معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۵

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های فیلیپین در هفته سوم اسفند ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مرکز تولید مواد غذایی و شیلات جدید برای فیلیپین

رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور می خواهد استان باسیلان را که زمانی توسط خشونت و تروریسم آسیب دیده بود به مرکز غذا و ماهیگیری فیلیپین تبدیل کند. رئیس جمهور در یک مراسم محلی گفت که استان باسیلان این بار نقش جدیدی در مبارزه با گرسنگی دارد. وی تاکید کرد که این استان دارای مساحتی دو برابر سنگاپور است و دارای خاکی غنی و از همه مهمتر منطقه تقریباً عاری از طوفان است که آن را به یک راه حل ایده آل برای نگرانی‌های امنیت غذایی فیلیپین تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، استان باسیلان دارای مزارع لاستیک، کوپرا و برنج است که از محصولات عمده استان و منبع اصلی درآمد کشاورزان است. مارکوس گفت زمانی که صنایع کشاورزی و شیلات در این منطقه فعال شود، به نفع کل ملت فیلیپین خواهد بود. از سوی دیگر، رئیس جمهور همچنین متعهد شد که به شورشیان فیلیپینی در استان باسیلان و در منطقه جنوبی فیلیپین کمک های بیشتری از جمله معیشت و مسکن برای متقاعد کردن بیشتر آنها برای توقف خشونت و بازگشت به قانون فیلیپین داشته باشند.

همکاری در تامین برنج با کامبوج

فیلیپین و کامبوج همکاری‌های تامین برنج را برای مبارزه با چالش های امنیت غذایی و کمک به بهبود صنعت کشاورزی تقویت خواهند کرد. این همکاری در جریان دیدار فردیناند آر. مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین با هون مانه نخست وزیر کامبوج در حاشیه پنجاهمین اجلاس ویژه آسه آن-استرالیا در ملبورن اعلام شد. رئیس جمهور مارکوس بر اهمیت بازنگری برخی یادداشت های تفاهم ناموفق   (MOU) در رابطه با تجارت کشاورزی با کامبوج، به ویژه در مورد برنج تأکید کرد.  رئیس جمهور همچنین بر فوریت رسیدگی به تأثیر خشکسالی فعلی تأکید و بر نیاز به انعطاف پذیری در تأمین منابع در کشاورزی مانند درس های همه گیری کووید-19 تأکید نمود  مارکوس به افزایش تولید برنج در فیلیپین اشاره، اما خاطرنشان کرد که این کشور همچنان نیاز مند به واردات برنج از کشورهای همسایه برای تامین موجودی برنج و امنیت غذایی است. در همین حال، نخست وزیر هون گفت که مایل است مذاکرات  بعد راجع به ارتباطات فرهنگی دو کشور باشد و پیشنهاد می‌کند تعداد گردشگران از کامبوج به فیلیپین و بالعکس افزایش یابد. وی تاکید کرد که پرواز از مانیل به پنوم پن وجود دارد و امکان کاوش در مقاصد دیگر نیز وجود دارد زیرا کشورش اخیراً چند فرودگاه را در شهرهای مختلف افتتاح کرده است.

مشارکت فیلیپین در کنوانسیون گردشگری در برلین

دپارتمان گردشگری فیلیپین   (DOT) برای شرکت در کنوانسیون Internationale Tourismus-Börse (ITB) 2024 در برلین، آلمان عزیمت خواهد نمود. این کنوانسیون از 5 تا 7 مارس 2024 برگزار می‌شود و فیلیپین یکی از بزرگترین هیئت های متشکل از غرفه داران مشترک از بخش های دولتی و خصوصی را دارد که همگی موظف به ترویج یک تجربه پیشرفته در فیلیپین هستند.

خانم کریستینا گارسیا فراسکو، وزیر گردشگری فیلیپین با نزدیک به 60 نماینده از بخش‌های مختلف از جمله هتل‌ها و شرکت‌های تفریحی، آژانس‌های مسافرتی، آژانس‌های دولتی و سایر مقامات محلی از استان‌های مقاصد گردشگری مانند Bohol، Camiguin، Negros Occidental، و  Siquijor، هیئت فیلیپین را رهبری خواهد کرد.

نرخ تورم فیلیپین در ماه فوریه به 3.4 درصد رسید

نرخ تورم در فیلیپین در فوریه 2024 به 3.4 درصد افزایش یافت که بالاتر از نرخ 2.8 درصد در ژانویه 2024 است. این شتاب ناشی از افزایش سریع قیمت مواد غذایی در کشور در ماه گذشته است. علاوه بر افزایش قیمت اقلام اساسی در بازار، افزایش کالاهای حمل و نقل، مسکن، آب، برق، گاز و سایر فرآورده‌های سوختی نیز در این تورم نقش داشته است.

علاوه بر این، تورم برنج در فیلیپین نیز به دلیل تلاش برای حفظ عرضه آن بالا باقی ماند و بر اساس رکوردهای آماری ملی، تورم 24.6 درصدی برنج امسال بالاترین تورم برنج از فوریه 2009 است.  حتی با وجود نرخ تورم در این ماه که 4 سال متوالی کاهش نرخ تورم برای این کشور را شکست، این نرخ تورم همچنان در محدوده پیش‌بینی شده 2.8 تا 3.6 درصدی توسط بانک مرکزی فیلیپین قرار دارد.

همکاری فیلیپین و ژاپن برای بهبود توانایی پاسخگویی به بلایا

 در 3 مارس 2024، ارتش فیلیپین  یک گروه 12 نفره از گردان رزمی مهندس خود را  در قالب کمک های بشردوستانه و پاسخگویی به بلایا توسط ژاپن (HADR)  به توکیو، اعزام کرد. این همکاری که تا 9 مارس 2024 ادامه خواهد داشت، با هدف ارتقای توانمندی‌های دو کشور در کاهش و مدیریت ریسک با به اشتراک گذاشتن دانش و شیوه‌ها در مواقع بروز بلایایی مانند فوران آتشفشان، سونامی، زلزله و سیل است. 

هیئت فیلیپینی به سرپرستی سرهنگ جونجی جوگیلون در مورد استفاده از تجهیزات اهدایی ژاپن در عملیات اخیر خود، از جمله تلاش های امداد و نجات و کمک های بشردوستانه پس از زلزله 7.2 ریشتری ترکیه در فوریه 2023 را مورد بحث و بررسی قرار دادند. وی همچنین تاکید کرد که این تجهیزات در اوایل سال جاری در عملیات نجات رانش زمین در شهر داوائو نیز مفید بوده است.

درخواست میزبانی فیلیپین در نشست آتی اجلاس کشورهای با درآمد متوسط در  ۲۰۲۵

فیلیپین در جریان شرکت در اجلاس کشورهای با درآمد متوسط در رباط پایتخت مراکش، آمادگی خود را برای میزبانی نشست بعدی مقامات در سال 2025 اعلام کرد. رهبر هیئت فیلیپین، خانم ماریا ترزا تی آلموجوئلا، معاون وزارت امور خارجه مجدداً بر حمایت فیلیپین از کشورهای با درآمد متوسط اشاره و بر لزوم اقدام جمعی برای پیشبرد رشد پایدار در منطقه تأکید کرد.

اجلاس عالیرتبه امسال در تاریخ 05-06 فوریه 2024 و به میزبانی مراکش با همکاری برنامه توسعه سازمان ملل متحد  (UNDP) و کمیسیون‌های اقتصادی سازمان ملل متحد برای آفریقا ( UNECA) برگزار شد. در این نشست ، معاون دبیر کل سازمان ملل، خانم آمینه جی محمد  رئیس ECOSOC خانم پائولا نارواز اوجادا رئیس کمیسیون‌های اقتصادی (UNECA)حضور داشتند.  این اجلاس موضوعاتی مانند تامین مالی آب و هوا و همکاری‌های منطقه ای را با تمرکز بر چگونگی حمایت سیستم سازمان ملل متحد و سایر شرکا از کشورهای با درآمد متوسط پوشش داد.

حمایت فیلیپین از عضویت استرالیا در انجمن آسه آن(ASEAN) 

رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور حمایت خود را از حضور احتمالی استرالیا در انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) به عنوان یک کشور عضو  اعلام نمود . این ایده ابتدا توسط انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی در جریان اجلاس ویژه آسه آن در استرالیا که در اوایل این هفته برگزار شد و سران کشورها نیز در آن حضور داشتند، پیشنهاد شد.

 مارکوس در  مصاحبه ای در شهر ملبورن گفت:  نمی دانم چرا این ایده خوبی نباشد. استرالیا در حال حاضر شریک بسیار فعال آسه آن  است . رئیس جمهور همچنین بر اهمیت استرالیا به عنوان شریک تجاری کلیدی در منطقه و همچنین  مشارکت فعال آن در آسه آن  با میزبانی موفقیت آمیز این اجلاس در این کشور تاکید نمود

آسه آن در سال 1967 تاسیس شد و هدف آن ارتقای همکاری و توسعه منطقه ای است. استرالیا اولین عضو غیر رسمی از سال 1974 بود

قرارداد وام 1.6 میلیارد دلاری فیلیپین از ژاپن

آژانس همکاری بین المللی ژاپن (JICA) قرار است در ماه مارس دو قرارداد وام با فیلیپین در پروژه جاده ای در منطقه لوزون شمالی و پروژه متروی مانیل  امضا نماید . وزارت دارایی فیلیپین و JICA در حال نهایی کردن قراردادهای وام برای پروژه شماره 1 جاده تراز شرقی (جاده دالتون) و پروژه فاز 1 متروی مانیل با ارزش وام ترکیبی حدود 1.66 میلیارد دلار هستند.

JICA در حال حاضر بودجه هفت طرح از 10 پروژه بزرگ زیربنایی فیلیپین را تأمین می‌کند و آنها تمایل خود را برای پیوستن به سایر پروژه‌های جدید این کشور ابراز کردند. نماینده ارشد JICA ، آقای ساکاموتو تاکما و وزیر دارایی فیلیپین، آقای رالف رکتو، همچنین راه‌های تقویت همکاری فیلیپین - ژاپن و بررسی سایر زمینه‌های همکاری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بودجه 3 میلیارد دلاری برای تحقیق و توسعه سلامت

وزارت مدیریت بودجه فیلیپین بودجه 3 میلیارد دلاری را به وزارت علوم و فناوری برای اهداف تحقیقات بهداشتی و توسعه در فیلیپین اختصاص داده است. این بودجه به عنوان کمک مالی برای محققان و سازمان‌ها، تامین مالی برای انجمن‌ها و کنفرانس ها، کمک هزینه تحصیلی برای دانش پژوهان، و حمایت مالی از دانشگاه‌ها و کالج های دولتی می‌باشد.

 خانم آمنه پانگاندامان، وزیر بودجه فیلیپین، گفت که سرمایه گذاری در تحقیقات بهداشتی راه را برای آینده ای سالم تر و انعطاف پذیرتر برای ملت فیلیپین فراهم می‌کند. او افزود که با این بودجه ، دانشمندان، محققان و مؤسسات در فیلیپین برای پیشبرد نوآوری که تأثیری ماندگار بر سلامت عمومی خواهد داشت، توانمند خواهند شد.

   بیش از یک میلیون گردشگر در دو ماه اول سال 2024 وارد فیلیپین شدند

بر اساس بیانیه وزارت گردشگری فیلیپین، در دو ماه اول سال 2024 ،تعداد 1.2 میلیون گردشگر وارد فیلیپین شده اند  که 22.89 درصد بیشتر از رکورد سال گذشته است. خانم کریستینا گارسیا فراسکو، وزیر گردشگری فیلیپین گفت که این رکورد جدید نشان دهنده آینده خوب برای گردشگری فیلیپین است. کره جنوبی با 350 هزار گردشگر رتبه اول را دارد و پس از آن آمریکا با بیش از 190 هزار گردشگر، چین با 80 هزار، ژاپن با بیش از 70 هزار گردشگر و کانادا با بیش از 50 هزار گردشگر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سایر گردشگران از استرالیا، تایوان، بریتانیا، سنگاپور و آلمان می آیند.

فرودگاه بین المللی Ninoy Aquino فیلیپین   (NAIA) در رتبه چهارم بدترین فرودگاه آسیا قرار گرفت

بر اساس مطالعه BusinessFinancing.co.uk، فرودگاه اصلی NAIA فیلیپین به عنوان یکی از بدترین فرودگاهها در آسیا  و در رتبه چهارم از ته جدول رتبه بندی شده است. این فرودگاه قرار است بازسازی شود تا سوء شهرت خود را به عنوان یکی از بدترین فرودگاه‌های آسیا از بین ببرد، اما همچنان با چالش های زیادی روبرو است که سوالاتی را در مورد انتظارات در سال های آینده ایجاد می‌کند.

در سال 2023، این فرودگاه با مسائلی مواجه شد که جنجال‌های قابل توجهی را برانگیخت، از قطع برق و نقص سیستم که فضای هوایی فیلیپین را فلج کرد تا اخراج بسیاری از کارگران متهم به سرقت و اخاذی. در همین حال، اوایل امسال، پس از شکایت مسافران در مورد هجوم حشرات، موش‌ها و سوسک‌ها، توجه زیادی را به خود جلب کرد. NAIA با وجود اینکه دروازه بین المللی اصلی کشور است، از سرمایه گذاری کم و سوء مدیریت رنج می‌برد که نتیجه آن تاخیر در پروازها، صف های طولانی مسافران، قطع برق و بسیاری موارد بوده است. بسیاری امیدوارند که فرودگاه فیلیپین بهتر شود  به خصوص زمانی که یک شرکت خصوصی زمام امور را در دست بگیرد و بازسازی آغاز گردد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما