معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۱۵:۲۴

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته دوم اسفندماه 1402 ، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

ابتکارات پیشرفته در حوزه اکتشاف گاز

رئیس جمهور تانزانیا خواستار افزایش تحقیقات در بخش گاز طبیعی و تهیه طرح جامع توزیع گاز ملی برای جذب سرمایه­گذاری بخش خصوصی شده است. او با تمرکز بر همکاری و ابتکارات گفت، تانزانیا قصد دارد با جذب سرمایه­گذاری، بخش انرژی خود را پیش ببرد. وی به نقش برجسته بخش انرژی در توسعه اقتصاد کشور پرداخت و به این موضوع اشاره کرد که رشد انرژی بطور نزدیکی با پیشرفت کلی کشور در ارتباط است و ذینفعان این بخش را برای اولویت­بخشی تلاش­هایشان در این حوزه حیاتی تشویق کرد.

منبع: روزنامه دیلی نیوز

چرا استفاده از اسکناس­های 10 هزار شیلینگی افزایش یافته و معنای آن چیست؟

در 5 سال گذشته گردش اسکناس­های 10 هزار شیلینگی 75 درصد افزایش داشته است. طبق آمار بانک تانزانیا، ارزش کل اسکناس­های 10 هزار شیلینگی در گردش در سال 2018، 3.6 میلیارد شیلینگ بود که تا دسامبر 2023، این رقم به 6.3 میلیارد شیلینگ افزایش یافته است. رئیس بانک تانزانیا، این موضوع را بدلیل بهبود وضعیت اقتصاد و کسب و کارها دانسته است و علت آن فراهم نمودن یک فضای مناسب و آزاد برای کسب و کارها جهت کسب سود از سوی دولت اعلام نموده و گفته این امر موجب افزایش پول در گردش شده است. طبق نظر ایشان، تورم نمی­تواند یک فاکتور تاثیرگذار باشد چرا که نرخ تورم تانزانیا در سطح نسبتا پایین 3 درصد نگه داشته شده است. همچنین بخاطر کاهش ارزش پول ملی نیز نمی­تواند باشد چرا که اگر به 3 سال پیش نگاه کنید نرخ کاهش ارزش شیلینگ 1 درصد بوده است و امسال هنوز حدود 8 درصد است که با در نظر داشتن کمبود دلار، جنگ اوکراین و اثرات کووید-19، نسبتا پایدار است. اما برخی تحلیلگران با این موضع مخالف بوده و افزایش استفاده از اسکناس­های با ارزش بالا را نشان­دهنده کاهش ارزش پول ملی تحت تاثیر تورم دانسته­اند.

عضویت سومالی در جامعه شرق آفریقا، فرصت­های تجاری منطقه ­ای را افزایش خواهد داد

روزنامه دیلی نیوز به پیامدهای اقتصادی عضویت کامل سومالی در جامعه شرق آفریقا پرداخته است. این موضوع می­تواند موجی از فرصت­های تجاری بخصوص در بخش­هایی همچون خدمات مالی، لجستیکی و صنایع مختلف خدماتی را فراهم آورد و از نظر  گادویکتور لیمو، رئیس انجمن حسابداران تانزانیا، بدنبال این رویداد شاهد وسیع­ شدن ظرفیت­های بازار برای اعضای جامعه شرق آفریقا خواهیم بود و فرصت­های بازار در بخش صنایع تولیدی، کشاورزی و خدماتی افزایش خواهد یافت. در جریان اجلاس سران دولت­های عضو جامعه شرق آفریقا با عضویت سومالی در این جامعه در 24 نوامبر 2023 موافقت شد و متعاقباً این کشور معاهده الحاق به جامعه شرق آفریقا را در تاریخ 15 دسامبر 2023 به امضا رساند و 4 مارس 2024 به عضویت کامل درآمد. دکتر فرانسیس نیونی، مدرس دپارتمان اقتصاد دانشگاه سنت آگوستین تانزانیا، به معایب و مزایای عضویت سومالی پرداخت. از نظر ایشان مزیت این اتفاق توسعه بازار مشترک با تعرفه­های مشترک است. همچنین این امر می­تواند به بهبود صلح منطقه­ای کمک کند چراکه کشورهای بی­ثبات تاریخی همچون جمهوری دموکراتیک کنگو پس از عضویت در جامعه شرق آفریقا، شاهد ثبات بوده­اند. معایب آن نیز این است که با ادامه ناامنی­های داخلی در سومالی، رتبه صلح منطقه­ای تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و رتبه این جامعه در شاخص­های صلح جهانی کاهش خواهد یافت.

منبع: روزنامه دیلی نیوز

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما