به عنوان بخشی از این پروژه اتصال اختصاص داده است.

این صندوق ضمن حمایت از دوره کارآموزی 800 فارغ التحصیل رشته‌های آموزشی، مهندسی و معماری، در قالب تنظیم سالانه برنامه‌های بازدید دانشجویان از پروژه‌هایی اجرایی این صندوق در سراسر جهان، سفر بیش از 280 دانشجوی دختر و پسر از 15 کشور را تنظیم کرده است.

صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت بیش از 500 میلیون دینار به حمایت از شرکت های مشاوره مهندسی و پیمانکاری کویتی برای اجرای پروژه‌های توسعه ای اختصاص داده است و در عین حال کمک های بلاعوض به موسسات تحقیقات علمی‌برای حمایت از پژوهش های علمی این نهادها اعطا کرده است.

صندوق همچنین مبلغ 30 میلیون دینار به حمایت از تلاش های دولت در مقابله با همه گیری کرونا و بیش از 500 میلیون دینار در اختیار موسسه رفاهی مسکن کشور قرار داده است که این مبلغ در قالب 25 درصد از سود خالص صندوق از سال 2003 کسر می‌شود.

منبع: الجریده

* لغو اعطای ارجحیت به محصولات کویتی بر محصولات کشورهای شورای همکاری در مناقصه‌ها

در پی اعلام دستورالعمل مصوب هیات دولت کویت، مبنی بر عدم ارجحیت دادن به محصولات کویتی بر محصولات کشورهای شورای همکاری در مناقصه‌ها، تعدادی از کارشناسان و صنعتگران کویتی این دستورالعمل جدید را به منزله شوک بزرگ و ضربه به صنعت ملی و صنعتگران کشور دانسته و تاکید کردند این تصمیم پیامدهای عمده منفی و زیان باری برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

محافل صنعتی کویت، ضمن اشاره به اینکه صنعت محلی خود در حال حاضر از مشکلات متعدد رنج می‌برد، اظهار داشتند: این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که تمامی‌کشورها به طرق مختلف از محصولات و صنایع داخلی خود حمایت می‌کنند چرا که باور دارند صنعت ملی به طور کلی پشتوانه قوی و پایه اساسی اقتصادهای مدرن است.

محافل مذکور در عین حال نسبت به نبود امکانات و حمایت های لازم از صنعت کشور و فقدان برنامه دولت شامل محورها و برنامه‌های اساسی با هدف ارتقای صنعت ملی و افزایش جایگاه آن در نقشه توسعه کشور انتقاد و توضیح دادند: علی رغم هزینه‌های بالا و گران تولید در کویت، صنعت کشور از ورود به بازارهای همسایه و نزدیک به خاطر اعمال مالیات بر آنها رنج می‌برند.

نامبردگان با اشاره به تشریع کشورهای جهان در تلاش برای دستیابی به خودکفایی و تحقق امنیت غذایی، خواستار بازنگری دولت در این تصمیم شدند و از دولت خواستند تا صدای صنعتگران را شنیده و به حل و فصل تمامی مشکلات و موانع در پیش روی تولیدکنندگان داخلی بپردازد.

منبع: الجریده

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما