معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۱/۰۷- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی بلژیک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک در هفته اول فروردین 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

فراز و نشیب های تجارت الکترونیک در بلژیک

انجمن محاسبات صنعتی بلژیک(Becom) اعلام کرد که مصرف کنندگان بلژیکی در سال گذشته 16.3 میلیارد یورو برای خریدهای برخط خود هزینه کرده اند که نسبت به سال 2022، افزایش  10.7 درصدی را نشان می دهد. بیشترین رشد در بخش خدمات مسافرتی و فروش بلیط رخ داده است. از کل خریدهای برخط صورت گرفته در سال گذشته، 5.5 میلیارد یورو مربوط به خرید از فروشگاه‌ها یا بازارهای خارجی بوده است.

تا پایان سال 2023، تعداد فروشگاه‌های برخط در بلژیک به 63202 واحد رسیده است. از این رو، انجمن Becom از تجار بلژیکی درخواست نمود تا حضور خود را در بخش صادرات برخط نیز تقویت کنند.

طبق آمار Becom، در حال حاضر حدود یک چهارم کل خریدهای مصرف کنندگان به صورت بر خط انجام می‌شود. در مقایسه با پنج سال پیش، خرید برخط تنها 11 میلیارد یورو یا حدود یک پنجم خریدها را شامل می‌شد.

خبرگزاری بلگا، 20 مارس 2024

https://www.belganewsagency.eu/belgians-spend-163bn-euros-online-but-large-share-goes-to-foreign-webshops

تاثیر ارزش افزوده 5.4 میلیارد یورویی فرودگاه بروکسل بر اقتصاد بلژیک

بر اساس مطالعات دانشگاه‌های آنتورپ و کی لون بلژیک، در سال 2019، تاثیر فرودگاه بروکسل بر اقتصاد این کشور، 5.4 میلیارد یورو بوده است. فرودگاه مذکور بیش از 64000 شغل را پشتیبانی کرده است. بر اساس داده‌های این سال، فرودگاه بروکسل به طور مستقیم  2.3 میلیارد یورو به اقتصاد بلژیک کمک کرده است. در مجموع 357 شرکت و 25796 شغل در فعالیت های مستقیم فرودگاه بروکسل حضور دارند. علاوه بر آن، فعالیت های غیر مستقیم نیز 1.6 میلیارد یورو ارزش افزوده به دنبال داشته است. همچنین تأثیر حقوق پرداختی به کارکنان مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با فرودگاه بر اقتصاد نیز، 1.4 میلیارد یورو بر آورد شده است.

خبرگزاری بلگا، 21 مارس 2024

https://www.belganewsagency.eu/an-indispensable-part-of-the-belgian-economy-brussels-airport-accounts-for-54-billion-euros-in-added-value

دفاع قاطع نخست وزیر بلژیک از بهره برداری از انرژی هسته ای

الکساندر دو کرو از حضور انرژی هسته ای در ترکیب انرژی در بلژیک دفاع کرده و تاکید نمود ما به همه انرژی‌ها نیاز خواهیم داشت. الکساندر دی کرو که در آستانه برگزاری اولین "اجلاس انرژی هسته ای" در بلژیک با شبکه ال ان 24 گفتگو می‌کرد، به حضور انرژی هسته ای در سبد انرژی بدون کربن کشور تاکید کرد.

وی گفت: « ما به تمام انرژی‌ها نیاز خواهیم داشت. ما قرار است انرژی‌های تجدیدپذیر زیادی را انجام دهیم، از 2 به 8 گیگاوات در دریای شمال که آن را با انرژی هسته‌ای و اندکی هم انرژی گاز ترکیب کنیم. بلژیک واقعاً استراتژی متعادلی دارد». وی ادامه داد «پس از تمدید 10 ساله، 2 راکتور دول 4 و تیهانگ 3 در تولید برق هسته ای همچنان نقش خواهد داشت».

نخست وزیر سپس به نقش انرژی هسته ای در صنعت اشاره و گفت: صنعت با سرعت بالا در حال برق رسانی به کشور است. این مهم، به مقدار زیادی برق پایدار و نه چندان گران نیاز دارد که نقش انرژی هسته ای در این زمینه اشکار می‌باشد.  

لالیبر،21 مارس 2024

https://www.lalibre.be/belgique/politique-belge/2024/03/21/alexander-de-croo-defend-la-presence-du-nucleaire-dans-le-mix-energetique-en-belgique-nous-aurons-besoin-de-toutes-les-energies-FEXUQXMA75FXVGMER6JFS2HIAA

گفتگو بر سر قرارداد انتقال گاز ال ان جی قطر به بندر زیبروگ بلژیک

در سفر اوائل این هفته نخست وزیر بلژیک به قطر، وی در جریان مذاکرات خود با طرف های قطری، بر مزایای بندر زیبروگ بلژیک در زمینه تبادل گاز ال ان جی تاکید کرده است. این خبر می افزاید؛ رقابت بر روی پروژه‌های گازی در اروپا در حال تشدید بوده و فرانسه، ایتالیا و بلژیک شرکای اصلی قطر در حوزه انرژی این حوزه می‌باشند،اگرچه، هلندی‌ها و آلمانی‌ها نیز جاه طلبی‌های خود را دارند. بلژیک به دنبال تضمین قرارداد حمل‌ گاز شرکت Fluxys با قطر به مقصد پایانه‌های گازی بندر Zeebrugge در شمال بلژیک، پس از سال 2027 با ظرفیت کامل می‌باشد. تا آن زمان، طبق یک هدف اروپایی، گاز روسیه اجازه عبور به بندر زیبروگ را نخواهد داشت. بنا به اعلام بخش خدمات عمومی دولت فدرال، در دسامبر 2023، بیش از نیمی از گاز طبیعی مایع (LNG) که با تانکر به بندر زبیروگ ارسال گردید، همچنان از روسیه وارد شده است.

خبرگزاری بلگا، 17 مارس 2024

https://www.belganewsagency.eu/belgian-pm-discusses-zeebrugge-gas-contract-in-qatar

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما