معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۳:۰۶

اخبار اقتصادی فیلیپین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فیلیپین در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و مطبوعات این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 گسترش هتل ها توسط شرکت SM در سراسر فیلیپین در ۴ سال آینده

شرکت SM که بر کسب و کارهای تجاری و هتلداری در فیلیپین تسلط دارد، قصد دارد که حدود ۱۷۰۰ اتاق هتل جدید  در سراسر کشور در چهار سال آینده افتتاح کند. این  پروژه با هدف سرمایه گذاری بر رونق گردشگری پیش بینی شده فیلیپین است و به طور خاص شامل حدود ۱۴۰۰ اتاق در شهرهایی مانند لاگونا، سبو، کاویته و پامپانگا و ۳۰۰ اتاق دیگر است که قرار است تا سال ۲۰۲۸ در مترو مانیل ساخته شود.

وزارت گردشگری ۷.۷ میلیون گردشگر را در سال جاری پیش بینی کرده است و انتظار می رود چنین توسعه هتل مانند این طرح توسعه SM با ایجاد شغل و افزایش تقاضا برای خدمات و محصولات محلی، اقتصاد محلی را رونق دهد. به گفته یکی از مقامات SM، شرکت آنها مایل و آماده است تا با ارائه هتل هایی با کیفیت برای مسافران فیلیپینی و خارجی، از رشد گردشگری فیلیپین حمایت نماید . علاوه بر طرح اتاق‌های جدید هتل، این شرکت در حال سرمایه‌گذاری در توسعه املاک است که شامل مراکز خرید، واحدهای مسکونی و فضاهای اداری جدید است.

https://business.inquirer.net/462058/sm-hotels-to-grow-portfolio-by-1700-rooms-in-four-years

 فیلیپین واردات گاو از انگلستان را به دلیل شیوع جنون گاوی ممنوع کرد

وزارت کشاورزی فیلیپین واردات گاو زنده و فرآورده‌های فرعی گاو از انگلستان را برای جلوگیری از شیوع جنون گاوی ممنوع کرده است. وزارت کشاورزی بر خطرات این بیماری که می‌تواند باعث آسیب عصبی کشنده در گاو و زوال مغز انسان شود، اشاره نمود.

با این حال، تمام محموله‌هایی که قبلاً در حال ترانزیت بوده و در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۲۴ یا قبل از آن ذبح شده یا تولید شده‌اند، مجاز به ورود خواهند بود و وزارت کشاورزی متعهد شده است که بازرسی‌های سخت‌تری را در بنادر اعمال کند تا اطمینان حاصل شود که فقط محصولات گاو غیر آلوده و ایمن وارد کشور می‌شوند.

این ممنوعیت واردات نیز درست پس از اطلاعیه مقامات بریتانیایی به سازمان جهانی بهداشت حیوانات در مورد نوعی از بیماری جنون گاوی که در اسکاتلند در تاریخ ۱۰ مه یافت شد، اجرا شد. این ممنوعیت تا زمان اعلام بیشتر توسط مقامات باقی خواهد ماند.

در مجموع فیلیپین در سه ماهه اول سال بیش از ۲۷۰ میلیون کیلوگرم گوشت گاو وارد کرده که نسبت به سال قبل 3 درصد افزایش داشته است.

https://newsinfo.inquirer.net/1947321/da-imposes-ban-on-cattle-meat-products-from-uk

 نسبت هزینه‌های غیر ضروری به هزینه‌های ضروری خانوارها فیلیپینی افزایش پیدا کرده

بر اساس تحقیقات جهانی HSBC منتشر شده در ماه مه، کاهش قابل توجهی در رشد هزینه‌های غذا، پوشاک و اثاثیه منزل در سال ۲۰۲۳ وجود داشته است. در مقابل، رشد بیش از ۱۰ درصدی در هزینه‌های رستوران‌ها، هتل‌ها، اسباب‌بازی‌ها، آلات موسیقی، کتاب‌ها و خدماتی مانند سالن‌های ورزشی وجود داشته است، در حالی که هزینه‌های حمل و نقل نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

یک اقتصاددان در HSBC توضیح داد که این تغییر در ترجیحات مصرف کننده با آرزوهای فیلیپین برای تبدیل شدن به یک اقتصاد با درآمد متوسط بالا همسو است. علیرغم شرایط چالش برانگیز، فیلیپینی‌ها راحتی و لذت را در اولویت قرار می‌دهند و برای اقلامی هزینه می‌کنند که زندگی روزمره را فراتر از موارد ضروری صرف می‌کنند.

این  اقتصاددان اعلام نمود که با کاهش تورم، مصرف خانوارها احتمالاً افزایش می‌یابد و بیشتر بر کالاها و خدمات غیرضروری اما باکیفیت‌تر تمرکز  خواهد شد . این روند برای اقتصاد فیلیپین خوب است،

https://business.inquirer.net/461612/filipinos-spending-less-on-basic-food-clothing-more-on-nonessential-items

 انتظار بانک جهانی از رشد اقتصادی  فیلیپین تا سال ۲۰۲۶

  بانک جهانی انتظار دارد اقتصاد فیلیپین تا سال ۲۰۲۶ به طور متوسط ۵.۹ درصد رشد کند که ناشی از تقاضای داخلی قوی و بهبودهای جهانی در بخش های اقتصادی است. به گفته یکی از اقتصاددانان ارشد بانک جهانی، پیش‌بینی رشد اولیه آنها برای فیلیپین ثابت است و کاهش تورم در این کشور جای خود را به سیاست‌های پولی مطلوب می‌دهد که شرکت‌های خصوصی را برای تضمین سرمایه‌گذاری در این کشور جذب می‌کند.

 از سوی دیگر، انتظار می‌رود تورم در فیلیپین در محدوده ایده آل (تورم بهینه) باقی بماند و همچنین پیش‌بینی می‌شود که طی چند سال آینده به تدریج کاهش یابد. سرمایه‌گذاری‌های دولت نیز علی‌رغم چالش‌های بودجه و برنامه‌ریزی به همراه سایر موانع بالقوه رشد اقتصادی مانند تنش‌های ژئوپلیتیک، مسائل تجارت جهانی و تأثیرات آب و هوایی بر کشاورزی، به حمایت از رشد اقتصاد ادامه خواهد داشت.

بانک جهانی همچنین توصیه می‌کند که فیلیپین تورم خود را با بهبود مدیریت منابع عمومی و افزایش جمع آوری درآمد برای حمایت از اهداف توسعه کشور مدیریت نماید.

 https://www.pna.gov.ph/articles/1226168#:~:text=MANILA%20%E2%80%93%20Philippine%20economic%20growth%20is,growth%2C%20the%20World%20Bank%20said.

 تشویق رستوران‌ها به داشتن گواهی حلال توسط وزارت گردشگری

وزارت گردشگری فیلیپین از رستوران‌ها می‌خواهد که گواهی حلال دریافت کنند، زیرا این کشور انتظار دارد که گردشگران مسلمان بیشتری وارد شوند تا اقتصاد را تقویت کند. معاون وزیر گردشگری از برنامه‌هایی برای اعطای وضعیت «مسلمان پسند» یا «دارای گواهی حلال» برای رستوران‌ها مختلفی که می‌توانند واجد شرایط استاندارد باشند، به عنوان بخشی از تلاش گسترده‌ برای تبلیغ هتل‌ها و گزینه‌های غذاخوری مناسب برای بازدیدکنندگان مسلمان خبر داد.  

 در این طرح گردشگری جدید، رستوران‌هایی که به عنوان «مسلمان‌پسند» معرفی می‌شوند باید از سرو گوشت خوک خودداری کنند یا اطمینان حاصل کنند که گوشت خوک سرو نمی‌شود یا با سایر مواد غذایی مخلوط نمی‌شود، در حالی که رستوران‌هایی که کاملاً دارای گواهی حلال هستند باید یک فرآیند گواهینامه دقیق را پشت سر بگذارند تا اطمینان حاصل شود که آنها کیفیت و استانداردهای کلی را نه تنها در مورد غذا بلکه در تهیه و شیوه‌های آشپزخانه نیز رعایت می‌کنند.

وزارت گردشگری خاطرنشان کرد که جلب توجه مصرف کنندگان مسلمان داخلی و خارجی برای کسب و کارها ارزشمند است و برای رشد فیلیپین مفید خواهد بود. این اداره همچنین اشاره کرد که تعداد بازدیدکنندگان مسلمان خارجی در کشور نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش چشمگیری داشته است .علاوه بر این، دولت فیلیپین همچنین در حال برنامه ریزی برای انتشار سفرنامه ای است که در آن مقاصد ضروری برای گردشگران مسلمان درج خواهد شد و هدف آن جذب بازدیدکنندگان از کشورهای دارای اکثریت مسلمان مانند برونئی، اندونزی، مالزی و کشورهای خاورمیانه است.

https://www.pna.gov.ph/articles/1226188

تلاش دولت برای مقابله با افزایش تورم

بر اساس گزارش اداره آمار فیلیپین، نرخ تورم در ماه می‌به ۳.۹ درصد رسید که کمی‌بیشتر از ۳.۸ درصد در آوریل است. اگرچه این نرخ بسیار کمتر از تورم ۶.۱ درصدی ثبت شده در ماه‌های مشابه سال گذشته است، اما دولت فیلیپین تلاش های خود را برای مبارزه با آن افزایش می دهد.

به گفته اداره ملی اقتصاد و توسعه، این تلاش‌های دولت شامل اعمال تغییرات سیاستی است که دلایل اصلی تورم مواد غذایی و غیرغذایی را در مدت زمان طولانی‌تری برطرف می‌کند. این اداره بر اهمیت حفظ فضای کلان اقتصادی که سرمایه گذاری و ایجاد مشاغل با کیفیت خوب برای مردم را تقویت می‌کند، تاکید کرد. همچنین هدف دولت را برای دستیابی به اهداف توسعه تعیین شده توسط رئیس جمهور مارکوس تا سال ۲۰۲۸ به اشتراک گذاشت.

 برای مدیریت تورم مواد غذایی و افزایش امنیت غذایی، دولت موافقت کرده است که نرخ تعرفه برنج وارداتی را از ۳۵ درصد قبل به ۱۵ درصد در حال حاضر تا سال ۲۰۲۸ کاهش دهد. این تصمیم بخشی از یک استراتژی گسترده تر است که به زودی شامل کاهش نرخ تعرفه بر سایر محصولات وارداتی مانند ذرت و گوشت می‌شود.

بعلاوه، هیئت توسعه اقتصادی ملی همچنین برنامه تعرفه جامع جدیدی را برای سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۸ تصویب کرد که برای اطمینان از دسترسی و قیمت مناسب به کالاهای اساسی و در عین حال متعادل کردن منافع مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان محلی و اقتصاد طراحی شده است. همچنین، نیاز به نوسازی بخش کشاورزی برای افزایش بهره وری، کاهش قیمت مواد غذایی و محافظت از اقتصاد در برابر نوسانات قیمت جهانی توسط این بخش شناسایی شد.

 علاوه بر این، دولت فیلیپین همچنین طرح‌های دیگری را برای کاهش تأثیر قیمت‌های بالای مواد غذایی مانند برنامه کمک‌های مالی که از ژوئیه آغاز می‌شود و هدف آن پوشش هزینه‌های اساسی حداکثر یک میلیون خانوار فقیر تا سال ۲۰۲۷ است، اجرا کرد.

در همین حال، بانک مرکزی فیلیپین خاطرنشان کرد که اگرچه ممکن است تورم امسال به طور موقت از محدوده هدف ۴.۰ درصد فراتر رود، به دلیل تأثیرات آب و هوا و سایر عوامل اقتصادی، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ به محدوده هدف بازگردد. بانک مرکزی همچنین خطرات تورمی‌بالقوه از جمله هزینه‌های حمل و نقل بالاتر، قیمت مواد غذایی، نرخ برق و قیمت جهانی نفت را برجسته کرد.

https://www.pna.gov.ph/articles/1226250

قیمت برنج به دلیل کاهش تعرفه واردات تا ۵ پزو در هر کیلو کاهش می یابد

  پس از تصویب دولت مبنی بر کاهش تعرفه برنج وارداتی از 35 درصد قبل به تنها 15 درصد در حال حاضر، پیش بینی می‌شود قیمت برنج در فیلیپین در ماه‌های آینده نزدیک به 7 پزو در هر کیلو کاهش یابد. به گفته وزارت کشاورزی فیلیپین، این کاهش تعرفه‌ها به طور قابل توجهی بر برنج وارداتی که حدود ۲۰ درصد از ذخایر داخلی را تشکیل می دهد، تأثیر می‌گذارد.

 آقای فرانسیسکو لورل، وزیر کشاورزی اطمینان داد که دولت متعهد به ارائه سیاست و حمایت مالی مستمر از کشاورزان برنج برای ارتقای این بخش و تقویت اقتصاد کشور است. وی همچنین به حمایت سالانه ۱۷۰ میلیون دلاری صندوق افزایش رقابت برنج(RCEF) برای نوسازی تجهیزات کشاورزی، اصلاح بذر، آموزش کشاورزان و سایر حمایت های مالی اشاره نمود.

 علاوه بر این، دولت همچنین قصد دارد قیمت برنج را به ۲۹ پزو در هر کیلو کاهش دهد، به ویژه از طریق یارانه‌های مستقیم به فقرا کمک می‌کند. انتظار می رود این کاهش تعرفه به نفع همه باشد و به کاهش تورم ناشی از قیمت های بالای برنج کمک کند، که به طور قابل توجهی به افزایش تورم اخیر منجر شده است.

  علیرغم این تلاش‌های مثبت، برخی از گروه‌های کشاورزی از عملکرد دولت انتقاد کرده‌اند و به گفته گروه کشاورزان مستقل FFF، در تصمیم‌گیری‌های جدید، سایر بازیگران اصلی و مهم به اندازه کافی مورد مشورت دولت قرار نگرفتند. این گروه همچنین کاهش تعرفه جدید را طرحی با اثربخشی نامشخص توصیف کردند

https://www.manilatimes.net/2024/06/06/business/top-business/rice-price-drop-seen-between-p6-p7kilo/1950157

تصویب ۶۳۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در ۵ ماه اول سال ۲۰۲۴ دار مناطق آزاد فیلیپین

  از ژانویه تا می ۲۰۲۴، منطقه آزاد فیلیپین تعهدات سرمایه گذاری حدود ۶۳۰ میلیون دلاری را تضمین کرد. این شامل حدود ۹۵ پروژه سرمایه گذاری مختلف مانند تولید، املاک، انرژی‌های تجدیدپذیر، کشاورزی و حمل و نقل می‌شود که ظرفیت های صادراتی کشور را افزایش می دهد و به زودی به یک میلیارد دلار سود صادراتی در طول سال اضافه می‌کند.

علیرغم اینکه مجموع این سرمایه گذاری در نیمه اول سال حدود ۲۳ درصد کمتر از ۸۰۰ میلیون دلار ثبت شده در مدت مشابه سال گذشته است، اما منجر به جهش چشمگیر اشتغالزایی برای مردم کشور شده است. تعداد مشاغل مورد انتظار از این سرمایه گذاری‌ها از حدود ۴۵۰۰ شغل در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۹۰۰۰ شغل در بازه زمانی مشابه در سال جاری افزایش یافته است.

آقای ترسو پانگا، مدیرکل سازمان منطقه اقتصادی، خاطرنشان کرد که این افزایش اشتغال‌زایی نقش کشور را در جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در بخش‌ها و صنایع مختلف نشان می‌دهد. آقای پانگا همچنین تاکید کرد که این تلاش‌ها و برنامه‌های سرمایه‌گذاری با چشم‌انداز استراتژیک رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور برای تقویت جذب سرمایه‌گذاری، با هدف تثبیت موقعیت کشور به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری پیشرو در منطقه، هماهنگ است. بیشتر سرمایه گذاری‌های تصویب شده نیز بر بهبود تسهیلات برای هر بخش متمرکز خواهد بود و هر پروژه در سراسر کشور انجام خواهد شد که منطقه کالابارزون با ۱۲ پروژه پیشتاز خواهد بود و پس از آن شهرهای مانیل و سبو و پامپانگا قرار دارند.

https://www.pna.gov.ph/articles/1226405

 نرخ اشتغال در ماه آوریل اندکی افزایش یافته

بر اساس گزارش اداره آمار فیلیپین، در آوریل ۲۰۲۴، نرخ اشتغال در فیلیپین به ۹۶ درصد رسید که افزایش اندکی نسبت به ۹۵.۵ درصد گزارش شده در ماه مشابه سال گذشته داشت.  این بهبود مستمر نشان‌دهنده اثربخشی تلاش‌های مستمر کشور در جهت بهبود اقتصاد و تقویت بازار کار است.

 آمار همچنین رشد قابل توجهی را در تعداد افراد شاغل در صنایع عمده از جمله هتل ها، رستوران‌ها و مکان‌های تفریحی نشان می دهد و فیلیپینی‌های شاغل در این زمینه حدود ۶۴۰۰۰۰ نفر را تشکیل می دهند. از سوی دیگر، صنعت ساخت‌و ساز تقریباً ۳۸۰۰۰۰ شغل برای فیلیپینی‌ها فراهم می‌کند در حالی که صدها و هزاران نفر دیگر نیز به طور فعال در بخش‌هایی از جمله حمل‌ونقل، تولید و تأسیسات ذخیره‌سازی مشغول به کار هستند.

از سوی دیگر، دولت فیلیپین همچنین تلاش می‌کند تا ابتکاراتی از جمله طرح‌های توسعه زیرساخت‌ها و طرح جدید را برای اولویت‌بندی افزایش مهارت‌های نیروی کار فیلیپین به منظور افزایش اشتغال از طریق آموزش، ارتقاء مهارت و حمایت از صاحبان مشاغل مستقل کوچک و متوسط انجام دهد. به صنعت اشتغال کشور کمک کند. انتظار می رود این تلاش ها باعث افزایش اشتغال زایی در بخش های اولویت دار مانند انرژی، لجستیک، گردشگری و معدن شود. دولت همچنین برای کمک به انتقال کارگران فیلیپینی به مشاغل با درآمد بالاتر و کاهش زمان صرف شده برای جستجوی شغل از طریق فرآیندهای آنلاین سریع‌تر، تحول دیجیتال را تشویق می‌کند.

https://www.pna.gov.ph/articles/1226336

 وزارت کشاورزی به دنبال افزایش تولید سیر برای پاسخگویی به تقاضاهای محلی

  وزارت کشاورزی فیلیپین برنامه‌های خود را برای تقویت تولید سیر در این کشور به منظور تامین حداقل ۲۰ درصد تقاضای محلی تا سال ۲۰۲۵ اعلام کرد. تولید سیر محلی همچنین به عنوان "طلای سفید" شناخته می‌شود به ویژه در شمال منطقه فیلیپین در سال‌های گذشته فعال نبوده است و دولت می‌خواهد این بخش را فعال کرده و به عرضه و قیمت سیر در بازار محلی کمک کند.

یک مقام مسئول در بخش کشاورزی اعلام کرد: برخی از روش‌ها برای احیای بخش سیر شامل تجهیزات علمی و جدید مزرعه‌ای است که افزایش تولید بذر سیر را تسهیل می‌کند و سطح زیرکشت آن را در سراسر کشور توسعه می‌دهد. در حال حاضر، از ۱۳۰۰۰۰ تن تقاضای سیر، تنها ۲ درصد آن در داخل تولید می‌شود و این همان چیزی است که بخش کشاورزی هدف آن تعادل و حل است. علاوه بر پاسخگویی به تقاضا، این طرح جدید کاهش قیمت سیر را نیز در نظر دارد که در حال حاضر به ازای هر کیلوگرم ۸ دلار در بازار به فروش می رسد.

 وزارت کشاورزی همچنین می‌خواهد مزایا و ویژگی‌های اساسی سیر بومی فیلیپین را که به دلیل قدرت و تندی مشخص آن شناخته شده است، ترویج کند و از مردم می‌خواهد آن را بیشتر از انواع سیرهای وارداتی شناخته و از آن استفاده کنند.

https://www.pna.gov.ph/articles/1226223

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما