معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۹- ۱۴:۴۸ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی بلژیک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک در نیمه دوم اسفند 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

انتشار گزارش سالانه بانک مرکزی بلژیک در خصوص رشد اقتصادی و کسری بودجه

بر اساس گزارش سالانه بانک مرکزی (ملی) بلژیک، اقتصاد این کشور در سال گذشته به طور قابل توجهی رشد داشته است، اما وضعیت مالی چندان مساعد نیست. اقتصاد بلژیک در سال گذشته، 1.5 درصد رشد داشته، در حالی که میانگین رشد هلند، فرانسه و آلمان، 0.4 درصد بوده است. این رشد در بخش خدمات، 2.5 درصد افزایش یافت، اما در بخش صنعت 3.1 درصد کاهش داشت. بانک مرکزی بلژیک در ارائه گزارش سالانه خود وضعیت اقتصادی بلژیک را در حالی که آلمان در رکود به سر می‌برد، غیر عادی دانست. پیر ونش، رئیس بانک مرکزی بلژیک، رکود صنعتی در اروپا را ناشی از قیمت‌های انرژی دانسته که هنوز بسیار بالاتر از ایالات متحده بوده و آن را به عنوان یک نقطه ضعف در رقابت جهانی ارزیابی کرد. وی گفت: گاز ارزان‌تر شده است، اما همچنان در اروپا شش برابر بیش از آمریکا است. در ادامه گزارش، به کسری بودجه سال 2023، در بلژیک که 4.2 درصد تولید ناخالص داخلی بوده، اشاره شده و آمده است: در مقایسه با سال 2022، این کسری حدود 0.8 درصد بیشتر شده است. علاوه بر این، بدهی دولت در سال گذشته افزایش یافته و به 105.2 درصد تولید ناخالص داخلی در مقایسه با 104.3 درصد در سال 2022 رسیده است.

https://www.belganewsagency.eu/annual-report-of-the-national-bank-growth-in-economy-growth-in-budget-deficit

کمبود شدید نیروی کار در بخش‌های لجستیک و حمل‌ونقل بلژیک

در پی بازدید صورت گرفته از هزار شرکت فعال در حوزه خدمات لجستیک و حمل‌ونقل بلژیک، از هر 4 شرکت لجستیک، 3 شرکت با کمبود نیروی کار مواجه می‌باشند. مطابق نتایج به دست آمده، 76 درصد از شرکت‌های زنجیره تامین و لجستیک با کمبود نیروی کار متخصص مواجه بوده و 37 درصد آنها، شدیدا در معرض کمبود نیروی کار می‌باشند. بخش حمل‌ونقل و فعالیت‌های انبارداری بیشترین آسیب را از کمبود نیروی کار دیده‌اند. حوزه‌هایی نظیر برنامه‌ریزی حمل‌ونقل (51 درصد)، مدیریت موجودی و توزیع (51 درصد)، خدمات مشتری (42 درصد) و سازماندهی تقاضا (37 درصد) از کمبود نیرو رنج می‌برند.

https://www.lalibre.be/economie/emploi/2024/03/13/3-entreprises-logistiques-sur-4-sont-confrontees-a-une-penurie-de-personnel-VD3KSEQBJZEQNH6QGH64K5PUNM/

پرداخت سود 20 میلیارد یورویی بانک فرانسوی BNP به سهامداران

بانک BNP اعلام کرد که طی دو سال آینده، 20 میلیارد یورو سود بین سهامداران این بانک پرداخت خواهد شد. این خبر، بیش از همه، برای دولت بلژیک که یکی از ذینفعان اصلی آن بانک می‌باشد، خوشایند بوده است. میزان سهام دولت بلژیک در این بانک، به 5.3 درصد می‌رسد. بلژیک تا مدت‌ها بزرگترین سهامدار این بانک بود، اما پس از فروش بخشی از سهام طی چند سال گذشته، این موقعیت را از دست داده است. در سال 2023، سود خالص این بانک، 10.9 میلیارد یورو بوده است.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240313_95354445

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما