معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱

اخبار اقتصادی بلژیک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک در هفتۀ سوم فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی تورم بالای 3 درصدی در سال 2024

دفتر برنامه‌ریزی اقتصاد ملی بلژیک پیش‌بینی کرد که نرخ تورم در سال 2024 اندکی صعودی شود. در حالی که در ماه مارس، نرخ تورم 3 درصد اعلام شد، اکنون نرخ تورم بر روی عدد 3.3 درصد قرار گرفته است. این خبر می‌افزاید شاخص سلامت که برای محاسبه حقوق، مزایای اجتماعی و اجاره بها مورد اشاره قرار می‌گیرد، در سال 2024 به 3.4 درصد و در سال 2025 به 2 درصد می‌رسد. این نرخ در سال 2023 به 4.33 درصد رسیده بود.

https://www.lalibre.be/economie/mes-finances/2024/04/02/le-bureau-du-plan-prevoit-une-inflation-en-belgique-de-33-en-2024-Q2YPNMO7AVGNRJ5EB2N4SW5X3E

افزایش آمار ورشکستگی در بلژیک طی سه ماه اول سال جاری

اداره اطلاعات تجاری بلژیک اعلام کرد که طی سه ماه اول سال جاری در مجموع 3053 شرکت در سراسر بلژیک ورشکست شدند. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، 14.1 درصد افزایش یافت. در این بین، منطقه فلاندر با 1807 فقره، رکورد جدیدی را تجربه کرده است. در سه ماهه اول سال 2024، بخش‌هایی که بیشترین آسیب را از ورشکستگی‌ها متحمل شدند شامل ساخت و ساز (648 مورد)، حمل و نقل (170 مورد) و همچنین تجارت خودرو و بنگاه داری (124 مورد) بوده است.

https://www.lalibre.be/economie/mes-finances

نگرانی انجمن مصرف کنندگان برق صنعتی از گرانی قیمت برق

انجمن مصرف کنندگان برق صنعتی بلژیک اعلام کرد قیمت برق برای مصرف کنندگان صنعتی در این کشور در مقایسه با کشورهای همسایه همچنان بالا می‌باشد. این در حالی است که شرکت‌های بلژیک در برابر افزایش قیمت‌های جدید در اروپا حمایت نمی‌شوند. در سال 2024، شرکت‌های برق بلژیک،10 تا 21 درصد بیشتر از میانگین هلند، فرانسه و آلمان برای برق خود پرداخت می‌کنند. شرکت‌های بلژیکی همچنین بالاترین مالیات را پرداخت می‌کنند که عمدتاً به دلیل عوارض منطقه‌ای می‌باشد. انجمن مصرف کنندگان برق صنعتی با اشاره به ضعف رقابتی شرکت‌های بلژیکی در برابر رقبای کشورهای همسایه، پرداخت هزینه‌های بالای برق را عامل این ضعف ارزیابی کرد. انجمن مذکور از مقامات ذی‌صلاح بلژیکی درخواست نمود در اسرع وقت، شرایط لازم را برای بازگرداندن رقابت‌پذیری قیمت برق در بخش صنعت بلژیک فراهم نماید.

https://www.belganewsagency.eu/electricity-prices-for-companies-remain-elevated-in-belgium

صدور مجوز زیست محیطی برای فرودگاه بروکسل

وزیر محیط زیست فلاندر از صدور مجوز جدید زیست محیطی برای فرودگاه بروکسل خبر داده است. انتشار این خبر، واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است. طبق اعلام وزیر محیط زیست، این مجوز، تعادل بین منافع اقتصادی فرودگاه و کیفیت زندگی در اطراف آن را تضمین می‌کند. بر این اساس، پروازهای شبانه ممنوع نخواهد بود، اما رفع آلودگی صوتی برای ساکنان در نظر گرفته خواهد شد و تعداد پروازهای سالانه تا سال 2032 به 240 هزار فقره محدود خواهد شد.

https://www.belganewsagency.eu/environment-permit-for-brussels-airport-prompts-mixed-reactions

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما